Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 2. jul 2014, 17:25

Jeg fraråder direkte at flok har mail ved TDC eller stofanet eller lignende.

Jeg kan komme med et eksempel.
Cypercity blev kørt for år tilbage af telenor og nu lukker de mail domæner. Så folk er tvunget til at skifte mail selvom de har brugt den samme i årti.

Jeg siger ikke at Gmail eller anden ikke lukker.
Men man er bare ikke bundet af at have telefon/internet abb for at bibeholde sit mail konto.

Vi kan også sige at du nu har stofanet men flytter eller får fiber og derfor lukker du din Stofa forbindelse.
Ergo vil du nok også miste din E-mail.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 2. jul 2014, 17:27

Hos TDC kan man miste sin email blot man skifte mellem hvilken type af internet forbindelse man køber hos dem.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 3. jul 2014, 16:33

Nyt delemne:


Med hensyn til hjemmesideredigering i Xubuntu, er jeg nok også unormal, så det vil måske være lidt forkert, hvis jeg lægger ud om det.
Men jeg vil meget gerne læse lidt om, hvad andre har valgt eller besluttet at prøve. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 3. jul 2014, 16:48

Jeg bruger Geany, det kræver dog at du kan gode, det er ikke en WYSIWYG editor. Til dem der ikke kan kode vil jeg forslå at man installere Wordpress og opdatere siden side via de indbyggede værktøjer.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 3. jul 2014, 17:33

Scite.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 3. jul 2014, 18:46

"hjemmesideredigering" er jo et rimelig bredt udsagn :D
Du er nødt til at være lidt mere præcis

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 6. jul 2014, 13:57

Tak for nogle interessante svar om hjemmesideredigering. :)
Jeg vil nok vælge open-office, når jeg kommer så langt.

Men jeg må nok hellere holde mig til det mere basale lidt endnu.
Hvordan formaterer man en USB-stick i Xubuntu..? :)

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 6. jul 2014, 14:25

I Ubuntu har vi programmet "Diske" Hvis det ikke er i XUbuntu kan du bruge programmet Gparted :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 6. jul 2014, 20:10

Hvis man har kopieret nogle filer ud på en ekstern harddisk og tilbage til hjemmemappen igen, hvorfra man vil kopiere dem ud på en ny USB-stick og får denne fejl fra Thunar 1.6.3:
xubuntu-copyfejl.jpg
xubuntu-copyfejl.jpg (23.47 KiB) Vist 189 gange



så kan det vel næsten kun betyde, at den nye USB-stick bør formateres i et andet format.?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 6. jul 2014, 21:06

Ja, hvis du ønsker at beholdde den udvidet attributter.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 1. aug 2014, 22:39

Når der er noget, som ikke kører stabilt, så synes jeg ofte, at det bliver et skridt frem og to tilbage.
Jeg har svært ved at forstå, at der ikke er andre end mig, der har kvaler med Thunderbird.
Jeg er flere gange blevet rystet i min grundvold, fordi mails ganske enkelt er forsvundet for mig, og det lader ikke til at blive bedre.

Hvordan skal man f.eks. forholde sig til en fejl som denne:

Thunderbird-sendefejl.jpg
Thunderbird-sendefejl.jpg (16.97 KiB) Vist 160 gange


Belært af erfaring trykkede jeg OK flere gange, men uden held, og da jeg valgte annuller, så forsvandt mailen sporløst.
Er den så sendt eller er den ikke, og hvad i alverden er det, der foregår..??? :shock:

Ja, jeg hidser mig lidt op nu, for jeg står åbenbart alene med fejlen, og som den amatør jeg er, så synes jeg, at det ligner noget elendigt fusk.
Hvorfor starter Thundebird dog ikke med automatisk at oprette en kladde, og hvis jeg trykker send, så forsøger den at sende kladden, og hvis det ikke lykkes, så kan den fortælle mig, at det mislykkedes, men jeg kan forsøge igen senere at sende mailen fra kladdemappen, hvor den ligger.
Og hvor Thunderbird i øvrigt bare kan lade den ligge uden at pille ved den, indtil den ER sendt, og det ER verificeret, og den ER kopieret til sendt mappen og dette også ER verificeret.
Hvor svært kan noget så elementær datasikkerhed dog være..??

Ja ja, det er nok min opsætning, det er galt med, og hvis man har en mailserver, der altid kører 100%, så opstår den slags fejl ikke osv.
Det kan også være,at serveren er blevet ramt af banditter, som kaster grus i gearkassen, hvad ved jeg.
Men jeg synes alligevel, at det er for utroligt. Vi skriver 2014, og så kan jeg ikke hitte ud af at få mit mailprogram til at lade være med at slette mails i utide.
Måske er der et sted i opsætningen, hvor man kan vælge "avoid random delete"..? ;)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2014, 23:19

Jakob77 skrev:Belært af erfaring trykkede jeg OK flere gange, men uden held, og da jeg valgte annuller, så forsvandt mailen sporløst.
Er den så sendt eller er den ikke, og hvad i alverden er det, der foregår..??? :shock:

Mailen er sendt, det er trin 1, efterfølgende forsøger den så at gemme en kopi på din server (imap?, hvilken server?) men kan ikke skabe kontakt til den.
Jakob77 skrev:Ja, jeg hidser mig lidt op nu

Det er meget trættende at forsøge at hjælpe en hidsig person, tag en dyb indånding og tæld til ti før du fortsætter.

Jakob77 skrev:Hvorfor starter Thundebird dog ikke med automatisk at oprette en kladde

Thunderbird gemmer jævnligt en kladde mens du skriver og fjerner den først når du har sendt eller annulleret. Lige som med at gemme en kopi af din sendte mail er det dog nødvendigt at den kan skabe kontakt til serveren.

Jakob77 skrev:og hvis jeg trykker send, så forsøger den at sende kladden, og hvis det ikke lykkes, så kan den fortælle mig, at det mislykkedes, men jeg kan forsøge igen senere at sende mailen fra kladdemappen, hvor den ligger.

Du virker ikke til at være klar over hvordan mail fungere, den server der gemmer dine mails er forskellig fra den der sender dem, den en kan fungere fint og den anden være helt væk og hvad gør man så. En mail kan heller ikke flyttes men kun kopieres og originalen så slettes. Tag at læs op på noget omkring disse teknologier så vil du forstå dem bedre og sikkert blive mindre forviret/fusteret.

Jakob77 skrev:Hvor svært kan noget så elementær datasikkerhed dog være..??

Lav din egen hvis det er så let. Hvis det var let var der dog nok nogen der hade gjort det allerede.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 2. aug 2014, 08:52

@Ajenbo

Én og ti er slet ikke nok. Men du er inde på det rigtige. Det er ikke fair overfor dygtige frivillige hjælpere at være på kogepunktet over noget, som de ikke har noget med at gøre.
Jeg har da også nu fået lidt af det medhold, som jeg søgte. Det var ved at blive lidt for mystisk, hvis jeg var den eneste, der kunne få øje på så elementære problemer.
Har du evt. prøvet at jonglere lidt med en mail vedhæftet en 35 mb video..?
Hvis du bare vil forberede den og gemme den i kladdemappen, hvorfra den måske skal sendes videre engang, så kan du sidde og vente en evighed, fordi den default gemmes på serveren i stedet for lokalt. Jeg kan bare ikke få øje på det smarte. Det er jo ligeså tungt som at benytte hotmail og tilmed mindre pålideligt.
Jeg må måske bede Thunderbird om at undlade at gemme en kopi på serveren. Men tilliden til programmet er nu så lav, at jeg dårligt tør at pille ved noget, fordi det kan være, at den så sletter mange flere mails, end jeg havde tænkt.
Jeg må melde pas nu, men måske efter en tur i turborespirator, og når jeg har talt til nogle mol, at det går bedre.

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 2. aug 2014, 09:04

Man kan jo også lade være med at anvende imap.
Uanset klient har jeg altid set imap som en gang langsomt djævelskab, nok fordi at jeg aldrig har haft fantastiske uploadhastigheder.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Claus Henriksen » 2. aug 2014, 12:27

Jakob77 skrev:Har du evt. prøvet at jonglere lidt med en mail vedhæftet en 35 mb video..?

Lyder som et skud i foden at proppe så stor fil i en mail :D Det kan der typisk være sat en spærring op for hos udbyderen hos sender og/eller modtager.
Her ville jeg nok vælge at oploade til en filserver/Dropbox/Google drive og så sende et link istedet.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster