Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf Wikzo » 3. nov 2008, 21:48

Jeg undskylder mange gange for at tage dette emne op igen, men nu hvor jeg har opgraderet til 8.10, har jeg fået lidt problemer.

Jeg har installeret de korrekte Java-pakker og skal til at lave det symbolske link.

Jeg skriver:

Kode: Vælg alt

wikzo@iBuntu:~$ cd /usr/lib/firefox-3.0.3/plugins
wikzo@iBuntu:/usr/lib/firefox-3.0.3/plugins$ ls
wikzo@iBuntu:/usr/lib/firefox-3.0.3/plugins$ sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun-1.5.0.15/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so
wikzo@iBuntu:/usr/lib/firefox-3.0.3/plugins$ ls
libjavaplugin_oji.so


Problemet er, at libjavaplugin_oji.so står med rød skrifttype med sort kant udenom, som jeg tror betyder, at der er noget galt. Sådan så det ikke ud før, og lige nu virker Danske Bank ikke med Firefox 3. Når jeg kommer ind på siden, fryser browseren bare, og jeg bliver nødt til at lukke den.

Når jeg højreklikker på filen igennem filmanageren kan jeg læse følgende ud fra type: "henvisning (ødelagt) (inode/symlink)"

Jeg har desuden opdaget, at filen libjavaplugin.so ligger i /usr/lib/firefox/plugins. Den ser ikke ud til at være korrupt, men har libjavaplugin_oji.so og libjavaplugin.so noget med hinanden at gøre?
Nogen der kan hjælpe?
Billede

icecold

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf icecold » 4. nov 2008, 19:43

Hej

Jeg har forsøgt mig frem med nogle af de guider som skulle hjælpe med at få Danske Bank til at virke i FF.
Kommer kun til "forsøger at starte java" :-(
Det er jo lige før man overvejer at skifte til en bank som bruger noget der bare virker i ubuntu.


I Opera kan jeg komme så langt som til at skrive mit password og så fryser den :-(

Det er ikke optimalt at jeg ikke kan bruge netbank da jeg stort set betaler alle mine regninger.
Når der er en okay løsning vil jeg sikkert skifte over til linuzx (ubuntu) men indtil der må jeg holde min win i baggrunden om ikke andet.

Det nok også næsten den eneste ulempe jeg har fundet indtil nu (3 dages brug)
Det kræver lidt tilvænning men det går fremad :-)

Glemte lige at skrive at jeg bruger Ubuntu 8.10

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf laoshi » 4. nov 2008, 20:08

Glemte lige at skrive at jeg bruger Ubuntu 8.10

så prøv flg.:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=4329
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf soundpartner » 4. nov 2008, 20:24

icecold skrev:Hej

Jeg har forsøgt mig frem med nogle af de guider som skulle hjælpe med at få Danske Bank til at virke i FF.
Kommer kun til "forsøger at starte java" :-(
Det er jo lige før man overvejer at skifte til en bank som bruger noget der bare virker i ubuntu.


I Opera kan jeg komme så langt som til at skrive mit password og så fryser den :-(

Det er ikke optimalt at jeg ikke kan bruge netbank da jeg stort set betaler alle mine regninger.
Når der er en okay løsning vil jeg sikkert skifte over til linuzx (ubuntu) men indtil der må jeg holde min win i baggrunden om ikke andet.

Det nok også næsten den eneste ulempe jeg har fundet indtil nu (3 dages brug)
Det kræver lidt tilvænning men det går fremad :-)

Glemte lige at skrive at jeg bruger Ubuntu 8.10


hej. jeg bruger selv danske bank.

der er 2 muligheder. den ene er at installere wine og ie4linux som er en version at internet explorer spm kører under wine.
denne løsning er fed fordi det fungerer præcis som på windows og med internet explorer som browser (dog kun 6,0) det negative er at man er lidt ude i noget rod med internet explorer osv

den anden mulighed er at du skal kontakte din bank og få et aktivcard. danske bank går meget op i sikkerheden og har derfor valgt at man KUN kan bruge internetexplorer (hvilket jo er lidt af en joke) al danske banks sikkerhedssoftware virker kun i ie. derfor så får man en lille lommeregner (aktivcard'et) som genererer nogle koder på en sikker vis
når du har fået dit aktivcard skal du afinstallere java 6 og installere java 5 i stedet. dette gør du lettest via terminalen med følgende:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude remove icedtea-gcjwebplugin java-gcj-compat-plugin sun-java6-plugin
sudo aptitude install sun-java5-plugin

du skal huske at banken ikke fungerer med compis (hvorfor aner jeg ikke, men det gør den ikke) så du skal deaktivere alle dine fancy effekter før du kan bruge netbanken. dette gøres lettest ved at bruge fusion icon.

jeg har valgt at snyde og bruge ie4linux løsningen på min eee da jeg ofte har den med på farten, og jeg ikke har lyst til at glemme mit aktivcard et eller andet tilfældigt sted.
her hjemme bruger jeg så mit aktivcard.

håber det hjalp. ellers må du komme igen.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

icecold

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf icecold » 5. nov 2008, 16:29

Jeg har netop et aktivcard fra danskebank, da jeg ikke er alt for vild med IE.
I windows virker FF som den skal uden problemer det samme gør opera - selv IE kan bruges med aktivcard'et .

Jeg må lige se på det med ie4linux - det kunne være en løsning :-)
Og så ville det var rart om komogvind kunne køre på FF - kan få den til delvis at virke i opera. Det er kæresten som mest bruger komogvind. Indrømmet jeg kigger oz forbi ofte :-)

Jeg forstår ikke hvorfor java ikke vil køre på min pc .. jeg har altid haft det "underlige" problem med java, lige så længe jeg kan huske, på mine linux installationer :-(

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf Toddvarg » 3. dec 2008, 20:34

Jeg har haft en godt fungerende netbank indtil for en uge siden. Pludselig begyndte firefox at fryse når jeg prøvede at åbne danske banks netbank hjemmeside. Jeg lavet en ny installation af sun-java efter tidligere vejledning.


laoshi skrev:Tak til sbc for en kort og kontant vejledning. Her kommer så en lidt længere, hvis du vil følge med i hvad der foregår undervejs.

A. Af sikkerhedsgrunde kræver danskenetbank at java6 er installeret. Men som det viser sig volder java6-plugin til firefox problemer med banken.
Hvis du vil se hvilke plugins der er installeret, så åbn firefox og skriv

Kode: Vælg alt

 about:plugins
i adresselinjen og tryk <return>
Der bør bl.a. stå
Java(TM) Plug-in 1.5.0_15-b04
Fil navne: libjavaplugin_oji.so
Java(TM) Plug-in 1.5.0_15

og ikke andre versioner af java-plugins

B. Hvis du vil bruge en grafisk oversigt til installationen af java, så brug synaptic.
Vælg menuen System => Administration => Synaptic pakkehåndtering
I synaptic: Søg: sun-java
Vælg til installation sun-java5-bin sun-java5-jre og sun-java5-plugin. Vælg også sun-java6-bin og sun-java6-jre.
Men sun-java6-plugin skal ikke vælge. Og hvis den allerede er installeret skal du markere den til afinstallering.
Tryk på Udfør

C. Luk synaptic og åbn en terminal. Skriv:

Kode: Vælg alt

$cd /usr/lib/firefox-3.0.4/plugins

Hermed er du på det sted, hvor der skal oprettes et symbolsk link til java-plugin'et
Det gør du med kommandoen

Kode: Vælg alt

$ sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun-1.5.0.15/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

Herefter kan du konstatere at plugin'et faktisk er plugget ind i firefox

Kode: Vælg alt

$ ls

hvilket skal give svaret

Kode: Vælg alt

libjavaplugin_oji.so

luk terminalen med

Kode: Vælg alt

$exit


Og så kan du ellers gå i gang med dine bankforrretninger.
Glædelig pinse


Men da jeg skrev

Kode: Vælg alt

$ ls
fik jeg ikke

Kode: Vælg alt

libjavaplugin_oji.so
men

Kode: Vælg alt

libjavaplugin_oji.so  npwrapper.libflashplayer.so


Så mit spørgsmål er hvordan fjerner jeg evt denne

Kode: Vælg alt

npwrapper.libflashplayer.so
og hvilket betydnig har den og er den med til at lave koks i sun-java. Det er ikke nogen panik med netbank, da Epiphany - internetbrowser fungerer udmærket, men vil gerne at firefox skal fungere.

Jeg antager at jeg kan fjerne den med sudo apt-get remove npwrapper.libflashplayer.so men har ikke helt lyst til det før jeg ved hvilket konsekvender det kan give.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf sådanUBUNTU » 3. dec 2008, 21:32

npwrapper.libflashplayer.so er din flash-plugin, og har derfor ikke noget med java at gøre. Du kan dog heller ikke fjerne den med den kommando du angav. Det er sandsynligvis ikke der fejlen ligger. Flash og java er forskellige teknologier.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf Toddvarg » 4. dec 2008, 07:27

Nej det fandt jeg også ud af, og så vidt jeg ved er den andre flash 10 som jeg har installeret. Jeg havde håbet det var problemet, men jeg ved ikke hvorfor netbank i ff pludselig stoppet at virke.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

jsr
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. jan 2009, 14:48

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf jsr » 31. jan 2009, 15:02

hej,
tusind tak for en fin guide! nu virker min netbank med lån og spar bank perfekt :)

lille tip: firefox 3.0.5 er ikke længere i beta --- så folderen hedder derfor ikke længere:
[quote="laoshi"]
C. Luk synaptic og åbn en terminal. Skriv:

Kode: Vælg alt

$cd /usr/lib/firefox-3.0b5/plugins

men $cd /usr/lib/firefox-3.0.5/plugins

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf laoshi » 31. jan 2009, 15:45

Det er korrekt - det retter jeg lige i guiden...
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

jsr
Indlæg: 43
Tilmeldt: 31. jan 2009, 14:48

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf jsr » 4. feb 2009, 18:10

det er gået op for mig at det ikke virker så perfekt som jeg troede -- hver anden gang jeg går ind på netbank crasher firefox. hvis jeg så genstarter, virker den fint igen?
specielt?
mvh jacob

It_newbiie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. dec 2008, 20:30
IRC nickname: It_newbiie

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf It_newbiie » 12. feb 2009, 10:51

Hej med jer

problem
Når jeg forsøger at godkende en betaling i netbanken, propper der et vindue op, men hvor der bare står java sun-applet, intet andet. Derved kan jeg ikke gennemføre betalingen.

jeg har/bruger
Ubuntu 8.04
Firefox 3.06
java 1.5.0.16
Aktive Key netadgang

Har fulgt laoshi's guiden på side 1, hvor jeg bruger som de sidste to kommando:
cd /usr/lib/firefox-3.0.6/plugins
sudo ln -s /usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun-1.5.0.16/jre/plugin/i386/ns7/libjavaplugin_oji.so

hjælp...

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf laoshi » 12. feb 2009, 11:04

Så vidt jeg kan konstatere nu, så er det Sunjava6-plugin og ikke længere Sunjava5-plugin, der fungerer. Så prøv at deaktivere sunjava5-plugin og aktivere sunjava6-plugin. Du kan gøre det i Firefox > Funktioner > Tilføjelser > Hent tilføjelser (søg på java). Du kan let aktivere/deaktivere på fanebladet Plugins samme sted.
Samtidig skal du lige være opmærksom på at forskellige Firefox-plugins kan genere afviklingen af java (især noscript og media-player-connectivity), og at brugen af visuelle effekter på desktoppen også kan drille i den henseende.
Så du kan prøve at deaktivere dine FF-plugins og så prøve at aktivere dem ét ad gangen igen til du finder den evt. synder.
Og hvis du installerer compiz-switch enten fra terminalen eller Synaptic, så får du mulighed for at aktivere/deaktivere visuelle effekter med et enkelt klik på et ikon i panelet.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

It_newbiie
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. dec 2008, 20:30
IRC nickname: It_newbiie

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf It_newbiie » 13. feb 2009, 13:14

Først tak til laoshi for det hurtige svar!
Så gik jeg ellers i krig..

java6 (versionen 1.6.0.7)
Forsøger at godkende en betaling i netbanken, men ingenting, ingen pop op vindue eller noget der ligner.
Jeg har endda sørget for at deaktivere alle de andre FF-plugins, som laiso skriver.

Nogen af jer andre som kører med java6-plugin (version 1.6.0.7) på Ubuntu 8.04, og hvor det rent faktisk fungerer med danskbank netbank?

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: Danske Netbank med Ubuntu 8.04

Indlægaf soundpartner » 13. feb 2009, 19:00

It_newbiie skrev:Først tak til laoshi for det hurtige svar!
Så gik jeg ellers i krig..

java6 (versionen 1.6.0.7)
Forsøger at godkende en betaling i netbanken, men ingenting, ingen pop op vindue eller noget der ligner.
Jeg har endda sørget for at deaktivere alle de andre FF-plugins, som laiso skriver.

Nogen af jer andre som kører med java6-plugin (version 1.6.0.7) på Ubuntu 8.04, og hvor det rent faktisk fungerer med danskbank netbank?


java 6 virker IKKE med danske netbank.
eller rettere java 6 virker nogle gange hvis du er heldig.

det der var dit problem minder mere om noget compiz der laver balade
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst