Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 14. aug 2014, 17:04

Jeg har bogmærker i toppen så jeg stikker den med kun 4 punkter :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 14. aug 2014, 17:05

Det er rigtig at den husker din session, men du skal stadig efterspørge sudo når du vil anvende den, du slipper blot for at skrive koden igen. Den anden del var også at du brugte "upgrade" som parameter frem for "safe-upgrade".

martin joergensen skrev:Jeg har bogmærker i toppen så jeg stikker den med kun 4 punkter :)

Hvis jeg aktivere autologind, sæt firefox til at starte ved logind, og havde dette emne åbent i firefox når jeg lukker maskinen, kommer jeg ned på 0 klik :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 14. aug 2014, 20:50

AJenbo skrev:3: Ctrl+t
4: Klik på "Ubuntu Danmark Aktive emner" med musen


Det kan du vist kun i kraft af, at du kort forinden har besøgt siden. :)

Jeg booter op med autologin og starter automatisk en terminal, som står klar.
I terminalen skriver jeg:
1: f
2: mellemrumstast
3: u
4: Enter

Derefter står Firefox i aktive emner.

Det er ganske enkelt skønt at have foretrukne lagt ind i et script, så de automatisk følger backuppen, og man ikke skal bøvle med mus og rullegardiner og en lang rulende liste links, som det ikke er til at hitte rundt i. :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 14. aug 2014, 23:56

Jakob77 skrev:Det kan du vist kun i kraft af, at du kort forinden har besøgt siden. :)

Det er pga. det er en af de sider jeg mest hyppigt besøger, men der er også et væld af andre måde at gøre den let tilgængelig når først firefox er starte.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 16. aug 2014, 22:33

Dygtige drenge og en spændende og hyggelig diskussion. Det er ikke nemt at slippe igen. :)


Også rart, at vi er næsten enige om, hvor aldeles afgørende det er for et styresystems kvalitet, at man kan spare en tast og især et klik i en rutine. :)


AJenbo skrev:Hvis jeg aktivere autologind, sæt firefox til at starte ved logind, og havde dette emne åbent i firefox når jeg lukker maskinen, kommer jeg ned på 0 klik :)


Det er snyd først at ændre sin standardopsætning til noget specielt, og du skulle stadig bladre om til side 6 ;)


AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Jeg er ikke engang sikker på, at du har mulighed for at styre Super L's funktion. Det har vi i Xubuntu.

Hvis ikke jeg husker helt galt så har jeg tidligere skrevet til dig at man godt kan ændre hvad Super L gør i Ubuntu Unity.


Ja, din klæbehjerne fornægter sig jo ikke.
Jeg er med mine erfaringer fra 12.04 blot ikke helt overbevist endnu, og mine maskiner kan dårligt slæbe Ubuntu Desktop, så jeg kan ikke teste det.
Bliver det ikke noget med, at hvis du holder fingeren et splitsekund for længe, så zapper den ikoner og du får ingen terminal..?
I hvert fald kan det ikke gøres uden at skade den for systemet tiltænkte brugerflade mere end vi gør det i Xubuntu.
Jeg undrer mig også over, hvorfor udviklerne ikke holder sig til f.eks. F1 tasten, som er standard til hjælp i stedet for at beslaglægge taster tættere på brugeren.
Enhver kan beslaglægge taster. Kunsten må nærmere være at bevare Ubuntus fleksibilitet og kompatibilitet.

Kan du se, hvor meget vi på den måde kunne gøre, hvis vi kunne skrive detaljerede og fremadkompatible konfigurations scripts..?
F.eks. et script, som kan indstille Super L tasten til, hvad man ønsker efter en installation eller blot ved brugerskift.





@martin joergensen


Angående alias, så skrev jeg vist forkert. Jeg gemmer dem i ".bash_aliases"
Men hvis jeg på anden vis kunne få Ubuntu til at starte f.eks. mit "f.sh" med kommandoen "f"
Altså hvis ubuntu i bin mappen forstod, at ekstensionen ".sh" betød, at filen skulle køres, hvis filens fornavn matcher kommandoen.
Det kan ubuntu gøre med andre ekstensioner, så hvorfor ikke også ".sh"..?
Så ville jeg nok helt droppe alias og i stedet samle alt "grumset" i mine scripts. :)


er nok blevet forvent til Unity selv siger hvornår den vil opdatere, så klikker jeg bare ok


Da jeg installerede Xubuntu kunne jeg med hensyn til opdateringer vælge manuel, automatisk eller håndtering med Landscape.
Jeg valgte "automatisk", og det er virkelig automatisk, for den spørger slet ikke om noget, den gør det bare i baggrunden. Det er jeg ikke så vild med, jeg vil helst advares, før maskinen går i selvsving.
Når du bliver bedt om at svare ok i Unity, er det så fordi du har håndtering med Landscape, eller er det mon en distroforskel eller andre indstillinger, der gør sig gældende..?

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 17. aug 2014, 00:18

Landscape er Ubuntu enterprise løsning

Man bliver ikke spurgt om automatisk opdatering i Ubuntu "Så vidt jeg kan huske"

Men derimod på server gør man, jeg vælger så altid selv at opdatere, krise hvis min hjemmeside gik ned og jeg ikke kunne se hvilken pakke det måske kunne have været.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Christian.Arvai » 17. aug 2014, 07:24

Default vil Ubuntu automatisk gøre dig opmærksom på opdateringer. At der så er flere, incl. undertegnede, der deaktivere funktionen og opdatere manuelt er en anden sag. Så vidt at jeg husker, har det været sådan siden 7.10, hvilken var den første udgave, som at jeg selv brugte, men der er nok folk herinde, som har været med før 7.10, og derfor bedre kan svare for de ældre udgaver.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 17. aug 2014, 08:11

Christian.Arvai skrev:Default vil Ubuntu automatisk gøre dig opmærksom på opdateringer.


Det må så være Ubuntu Desktop, du mener, og så må det være distroafhængigt. Det kørte nok også, som jeg bedst kan lide det i Ubuntu Desktop 10.04, fordi man fik en reminder og et tilbud, og så kunne man selv vælge, om det skulle være nu eller senere.
Har du slet ikke travlt med at installere, når der kommer nye opdateringer, som skal gøre computeren mere sikker..?







Har vi en smart terminal installationskommando til Openoffice..?

Jeg har forsøgt at hente openoffice fra denne side:
https://www.openoffice.org/download/

Men den lægger et arkiv i roden, som jeg ikke kan finde med Thunar, og hvis jeg vil udpakke, så ser det ud til, at jeg selv skal vælge en mappe.
Så bøvlet husker jeg det ikke fra sidst, og jeg løber nok også vild i det, hvis jeg forsøger yderligere.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Christian.Arvai » 17. aug 2014, 08:15

Jakob77 skrev:Har du slet ikke travlt med at installere, når der kommer nye opdateringer, som skal gøre computeren mere sikker..?

Jo, men jeg vil selv bestemmer hvornår at, maskinen skal arbejde med den slags, så derfor slår jeg det fra.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 17. aug 2014, 09:19

Nå, men så hentede jeg OpenOffice pakken på almindelig vis, og jeg har fået pakket den ud, så jeg kan læse readme filen.

I den står der:
Der er et bredt udvalg af Linux-distributioner, og i samme distribution kan der være forskellige installationsindstillinger (KDE vs Gnome etc.). Nogle distributioner udgives med deres egne indbyggede versioner af OpenOffice, som kan have forskellige egenskaber fra denne OpenOffice fra fællesskabet. Nogle gange kan du installere OpenOffice fra fællesskabet ved siden af den indbyggede version. Det er dog sædvanligvis sikrest at fjerne den indbyggede version, før du installerer denne version fra fællesskabet. Læs dokumentation for din distribution for detaljer om hvordan du gør dette.


Hvor finder jeg så den dokumentation for Xubuntu..?
Det skriver de ikke, og de skriver heller ikke, hvordan jeg kommer videre med installationen.
Men de gør mine ører røde af irritation, når deres gængse programmer sender folk ud i installationslabyrinter med showstoppere, så jeg får en fornemmelse af, at udviklingen indenfor installations brugervenlighed kun er gået tilbage siden DOS 3.3

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 17. aug 2014, 11:35

Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 17. aug 2014, 13:11



Tak, den var skåret pædagogisk ud i pap, og det er nok også nødvendigt, men jøsses..

Jeg må nok hellere spørge på en anden måde.


Har du prøvet at installere OpenOffice på Xubuntu og i givet fald, hvordan gjorde du det nemt..? :)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5520
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Klaus Rasmussen » 17. aug 2014, 13:29

Så er vi her igen , igen. I stedet for at beskrive problemet, bruger du din energi på at harcellere over Ubuntu's manglende intuitivitet. I øvrigt en holdning du står temmelig alene med.

hvordan ser det ud? Er det en deb-fil eller en mappe med flere filer?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 17. aug 2014, 13:37

Hvorfor installer du ikke libreoffice? :D

Kode: Vælg alt

sudo apt-cache search libreoffice


Kode: Vælg alt

sudo apt-get install libreoffice


Eller find den i software centeret, hvis Xubuntu har sådan :D

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 17. aug 2014, 14:20

Nedenstående er hvor det er 64 bit versionen, gemt i mappen "Hentede filer" under min bruger, ændre det selv til din bruger og lav selv om hvis du bruger 32 bit

Terminal åbnes i "Hentede filer" ellet der navigeres hen til den mappe

udpak den hentede fil

Kode: Vælg alt

tar -zxvf Apache_OpenOffice_4.1.0_Linux_x86-64_install-deb_da.tar.gz


Flyt dig hen til den udpakkede fils deb filer

Kode: Vælg alt

cd "/home/ivan/Hentede filer/da/DEBS"


Installer filerne

Kode: Vælg alt

sudo dpkg -i *.deb
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster