Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf AJenbo » 24. apr 2023, 22:14

1gladubuntubruger skrev:Juhuuu, det virkede :D

Det er simpelthen fantastisk. Alle mine billeder og filer er der.

Fedt! Godt klaret :D

1gladubuntubruger skrev:Da jeg åbnede Firefox sagde den, at jeg brugte en gammel udgave, at det kunne korrumperer mine bogmærker og min browser historik, om jeg ville oprette en ny profil. Hvad skal jeg gøre her?

Hvilken version køre du?
= menuen -> Hjælp -> Om Firefox

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 25. apr 2023, 20:14

Jeg kan ikke finde noget "Om Firefox" inde i Hjælpe menuen og jeg kan ikke komme ind i Firefox før jeg har taget stilling til, om jeg vil oprette en ny profil. Enten skal jeg klikke på opret ny profil eller på Quit. Jeg har også prøvet at søge på "Om Firefox" oppe i aktiviteter og på Firefox version. Ingen resultater siger den. Jeg har også været inde i programmer, for at se om jeg kunne finde noget der.

Jeg er kommet til at sætte den op til, at jeg skal indtaste koden til netværket, hver gang jeg starter den op. Hvor kan jeg ændre det?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2023, 22:31

1gladubuntubruger skrev:jeg kan ikke komme ind i Firefox før jeg har taget stilling til, om jeg vil oprette en ny profil. Enten skal jeg klikke på opret ny profil eller på Quit.


Ja så er der da ikke meget valg at træffe. Hvis du vil bruge Firefox på du oprette en ny profil. Hvis du så mangler bogmærker bagefter kan vi se på at importere de gamle.

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 26. apr 2023, 21:16

Nu sidder jeg og skriver på min computer :D fantastisk.

Det ville være dejligt, hvis vi kunne importere mine bogmærker og adgangskoder fra den gamle Firefox, men skidt pyt hvis det ikke kan lade sige gøre, så er det ingen katastrofe. Det vigtigste var mine gamle billeder og alle mine dokumenter.

Jeg synes, at computeren er lidt længere tid om, at starte op end den plejer, men det kan jeg godt leve med. Der går lidt tid hvor den står med sort skærm og så står der lige pludselig "/dev/sda1: clean, 324894/19292160 files, 7127794/77140380 blocks". Hvad er det den prøver at fortælle mig?

Hver gang min computer starter op, forsøger den at lave en sikkerhedskopiering, så jeg har prøvet at tilslutte disken, men den mislykkedes. Den siger at lagerplaceringen understøttes ikke længere. At jeg stadig kan bruge duplicity direkte til at sikkerhedskopiere og genoprette mine filer.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf Klaus Rasmussen » 26. apr 2023, 21:55

1gladubuntubruger skrev:Jeg synes, at computeren er lidt længere tid om, at starte op end den plejer, men det kan jeg godt leve med

Styresystemet er også adskillige år nyere. Det er jo den vej det går.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf AJenbo » 27. apr 2023, 03:39

1gladubuntubruger skrev:Nu sidder jeg og skriver på min computer :D fantastisk.


Hm jeg kom til at tænke på at det måske kunne være pga. du ikke hade kørt opdateringer efter installationen og der for faktisk hade en ældre version (april 2020) end den der var på din Ubuntu 16.04 (april 2021). Det er så lidt sendt nu, men tjek lige versionen og køre en opdatering af systemet bagefter.

1gladubuntubruger skrev:Det ville være dejligt, hvis vi kunne importere mine bogmærker og adgangskoder fra den gamle Firefox

Det burde fint kunne lade sig gøre.

1gladubuntubruger skrev:Der går lidt tid hvor den står med sort skærm og så står der lige pludselig "/dev/sda1: clean, 324894/19292160 files, 7127794/77140380 blocks". Hvad er det den prøver at fortælle mig?

Det er bare status for din harddisk, der er ikke noget spændende der. Lidt efter hvilket grafikkort og driver man har er det ikke altid den for at animationenen op inden den begynder at skrive tekniske informationer (som normal ville være dækket af animationen)

1gladubuntubruger skrev:Hver gang min computer starter op, forsøger den at lave en sikkerhedskopiering, så jeg har prøvet at tilslutte disken, men den mislykkedes. Den siger at lagerplaceringen understøttes ikke længere. At jeg stadig kan bruge duplicity direkte til at sikkerhedskopiere og genoprette mine filer.


Jeg syndes du skal oprette nye emner for de resterende problemer, det her er efterhånden så lang at jeg tvivler på nogen rigtig kan følge med hvis ikke de har været med under processen.

1gladubuntubruger
Indlæg: 76
Tilmeldt: 13. apr 2023, 12:01

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf 1gladubuntubruger » 29. apr 2023, 00:03

Jeg gav den tilladelse til at lave opdateringer samtidig med installationen, så jeg tror at det er den sidste nye version. Den hedder Firefox Browser 112.0.2 (64-bit) Mozilla Firefox snap for Ubuntu Canonical-002-1.0

Jo, jeg skal nok oprette nye tråde til de resterende problemer.

Tusind tak, for hjælpen Anders og tak fordi du har reddet min computer, billeder og dokumenter. Jeg troede, at løbet var kørt og jeg skulle ud og købe en computer. Du har været helt fantastisk til at guide mig igennem, så jeg kunne forstå hvad jeg skulle gøre.

Jeg er så glad for, at jeg har fundet dette forum. Havde jeg dog bare kendt til det, ville jeg ikke have været så tilbageholdende med at lave opgraderinger. Jeg er helt flov over at fortælle det og nu dør du nok af grin, men faktisk nåede jeg kun at have Ubuntu 16.04 i en uge, før jeg lavede den katastrofale opgradering til 18.04, så jeg har kørt med 14.04 i mange år, men til sidst virkede netbanken ikke, så jeg var nød til at gøre noget, så det er et meget stort spring. Alt er jo lavet om, så der er meget jeg skal sætte min ind i.

Jeg troede, at det var slut med at have et Ubuntu styresystem, for jeg anede ikke hvor jeg skulle få det fra, for man kan jo ikke købe en ny bærbar computer med det i og jeg ved ikke hvordan man fjerner det forud installerede.

Jeg ville godt nok være ked af, at skulle have et Windows styresystem igen, da det kørte min første bærbare computer helt i sænk. Den blev mere og mere træg, og til sidst var den flere timer om at starte op. Min nuværende - som er 10 år gammel - er lige så hurtig, som da jeg fik den, og den kostede kun 1/3 af prisen som den første.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Opgradering gået galt - bærbar kan ikke starte op

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2023, 17:00

112.0.2 er den nyeste Firefox så jeg er ikke helt sikker på hvad der mon lige skete der.

Tja, nu har du da en USB som du kan bruge til at installere Ubuntu 22.04 frem for det forud installerede på en hvilken som helst maskine så det giver dig da lidt ekstra muligheder :)

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster