Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Chris
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. okt 2008, 14:11
IRC nickname: Chris

Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Indlægaf Chris » 22. feb 2009, 19:15

Hey

Jeg har efter nogen tid besluttet mig for at afinstallere det ellers dejlige ubuntu, har simpelthen for mange programmer der kun virker i windows.
Mit problem ligger i at jeg ikke ved hvordan jeg skal gøre det

Jeg har installet windows XP først, hvorefter ubuntu er installeret således jeg kører med GRUB bootloader (tror jeg det hedder). Det er ihvertfald ubuntu der står øverst i min boot liste.

Jeg vil under ingen omstændigheder miste min data fra windows, ville være katastrofalt! Man kan self lave en backup, men hvis uheldet skulle være ude, skal jeg bruge en dag på at installere mine programmer igen (det er min eneste computer, og er meget afhængig af den, så vil jeg helst undgå).

Så det ville være rart hvis der var nogen herinde som vidste hvordan det kan lade sig gøre at afinstallere ubuntu.

VH
Christian

P.S. Min næste computer skal udelukkende køre med ubuntu. For det er sgu et dejligt OS.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Indlægaf Jakob77 » 22. feb 2009, 22:49

Chris

Hvis dine data er så vigtige, så vil jeg under alle omstændigheder anbefale dig hurtigst muligt og allerførst at tage en grundig backup af dem til mindst to andre medier.

Og jeg vil nok også anbefale dig at beholde Ubuntu, som du har indrettet det nu på harddisken.

Hvis du får pladsmangel på dit XP-drev, så kan du måske lægge noget af det over på Ubuntu-drevet ved at boote op i Ubuntu og "mounte" XP-drevet og kopiere.


Men insisterer du på, at fjerne Ubuntu og i stedet få en tom partition til XP-data, så bør det også kunne lade sig gøre med lidt held.

Du skal så måske have fat i både gpartet-live CD'en og super_grub CD'en som iso-filer, du selv kan brænde ned. Men det må andre nok råde dig nærmere om. :)

Hobsa
Indlæg: 81
Tilmeldt: 9. feb 2009, 17:47
Geografisk sted: Odense

Re: Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Indlægaf Hobsa » 23. feb 2009, 06:27

Jeg har hugget denne tekst et andet sted:

Det første du skal have gjort, er at genskabe din MBR ( master boot record)
Din maskine skal stå i bios til at starte fra cd-rom drevet, det er som regel default i bios-opsætningen.

1. put din xp-cd i drevet og genstart.

2. når den er færdig med at starte op på cd, får du 3 muligheder. Vælg her R for reparer din windowsinstallation. Den skifter nu til dos tilstand.

3. Den spørger hvilken windows du vil logge på. Tryk 1 og så enter.

4. Den spørger efter dit admin-password. Tast det ind og tryk enter, har du ikke lavet et password, så trykker du bare enter.

5. Nu skriver du FIXMBR og trykker enter. Den spørger nu om du er sikker på at du vil. Tryk j og så enter.

6. Skriv exit og tryk enter og maskinen genstarter med xp som den gjorde inden du lagde Ubuntu ind.

7. Når xp er startet, kan du slette de partitioner som Ubuntu har lavet.

8. Gå i start- højreklik på denne computer-vælg administrer, nu dukker der et vindue op.

9. I venstre del kan du finde Diskhåndtering, marker den og alle partitioner dukker op i højre side.

10. Nu kan du slettet de linux partitioner der er oprette, der står: ukendt partition/i orden, på dem.

11. Når de er slettet kan du i administration af diske også oprette nogle nye partitioner som windows kan bruge igen.

Dette har virket for mig mange gange, men tag nu alligevel backup af dine vigtige ting først. Intet er 100% sikkert.

Chris
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. okt 2008, 14:11
IRC nickname: Chris

Re: Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Indlægaf Chris » 23. feb 2009, 19:27

Jakob77:

Jeg har allerede lavet en dobbelt backup af min data:) Men tak for tippet (min eksamen afhænger af det, dumper kurser hvis jeg ikke har dem)

Hobsa:
Lige et spørgsmål. xp-cd'en du snakker om, er det recovery cd'en. Har en liggende fra da jeg købte min computer, Windows XP home SP2 Recovery CD-ROM (ved du om det ændrer noget at jeg har SP3 installeret?)

Forresten tak for de hurtige svar. Til jer begge. Godt forum :D

Hobsa
Indlæg: 81
Tilmeldt: 9. feb 2009, 17:47
Geografisk sted: Odense

Re: Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Indlægaf Hobsa » 23. feb 2009, 21:01

Chris skrev:Jakob77:

Jeg har allerede lavet en dobbelt backup af min data:) Men tak for tippet (min eksamen afhænger af det, dumper kurser hvis jeg ikke har dem)

Hobsa:
Lige et spørgsmål. xp-cd'en du snakker om, er det recovery cd'en. Har en liggende fra da jeg købte min computer, Windows XP home SP2 Recovery CD-ROM (ved du om det ændrer noget at jeg har SP3 installeret?)

Forresten tak for de hurtige svar. Til jer begge. Godt forum :D


Ang. om du kan fra en recovery cd, det ved jeg faktisk ikke. Men prøv at boote fra den cd og se om du får mulighed for rep. som beskrevet.

Hvis du kan køre en fixmbr, så har det ingen betydning om det er sp3 eller sp2. Den fixer bare din master boot record og ikke andet.

Hvis du kan dualboote endnu og dermed starte din xp, så vent dog til dine opgaver er afleveret og du har ro på.

Jeg ved der findes et lille program til installation i ubuntu, der kan du sætte hvilket os som starter først og hvor mange sekunder der skal gå inden den booter det, så kunne du jo starte med det f.eks.

Chris
Indlæg: 5
Tilmeldt: 26. okt 2008, 14:11
IRC nickname: Chris

Re: Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Indlægaf Chris » 23. feb 2009, 21:43

Hobsa:

Ved du evt. hvad det program hedder. For det kunne ihvertfald være en nødløsning indtil jeg har tiden, og modet :wink:

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Afinstallere Ubuntu fra dual boot

Indlægaf Christian.Arvai » 23. feb 2009, 21:50

det hedder startupmanager og kan feks. installeres via tilføj-fjern
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster