Ingen lys i skærmen på ubuntu 11.10 Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
JensLausten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. okt 2011, 18:59
IRC nickname: JensLausten

Ingen lys i skærmen på ubuntu 11.10

Indlægaf JensLausten » 15. okt 2011, 19:14

henninglar skrev:Tak for linket. Det har delvist hjulpet med lyset. Nu virker Fn+pil høre/venstre til at justere lyset. Jeg skulle redigere /etc/default/grub med følgende linie : GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=“quiet splash acpi_osi=Linux” og derpå
sudo update-grub og sudo reboot.
Eneste problem er at Ubuntu 11.04 nu starter med sort skærm, men nu kan jeg altså skrue op for lyset.
Kommandoen sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=00 skruer helt op for lyset. Er der nogen steder, jeg kan indsætte den kommando, så jeg starter med fuld oplyst skærm??


christian.arvai skrev:
Kommandoen sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=00 skruer helt op for lyset. Er der nogen steder, jeg kan indsætte den kommando, så jeg starter med fuld oplyst skærm??

Prøv at bruge Gedit til at lave en fil, hvor du har skrevet kommandoen :

Kode: Vælg alt

sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=00

og gem filen.
Gå ind under Opstartsprogrammer, vælg "Tilføj", find filen frem ved at bruge "Gennemse", og kald den hvad du nu har lyst til.
Vælg "tilføj" til sidst for at tilføje den som opstartsprogram.

Genstart pc'en og se om det virker.



Efter opgradering er jeg røget ind i samme problem. Min skærm virkede fint i 11.04 udgaven. Som jeg kan se det har jeg samme grafikkort.

Mit problem er så at jeg ikke kan finde ud af tipsene i citaterne.

1. citat: Hvordan ændre jeg og gemmer denne tekst: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT=“quiet splash acpi_osi=Linux”. Efter ændring får jeg ikke mulighed for at gemme. Mangler nok en administatorrettighed selvom der står administrator på min brugerkonto.

2. citat: Når jeg gemmer i Gedit og lægger det ind i opstartsprogrammer får jeg sort skærm lige efter jeg har valgt mellem om jeg vil starte op i Windows eller Linux. Er der en som kan komme med en guide for dummies :D Kan ikke finde ud af om man skal gemme i GEdit på en bestemt måde (faktisk har jeg aldrig fundet ud af hvordan man redigere opstartprogrammer.

På forhånd tak.

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf bimsebasse » 15. okt 2011, 19:24

åbn og rediger grub-filen ved at skrive følgende i en terminal:

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/default/grub


Når du har foretaget din ændring, og gemt, skriv:

Kode: Vælg alt

sudo update-grub


Hvis det stadig ikke har noget effekt er problemet i hvert fald så ikke at du ikke er root.

Du kan også åbne nautilus på samme måde ("gksudo nautilus") og sikre at du er root når du åbner filer i den root nautilus der åbner.

Det er også en ide at installere "nautilus-gksu" (sudo apt-get install nautilus-gksu), så får du muligheden "Åbn som adminstrator" ind i din nautilus højrekliksmenu.

JensLausten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. okt 2011, 18:59
IRC nickname: JensLausten

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf JensLausten » 16. okt 2011, 01:17

Tak for hurtigt svar. Det lykkedes så også at ændre og gemme Grub. Problemet blev så ikke løst af den grund (kunne faktisk slet ikke få lys i skærmen mere).

Da jeg første gang opdaterede til 11.10 gjorde jeg det gennem opdateringsmanageren. Da jeg så genstartede slukkede lyset i skærmen på det tidspunkt hvor der står Ubuntu under opstarten. Så brændte jeg en CD med samme resultat (sort skærm hurtigt i indstaleringsprocessen). Har så også prøvet her til aften at brænde en 11.04 CD da den udgave jo virkede inden opdateringen (her kørte jeg med sidepanelet). Her får jeg også "sort" skærm under indstalleringen.

Så nu har jeg indstalleret 10.04 versionen og må desværre undvære det nye layout. Så kan jeg sidde at undre mig over at min gamle 11.04 version virkede fint.

Men jeg har da lært at formattere. :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 01:24

Prøv at se om du kan starte køre den via denne guide
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/01/13/nomodeset/

Du må også meget gerne oplyse hvilket grafikkort du har ved at køre:

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga

JensLausten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. okt 2011, 18:59
IRC nickname: JensLausten

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf JensLausten » 16. okt 2011, 11:19

Prøvede at køre min 11.10 CD efter vejledningen. Når jeg trykker F6 får jeg i et splitsekund valgmulighederne mellem Try Ubuntu, Indstaller Ubuntu m.m. at se. Derefter hopper den over hvor der skal vælges sprog. Derefter har F-tasterne ingen funktion. Så jeg kunne ikke gennemføre proceduren.

Grafik kort: 00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Mobile 4 Series Chipset Integrated Graphics Controller (rev 09)

Samme kort som trådstarteren for et ½ år siden.

Det som undre mig er at når jeg sammenligner teksten i Grub i en version der virker (10.04 for tiden) og 11.10 versionen så står der nøjagtig det samme i Gruben.

Jeg har billede i 11.10 versionen men bare intet baggrundslys.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 13:38

Prøv bare at rykke mellem rum for at få sprog menuen frem og ikke at bruge f6 før efter du har valgt sprog.

Prøv følgende kommando for at få lys på skærmen.

Kode: Vælg alt

sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=80

JensLausten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. okt 2011, 18:59
IRC nickname: JensLausten

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf JensLausten » 16. okt 2011, 15:22

Nu kørte jeg så alt med nomodeset og har fået lys i skærmen under hele forløbet :D

Men et problem kommer jo sjældent alene. Nu kører skærmen i 1024x768 (4:3)......så det står noget stort på skærmen. Under systemindstillinger/skærm står der ukendt skærm og jeg har ingen valgmuligheder. Hvordan får jeg valgmuligheder?? Jeg har en 16:9 skærm.

Jeg kørte en opgradering fra 10.04 udgaven til 11.10. Skal jeg hellere prøve at lave en ren indstallering, da den under indstalleringen skrev at der var nogle pakker der ikke kunne genindstalleres.

Ellers lader det til 11.10 udgaven virker.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 15:33

Ja, med nomodeset mister man muligheden for at styre skærmen med et intel kort, så det er nok bedre hvis du kan løse det med setpci kommandoen.

JensLausten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. okt 2011, 18:59
IRC nickname: JensLausten

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf JensLausten » 16. okt 2011, 15:37

Prøvede lige komandoen på min nuværende nomode 11.10 udgave. Den lader til at virke. Hvilken værdi skal man ændre hvis man gerne vil have lidt mere lys på skærmen :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 15:57

Det er de sidste 2 tal, det er hex tal så det går fra 00 til FF (255), du kan bruge lomme regneren i Ubuntu til at omregne mellem de 2 tal systemer.

JensLausten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. okt 2011, 18:59
IRC nickname: JensLausten

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf JensLausten » 16. okt 2011, 16:44

sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=80 virker.

Men så er jeg ved udgangspunktet igen, hvorfra jeg kom ind i debatten. Ud fra beskrivelsen øverst på side 2 i denne tråd kan jeg ikke finde ud af at lægge Gedit teksten ind i opstartsproceduren.

Skal man gemme teksten i Gedit på en bestemt måde. For ellers bliver filen vel bare opfattet som en alm tekst og ikke en del af en programprocedure. Jeg får ihvertfald opstart med sort skærm :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 opgradering  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 17:19

Siden det har vist sig at den kræver sudo kan du ikke bruge opstartsprogrammer til at starte den med, den virker kun for bruger programmer. Men ellers ville det bare være at oprette et nyt emne og indsætte kommandoen.

Det du i stedet skal gøre er at køre denne kommando:

Kode: Vælg alt

gksu gedit /etc/init.d/rc.local


Tilføj denne linje for enden af scirptet:

Kode: Vælg alt

setpci -s 00:02.0 F4.B=80

(bemærk ingen sudo da dette allerede bliver kørt med root rettigheder)
Ændre eventuelt 80 til en værdi du fortrækker.

JensLausten
Indlæg: 24
Tilmeldt: 15. okt 2011, 18:59
IRC nickname: JensLausten

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf JensLausten » 16. okt 2011, 17:27

Super. Nu virker det. Herligt. TAK ;)

Valgte værdi 55....men nu ved jeg jo hvor jeg evt kan ændre den. Så lærte jeg også lidt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ubuntu 11.04 opgradering

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2011, 17:35

Super, så flægger jeg lige emnet i 2 så du får mulighed for at markere det som løst.

Torben Sonne
Indlæg: 461
Tilmeldt: 5. dec 2010, 20:23
IRC nickname: samarit
Geografisk sted: Præstø

Re: Ingen lys i skærmen på ubuntu 11.10

Indlægaf Torben Sonne » 28. okt 2011, 10:45

tillader mig lige at komme med en fidus tryk på tandhjul ved siden af dit navn vælg systemindstillinger vækg skærm med spørgsmålstegn så skulle der komme et billede hvor du lige kan skimte skyderen der justere lys. det virkede for mig thivertifald

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster