Mærkelig fejlkode - update og automatix

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
blashyrkh
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19. feb 2007, 16:46
Geografisk sted: Korsør

Mærkelig fejlkode - update og automatix

Indlægaf blashyrkh » 19. feb 2007, 17:01

Hejsa. Jeg starter lige med at kopiere mit indlæg fra et andet forum (linuxin.dk) til dette.

"Jeg installerede Ubuntu 6.10 i går (er linux-n00b) og opdaterede systemet med 135 pakker uden problemer. Jeg læste i en guide om automatix og installerede også det uden problemer.
Da jeg i automatix havde afkrydset de pakker jeg ville have ind gik den også fint i gang, men under Java installationen gik den i fejl, og jeg kan nu ikke få de resterende plugins mv. ind heller ikke afspillere (VLC) eller codec

Den fejlmeddelelse jeg får er:
E: Typen 'O::deb' er ukendt på linje 37 i kildelisten /etc/apt/sources.list
E: Listen over kilder kunne ikke læses.
Gå til arkiv-dialogen for at rette problemet.

Når jeg mouseover update ikonet står der jeg skal bruge apt-get eller gå til pakkehåndtering, men den er tom."

Jeg har fået at vide jeg skal slette "O::" delen fra sources.list og åbne terminalen og skrive "sudo aptitude update" (alternativt "sudo apt-get update") men det kan jeg ikke komme til da jeg ikke kan redigere i sources.list, der kommer en besked der siger:
"Du har ikke de nødvendige rettigheder til at gemme filen. Kontrollér at du har indtastet stedet korrekt og prøv igen."

Skriver jeg alligevel i terminalen kommer denne besked: "xxxxxxx@xxxxxxx-desktop:~$ sudo aptitude update
Password:
E: Typen 'O::deb' er ukendt på linje 37 i kildelisten /etc/apt/sources.list
E: Typen 'O::deb' er ukendt på linje 37 i kildelisten /etc/apt/sources.list
E: Kildelisten til pakker kunne ikke læses"

Kan nogen hjælpe mig? jeg vil meget gerne have det her til at køre.

PS. Super side, jeg har læst mange af trådene og er helt tryg ved at skifte Windåsen ud :D
There are no stupid questions, just stupid people.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Mærkelig fejlkode - update og automatix

Indlægaf Balder » 19. feb 2007, 18:07

Kender ikke lige den fejlmelding du får, men siden det er noget med sources.list, så prøv at gå til:

System > Softwarekilder > faneblad: Ubuntu 6.10

Hvis ikke det allerede er gjort, så sæt flueben i; universe, main, multiverse og restricted.

Prøv derefter at installere igen.

I øvrigt behøver du ikke Automatix til Java, VLC m.m. Det meste ligger faktisk i Tilføj/fjern... :)
Mvh. - Balder

blashyrkh
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19. feb 2007, 16:46
Geografisk sted: Korsør

Mærkelig fejlkode - update og automatix

Indlægaf blashyrkh » 20. feb 2007, 13:14

Alle de ting er hakket af. Det er som om jeg er helt låst mht. opdatering og installation :cry:
There are no stupid questions, just stupid people.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Mærkelig fejlkode - update og automatix

Indlægaf Balder » 20. feb 2007, 15:37

blashyrkh skrev:Det er som om jeg er helt låst mht. opdatering og installation


Så på dit første indlæg igen, hvor du skriver:

"Du har ikke de nødvendige rettigheder til at gemme filen. Kontrollér at du har indtastet stedet korrekt og prøv igen."

For at kunne redigere sources.list skal du i root. Skriv i en terminal; sudo nautilus

Tryk på Enter.

Indtast password (indtastning ses ikke).

Tryk igen på Enter og vent et øjeblik. Nu bør Nautilus vinduet vise sig og så skulle det kunne lade sig gøre at redigere sources.list.

(Den her kommando gør det samme og så slipper du for at lede efter sources.list: sudo gedit /etc/apt/sources.list

Tryk på Enter

Indtast password.

Tryk på Enter).
Mvh. - Balder

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster