Synology NAS, opsætning Emnet er løst

Få hjælp til at sætte programmer eller funktioner op.
pedroso
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21. mar 2011, 18:31

Synology NAS, opsætning

Indlægaf pedroso » 3. sep 2011, 11:31

Jeg har netop fået sat min Synology NAS op. Det er en 211j.

Problemet er at jeg ikke kan finde ud af hvordan jeg får adgang på normal vis, dvs. gennem Nautilus. Ideen er jo at den gerne skulle fungere som et normalt netværksdrev a'la Windows.

FTP adgang har jeg uden problemer.

Jeg har læst det meste her på forummet nu, men jeg ved ikke hvilken vej jeg skal gå. Jeg har prøvet det meste, men der er ikke noget, som rigtig virker andet end FTP.

NFS er det, kontrolpanelet i Synology lægger op til, inklusive manualerne. Det skulle også være hurtigst, hvilket jeg godt kan lide, da jeg skal streame film til mit TV. Det lyder bare til at Ubuntu opsætningen af dette er ret så bagvendt, jeg har prøvet....

SSH har jeg heller ikke kunnet få til at fungere. Jeg kan ikke hitte rede i hvor jeg skriver IP adresserne ind, og hvad der evt. er brugernavn og password...?

Jeg har et par Ubuntu maskiner og en sjælden gang en Windows (i Virtualbox), som jeg jo gerne vil kunne forbinde til min NAS. Og så har jeg en Playon mediebox til mit TV, som jeg også godt vil kunne forbinde.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2011, 12:27

I nautilus kan du bruge "Tilslut til server" til at forbinde til både FTP og SSH og så oprette et bogmærke.

pedroso
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21. mar 2011, 18:31

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf pedroso » 3. sep 2011, 14:21

Ja, jeg har fået det til at virke med FTP. Men hvordan fungerer SSH? Og hvad med NFS, som jo er det Synology er "født" med?
Lubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2011, 15:47

SSH fungere ved at du vælger SSH fra listen i stedet for FTP, eller ville du vide noget mere om selve protokolden?

NFS har jeg ikke brugt særligt, det skal normalt sættes op enten i fstabs, ved ikke om der er andre metoder til at sætte det op fast., men der er sikkert nogle faste konfigurations værktøjer til det.

pedroso
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21. mar 2011, 18:31

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf pedroso » 3. sep 2011, 15:59

Jo, men jeg kan ikke logge ind med SSH. Den accepterer ikke passwordet.

Lidt søgen på nettet indikerer at det måske har noget med routeren at gøre. Men hvorfor lige det når FTP virker?

*********
Nå, nu virker det, men kun fra en terminal:

peder@peder-laptop:~$ ssh admin@192.168.1.3
admin@192.168.1.3's password:

BusyBox v1.16.1 (2011-06-29 11:49:19 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.

DiskStation>

Men det virker _ikke_ fra Nautilus. Og hvad er så pointen... Den svarer:

Cannot display location "sftp://admin@192.168.1.3/"
ssh program unexpectedly exited
Senest rettet af pedroso 3. sep 2011, 16:15, rettet i alt 1 gang.
Lubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2011, 16:12

Det giver ikke mening for mig, ssh er en krypteret forbindelse over en port så der er ikke så meget fancy i det. Hvad får du i terminalen hvis du skriver:

Kode: Vælg alt

telnet diskensip 22

pedroso
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21. mar 2011, 18:31

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf pedroso » 3. sep 2011, 16:17

AJenbo skrev:Det giver ikke mening for mig, ssh er en krypteret forbindelse over en port så der er ikke så meget fancy i det. Hvad får du i terminalen hvis du skriver:

Kode: Vælg alt

telnet diskensip 22



Så svarer den:
"Trying 67.215.77.132..."

Ikke andet.
Lubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2011, 16:26

Ok så kan det være du har en firewall der blokere for port 22 eller ikke har fået ssh aktiveret på disken, eller bruger en forkert ip.

pedroso
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21. mar 2011, 18:31

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf pedroso » 3. sep 2011, 16:30

Det kan vel ikke være forkert når jeg kan logge ind fra en terminal?

Det er bare lidt dumt at jeg åbenbart kun kan ssh-logge ind som admin, ikke almindelig bruger.

Hvor finder jeg firewall'en i Ubuntu?
Lubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2011, 20:34

Hvis du godt kan logge ind med en bruger men ikke en anden har det ikke noget med netværket at gøre, og hvis du ikke selv har sat firewallen i linux er den ikke sat til at blokere så hvis det var ville det være en anden del af netværket.

Problemet må være at du ikke har fundet ud af at aktivere ssh for andre brugere end admin i indstillingerne på din Synology disk, det er nok bedst at du kigger lidt i manualen eller kontakter deres support.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2011, 20:39

Lage lige mærke til at den ip der stod i det svar du gav var til opendns.com så du har jo nok bare kopieret kommandoen uden at skrive den rigtige ip til din disk ind i stedet for diskensip.

pedroso
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21. mar 2011, 18:31

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf pedroso » 3. sep 2011, 21:08

AJenbo skrev:Hvis du godt kan logge ind med en bruger men ikke en anden har det ikke noget med netværket at gøre, og hvis du ikke selv har sat firewallen i linux er den ikke sat til at blokere så hvis det var ville det være en anden del af netværket.

Problemet må være at du ikke har fundet ud af at aktivere ssh for andre brugere end admin i indstillingerne på din Synology disk, det er nok bedst at du kigger lidt i manualen eller kontakter deres support.


Nej, for jeg kan jo heller ikke logge ind som admin fra "Connect to Server...". Det ser ud til at være en bug:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/openssh/+bug/424648/+activity

Uanset hvad - at jeg kan logge ind fra en terminal giver mig adgang, men det er jo ikke særligt brugervenligt. Jeg ville jo godt kunne se min diskstation fra Nautilus.

Men det kan jeg jo med FTP. Så hvad er egentlig forskellen mellem FTP og SSH?
Lubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 3. sep 2011, 21:54

Det er 2 helt forskellig protokolder, den ene er krypteret (ssh) og kan bruges til alt, den enden er en simpel til overførsels protokol uden sikkerhed.
Det virker fint for mig at bruge SSH i nautilus, kan du ikke lige prøve at forbinde til din egen maskine (altså localhost) i nautilus.

pedroso
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21. mar 2011, 18:31

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf pedroso » 3. sep 2011, 23:14

AJenbo skrev:Det virker fint for mig at bruge SSH i nautilus, kan du ikke lige prøve at forbinde til din egen maskine (altså localhost) i nautilus.


Ok, men hvordan gør jeg det?
Lubuntu

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Synology NAS, opsætning

Indlægaf AJenbo » 4. sep 2011, 00:26

I server skriver du localhost og så er adgangskode og bruger navn ellers bare som det er på din computer.

Tilbage til "Opsætning"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster