Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
MartinB
Indlæg: 32
Tilmeldt: 1. maj 2007, 22:44
Geografisk sted: Kjøbenhavn

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf MartinB » 14. maj 2007, 13:31

Hejsa,

Jeg har nu prøvet ALT for at få min bærbare med Ubuntu Feisty til at virke med Beryl. Mit problem er at der er så mange forskellige guides og metoder på nettet men lige meget hjælper det. Jeg er ved at blive en lille smule vanvittig over at det ikke virker :-)

Derfor har jeg nu geninstaleret Ubuntu Feisty 32bit versionen og håber på at der er nogen herinde der kan hjælpe mig med at få det til at virke.

Jeg har denne her bærbare : http://www.laptops.dk/product_info.php? ... e71ccc26d2

Og jeg har en helt ren installationaf Ubuntu Feisty 32 bit på den.

Jeg er helt grøn til linux så jeg aner intet :-(
Er det første jeg skal gøre at få nvidia drivere til at virke? Eller virker de allerede eller hur?

Skriv endelig hvis der er noget info omkring mit setup eller andet der mangler.

Håber der er nogen herinde der kan hjælpe mig trin for trin til at få det til at virke. På forhånd tak :-)
Mvh
Martin

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf Pihl » 14. maj 2007, 17:12

Prøv allerførst at gå gennem denne wizard, og se om den ikke selv finder den rette driver. Tryk ALT+F2 og skriv:

Kode: Vælg alt

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg


Genstart bagefter.

Hvis det heller ikke virker, så installer Automatix2, og under "Driver" vælg at installere Nvidia drivers. Du kan også evt prøve at gøre det FØR, du køre ovenstående wizard.

MartinB
Indlæg: 32
Tilmeldt: 1. maj 2007, 22:44
Geografisk sted: Kjøbenhavn

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf MartinB » 15. maj 2007, 11:31

Hejsa,

Når jeg prøver det første så får jeg denne her :

debconf: DbDriver "config": /var/cache/debconf/config.dat is locked by another process: Resource temporarily unavailable

Nu prøver jeg lige med automatix.

Hvordan kan jeg se om det er de rigtige drivere jeg har installeret?
Mvh

Martin

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf Balder » 15. maj 2007, 19:35

Når nu du skal have nvidia driveren til at virke i Feisty, så prøv: System > Administration > Restricted Drivers Manager (log ind) > sæt flueben i: NVIDIA accelerated graphics driver > genstart pc'en.

Restricted Drivers Manager er faktisk skabt lige til det samme... :)

Bagerfter installerer du Beryl efter følgende vejledning.

Det er punkterne 1, 2 og 3 det drejer sig om. Bemærk i punkt 2, at hele teksten kopieres ind i terminalen på én gang.
Mvh. - Balder

MartinB
Indlæg: 32
Tilmeldt: 1. maj 2007, 22:44
Geografisk sted: Kjøbenhavn

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf MartinB » 16. maj 2007, 00:53

Balder skrev:Når nu du skal have nvidia driveren til at virke i Feisty, så prøv: System > Administration > Restricted Drivers Manager (log ind) > sæt flueben i: NVIDIA accelerated graphics driver > genstart pc'en.

Restricted Drivers Manager er faktisk skabt lige til det samme... :)


Når jeg vælger resricted drivers manager så er der kun en ting og det er mit trådløse netkort. Skal jeg gøre et eller andet for at kunne se nvidia driverne der?
Mvh

Martin

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf Balder » 16. maj 2007, 07:02

@ MartinB:

Restricred Drivers Manager burde indeholde nvidia driveren, men når den nu tilsyneladende ikke gør det, må du først en tur i Synaptic.

System > Administration > Synaptic (log ind) > søg på og installer: nvidia-glx.

Hvis du er rigtig heldig optræder nvidia driveren nu i Restricted Drivers Manager efter genstart af pc'en, men gør den ikke, hvilket meget vel kan være tilfældet, så hedder det terminalen.

Indsæt/kopier følgende i/til en terminal og tryk på Enter: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

(læg mærke til mellemrummet mellem; reconfigure -phigh)

Indtast password (indtastning ses ikke) og tryk igen på Enter.

Med piltasterne klikker du dig ned til nvidia driveren og trykker på Enter. Herefter kommer der så vidt jeg husker noget med indstilling af skærmopløsning, men det kan du springe over ved igen at trykke på Enter og derefter lukke terminalen.

Genstart pc'en og nvidia driveren bør nu være installeret.
Mvh. - Balder

MartinB
Indlæg: 32
Tilmeldt: 1. maj 2007, 22:44
Geografisk sted: Kjøbenhavn

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf MartinB » 18. maj 2007, 01:18

Nu har jeg gjort det med "sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg"

Jeg kunne ikke vælge nvidia, men nv. Jeg går ud fra at det nå være det.

Jeg har dog stadig ikke andet end mit netkort i restricted drivers. Synes dog at kunne se en lille forskel fra før på skærmen, men måske er det bare indbildning.

Skal jeg tjekke et eller andet sted om det er nvidia drivere den bruger nu?

Eller skal jeg forsøge at installere Beryl efter den guide der blev nævnt tidligere?
Mvh

Martin

MartinB
Indlæg: 32
Tilmeldt: 1. maj 2007, 22:44
Geografisk sted: Kjøbenhavn

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf MartinB » 18. maj 2007, 01:28

Prøvede lige at installere beryl efter den guide. Fjernede dog autostart af Beryl for at være sikker på den ikke messede :-)

Da jeg derefter startede beryl (efter genstart) fik jeg bare en hvid skærm.
Mvh

Martin

MartinB
Indlæg: 32
Tilmeldt: 1. maj 2007, 22:44
Geografisk sted: Kjøbenhavn

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf MartinB » 18. maj 2007, 01:57

Nu prøvede jeg at installere nvidia driverne med ENVY og det så ud til at virke rigtig godt. Nu kommer der nvidia splash screen og det hele, så nu er de vist installeret :-)

Jeg prøvede så at køre beryl-manager, men det skete der ikke meget ved. Men hvis jeg så også åbner en terminal og skriver 'beryl' så kører det?!? men jeg kan ikke lukke den terminal jeg har skrevet 'beryl' i.

Det her er hvad den skriver i terminal vinduet hvor jeg skriver beryl :

Relaunching beryl with __GL_YIELD="NOTHING"
**************************************************************
* Beryl system compatiblity check *
**************************************************************

Detected xserver : NVIDIA

Checking Display :0.0 ...

Checking for XComposite extension : passed (v0.3)
Checking for XDamage extension : passed
Checking for RandR extension : passed
Checking for XSync extension : passed

Checking Screen 0 ...

Checking for GLX_SGIX_fbconfig : passed
Checking for GLX_EXT_texture_from_pixmap : passed
Checking for non power of two texture support : passed
Checking maximum texture size : passed (4096x4096)

Reloading options



Jeg kan ikke helt gennemskue hvad jeg skal gøre nu. Men det er vist tæt på at være der.
Mvh

Martin

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf Ormen » 18. maj 2007, 07:57

Nu kan du smide beryl kommandoen i System ->Indstillinger->Sessioner og så Opstartsprogrammer. Så starter den op når du booter og der hænger ikke nogen terminal tilbage..
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

XtcKilla
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19. maj 2007, 13:10

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf XtcKilla » 19. maj 2007, 13:25

hej folkens, jeg har lige 2 hurtige spørgsmål relateret til denne tråd..
jeg har installeret kubuntu 7.4 her, og har fået berryl til at virke. jeg glemte dog da jeg kørte
Kode:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

at vælge at jeg gerne ville kunne bruge opløsningen 1440*900 som er native hos min skærm. da kubuntu ikke identificerer min skærm til andet end plug 'n play, kan den ikke selv finde ud af at give mig lov til at ændre dette til højere end 1024*768 :(
skal jeg starte førnævnte konfig program igen, eller har i en lettere/smartere løsning?

mit andet "problem" er at jeg ikke kan finde den menu i snakker om der hedder System > Administration > Restricted Drivers Manager
den er der simpelthen ikke?

håber i kan hjælpe mig
på forhånd tak
- XtcKilla

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf Balder » 19. maj 2007, 13:55

@ XtcKilla:

Prøv at køre denne kommando: sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Det første du ser er muligheden for at vælge grafikkortsdriver. Når den er klaret med piltasterne trykkes på enter, hvorefter du får muligheden for at indstille skærmopløsningen, hvilket også klares med piltasterne og et tryk på Enter.

Har du Nvidia grafik kan du i stedet prøve at trykke: Alt+F2 (Det kan man i alle tilfælde i Ubuntu).

I vinduet skriver du; nvidia-settings, og klikker på kør, hvorefter du indstiller skærmopløsningen ved først at markere; X Server Display Configuration (oppe til venstre) og derefter ændre opløsning i; Resolution (til højre).

M.h.t. ”Restricted Drivers Manager”, så aner jeg faktisk ikke, om den findes i Kubuntu, men mon ikke den gør..? Prøv at se efter i Adept. Måske skal funktionen bare installeres/aktiveres via Adept.
Mvh. - Balder

XtcKilla
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19. maj 2007, 13:10

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf XtcKilla » 19. maj 2007, 15:12

mange tak, nu fik jeg da sat opløsningen rigtigt :)
men nu er der opsstået et andet problem, nemlig at jeg ikke kan se toppen af mine vinduer når beryl manager kører, altså jeg mister så at sige den linje jeg kan trække i øverst, på alle min vinduer :(
dette sker ikke hver gang jeg starter, men nærmest tilfældigt
Senest rettet af XtcKilla 19. maj 2007, 15:22, rettet i alt 1 gang.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf Balder » 19. maj 2007, 15:20

Det har jeg også været udsat for, men hvordan var det nu det var..?

Måske har det noget med temaet at gøre. Prøv evt. at skifte tema i Emerald Theme Manager.

Der er også en "bug" i Beryl, hvis ikke ikonerne i panelet har den "rigtige" størrelse... :?
Mvh. - Balder

XtcKilla
Indlæg: 3
Tilmeldt: 19. maj 2007, 13:10

Hjælp til Nvidia og Beryl helt fra bunden.

Indlægaf XtcKilla » 19. maj 2007, 15:41

heh tja, jeg prøver mig bare frem så ;)
lækkert med de hurtige svar, endnu et sted hvor windows-miljøet ikke kan følge med :D
har ikke ændret på størrelsen af ikoner, men kan da være beryl ikke kan lide min 1440*900 opløsning

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster