Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 17. aug 2014, 14:43

martin joergensen skrev:Hvorfor installer du ikke libreoffice? :D

Kode: Vælg alt

sudo apt-cache search libreoffice


Kode: Vælg alt

sudo apt-get install libreoffice


Eller find den i software centeret, hvis Xubuntu har sådan :D


Det er ok, at du holder sjov med Xubuntu. Det er en distro, som har formatet til kunne tåle det. :)

Men hvad skal den første kommando gøre godt for..?

Og vil du sige lidt om, hvorfor libreoffice kan være at foretrække..?

Jeg tænker at bruge OpenOffice til hjemmesideredigering. Men derudover er der også nogle tekstdokumenter og især regneark, som jeg har liggende i MS-Office format og gerne vil kunne læse og skrive videre på.




Ivan skrev:Nedenstående er hvor det er 64 bit versionen, gemt i mappen "Hentede filer" under min bruger, ændre det selv til din bruger og lav selv om hvis du bruger 32 bit

Terminal åbnes i "Hentede filer" ellet der navigeres hen til den mappe

udpak den hentede fil

Kode: Vælg alt

tar -zxvf Apache_OpenOffice_4.1.0_Linux_x86-64_install-deb_da.tar.gz


Flyt dig hen til den udpakkede fils deb filer

Kode: Vælg alt

cd "/home/ivan/Hentede filer/da/DEBS"


Installer filerne

Kode: Vælg alt

sudo dpkg -i *.deb




Mange tak, det vil jeg prøve. :)

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 17. aug 2014, 14:50


Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 17. aug 2014, 15:01

http://www.howtogeek.com/187663/openoffice-vs.-libreoffice-whats-the-difference-and-which-should-you-use/

Selv bruger jeg LibreOffice, fordi at det er nemmest at installere - dovenskaben længe leve!
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 17. aug 2014, 16:38

Ja, jeg vil også gerne sige en ekstra tak for info. om LibreOffice.
Jeg vidste ikke, at der eksisterede et reelt alternativ til OpenOffice.
Installationen af OpenOffice vil stadig ikke falde på plads, mens LibreOffice gik lige i kassen.
Så det bliver også LibreOffice, der vinder kampen om Xubuntu hos mig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2014, 16:42

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Jeg er ikke engang sikker på, at du har mulighed for at styre Super L's funktion. Det har vi i Xubuntu.

Hvis ikke jeg husker helt galt så har jeg tidligere skrevet til dig at man godt kan ændre hvad Super L gør i Ubuntu Unity.


Ja, din klæbehjerne fornægter sig jo ikke.
Jeg er med mine erfaringer fra 12.04 blot ikke helt overbevist endnu, og mine maskiner kan dårligt slæbe Ubuntu Desktop, så jeg kan ikke teste det.

Så er det nok der for du ikke forstår hvor praktisk det er.
Jakob77 skrev:Bliver det ikke noget med, at hvis du holder fingeren et splitsekund for længe, så zapper den ikoner og du får ingen terminal..?

Jeg forstår nok ikke hvad du mener her, men der er ikke nogen ikoner der bliver slettet og du kan holde den nede lige så længe du ønsker og stadig få den ønskede effekt ud af det.

Jakob77 skrev:Jeg undrer mig også over, hvorfor udviklerne ikke holder sig til f.eks. F1 tasten, som er standard til hjælp i stedet for at beslaglægge taster tættere på brugeren.

Nu er F1 som du selv nævner reserveret til hjælp, så det giver meget lidt mening at skulle fjerne denne standard funktion for i stedet at lave handlinger i en brugerflade. Desuden er F-tasterne ikke praktisk placeret mht. tastatur kombinationer etc. i forhold til hændernes position på tastaturet (10-finger systemet).

Jakob77 skrev:Enhver kan beslaglægge taster. Kunsten må nærmere være at bevare Ubuntus fleksibilitet og kompatibilitet.

Jeg høre dig ikke pive over at man i Xubuntu har valgt at beslaglægge ctrl til genveje som ctrl+c, det er jo lige så ind infleksibelt. Og igen, DEN KAN ÆNDRES DEN ER IKKE BESLAGLAGT, DET ER BLOT STANDARD!

Jakob77 skrev:Kan du se, hvor meget vi på den måde kunne gøre, hvis vi kunne skrive detaljerede og fremadkompatible konfigurations scripts..?
F.eks. et script, som kan indstille Super L tasten til, hvad man ønsker efter en installation eller blot ved brugerskift.

Når man ændre ved standard opsætningen må man også forvente at der ikke bliver taget helt lige så meget hensyn til ens måde at bruge systemet og det der for løbende kan blive nødvendigt med tilpasninger for at tingende fungere på lige præcis den måde som du ønsker.

Men igen, du kan nettop indstille super tasten til det som du ønsker, og det kan være pr. bruger så det er skifter ved brugerskift. Du kan også gøre det med andre taster end lige nettop super tasten, eks. kunne du gøre det med F-tasterne.

At Canonical har valgt som standard at have super tasten til at være den der bruges til hoved navigationen i deres brugerflade gøre det blot mere kompatibelt med den måde som mange er vand til at arbejde med tasten i Windows, hvilket jo nok er til stor hjælp for mange af dem der er tidligere Windows brugere. Eks. kan man nu låse skræmen ved at trygge super+l.

Som kombinations tast er Super tasten meget mere anvendelig end blot at have 1 bruger defineret funktion. Her er den oversigt man kan få ved at holde tasten nede. På følgende billede kan du se et ud udvalg af de genveje der som standard er i Ubuntu:
Billede
Som du kan se gør det at man let kan definere 10 handlinger for kombinationen af super og nummer tasterne, man laver blot en genvej med den kommando man ønsker (eks via alacarte) og tilføjer den til panelet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2014, 16:47

Jakob77 skrev:Angående alias, så skrev jeg vist forkert. Jeg gemmer dem i ".bash_aliases"
Men hvis jeg på anden vis kunne få Ubuntu til at starte f.eks. mit "f.sh" med kommandoen "f"
Altså hvis ubuntu i bin mappen forstod, at ekstensionen ".sh" betød, at filen skulle køres, hvis filens fornavn matcher kommandoen.
...
Så ville jeg nok helt droppe alias og i stedet samle alt "grumset" i mine scripts. :)

Så kald dit script for f i stedet for f.sh, det er ikke nødvendigt med fil endelser i Linux. Husk dog at starte scriptet med følgende linje så det er tydeligt for systemet at se hvilken type fin fil er:

Kode: Vælg alt

#!/bin/sh


Jakob77 skrev:Det kan ubuntu gøre med andre ekstensioner, så hvorfor ikke også ".sh"..?

Det mener jeg ikke du har ret i, kan du komme med et eksempel?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2014, 16:50

Jakob77 skrev:
er nok blevet forvent til Unity selv siger hvornår den vil opdatere, så klikker jeg bare ok


Da jeg installerede Xubuntu kunne jeg med hensyn til opdateringer vælge manuel, automatisk eller håndtering med Landscape.
Jeg valgte "automatisk", og det er virkelig automatisk, for den spørger slet ikke om noget, den gør det bare i baggrunden. Det er jeg ikke så vild med, jeg vil helst advares, før maskinen går i selvsving.
Når du bliver bedt om at svare ok i Unity, er det så fordi du har håndtering med Landscape, eller er det mon en distroforskel eller andre indstillinger, der gør sig gældende..?

Alt det her er faktisk fælles for Ubuntu og Xubuntu, da de begge gør brug af opdateringshåndteringen. Det kan ændres efter installationen under fanen Opdateringer i programmet Software og opdateringer.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 17. aug 2014, 17:02

Jakob77 skrev:Og vil du sige lidt om, hvorfor libreoffice kan være at foretrække..?

Jeg tænker at bruge OpenOffice til hjemmesideredigering. Men derudover er der også nogle tekstdokumenter og især regneark, som jeg har liggende i MS-Office format og gerne vil kunne læse og skrive videre på.[/quote]
LibreOffice er en forgrening af OpenOffice, udviklerne af OpenOffice blev uenige med det firma der ejede navnet (Oracel). Løsningen blev så at de valgt at gå i 2 forskellige retninger og Linux verden har i stor grad valgt at følge LibreOffice som så kan findes i Ubuntu's software arkiver.

Jeg syndes efter hånden denne tråd har bevæget sig meget langt væk fra emnet hvilket gør det svært for alle at følge op på de ting der bliver snakket om og give fyldest gørende svar. Der for vil jeg bede dig om at oprette en ny tråd næste gang du kommer på en ting du gerne lige vil vide mere om eller har problemer med. Der er faktisk også det vi råder alle andre til da det eller umulig gøre det at markere tråden korrekt som løst, forhindre at andre effektivt kan søge hjælp i form af tidligere spørgsmål og besværliggøre administrationen af forummet.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 19. aug 2014, 15:52

AJenbo skrev:Jeg syndes efter hånden denne tråd har bevæget sig meget langt væk fra emnet hvilket gør det svært for alle at følge op på de ting der bliver snakket om og give fyldest gørende svar. Der for vil jeg bede dig om at oprette en ny tråd næste gang du kommer på en ting du gerne lige vil vide mere om eller har problemer med. Der er faktisk også det vi råder alle andre til da det eller umulig gøre det at markere tråden korrekt som løst, forhindre at andre effektivt kan søge hjælp i form af tidligere spørgsmål og besværliggøre administrationen af forummet.


Når du skriver sådan, er der ikke andet for mig at gøre, end at bide mig tungen og håbe, at jeg ved en senere lejlighed får mulighed for at diskutere de løse ender.
Jeg kan ellers godt lide lange diskussioner, hvor der bliver gået i dybden og lavet sammenligninger, og jeg mente, at emnet var formuleret bredt nok til det.

Men jeg vil i hvert fald gerne runde af med endnu engang at sige mange tak for hjælpen.
Jeg har lært meget i den her tråd, og den har været af meget stor betydning for min lokale platform, fordi den har gjort mig fri af Windows.

Det er måske mere til glæde for mig end for hjælperne, for nu ved de, at der nok aldrig bliver fred, men jeg vil kommer igen og igen og starte nye tråde, hvergang jeg løber ind i et banalt computerproblem eller vil høre andres mening. ;)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 19. aug 2014, 22:05

Det er ikke fordi du ikke må fortsætte dine emner, det er blot bædre at tråden bliver holdt lidt præcis så det er til at overskue hvad der er blevet svaret på til fulde og hvad der fortsat skal bruges hjælp til. Der for skal du også være velkommen til at starte et par nye emner op så du kan få det sidste med omkring punkter i denne tråd som du ikke mener du har fået fyldest gørende svar på, vi kan også hjælp med at flytte nogle af indlægende fra denne tråd over i den anden så hele samtalerne bliver samlet under hver sin tråd.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster