Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf MrIsaac » 28. feb 2007, 17:25

Jeg koerer lige nu Ubuntu 6.06 LTS fra min Live CD, og jeg har pt. 3 problemer.

1. De steder, tegnene paa mit tastatur befinder sig, resulterer i andre tegn, fx skulle dette @ have vaeret et citationstegn
2. ae, oe og aa virker ikkw
3. Grafikken er mudret. Det er lidt svaert at forklare, men i sammenligning med WinXP virker det, som om alt er forstoerret paa en saer maade

Har disse faenomener en logisk forklaring, og kan de afhjaelpes. Det kunne evt. ogsaa bare skyldes, at jeg koerer systemet fra min CD og ikke paa pcen.

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Wikzo » 28. feb 2007, 17:39

Har du husket at vælge dansk som sprog, når du starter op? Kan vist gøres på F2 (mener jeg) i bootmenuen; dér hvor du også vælge fejlsikret tilstand mm. Samme sted kan du også ændre opløsningen, hvilket måske gør det mindre mudret :)
Billede

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf MrIsaac » 28. feb 2007, 17:57

Det gjorde jeg ikke - jeg tager lige en tur til i aften, når jeg har fået noget arbejde fra hånden. Jeg opgiver ikke at få Ubuntu Linux på mindst 1 pc (min egen) i huset.

Min far køber nemlig Vista i dyre domme, og jeg væddede med ham om, at jeg kunne finde et bedre eller lige så godt gratis alternativ.

Foreløbig er Ubuntu mit bedste bud på midlet til at vinde det væddemål ;)

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Wikzo » 28. feb 2007, 18:02

Ok, kan kun anbefale skiftet. Jeg legede med live cd'er i et stykke tid, men så endte jeg med at trykke "Install". Alt fungerer perfekt!
Billede

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Installation undervejs

Indlægaf MrIsaac » 3. mar 2007, 13:25

Jeg er ved at installere Ubuntu 6.06 på min stationære pc med 256 MB ram og tidl. Windows 2000 - efter "booting Linux kernel"-skærmen gik den i sort, og det har den været i 8 minutter nu. PC'en arbejder dog stadig på højtryk at dømme efter de dramatiske lydeffekter.

Er det normalt, at det kører så langsomt?

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: Installation undervejs

Indlægaf Balder » 3. mar 2007, 13:46

MrIsaac skrev:... været i 8 minutter nu. PC'en arbejder dog stadig på højtryk at dømme efter de dramatiske lydeffekter.

Er det normalt, at det kører så langsomt?


En fuld installation - med samtlige opdateringer - tager 20 - 25 minutter, men hvorfor vil du bruge 6.06 når du kan anvende 6.10?
Mvh. - Balder

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Artificial Intelligence » 3. mar 2007, 15:11

Jeg har aldrig haft held med Live CD installation, måske skulle du prøve Alternate install istedet.

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Installation fuldført

Indlægaf MrIsaac » 3. mar 2007, 15:37

Jeg ventede tålmodigt og trykkede på "Næste" en del gange, og så kom det hele, friskt fra fad. Jeg har også hentet de 225 opdateringer, der var tilgængelige.

Når jeg valgte at installere 6.06 i stedet for 6.10 i første omgang, skyldtes det, at jeg har hørt, at den skulle være mere stabil, samt at man kan installere 6.10 igennem 6.06, altså inde i selve systemet. Det kan jeg så ikke lige finde ...?

Nu mangler jeg umiddelbart 2 ting - 1) at få den gode ildræv og OpenOffice på dansk samt 2) at installere Beryl, som jeg har fået anbefalet her på stedet. Jeg har et nVIDEA grafikkort, så det burde kunne lade sig gøre.

Nogen, der kan forklare mig, hvordan man installerer language packs i Ubuntu? Jeg kan ikke helt finde ud af Arkivhåndteringssystemet...

PS.: Kender I et godt antivirusprogram i Linux - eller er det unødvendigt?

PPS.: Jeg er imponeret over, hvor hurtigt I svarer på mine spørgsmål. Når jeg selv bliver lidt bedre, skal jeg nok være med til at yde support herinde - LInux er så afgjort et glimrende alternativ til Windows (allerede med standardinstallation overgår den Win2000 mht. grafisk brugerflade mm.), som jeg gerne vil være med til at udbrede, evt. i første omgang til nogle flere af husets 4 computere ;)

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Ormen » 3. mar 2007, 15:52

Firefox på dansk: Installer pakken mozilla-firefox-locale-da-dk
OpenOffice på dansk: Prøv pakken language-pack-da-base

Beryl med Nvidia gfx

Du skal nok have en driver til dit grafikkort, den kan du installere med Automatix2 (søg på automatix i Synaptic)

Umiddelbart skulle der ikke være brug for AV programmer, men hvis du deler filer med andre maskiner med Windows, så kan der være lidt fornuft i det :)
I Automatix ligger Gnome Security Suite, med CmalAV og Firestarter Firewall. Prøv evt. det
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Artificial Intelligence » 3. mar 2007, 15:57

Når jeg valgte at installere 6.06 i stedet for 6.10 i første omgang, skyldtes det, at jeg har hørt, at den skulle være mere stabil, samt at man kan installere 6.10 igennem 6.06, altså inde i selve systemet. Det kan jeg så ikke lige finde ...?


Kode: Vælg alt

sudo nano /etc/apt/sources.list

Ændre de steder hvor der står dapper til edgy, så;

Kode: Vælg alt

sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade
gksudo "update-manager -c -d"


Hver opmærksom på at "disable" U-officielle sources i listen. Hvis du bruger Automatix der er stor risiko at det vil "breaking" Ubuntu efter et distro upgradering.

Nu mangler jeg umiddelbart 2 ting - 1) at få den gode ildræv og OpenOffice på dansk samt 2) at installere Beryl, som jeg har fået anbefalet her på stedet. Jeg har et nVIDEA grafikkort, så det burde kunne lade sig gøre.


1)

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install openoffice.org-l10n-da

Så skal du vidst ind i openoffice og skifte sprog (kan ikke lige huske det på stående fod.

2) http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=272104

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: Installation fuldført

Indlægaf Balder » 3. mar 2007, 17:37

MrIsaac skrev:Når jeg valgte at installere 6.06 i stedet for 6.10 i første omgang, skyldtes det, at jeg har hørt, at den skulle være mere stabil, samt at man kan installere 6.10 igennem 6.06, altså inde i selve systemet...

... at installere Beryl, som jeg har fået anbefalet her på stedet. Jeg har et nVIDEA grafikkort, så det burde kunne lade sig gøre.


Har kørt 6.10 siden oktober og kan forsikre dig for at den er bundstabil. M.h.t. installation af Beryl, så gøres det - i 6.10 - nemmest gennem Automatix2 Bleeder, men først skal du installere nvidia driveren, som ligger i Synaptic.
Mvh. - Balder

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Problemer

Indlægaf MrIsaac » 3. mar 2007, 19:09

Hm. Jeg er løbet ind i problemer, da jeg forsøgte at installere Automatix2 til at få fat i nvidia-driveren. Først søgte jeg på "automatix" i Synaptic, men fandt intet. Så forsøgte jeg at følge en guide til installation af Automatix2 (http://www.debianadmin.com/install-automatix2-in-ubuntukubuntuxubuntu.html). Dette forløb også uden held. Terminalen (som jeg lige har fundet ud af eksisterer) reagerede, som den skulle, indtil der kom en fejlmelding til

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update
.

Jeg har også søgt på nvidia i Synaptic, og jeg fandt flere pakker, men jeg aner ikke, hvad jeg skal vælge?

EDIT: Det er lykkedes mig at bruge Synaptic til at installere dansksproget Firefox, men jeg kan ikke finde ud af at få OpenOffice på dansk - hverken vha. sprogpakken i Synaptic eller terminalen. Under Tools --> Options --> Language Settings --> Languages i OpenOffice kan jeg ændre både currency (til kr.), locale setting og language for documents, men i "user interface" kan jeg kun vælge engelsk på trods af, at OpenOffice.orgs langpack er installeret iflg. Synaptic.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Artificial Intelligence » 3. mar 2007, 20:23

Hvilket nvidia kort har du?

Hvis du vil bruge beryl kræver det at man installere nvidias nyeste driver fra nvidias hjemmeside. Dette kræver en del krumspring hvis man ikke er vant til kommandoer. Men hvis du vil bruge den version de kommer med ubuntu er det rimeligt nemt.

MrIsaac
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. feb 2007, 14:22

Grafikkort

Indlægaf MrIsaac » 3. mar 2007, 20:40

Jeg har et det her: NV11 [GeForce2 MX/MX 400]. Hvis du ved, hvilken driver jeg slal installere, vil jeg være taknemmelig for et downloadlink ;)

Hvis det er muligt med det grafikkort, vil jeg meget gerne bruge Beryl - og også meget gerne holde terminalbrugen på det minimale, for det er jeg ikke så skarp i - jeg har aldrig lavet noget tilsvarende i Windows.

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Maerkelige problemer med Ubuntu 6.06 paa Live CD

Indlægaf Ormen » 3. mar 2007, 21:25

@ Mrisaac: Inde i Synaptic, kan du i Indstillinger-> Arkiver, vælge hvilke arkiver du leder i. Jeg kan ikke huske hvilke der er fravalgt, men jeg har alt vinket af :)
Når det så er gjort, så lukker du vinduet og trykker på knappen 'Genindlæs' Så skulle ud gerne kunne finde Automatix og installere den, og dermed også få Nvidiadriveren på, uden at skulle rode i terminal!
GL og go' aften ;)
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster