Boot-sekvens hijacked i BIOS Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Boot-sekvens hijacked i BIOS

Indlægaf zob » 31. jul 2015, 14:29

Hej.

Jeg har sat en ny computer op for min far (en billig Lenovo E50-00-90BX), for at være mere præcis. Secure boot er slået fra, quick boot er slået fra, jeg har installeret ubuntu i UEFI mode og har beholdt windows (og opgraderet til version 10).

UEFI boot virker for så vidt godt nok, så jeg tror egentlig ikke det er problemet. Men jeg kan ikke få lov til at gemme den boot sekvens jeg ønsker (eller rettere det virker som om jeg gemmer den, men det bliver ikke husket). Windows overtager altid 1. pladsen i boot order.

Jeg kan under boot vælge at taste F12 og få en boot menu op og vælge at boot på ubuntu, men hvis jeg intet gør, booter den altså windows der.

Derfor tror jeg egentlig også det udelukkende har at gøre med BIOS, men jeg vil gerne høre om der er nogen der har andre idéer. Ligenu er jeg ved at opgive og bare lade min far køre windows (med alle de problemer der følger med for mig - og ham - han har ikke set det i 6 år).

Jeg har prøvet at opgradere BIOS, men den mener ikke den ROM jeg får fra en ellers korrekt support-side hos Lenovo passer til min maskine.

PS: Måske skulle jeg nævne at ubuntu ellers ser ud til at køre fint på denne maskine. Den er nogenlunde så hurtig som man kan forvente af en computer til 1.600,-. Ikke noget af den anden verden, men fint til min far. Windows 10 ser også ud til at køre ganske fornuftigt.

EDIT: Jeg tror problemet med at opgradere BIOS kan stamme fra det faktum at flash-værktøjet stadig ikke understøtter windows 10.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Boot-sekvens hijacked i BIOS

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2015, 16:24

Ubuntu virker fint med Secure Boot og Fast Boot, så det behøves du ikke slå fra. Det er så spørgsmålet om Fast Boot stadig lader dig vælge OS. Prøv at se om ikke der er et Windows værktøj til at sætte UEFI boot sekvensen, ellers mener jeg der findes nogle Linux terminal værktøjer, men det hjælper nok ikke hvis det er Windows der rykker rundt på det.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Boot-sekvens hijacked i BIOS

Indlægaf zob » 31. jul 2015, 16:47

Hehe, tak Ajenbo. Ganske underfundigt. Det hjalp en lille bitte smule. Jeg sprang direkte i baljen med windows-uvished og installerede blindt et værktøj der hedder EasyUEFI: http://www.easyuefi.com/index-us.html
Jeg ved ikke om den har gjort nogen skade, men den tillod mig at flytte rundt på boot-sekvensen og det så da også ud som om at jeg kunne vælge den rigtige (ubuntu først), men ak nej. Da jeg genstartede var det igen windows boot manager der havde overtaget førertrøjen.

Det er som om at den enten ikke kan huske sekvensen eller at noget ændrer sekvensen af misforståede sikkerhedsårsager under boot.

Jeg havde slået fast boot og secure boot fra for at udelukke dem som årsagen. Jeg går ikke ud fra at det ligefrem kan gøre skade at slå dem fra.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Boot-sekvens hijacked i BIOS

Indlægaf zob » 31. jul 2015, 17:04

Hmmm. Hvis jeg kører et værktøj der ligner føromtalte, bare til linux efibootmgr:

Kode: Vælg alt

sudo efibootmgr -v
får jeg faktisk at vide at boot-sekvensen er som jeg ønsker den. Det er desværre ikke i overenstemmelse med realiteterne.

Her er boot-info:
http://paste.ubuntu.com/11973852/

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Boot-sekvens hijacked i BIOS  Emnet er løst

Indlægaf zob » 31. jul 2015, 17:34

Nå ok. Svaret stod i bunden af boot-info outputtet fra mit sidste indlæg. Her stod en kommando der lyder:

Kode: Vælg alt

bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\...\grub*.efi

Det fungerede for mig. Eller rettere jeg kørte faktisk uden wildcards, så for at være helt konkret var det der virkede for mig:

Kode: Vælg alt

bcdedit /set {bootmgr} path \EFI\Ubuntu\grubx64.efi

Men hvis man kører uden wildcards skal man lige sikre sig at man har noget på denne sti.

Tak for hjælpen Ajenbo. Det var jo sådan set rigtigt hvad du sagde. Du kan jo ikke gøre for at det første værktøj jeg fandt ikke virkede.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Boot-sekvens hijacked i BIOS

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2015, 22:29

Jeg var ikke helt sikker på om bcdedit var det rigtige så der for undlod jeg at nævne noget navn. Må indrømme at min Windows viden er begyndt at ruste lidt.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Boot-sekvens hijacked i BIOS

Indlægaf zob » 1. aug 2015, 01:55

Jeg har det præcis på samme måde. Det ser nu ellers ud til at være en tiltrængt forbedring de har fået banket sammen i version 10.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster