Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede

Indlægaf CityTop » 29. jan 2007, 15:10

Her fra min trygge Windows XP-arbejdsplads må jeg desværre konstatere, at min famlende færd i Ubuntu-junglen går helt skidt :(

I går prøvede jeg forskellige løsninger for at få WiFi til at fungere på Ubuntu-PC'en derhjemme, fuldkommen uden succes - se:
http://www.ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=156

Blandt de mange ting, jeg forsøgte var at deaktivere mit netkort i BIOS. Det skulle jeg aldrig have gjort. Ganske vist kunne jeg sagtens reaktivere LAN i BIOS, men katastrofen er nu foreløbig kulmineret med, at jeg ikke har nogen netforbindelse i Ubuntu overhovedet :!:

Hidtil har jeg været på nettet gennem en delt forbindelse med et krydset kabel fra en Windows PC (der er på trådløs). Men det virker ikke mere. Det virker heller ikke at sætte Ubuntu-maskinen direkte til routeren med et alm. netkabel.

Jeg har prøvet næsten alt... inklusive komplet reinstallation af Ubuntu med total wipe af harddisken. Intet resultat, selv om Ubuntu-maskinen sagtens kan pinges på det lokale netværk. Der er ikke mere nogen IPv4-protokol i mit netværkssetup i Ubuntu, ser jeg.

Nogen forslag :?:

Jeg kan evt. prøve at installere Windows som anden boot-mulighed på maskinen og så (forhåbentlig) genetablere netforbindelsen derfra.

I hvert fald håber jeg, det lykkes at finde en eller anden form for løsning. Jeg synes, Ubuntu er et mægtigt godt styresystem - og bemeldte PC kører mere stabilt nu, end den nogensinde har gjort under Windows.

Bedste hilsener
Peter

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede

Indlægaf Balder » 29. jan 2007, 15:35

@ CityTop:

Har selv en kablet internetforbindelse og ved ikke ret meget om trådløse forbindelser, hvilket dog ikke forhindrer mig i at google på: wireless Edgy.

Det ser ud til, at ganske mange har endog meget store problemer med at etablere en trådløs internetforbindelse i Edgy.

Løsningen, har jeg set flere steder, er ret enkel: Slet Edgy > installer forgængeren, Dapper > opret den trådløse forbindelse i Dapper > opgrader fra Dapper til Edgy.

Adskillige hævder, at så funker det.

Håber at du og andre kan bruge det til noget...
Mvh. - Balder

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Første prioritet er at komme på nettet igen

Indlægaf CityTop » 29. jan 2007, 16:05

Ja, mine Google-søgninger viser også, at WiFi ser ud til at være en hård nød at knække. Jeg kan ikke sige, at jeg har set nogen entydige løsningsforslag - heller ikke det tip med Drapper Drake og derefter opgradering til Edgy Eft. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre på den ene eller den anden måde.

Grundlæggende problem er sikkert, at vi er mange, der gennem årene har vænnet os til Microsoft's måde at gøre tingene på.

Når man pludselig står med et fundamentalt anderledes system og gerne vil have "det hele" til at virke (WiFi, netværksprinter, netværksdeling af filer, codecs til audio/video m.m.) på én gang, så er det i grunden ikke sært, at der er problemer.

Bedst ville det sikkert være at lære hele arkitekturen og tankegangen at kende fra bunden. Så kommer alle applikationerne i reglen af sig selv efterhånden.

Jeg har købt "The Official Ubuntu Book" og har læst lidt i den. Det forekommer mig, at den mest bygger på anvendelse af de indbyggede funktioner i GNOME-desktoppen - og ikke så meget på kommandoer i terminalen. Men jeg er ikke færdig endnu...

Med hensyn til nettet, så er jeg lige nu bombet tilbage til et stadium før min første installation af Ubuntu, hvor nettet faktisk virkede., Så "prioritet nummer nul" (for at blive i Free Software-terminologien) er at få LAN-forbindelsen til at virke igen.

Mange hilsener
Peter

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Er ved at installere Windows til dual boot løsning

Indlægaf CityTop » 29. jan 2007, 22:18

Jeg har ikke kunnet få mit netværk til at virke, siden jeg midlertidigt i går fjernede netkortet i BIOS.

Nu har jeg smidt en ekstra harddisk i maskinen, hvor jeg vil lægge Windows, så jeg har begge systemer i dual boot.

Så må vi se, hvordan det spænder af :?

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Re: Er ved at installere Windows til dual boot løsning

Indlægaf fr3ak » 29. jan 2007, 22:31

CityTop skrev:Nu har jeg smidt en ekstra harddisk i maskinen, hvor jeg vil lægge Windows, så jeg har begge systemer i dual boot....


Der skal du måske lige passe lidt på. Mener at der er flere folk rundt omkring som anbefaler at man installere win først og derefter linux. Det har noget med boot loaderen at gøre (GRUB), den overskriver nemlig MBR. Men har til gengæld også set folk nævne forskellige løsninger på problemet.

Men google lidt på det og se hvad du kan finde :D
Mvh fr3ak

Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu
Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

fr3ak
Indlæg: 91
Tilmeldt: 1. jan 2007, 19:32
Geografisk sted: Århus Nord

Re: Er ved at installere Windows til dual boot løsning

Indlægaf fr3ak » 29. jan 2007, 22:31

DOBBELT POST :P
Senest rettet af fr3ak 30. jan 2007, 22:14, rettet i alt 1 gang.
Mvh fr3ak



Ubuntuguide.org - God guide til det meste i Ubuntu

Gnome-look.org - Eyecandy til din desktop

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Det bliver først Windows og så Ubuntu

Indlægaf CityTop » 29. jan 2007, 23:36

fr3ak skrev:Mener at der er flere folk rundt omkring som anbefaler at man installere win først og derefter linux.


Ja, men sådan bliver det også. Jeg installerer nemlig Ubuntu igen, når Win-installationen er færdig.

Det ærgerlige er sådan set bare, at det er nødvendigt at (prøve at) installere Windows igen. Jeg gør det kun, fordi netværket røg totalt på Ubuntu-installationen i går...

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede

Indlægaf spook » 30. jan 2007, 21:01

Det lyder da VIRKELIG beyond mærkeligt at en re-install ikke kan løse det.

Prøv evt. Dariks Boot & Nuke (er med på f.eks. UBCD der under alle omstændigheder er rar at have). Den har jeg selv brugt med succes når problemer "fulgte med" trods formattering af harddisken. Så bliver din harddisk blæst HELT ren, og du kan begynde forfra. Hvis netkortet viser sig at virke fint i windows, så er det beyond mystisk...

Mht. wireless, så kig her.
Billede

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Problem med SiS 900-Based PCI Fast Ethernet?

Indlægaf CityTop » 31. jan 2007, 10:51

spook skrev:Det lyder da VIRKELIG beyond mærkeligt at en re-install ikke kan løse det.


Jeg er meget enig!

Jeg har set på et fransk linuxforum, at netop mit netkort:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet
for nogle pludselig ikke mere kan forbinde til Internet (selv om der er adgang til ping og til lokalt net).

Geninstallering af Windows virkede... heller ikke :!: :x
Igen: lokal netadgang, men intet internet.

Nu er PC'en indleveret til rep. I forretningen forklarede de, at det godt kunne være en defekt i netkortet, som først blev problematisk, da jeg deaktiverede det i BIOS og derefter reaktiverede det. De har i hvert fald ikke tænkt sig at lede længe efter en forklaring, før de slet og ret opgiver og sætter et nyt netkort i maskinen. Det er jo heller ikke nogen større omkostning...

spook skrev:Prøv evt. Dariks Boot & Nuke (er med på f.eks. UBCD der under alle omstændigheder er rar at have). Den har jeg selv brugt med succes når problemer "fulgte med" trods formattering af harddisken. Så bliver din harddisk blæst HELT ren, og du kan begynde forfra. Hvis netkortet viser sig at virke fint i windows, så er det beyond mystisk...


Det kan være, jeg skal prøve det og lave en nyinstallation igen, når jeg igen har et netkort, der fungerer. Forhåbentlig senere i dag.
Og så vender jeg tilbage til wireless...

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede

Indlægaf spook » 31. jan 2007, 12:36

Hvis ikke du var så langt væk, så kunne du afhente et nyt netkort gratis her i Århus... Den slags skal dælme ikke få lov at stoppe dig!
Billede

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede

Indlægaf CityTop » 31. jan 2007, 19:56

Nejnejnej... jeg kom til at klikke på den forkerte knap, og fik slettet det meste af CityTops indlæg! Sorry! - Spook

WiFi, netværksprinter, netværksdeling af filer, codecs til audio/video m.m.


Så jeg får nok brug for råd og tålmodighed i dette virkeligt gode forum!
[/quote]

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede  Emnet er løst

Indlægaf spook » 1. feb 2007, 13:25

CityTop skrev:Nejnejnej... jeg kom til at klikke på den forkerte knap, og fik slettet det meste af CityTops indlæg! Sorry! - Spook

WiFi, netværksprinter, netværksdeling af filer, codecs til audio/video m.m.


Så jeg får nok brug for råd og tålmodighed i dette virkeligt gode forum!



Må hellere hjælpe lidt når jeg nu smadrer dine indlæg :oops:

1) Wifi:
1.1: Læs & lær med min guide her, ELLER
1.2: Snup min lyn-løsning (ovennævnte guide jeg har automatiseret):

Kode: Vælg alt

wget http://www.gutaarn.dk/ubuntu/spookmatix.sh
sudo chmod 755 spookmatix.sh
sudo ./spookmatix.sh


2) Codecs osv:
2.1: Automatix2 klarer alle codecs, og en masse andet godt for dig :)

3) Netværksmapper klares bedst (i al beskedenhed..) med min guide her.

4) Netværksprintere er så råddent nemt at hvis du først prøver at tilslutte en printer i Ubuntu, så er jeg sikker på at du finder ud af resten.

Velkommen ombord ;)
Billede

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Tips for indlæg - et godt bytte!

Indlægaf CityTop » 1. feb 2007, 19:44

spook skrev:Må hellere hjælpe lidt når jeg nu smadrer dine indlæg :oops:


Det kalder jeg et godt bytte! Et par slettede tekstlinier for en masse guldkorn :lol:

Jeg skrev vist bare, at det kunne have været hyggeligt at hente et netkort i Århus, men at turen ganske rigtigt er lidt lang. Og så filosoferede jeg lidt over, hvordan mit on-board netkort kunne reagere så negativt på at blive deaktiveret en enkelt gang i BIOS, at det simpelthen er holdt op med at fungere. Hvis jeg virkelig ville prøve alt, så kunne jeg jo flashe en ny BIOS. Men jeg ved ikke, om det er besværet og risikoen værd :?:

Nu er PC'en kommet tilbage fra rep. Der er kommet et nyt netkort i, som virker med Windows. Nu er jeg ved at geninstallere Ubuntu. Vender tilbage senere. Jeg glæder mig til at prøve alle tipsene! Tak for dem, spook!

CityTop
Indlæg: 158
Tilmeldt: 18. jan 2007, 21:22
Geografisk sted: Bruxelles, Belgien

Net virker igen / Automatix2

Indlægaf CityTop » 2. feb 2007, 10:15

Så virker nettet igen :D

Det var egentlig ærgerligt at have indleveret PC'en til rep., for jeg havde næsten regnet ud, at mit netkort var røget sig en tur (selv om jeg ikke fatter hvorfor). Nu fik jeg jo lov til at betale en timeløn for at få sat et nyt netkort i en tom plads på bundkortet. Det kunne jeg nok godt have klaret selv :?

fr3ak skrev:Mener at der er flere folk rundt omkring som anbefaler at man installere win først og derefter linux. Det har noget med boot loaderen at gøre (GRUB), den overskriver nemlig MBR.

Ja, det er vist rigtigt. I hvert fald kunne jeg ikke længere boote med Ubuntu, da jeg først havde installeret Windows - selv om det skete på en separat harddisk. Nu er Ubuntu installeret forfra.

spook skrev:2) Codecs osv:
2.1: Automatix2 klarer alle codecs, og en masse andet godt for dig :)

Det er bare et super program :!: Det klarede en masse installationer i ét hug! Men et spørgsmål: man opretter et enkelt tredjeparts repository til alle Automatix2-programmer. Vil det så give opdateringer af alle de programmer, man har installeret med Automatix2? Før havde jeg for eksempel et selvstændigt repo til Skype:
spook skrev:Den klarer vi snildt...

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/apt/sources.list


Tilføj følgende nederst i filen:

Kode: Vælg alt

## Official Skype Repository
deb http://download.skype.com/linux/repos/debian/ stable non-free

Det officielle Skype Repository er nu blevet tilføjet, så du får automatisk besked om opdateringer :)

Kør dette i terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update
sudo apt-get install skype


For at starte vælger du så Programmer -> Internet -> Skype.

Bliver det samme resultat med Automatix2?

Glæder mig til at komme videre med WiFi. En dag bliver min laptop måske også en Ubuntu-installation...

Mange hilsener
Peter

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Wireless igen igen - gik helt galt, og nu er også LAN nede

Indlægaf eyvind » 2. feb 2007, 19:44

Når du har kartet rundt i din harddisk, og MBR bootloader osv griber ind og laver krydshenvisninger.......................
Så er her en diskette som kan lowlevel formatere

Denne diskette er selvudpakkende i windows.
Men kører direkte i diskettedrevet uanset hvad er ligger på harddisken.
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Ved A:\>lowlevel (sletter din HD helt)
og enter
Ved A:\>pm (partitions program)
og enter
Ved A:\>dir .exe (viser hvad der ellers er af programmer)
og enter
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Dan Hansen og 0 gæster