Kan man snyde Terminalen? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf Ivan » 3. dec 2013, 18:48

Hvis terminalen ikke skræmmer dig, kunne du følge denne guide
http://www.howtoforge.com/installing-apache2-with-php5-and-mysql-support-on-ubuntu-13.04-lamp
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 18:57

Jeg takker endnu en gang og går i gang senere pt arbejder jeg lidt på Windows. Der er som at komme hjem til konen efter en tur i byen.

Leif

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 18:59

Til Ivan.

Jeg har fundet frem til den vejledning så den bliver også inddraget. Nej terminalen er som at komme hjem til DOS før Windows 3.1

Leif

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 19:19

I så fald kan du også bare installere dem begge således:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install mysql-server phpmyadmin

:)

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 19:40

Jeg fik MySql ind via Softwarecenter. Her svarede jeg og bekræftede password (et andet end mit Ubuntu).

Jeg fik phpmyadmin ind, den spurgte ikke om server denne gang, virker den gamle Apache stadig?

Jeg kan ikke komme ind på phpmyadmin. Den beder stadig om et brugernavn, som jeg aldrig har skrevet og så om et password - det er vel MySql password og ikke Ubuntu password. Men ligegyldigt jeg kan ikke komme videre end til startsiden i phpmyadmin.

Og næste trin er så
Kører Apache eller hvordan sættes den igang?
Hvor ligger den henne?
Hvordan kan jeg flytte roden?

Leif

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf Kurt Christensen » 3. dec 2013, 19:44

Hvis du ikke har opgivet kodeord skal du vel bare trykke enter?
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 19:53

Første test - jo Apache kører, den svarer på kald til localhost i Firefox men hvor ligger den default webside?

Men den svarer at der skal være brugernavn og password i henhold til konfigurationen. Problemet er stadig, hvad er brugernavn jeg har ikke opgivet noget, password må være til MySql

Leif
Senest rettet af leifjoha 3. dec 2013, 19:57, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 19:56

Ved login i phpmyadmin skal du bruge den adgangskode du tildelte til root brugeren ved installation af mysql. Altså root som brugernavn og "et andet end mit Ubuntu" som adgangskode.

phpMyAdmin serveres via Apache, så ja den køre. Jeg var lige midt i en guide til at rydde lidt op i det og tage alle tingende med, den kommer her:

Jeg har lige testet lidt og det ser ud til at fungere lidt bedre hvis man installere via terminalen.

Lad os starte med at fjerne phpmyadmin så den kan blive konfigureret korrekt med MySQL:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge phpmyadmin

Ved andet spørgsmål:
Do you want to purge the database for phpmyadmin?

Skal du svare: Yes

Alle andre skal du bare trykke næste/fortsæt/ok

Nu vil det være som ved en frisk installation af Ubuntu.
Start med at installere programmerne:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install mysql-server phpmyadmin

Du vil blive bedt om at vælge en kode til root brugeren i MySQL, her efter en kode til phpMyAdmin og så den kode du valgte til MySQL, jeg forslår at du indtaster samme kode alle gange. Resten af valgene skal du bare trykke næste/fortsæt/ok

Her efter skulle alt være installeret og du kan tilgå mysql ved følgende link:
http://localhost/phpmyadmin/

Opret mappen web i din hjemme mappe.

Kode: Vælg alt

mkdir ~/web


Peg apache over til den nye mappe ved at ændre alle tilfælde af /var/www til /home/leif/web i /etc/apache2/sites-enabled/000-default:

Kode: Vælg alt

nohup sudo gedit /etc/apache2/sites-enabled/000-default

(nohup er der der kun for at undgå nogle beskeder der kommer i terminalen når man gøre gedit der fra)
tryk ctrl+h for søg og erstat

Genstart apache:

Kode: Vælg alt

sudo service apache2 restart


Du vil nu kunne arbejde på din hjemmeside direkte i web mappen.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 21:22

Har nu lavet installation 1 gange - slettet alt og installeret en gang til. Jeg har Apache kørende men phpmyadmin kan jeg ikke komme ind i. Problemet er stadig brugernavn. Under installationen har jeg ikke opgivet noget brugernavn kun password. Jeg prøvede med Root men nej det virkede heller ikke sammen med passwordet.

Jeg har også kørt flytningen af roden igennem 2 gange uden resultat. Jeg gør nok forkert, men efter nohub sudo gedit ... linien og indtastning af Ubuntu password trykkede jeg, da jeg stod i terminalen ctrl+h og kom til gedit. Hvad skal jeg skrive der?? Der vasr ingen fil i geditvinduet

Jeg skrev /home/leif/web og gemte.

I mappen web ligger en lille index.html fil med et hurra, men localhost gav stadig den anden side med " It's works"

Jeg har set ind i mappen /etc/ ... og filen hedder da 000-default.conf conf og ganske rigtig her står et sted

DocumentRoot /var/www.

Det er sikkert (?) dette, der skal rettes til DocumentRoot /home/leif/web

Samme sted ligger en fil 000-default som indeholdt /home/leif/web altså den jeg lavede med gedit.
Ved samme undersøgelse så jeg, at jeg ikke kan røre 000-default.conf conf jeg ville kopiere den over til mine dokumenter med sudo cp for at rette den her, men det var umuligt. Er det ikke fordi Apache kører? Fra xampp Windows ved jeg at der er nogle filer, der ikke kan sikkehedskopieres, når Apache kører.

Inden gedit af filen skal man da ikke stoppe Apache?

Der er vel derfor at du starter Apache igen til sidst ---

Hvordan stopper man Apache er det killall Apache ?

God nat - jeg får lært meget - mesterlære Indirekte fandt jeg så ud af hvor konfigurationsfiler skulle findes.

Leif

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2013, 00:07

leifjoha skrev:Har nu lavet installation 1 gange - slettet alt og installeret en gang til. Jeg har Apache kørende men phpmyadmin kan jeg ikke komme ind i. Problemet er stadig brugernavn. Under installationen har jeg ikke opgivet noget brugernavn kun password. Jeg prøvede med Root men nej det virkede heller ikke sammen med passwordet.

Det skrev du da elleres at du hade...:
leifjoha skrev:Jeg fik MySql ind via Softwarecenter. Her svarede jeg og bekræftede password (et andet end mit Ubuntu).

bruger navnet er desuden "root" og ikke "Root".

leifjoha skrev:Jeg har også kørt flytningen af roden igennem 2 gange uden resultat. Jeg gør nok forkert, men efter nohub sudo gedit ... linien og indtastning af Ubuntu password trykkede jeg, da jeg stod i terminalen ctrl+h og kom til gedit. Hvad skal jeg skrive der?? Der vasr ingen fil i geditvinduet

Jeg skrev /home/leif/web og gemte.

I mappen web ligger en lille index.html fil med et hurra, men localhost gav stadig den anden side med " It's works"

Jeg har set ind i mappen /etc/ ... og filen hedder da 000-default.conf conf og ganske rigtig her står et sted

DocumentRoot /var/www.

Det er sikkert (?) dette, der skal rettes til DocumentRoot /home/leif/web

Samme sted ligger en fil 000-default som indeholdt /home/leif/web altså den jeg lavede med gedit.

Det er fordi du køre 13.04 (apache 2.4) og jeg teste på 12.04 (apache 2.4), så jo du skal redigere:
/etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf i stedet for, og du kan bare slette den 000-default du fik oprettet.

Ctrl+h er til at åbne søg og erstat i Gedit (altså når du har åbnet Gedit), så du er sikker på du får rettet alle tilfælde af /var/www, men jo den vigtigste af dem er DocumentRoot

Siden der er Apache 2.4 får du også brug for at tilføje følgende i starten eller slutningen af filen:

Kode: Vælg alt

<Directory /home/leif/web>
        Options Indexes FollowSymLinks
        Require all granted
</Directory>


leifjoha skrev:Ved samme undersøgelse så jeg, at jeg ikke kan røre 000-default.conf conf jeg ville kopiere den over til mine dokumenter med sudo cp for at rette den her, men det var umuligt. Er det ikke fordi Apache kører? Fra xampp Windows ved jeg at der er nogle filer, der ikke kan sikkehedskopieres, når Apache kører.

Det er muligvis pga. du prøver at kopiere et symlink og ikke den realle fil, den faktiske fil ligger i /etc/apache2/sites-available/ og du burde fint kunne kopiere både vi den grafiske filhåndtering og uden brug as sudo (hvis du kan se indholdet af en fil kan du også kopiere den uden sudo),

leifjoha skrev:Inden gedit af filen skal man da ikke stoppe Apache?

Nej konfigurationen er indlæst i hukommelsen og der er ingen grund til at stoppe apache mens man redigere.

leifjoha skrev:Der er vel derfor at du starter Apache igen til sidst

Jeg genstarter den for at indlæse den nye konfiguration, men faktisk kan du nøjes med:

Kode: Vælg alt

sudo service apache2 reload


leifjoha skrev:Hvordan stopper man Apache er det killall Apache ?

Nej det ville være et forsøg på at tvinge den til at lukke, men siden det er en service vil den starte op igen med det samme. Det du skal skrive er:

Kode: Vælg alt

sudo service apache2 stop

Terminalen i Ubuntu (Bash) har en meget intelligent auto udførsel, hvis du blot skriver (uden at trykke enter) "sudo service apache2" og så trykker 2 gange på tab får du alle tilgængelige muligheder. Det gælder også for mange andre kommandoer of funtioner. Eks. kan du skrive "sudo service " efter fulgt af 2 tryk på enter får du en liste af alle installerede services.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?  Emnet er løst

Indlægaf leifjoha » 4. dec 2013, 06:16

Så kører Apache2 fra min web mappe.

Jeg har lige kontrolleret med pgrep at mysql også kører.
Jeg har også prøvet med root og kom ind i phpmyadmin !!

Altså er jeg nu kørende og skal blot have kopieret mine html komplekser over og få indsat databaser

Tak for hjælpen - jeg tror, at du nu skulle lave en guide ud fra vores korrespondance. Det kunne trænge til at blive samlet redigeret og udvidet med advarsler. Du har jo fået det afprøvet på en uerfaren gammel laboratorierotte.

Jeg sætter vinket på men kommer ganske sikkert tilbage.

Leif

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2013, 11:31

Det får jeg nok ikke taget mig sammen til, men folk kan jo også bare følge tråden her.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 4. dec 2013, 13:45

Opsætning af Apache2 server i Ubuntu 13.10

Jenbo's opskrift
Fjernelse af eventuelle tidligere installationer:
Terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge phpmyadmin

Ved andet spørgsmål:
Do you want to purge the database for phpmyadmin? Vil du slette databasen?
Her skal du svare: Yes/Ja/OK
Alle andre skal du bare trykke næste/fortsæt/ok

Nu vil det være som ved en frisk installation af Ubuntu.


Start med at installere programmerne:

Terminal:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install mysql-server phpmyadmin


Ved installering af mysql-server og phpmyadmin bliver samtidig Apache2 installeret.
Du vil blive bedt om at vælge en kode til root brugeren i MySQL, herefter en kode til phpMyAdmin og så den kode du valgte til MySQL., Jenbo forslår, at du indtaster samme kode alle gange. Resten af valgene skal du bare trykke næste/fortsæt/ok

Her efter skulle alt være installeret og du kan tilgå mysql ved følgende link:

http://localhost/phpmyadmin/
brugernavn er : root og password er det valgte:

Du kan se om Apache virker ved i browseren at skrive
localhost

Den skal svare med: It's works

Websiderne er default sat til at ligge i
/var/www/
hvor ”It's works” er i index.html

Apache ligger i:
/etc/apache2

Konfiguration af rod for webserveren ligger i filen:

/etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf

med teksten
DocumentRoot /var/www

Der skal nu laves en mappe til de hjemmesider, som Apache skal bruge. Det skal ligge et sted, hvor det ikke er nødvendigt at bruge Terminalen og sudo for at rette, kopiere og gemme. Derfor laves med Nautilus/Gnome Commander eller andet en mappe 'web' til hjemmesiderne:
/home/xxx/web
hvor xxx er det navn du er registreret med af Ubuntus og hvor dine dokumenter, billeder e.c. er placeret. Det er her du nu skal lave det kommende rodmappe web for din webserver.
Den behøver ikke at hedde web.


Apache skal nu pege over til den nye mappe ved at ændre alle tilfælde af teksten:

/var/www

i filen:

/etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf

til:

/home/xxx/web



Terminal:

Kode: Vælg alt

nohup sudo gedit /etc/apache2/sites-enabled/000-default.conf


(nohup er der der kun for at undgå nogle beskeder der kommer i terminalen når man kører gedit derfra). Man åbner hermed et vindue med gedit programmet og med filen stående i vinduet,. Nu rettes den normalt en gang forekommen streng /var/www :
Findes som:
DocumentRoot /var/www
til
DocumentRoot /home/xxx/web

Indsæt i starten af filen

<Directory /home/xxx/web>
Options Indexes FollowSymLinks
Require all granted
</Directory>

Apache skal derefter restartes :
Terminal:

Kode: Vælg alt

sudo service apache2 restart


Den kan stoppes med:
Terminal:

Kode: Vælg alt

sudo service apache2 stop


Kontrol om Apache og MySqk kører
Terminal:

Kode: Vælg alt

sudo pgrep -l apache

Terminal:

Kode: Vælg alt

sudo pgrep -l mysql


Skrevet samme af Leifjoha på grundlag af Ajenbo's vejledning i Forum til Leifjoha

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2013, 14:45

Hvis du kan åbne http://localhost/phpmyadmin/ og logge ind ved du også at både Apache og MySQL køre.
Du kan også tjekke deres status med:

Kode: Vælg alt

sudo service apache status

Kode: Vælg alt

sudo service mysql status


MySQL kan styres på samme med som apache med:

Kode: Vælg alt

sudo service mysql stop

Kode: Vælg alt

sudo service mysql start

etc.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster