Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf MrIsaac » 3. mar 2007, 21:45

Ormen skrev:@ Mrisaac: Inde i Synaptic, kan du i Indstillinger-> Arkiver, vælge hvilke arkiver du leder i. Jeg kan ikke huske hvilke der er fravalgt, men jeg har alt vinket af :)
Når det så er gjort, så lukker du vinduet og trykker på knappen 'Genindlæs' Så skulle ud gerne kunne finde Automatix og installere den, og dermed også få Nvidiadriveren på, uden at skulle rode i terminal!
GL og go' aften ;)


Hermed gjort. Jeg får fejlmeldingen "Det kan være at arkivet ikke længere er tilgængeligt, eller det ikke kunne kontaktes pga. netværksproblemer. Hvis muligt vil en ældre version af indeksfilen blive brugt. Ellers vil arkivet blive ignoreret. Kontrollér din netværksforbindelse og om den korrekte adresse bliver brugt i indstillingerne.", som jeg lukker, hvorefter dialogboksen "Fejl" med ordene "E: Typen '“deb' er ukendt på linje 34 i kildelisten /etc/apt/sources.list
E: Listen over kilder kunne ikke læses.
Gå til arkiv-dialogen for at rette problemet.
E: Typen '“deb' er ukendt på linje 34 i kildelisten /etc/apt/sources.list
E: Kunne ikke låse listekataloget"

Inde i Synaptic står der lige nu "0 pakker vist, 0 installeret, 0 beskadiget, o at installere/opgradere, 0 at fjerne". Der er et eller andet galt, tror jeg? :S Nettet er sat til.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: Grafikkort

Indlægaf Artificial Intelligence » 3. mar 2007, 22:36

MrIsaac skrev:Jeg har et det her: NV11 [GeForce2 MX/MX 400]. Hvis du ved, hvilken driver jeg slal installere, vil jeg være taknemmelig for et downloadlink ;)

Hvis det er muligt med det grafikkort, vil jeg meget gerne bruge Beryl - og også meget gerne holde terminalbrugen på det minimale, for det er jeg ikke så skarp i - jeg har aldrig lavet noget tilsvarende i Windows.


Så vil du være bedre tjent med edgy ubuntu da det ikke kræver så mange kommandoer og andet. Måske ville det være idewlt at dist upgrade først.

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Re: Grafikkort

Indlægaf MrIsaac » 4. mar 2007, 00:13

Artificial Intelligence skrev:
MrIsaac skrev:Jeg har et det her: NV11 [GeForce2 MX/MX 400]. Hvis du ved, hvilken driver jeg slal installere, vil jeg være taknemmelig for et downloadlink ;)

Hvis det er muligt med det grafikkort, vil jeg meget gerne bruge Beryl - og også meget gerne holde terminalbrugen på det minimale, for det er jeg ikke så skarp i - jeg har aldrig lavet noget tilsvarende i Windows.


Så vil du være bedre tjent med edgy ubuntu da det ikke kræver så mange kommandoer og andet. Måske ville det være idewlt at dist upgrade først.


Jeg slap af med den fejl, jeg havde før, med hjælp fra nogle folk på #ubuntu. Alle Ubuntu-folk er tilsyneladende hjælpsomme. Jeg tror egentlig også, at det er en udemærket ide at opgradere til 6.10 for mig - først som sidst. Jeg har prøvet at køre kommandoen

Kode: Vælg alt

gksu "update-manager -c"


I den opdateringsboks, der fremkom ved kommandoen, stod der dog ikke noget om muligheden for at opdatere til Ubuntu 6.10, men kun, at mit system var opdateret - også efter, at jeg kørte en kontrol.

UPDATE: Jeg fulgte en vejledning (https://help.ubuntu.com/ubuntu/desktopguide/C/hardware.html#video-acceleration-introduction) til at konfigurere direct rendering, så jeg kan få Beryl op at køre. Det så ud til at virke perfekt, der stod blot i terminalen, at jeg skulle restarte for at få det til at virke. Nu er hele mit grafiske interface imidlertid væk, og jeg kan kun arbejde via terminalen (dvs. jeg kan ikke arbejde).

Linux er vist en hård nød at knække - jeg aner virkelig ikke, hvad jeg skal gøre for at få det grafiske gui tilbage ...

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Ormen » 4. mar 2007, 00:50

Hvis du først lige er begyndt, så start på en frisk med at hente 6.10 cd'en og installer den... det ville jeg gøre :)
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Direct rendering til - ingen ae, oe eller aa

Indlægaf MrIsaac » 4. mar 2007, 01:28

Den nødløsning er hermed undgået - efter 2x reboot virkede det grafiske igen, og nu er direct rendering slået til. Først kunne jeg ikke skrive æ, ø eller å, men det løste jeg ved at følge vejledningen her: http://www.linuxin.dk/forum/index.php?o ... 08&grid=25

NU vil jeg så sige tak for i dag og gå i seng. I morgen står fordanskning af OpenOffice og Beryl på programmet.

ajbo
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. mar 2007, 11:24

Mangler lyd ud (til modtager) i Skype

Indlægaf ajbo » 6. mar 2007, 14:50

Jeg har prøvet på 3 meget forskellige PC-er. På ingen af dem er det lykkedes for mig at installere Skype, så modtageren (især en i London) kan høre, hvad jeg siger. Jeg bruger Ubuntu 6.06.1 (på i øjeblikket 9 computere), og jeg er rigtig godt tilfreds med det bortset altså for lydproblemerne med Skype. Jeg har meget lidt kendskab til alt med lyd. Kan du hjælpe mig, så bliver jeg altså glad.

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Succes

Indlægaf MrIsaac » 21. maj 2007, 17:20

Jeg ved godt, at det her indlæg egentlig ikke tjener det store formål, men synes lige, at jeg ville dele min succes med jer.

I dag har jeg på ½ time installeret Ubuntu 7.04 med alt på dansk og Beryl i fuld funktionalitet - tak til denne guide på UbuntuDKs wiki)!

Alt virker perfekt, og min far har spurgt, om jeg ikke kan installere Fiesty på hans stationære. Fryd! Går straks igang! :)

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster