Skifte opløsning?

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Apollon
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. feb 2007, 08:04

Skifte opløsning?

Indlægaf Apollon » 21. maj 2007, 15:10

På min windows xp kunne jeg sagtens få tal der var meget højere til min opløsning, men i ubuntu er jeg blevet fanget af 1024x768...
Er der en mulighed for at få en højere opløsning?

Bruger forresten ati grafikkort, intet beryl eller det såkaldte "special effects" og bruger den nyeste version af ubuntu :)

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Re: Skifte opløsning?

Indlægaf fr3ak » 21. maj 2007, 16:22

Apollon skrev:På min windows xp kunne jeg sagtens få tal der var meget højere til min opløsning, men i ubuntu er jeg blevet fanget af 1024x768...
Er der en mulighed for at få en højere opløsning?

Bruger forresten ati grafikkort, intet beryl eller det såkaldte "special effects" og bruger den nyeste version af ubuntu :)


Hvilken model er dit ati kort?.
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Skifte opløsning?

Indlægaf Balder » 21. maj 2007, 17:13

@ Apollon:

For at skifte opløsning kan du med fordel anvende terminalen, der ellers efter min mening helst bør undgås.

Altså åbn en terminal og indsæt: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Tryk på Enter, indtast password (indtastning ses ikke), tryk igen på Enter.

Nu kommer du ind til grafikkortdriverne, som kan vælges med piltasterne. Hvis ellers den rigtige ses trykker du igen på Enter (har du ikke pillet kan den "rigtige" godt være standarddriveren; Vesa) , hvilket bringer dig lige ind til skærmopløsningen. Den ønskede opløsning vælges med piltasterne, der trykkes på Enter og terminalen lukkes.

Nu skulle du helst have den rigtige opløsning. :)
Mvh. - Balder

Apollon
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. feb 2007, 08:04

Skifte opløsning?

Indlægaf Apollon » 21. maj 2007, 20:10

Mange tak for svarene, men desværre er det sådan at det ikke virkede. Fik denne fejlbesked:

Kode: Vælg alt

xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised configuration
   file; backup in /etc/X11/xorg.conf.20070521200610

Ved ikke hvilken driver jeg bruger, men bruger ubuntus eget program til disse sager. Mit ati skulle vistnok være x600 tror jeg det var.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Skifte opløsning?

Indlægaf Balder » 21. maj 2007, 21:19

Apollon skrev:Mange tak for svarene, men desværre er det sådan at det ikke virkede. Fik denne fejlbesked:

Kode: Vælg alt

xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised configuration
   file; backup in /etc/X11/xorg.conf.20070521200610

Ved ikke hvilken driver jeg bruger, men bruger ubuntus eget program til disse sager. Mit ati skulle vistnok være x600 tror jeg det var.


Det er ikke en fejlbesked. Det du bliver gjort opmærksom på er; en advarsel om, at en mulig brugertilpasset fil vil blive overskrevet og at en backup fil findes i /etc/X11/xorg.conf.200.........

Den "mulige brugertilpassede fil" kunne være en xorg.conf som du selv havde rettet til. Skifter jeg skærmopløsning med "sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg" kan f.eks. sideknapperne på musen ikke bruges længere og funktionen skal igen tilføjes i xorg.conf.

Du bruger sikkert standarddriveren Vesa. Det er i alle tilfælde den, der styrer sagerne når Ubuntu installeres.

Det undrer, at du ikke har haft held med at ændre skærmopløsning, men måske ses det først efter en genstart. - Hurtig genstart: Ctrl+Alt+Backspace.
Mvh. - Balder

Apollon
Indlæg: 6
Tilmeldt: 5. feb 2007, 08:04

Skifte opløsning?

Indlægaf Apollon » 21. maj 2007, 22:55

Den eneste forskel jeg har set, var at mit gnome var gået lidt grassat og mit tastatur var lige pludselig sat til det amerikanske? :shock:
http://img388.imageshack.us/img388/8858/skrmbillededw1.jpg
Any help?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Skifte opløsning?

Indlægaf Balder » 22. maj 2007, 15:41

Ærgerligt!

Desværre har jeg ikke forstand på ATI (har selv Nvidia), men har ofte læst, at ATI og Linux ikke er den mest heldige kombination.

Mon ikke der er andre forummedlemmer, som har et par gode råd..? :)

Hvis årsagen til balladen er en manglende driver, så er her en installationsguide til ATI driveren.
Mvh. - Balder

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Skifte opløsning?

Indlægaf fr3ak » 22. maj 2007, 16:00

Balder skrev:...Hvis årsagen til balladen er en manglende driver, så er her en installationsguide til ATI driveren.


Har selv brugt den samme guide til et X600/X700 ATI kort engang, så følg den og så er jeg sikker på at det nok skal komme til at fungere :twisted:
Mvh fr3ak



Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu

Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Skifte opløsning?

Indlægaf tbresson » 23. maj 2007, 11:42

Jeg oplevede også problemer med 7.04 og mit ATI kort.

Jeg har løst problemet ved at redigere i xorg.conf filen i monitor delen, hvor jeg har tilføjet den frekvens min monitor kan tage, da der bare stå default monitor, og derefter har jeg tilføjet nogle ekstra opløsninger.

Dog kan man reconfigurerer xorg via en kommando for at sætte de opløsninger op man ønsker, reboot og så burde man kunne vælge mellem nogle flere opløsninger.

Kommandoen står vist på linie 1 i conf filen.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster