Kan man snyde Terminalen? Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 2. dec 2013, 19:42

Så er jeg tilbage.

Jeg er ved at bygge mine hjemmesider (udviklingssider) op under xampp i htdocs. Derved opstår problemet med den beskyttede sti frem til htdocs altså /opt/lampp/htdocs .. og så videre til mine sider i underbiblioteker.

Siderne skal ligge under localhost, da jeg bruger php filer som skal testes.

1.
Procedure er nu at al kopiering fra siderne på Windows computeren efter overkopiering til /home/ skal gennem Terminalen - puha
2.
En enkelt rettelse åbnes uden problemer i Blue Fish men herfra kan man ikke få adgang til at gemme. Dvs gemme i et mellemlager under home, derefter over i Terminalen og kopiere fra mellemlageret over til htdocs.

Normalt skifter jeg mellem Nautilus og Gnome Commander . Den sidste har heldigvis et direkte kald til Terminalen og man står i Commander biblioteket.

Er der en lettere vej? Eller er det muligt stik mod alle regler at fjerne beskyttelse i rod eller i specifikke biblioteker, så kopieringen kan foregå grafisk fra Nautilus eller Commander.

Jeg takker

Leif
NB Ubuntus laver i opsætningen mappen "Hentede filer" - hvilket ikke er godt i Terminalen. mappenavnet skal ændres til "Hentede_filer"

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf Stra » 2. dec 2013, 20:01

leifjoha skrev:NB Ubuntus laver i opsætningen mappen "Hentede filer" - hvilket ikke er godt i Terminalen. mappenavnet skal ændres til "Hentede_filer"
Den kan jeg svare på.

"Hentede filer" kan i terminalen skrives

Kode: Vælg alt

Hentede\ filer
Dette tegn " \ "(Alt Gr + \ ) gælder for mappe mellemrum.

NB du kan selvfølgelig også bruge det med at sætte _ mellem :D , men så skal du manuelt ændre mapperne.
Senest rettet af Stra 2. dec 2013, 20:18, rettet i alt 1 gang.
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf Ivan » 2. dec 2013, 20:11

Du kan vel ændre stien i apaches configuration til et sted hvor du har skriverettigheder
http://stackoverflow.com/questions/6077238/how-do-i-change-defualt-directory-and-index-file-for-apache-installed-via-xampp
et link mere http://debianguiden.dk/wiki/Webserver
ang. "Hentede filer" i terminalen, der bruger jeg bare gåseøjnene
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf Martin Jørgensen » 2. dec 2013, 21:26

Jeg er ikke helt med på dit setup

Har du en server med apache og en arbejdsstation du arbejder på?

Eller bruger du en enkelt maskine til det hele?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 2. dec 2013, 23:07

Når jeg udvikler har jeg bare peget apache direkte til mappen i mit /home. Jeg har dog ikke været særlig glad for xampp og bruger i stedet apache installeret fra pakke arkivet, så jeg kan ikke sige præcis hvordan du laver ændringen.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 2. dec 2013, 23:13

Enkelt maskine med Apache i xampp versionen.

Jeg har rent faktisk nu 3 maskiner med xampp kørende på. Når jeg ikke bruger de aktuelle servere på webhotellet, skyldes det, at jeg ikke vil lave forsøg e.c. ud i offentlighed.

Parken omfatter:
En stationær Windows som er arbejdspladsen for hjemmeside udvikling.
En bærbar med Windows og xampp til sommerferien hvor der også skal laves korrektion og hvor WLan ofte er et problem,da det kun virker på et lille areal.
Endelig er jeg i "opdagelsesfasen" hvad angår Ubuntu/Linux på en nyindkøbt gammel labtop (legemaskinen) og der er her jeg opdagede det upraktiske i "seler og livrem" i Ubuntu.

Leif

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 00:07

Som sagt så sæt apache til at servere fra en mappe i dit home hvor du har fuld adgang

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf Martin Jørgensen » 3. dec 2013, 08:03

Hvis det kun er til test og udvikling og ikke nogle services som ikke kommer ud på nettet kan du bare ændre rettighederne :)

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 09:29

Jeg takker og har været igang men fik det ikke til at virker.

Jeg fandt i XAmpp dokumentation følgende:

DocumentRoot "/usr/web" - det ændrede jeg tekstmæssigt til DocumentRoot "/home/leif/web" selvfølgelig efter at have lavet underbiblioteket. Jeg lavede en lille index.html og placerede den i /web mappen.

Næste trin var at finde hvor dette skulle sættes ind. Jeg fandt følgende fil:
/opt/lampp/apache2/conf/httpd.conf


Kode: Vælg alt

Alias /bitnami/ "/opt/lampp/apache2/htdocs/"
Alias /bitnami "/opt/lampp/apache2/htdocs"

<Directory "/opt/lampp/apache2/htdocs">
      Options Indexes FollowSymLinks
      AllowOverride All
      Order allow,deny
      Allow from all
</Directory>



Jeg rettede en kopi af httpd.conf i mine dokumenter og kopierede den tilbage. jeg prøvede med:

Kode: Vælg alt

Alias /bitnami/ "/opt/lampp/apache2/htdocs/"
Alias /bitnami "/opt/lampp/apache2/htdocs"

<Directory "/opt/lampp/apache2/htdocs">
    DocumentRoot "/home/leif/web"
    Options Indexes FollowSymLinks
    AllowOverride All
    Order allow,deny
    Allow from all
</Directory>



Virkede ikke - rykkede DocumentRoot ned til lige efter linien Allow from all - virkede ikke.

Jeg kopierede den oprindelige fil tilbage i /conf.
Apache var stoppet og måtte startes igen og alt var ved det gamle.
Det er nok mere et Apache spørgsmål end et Ubuntu, men kan jeg få et fif til at flytte localhostroot til mit bibliotek /home/leif/web -

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 10:22

Hvorfor prøver du ikke at rette de 3 stier der er i filen. Er det vigtigt for dig at bruge xampp for ellers vil jeg forslå at vi installerer den apache der hører til ubuntu

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 11:11

xampp kender jeg herunder mysql og phpadmin.

Jeg prøver senere og kommer så nok som sædvanlig tilbage

Leif

Jeg er tilbage , rettelserne virkede ikke.

Den anden installation er den den her?

http://www.howtoforge.com/installing-apache2-with-php5-and-mysql-support-on-ubuntu-11.04-lamp

Så vidt jeg kan se er xampp godt nok installeret hos mig. men ikke som Ubuntu program dvs kan ses på programlistningen. Det betyder vel at afinstallering ikke foregår via programbiblioteket, men slet og ret ved at slette bibliteket lampp\ med indhold.
Senest rettet af leifjoha 3. dec 2013, 13:06, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 13:04

mysql og phpmyadmin findes også som pakker i Ubuntu arkivet. Ved at bruge pakkerne fra Ubuntu betyder det også at du kan installere udvidelser via pakke arkivet og at de løbende holdes opdateret sammen med resten af systemet.

Faktisk er det sådan at hele installationen kan klares blot ved at installere phpmyadmin fra softwarecenteret da resten vil blive trukket ind som afhængigheder.

Hvis du fjerner xampp og i stedet installere programmerne fra softwarecenteret skal jeg med gælde hjælpe dig med at sætte det op så det er nemt at udvikle og teste med.

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 13:10

Jeg skal lige have en pensionist middagssøvn så kikker jeg på det igen!!

Leif

Brugeravatar
leifjoha
Indlæg: 215
Tilmeldt: 26. okt 2013, 13:37
Geografisk sted: Haderslev

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf leifjoha » 3. dec 2013, 18:32

Jeg har fjernet xampp på den hårde måde.

Jeg installerede derefter phpmyadmin fra Softwarecentret, det er ikke svært bortset fra, at siden i Softwarecentret dækker for popupvinduet fra installationen - det samme problem som ved Wine.

Jeg svarede at der skulle installeres Apache 2.

Men så kom der andre spørgsmål m.m. som jeg ikke nåede at svare på eller blot hoppede over. Resultatet var at jeg stod med en phpmyadmin som ved indlogning bad om et brugernavn og password som jeg intet anede noget om.

Jeg valgte så at afinstallere det med Fjern i softwarecentret, men programmet kunne ikke rigtig finde ud , hvad det skulle gøre med databasen, det ville meget hellere installere databasen, så måske er programmet godt nok væk, men der noget tilbage (database) som skal fjernes manuelt eller bare overskrives ved nyinstallation.

Har du en guide til installering? Så kan det være jeg kan svare på spørgsmålene korrekt under installation. Det haster ikke så du kan rolig lave en guide hvis der ikke er en.

Leif

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan man snyde Terminalen?

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 18:42

Det er min fejl, man skal faktisk installere mysql-server først da lige nettop den ikke automatisk installeres med phpmyadmin :shock:

Du kan dog også installere den efterfølgende og så burde tingende stadig fungere uden problemer.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster