Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 28. jun 2014, 11:36

Lyder lidt hult.

vil have alle skal lave bugrapporter, men når et program sender en fejlrapport på noget som kan være en enlig svale, så er det et problem..........

Jeg tog fejl, det lyder ikke lidt hult, det lyder meget hult.

PS mozilladanmark har et fint forum for problemer relateret til Mozillas programmer
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 28. jun 2014, 14:48

Når du skriver sådan kan jeg kun se det som et udtryk for din uvidenhed omkring software udvikling.

90% af de fejl vi skulle håndtere ville være folk der gjorde noget uden de vidste det, 9% ville ikke være godt nok beskrevet tilat man kunne finde og løse dem og 95% af dem ville være kendte i forvejen. Når vi så har brugt alle vores vogne timer på at sotere ud i dem ender vi med ikke at kunne teste yderligere på problemet da vi ikke har maskinen hvor problemet opstår så vi kan ikke hjælpe udviklerne med at finde ud af hvad der skal til for at løse problemet og står tilbage med 99,99% spild af tid. Hvis du mener at have fundet en fejl og vil open software det godt må du selv tage hånd om den, jeg skal ger hjælpe dig på vej men jeg overtager det ikke for dig, jeg har tros alt et liv og jeg har rigeligt at følge op på med de fejl jeg selv indrapportere.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 28. jun 2014, 22:31

Når I skriver sådan, så kan jeg kun tage det som et udtryk for manglende tillid til brugerne.
Det kan være velbegrundet, det ved jeg ikke nok til at kunne afkræfte.
Men jeg mindes ikke, at jeg nogensinde tidligere har mistet en mail, og det er trods alt mere end 20 år med OE.
Efter kun 20 timer sker det med Thunderbird, og jeg har beskrevet, hvordan det gik til.

Jeg ved ikke, hvordan andre har det med deres mails, men jeg synes, at det er rystende at tabe en mail, og jeg vil gerne vide, at det er en kendt fejl, som de arbejder på at finde og udbedre med de skader, fejlen evt. kan have forvoldt.
Jeg har truffet min beslutning, men var jeg en tvivler, så ville sådan en oplevelse sende mig direkte tilbage til Windows med en sådan fart, at ingen ville kunne få øje på min numse for flimrende skosåler.
Det burde understrege, at jeg ser det som en ganske alvorlig programmeringsbøf.
Hvis et mailprogram ikke kan holde på de mails, man skriver, så er det i mine øjne intet bevendt. Det kan meget vel nærmere være til mere skade end gavn.

Det er selvfølgelig ikke en fejl, som jeg tør at lege med at genskabe på den maskine, hvor jeg har alle mine mails. Jeg er ikke engang sikker på, at det er gået helt i orden igen.
Jeg kan godt forsøge at genskabe fejlen på en anden maskine om et stykke tid, hvis der er interesse for det. Men min tid er altså heller ikke til at gøre det hele selv, og da slet ikke, hvis der samtidigt sidder nogen på Mozilla og allerede arbejder på at rette den fejl, som jeg bruger en masse tid på at undersøge og beskrive grundigt.
Derfor er mit udgangspunkt, at vi skal samarbejde, hvis det skal blive bedre. For godt nok synes jeg altså ikke det er, hvis man bare skal leve med, at mails kan forsvinde, når de bliver flyttet imellem mapper, og ingen synes, at det kan betale sig at gøre noget ved det.
Jeg forstår godt, at der er respekt omkring udviklerne, og alle er kede af at forstyrre dem uden god grund, og det kan klinge hult at sige, at man tog fejl, hvis en udvikler har spildt en masse tid. Men omvendt må udviklerne nok også forstå, at det klinger hult at sige til bruger nummer to, tre og senere, at vi troede ikke, at det var en fejl, vi troede bare, at I brugere var nogle dumme klikspassere og undersøgte det derfor ikke nærmere, men vi tog desværre fejl.
Så det må nok være noget med at finde et system, som tilgodeser en balance til begge sider.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2014, 03:41

Udviklerne afviser ikke blot fejl på den måde du beskriver, men hvis ikke brugeren kan beskrive nøjagtig hvad han/hun gjorde, er det ikke sikkert man kan finde problemet også er tiden bedre brugt med de fejlbeskrivelser hvor der er en tydeligt at se hvad problemet er. Du har ikke beskrevet trin for trin hvordan man kan genskabe problemet, men blot din bedste erindring om forløbet og hvad du men er hente. Hvis jeg vider bragte det til udviklerne ville jeg hverken kunne gøre til eller fra hvis ikke de kan genskabe problemet, og så har det være spild af alles tid.

Jeg har ikke hørt at det du beskriver skulle være en kendt fejl, men jeg kan heller ikke lige listen over alle kendte fejl i alle programmer uden ad. Det første skrid mht. til at rapportere en fejl er selvfølgelig altid at undersøge om der allerede eksistere en rapport der beskriver problem, den kan normalt gøres med lidt Google søgning. Det er nærmest det mindste du kan gøre som tak for de gratis programmer og den hjælp du har fået. Du er også den med mest interesse i dette tilfælde da det er dig der har oplevet det og mener det er et problem i programmet, jeg har ikke oplevet det du beskriver og har alligevel brugt Thunderbird i over 4 år på ca. 20 maskiner. Jeg tvivler i øvrigt stærkt på at du har 20 års erfaring med Outlook efter som den første udgave udkom i 1997.

Jeg taler ud fra erfaring, og skal jeg være helt ærligt så tror jeg du er gået ind i Thunderbird men nogle forventninger og vaner som måske ikke har holdt helt stik, og så har udførte noget andet end du egentlig regnede med og der for heller ikke fik det resultat du forventede.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 29. jun 2014, 09:44

Nej, det er ikke godt for troværdigheden, når der er fejl i vigtige faktuelle oplysninger, og selvom det sikkert klinger hult, så beklager jeg, at jeg ikke er bedre til årstal. Jeg skrev min første mail i OE den 29/3-99
Men det er selvfølgelig under forudsætning af, at OE har dateret den korrekt.
Jeg tror desværre, at der er gået noget galt med importen, eller også har flyttefejlen fra udbakken grebet om sig, for jeg har opdaget, at der nogle af de gamle mails, som mangler afsender.
Der var også en mail her til morgen, som jeg ikke kunne få lov til at flytte.
Jeg er nok efterhånden bange for, at der er alvorligt kuk i databasen.
Og hvis den oprindelige flyttefejl bunder i en importfejl, så vil det måske være helt umuligt for andre at genskabe den. Sådan noget er det selvfølgelig også relevant at undersøge, før man buldrer alt for meget brok af på Mozillas hjemmeside. Det er nok også et eksempel på, at det er vigtigt, at vi i forvejen diskuterer, om noget er en bug eller ej, frem for, at alle opfører sig som individualister, der nok selv skal stå for det hele selv.
Men det er da virkelig noget møg af rang, for jeg har travlt de næste uger, så der bliver ikke meget tid til at gøre mere ved det. Jeg ved i øvrigt heller ikke, hvad der kan gøres nu. Jeg er jo begyndt at modtage mails oveni den importerede database, så jeg kan ikke engang gøre det hele om og prøve igen uden at miste mange flere mails.
Men I skal foreløbigt have mange tak for jeres sparring i forhold til problemet.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2014, 11:52

Jeg vil mene løsningen er at have mails liggende på en imap server så de bliver synkroniseret mellem server og klient, på den måde kan man bruge flere programmer samtidig.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 29. jun 2014, 17:23

@AJenbo

Man kan da også bare kopiere sin mailbackup ind i en tråd i et pålideligt debatforum, så er de altid nemme at finde igen.
Jeg vil i hvert fald påstå, at man kan tage datasikkerhed for seriøst.
Nu har jeg gjort mig hård og slettet en masse gamle mapper og flyttet nogle få mails uden flere uheld, og så krydser jeg fingre og håber at tordenfuglen er blevet stabil.

martin joergensen
Indlæg: 293
Tilmeldt: 12. maj 2014, 18:29
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf martin joergensen » 29. jun 2014, 18:45

Jeg har lige læst hele tråden igennem.
Er det rigtig at du prøver og oprette en ny mail boks ved TDC?

Så vidt jeg ved kører tdc mail da kun pop3? det kan være jeg tager fejl

Enhver bruger med seriøst mail behov bruger da en udbyder som tilbyder IMAP,
Så er det slut med at importere mail fra andre programmer. Og især når bruger i dag har flere enheder hvor mailen skal tjekkes på.

POP3 Er et levn fra fortiden, som TDC og stofanet stadig kun tilbyder.
(Stofanet tilbyder IMAP men med et max på 100MB ja)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2014, 21:35

Pop3 er vist fra 1988

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 30. jun 2014, 00:29

IMAP 1986
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Message_Access_Protocol

Så det må også være et levn fra fortiden.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf AJenbo » 30. jun 2014, 02:00

Nu er det praktisk talt altid IMAP4 der menes og den er så fra 1994 så den har efterhånden også en del år på bagen, men det gør det bare mere utroligt at der stadig findes systemer der holdes på pop3.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 2. jul 2014, 11:31

AJenbo


Jeg synes nok nærmere, at det mindste udviklerne kan gøre, er, at være lykkelige så længe brugerne skælder ud. :)
For når de skælder ud, så viser det, at de bruger programmet og engagerer sig i det, og dybest set må de nok være glade for det.
Jeg synes i hvert fald, at det er værre, hvis de bliver kede af det og resignerer, som det skete for mig med tordenfuglen.
Jeg har mistet tilliden til, at den er interesseret i at beskytte mine private mails ordentligt, og så kan jeg næsten ligeså godt bruge hotmail eller en anden server direkte fra browseren.

Det er i øvrigt ikke kun med hensyn til tordenfuglen, at jeg synes, at forholdet ( default indstillinger ) til internettet er gået i en helt forkert retning, hvad angår sikkerhed og privatliv. F.eks. i Firefox, græmmes jeg også, når jeg ser, at den default står til, at der ikke er noget i vejen for, at hjemmesider sporer brugeren.
Hvis man spurgte brugerne, om de gerne vil udspioneres, når de færdes på nettet, så tror jeg, at de færreste ville svare ja.
Men egentlig synes jeg nok heller ikke, at opsætningen for privatliv er noget, som man bør stemme om. Om der så kun var en enkelt, som ønskede max privatliv, så ville jeg stadig synes, at det var alle de andre, som skulle sige ja til mindre privatliv frem for, at den sidste skal føle sig bedraget og febrilsk for sent lede med lys og lygte efter tvivlsomme steder, hvor hun kan indstille sig til en bedre beskyttelse.

Hvor jeg havde håbet, at computersikkerheden i forhold til internettet blev bedre med tiden, så fornemmer jeg, at problemerne i stedet løses ved gradvist at opgive at give folk sikkerhed.
Det kan vi da nok også godt så, med de begrænsninger det indebærer.
Jeg vil i hvert fald træffe nogle skrappe forholdsregler, som jeg havde håbet at slippe for.

Nå, nu må jeg hellere stoppe, før jeg igen begynder at skrive om det magiske netkort med panserglas og eksterne kanoner. ;)


Men indtil videre må rådet til mine brugere blive, at det ikke er klogt at have mails liggende, som de ikke vil dele med en server på internettet.
Faktisk vil jeg nok anbefale dem, at de helt undlader at flytte mails fra XP over i ubuntu, men evt. nøjes med at konvertere dem og have dem liggende på et eksternt medie.
Derudover ser det nu ud til hos mig, at Thunderbird kører godt og stabilt, når den bare får lov til at være on-line.





@martin joergensen

Det er nogle gamle adresser, som er under afvikling, men jeg vil dog stadig gerne kunne tømme dem en tid endnu. Oprettelsen af en ny havde til formål at få en adresse, som de gamle adresser kunne tilknyttes, for dem kunne jeg ikke se før ( TDC's hjemmeside er meget avanceret. ;) ).
Når adresserne er under afvikling, så skyldes det ikke, at mails ikke bliver liggende på serveren ( det bryder jeg mig nemlig ikke om, at de gør ), men at jeg mener, at det for dumt at have sine mailadresser liggende samme sted, som man har sit abonnement.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Claus Henriksen » 2. jul 2014, 13:05

Jakob77 skrev:Derudover ser det nu ud til hos mig, at Thunderbird kører godt og stabilt, når den bare får lov til at være on-line.

Tvivler lidt på dine anbefaling.
Jeg bruger TB mod en Exchange server med IMAP. Der er ikke problemer med offline/online. Min kone bruger det ofte offline. Her er det mod en Yahoo og/eller Gmail postkasse.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Jakob77 » 2. jul 2014, 16:24

@Claus Henriksen

Jeg kan da bestemt endnu heller ikke udelukke, at der er noget galt med min installation.
Men er vi enige om præmissen, at man til enhver tid uanset netopkoblingens tilstand bør kunne flytte helt frit rundt på mails imellem vilkårlige mapper uden at miste så meget som et bogstav fra en flyttet mail..?

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Ny med Xubuntu 14.04 - deling af opsætningstips og bugs

Indlægaf Ivan » 2. jul 2014, 16:45

Du har vel et link til Thunderbirds fejlrapport så det kan undersøges hvad der er gået galt.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster