Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 15:58

OK. Nu har jeg hentet maskinen og spurgt lidt ind til hvordan de testede og i hvilken rækkefølge.

De har ikke nulstillet bios, sagde han (fordi jeg spurgte).

Først kørte de memtest, og det var memtest86+, og den kørte uden problemer. "Altså, vi stod jo ikke og kiggede på den hele tiden, men ..." Men den var i hvert fald blevet fuldført.

Så installerede de Windows.

Derefter stresstestede og langtidstestede de (hvad dét så end betyder).

Han havde intet bud på hvorfor min memtest havde fejlet.

"Men nu ligger der jo Windows på, så nu kan den i hvert fald bruges til noget," konkluderede han. Jeg tror ikke han gør sig nogen forestillinger om at jeg har tænkt mig at prøve med Ubuntu igen.

Men i aften tager jeg en dyb indånding, og så må I gerne krydse alt hvad der krydses kan!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2021, 16:43

marie@idiomatic skrev:Da de forud for indleveringen sendte mig en vejledning i at teste ram selv, afsluttede de med at skrive: "Eventuelt kan du kan også selv prøve at køre en memtest selv, du finder link til det her https://www.memtest.org/". Jeg skrev tilbage at det havde jeg allerede gjort, og viste dem også screenshots af resultatet. Men så vidt jeg kan se, er det samme program?


OK, men hvis den køre nu så må problemet være løst.

marie@idiomatic skrev:hos Føniks har de også snakket om drivere. Dog mest usb-drivere - i forhold til at maskinen ikke kunne læse fra det eksterne dvd-drev.

Da det handler om opstart af maskinen er der ikke en driver involveret.

marie@idiomatic skrev:Det var igen ud fra tanken om et muligt driverproblem: "Hvis bare Ubuntu kan nå at komme på nettet og hente opdateringer, kan det være den manglende driver når at blive installeret før maskinen fejler igen," tænkte jeg. Men hvis det ikke handler om en manglende driver, giver det jo nok ikke mening, nej.

Ubuntu henter generelt ikke drivere selv, højest kan der være opdateringer til kernen eller firmware. Men det er heller ikke normalt at den blot er ustabil uden drivere, normalt vil den relevante del ikke være aktiv. Dit problem er også meget mere basalt end det man brugere driver til.

marie@idiomatic skrev:Ja, det kan jeg vel. Jeg syntes bare det virkede logisk at begynde med at undersøge om dét problem var løst.

Det samme problem forhindrede dig jo også i at installere, så det bliver jo testet i samme.

marie@idiomatic skrev:jeg er slet ikke sikker på hvordan jeg kommer til at teste hukommelse igen når jeg lægger Ubuntu 20.04 på pinden

Ved at lægge 20.10 på den. Dog burde den vist også være på 20.04 udgaven.

marie@idiomatic skrev:er det ... meningen at man overhovedet skal se den GRUB-menu når man booter fra usb'en

Ja det er normalt, du er nok mere vand til DVD.

marie@idiomatic skrev:jeg skal begynde med at lade som om jeg ikke ved noget om alt det her, og bare sætte usb'en i og starte maskinen og se hvad der sker.

Ja.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2021, 16:46

marie@idiomatic skrev:Derefter stresstestede og langtidstestede de (hvad dét så end betyder).

Kørt memtest eller et andet test program i lang tid for at se om der er periodiske fejl.

marie@idiomatic skrev:I (må) gerne krydse alt hvad der krydses kan!

Det gør vi bestemt.

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 17:19

Nu downloader jeg lige 20.04 på ny, verificerer osv. og gør i det hele taget alt forfra for at sikre mig at jeg kører med en frisktestet imagefil og usb.

Jeg er ved at downloade nu og har bemærket at filen denne gang hedder "ubuntu-20.04.2-desktop-amd64.iso". Sidste gang hed den "ubuntu-20.04.1-desktop-amd64.iso". Betyder det at imagefilen er ændret på serveren, eller er det bare min computer der kan se at den allerede findes på maskinen, og derfor foreslår et andet navn?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2021, 17:25

marie@idiomatic skrev:Jeg er ved at downloade nu og har bemærket at filen denne gang hedder "ubuntu-20.04.2-desktop-amd64.iso". Sidste gang hed den "ubuntu-20.04.1-desktop-amd64.iso". Betyder det at imagefilen er ændret på serveren, eller er det bare min computer der kan se at den allerede findes på maskinen, og derfor foreslår et andet navn?

Nej, det betyder blot at iso'en er opdateret syden sidst.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 17:43

AJenbo skrev:OK, men hvis den køre nu så må problemet være løst.

Ja ... men de har jo ikke gjort noget, siger de, og det kan vel ikke bare forsvinde af sig selv? Nå, men det får vi jo at se. Jeg håber.

Klaus Rasmussen skrev:Nej, det betyder blot at iso'en er opdateret syden sidst.

OK. Så kunne jeg jo også håbe at dét på magisk vis løser mit problem (hvis det skulle vise sig ikke at være løst endnu).

AJenbo skrev:Da det handler om opstart af maskinen er der ikke en driver involveret.

OK, så har jeg formodentlig bare misforstået dét med "muligvis en forældet driver i Ubuntu". Måske gik det på noget andet.

AJenbo skrev:Ubuntu henter generelt ikke drivere selv, højest kan der være opdateringer til kernen eller firmware. Men det er heller ikke normalt at den blot er ustabil uden drivere, normalt vil den relevante del ikke være aktiv. Dit problem er også meget mere basalt end det man brugere driver til.

OK, godt at vide. Jeg ved ikke ret meget om drivere ;-)

marie@idiomatic skrev:er det ... meningen at man overhovedet skal se den GRUB-menu når man booter fra usb'en
AJenbo skrev:Ja det er normalt, du er nok mere vand til DVD.

OK, så husker jeg nok forkert. Men er det så bare det øverste menupunkt ("Ubuntu") man skal vælge for at komme videre til at blive spurgt om man vil "prøve Ubuntu" eller "installere Ubuntu"?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2021, 18:07

marie@idiomatic skrev:OK, så husker jeg nok forkert. Men er det så bare det øverste menupunkt ("Ubuntu") man skal vælge for at komme videre til at blive spurgt om man vil "prøve Ubuntu" eller "installere Ubuntu"?

Du blander installationsmenuen sammen med GRUB'en
GRUB'en giver dig mulighed for at vælge hvilket installeret system du vil køre.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 19:16

Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:OK, så husker jeg nok forkert. Men er det så bare det øverste menupunkt ("Ubuntu") man skal vælge for at komme videre til at blive spurgt om man vil "prøve Ubuntu" eller "installere Ubuntu"?

Du blander installationsmenuen sammen med GRUB'en
GRUB'en giver dig mulighed for at vælge hvilket installeret system du vil køre.

Men GRUB'en kom op hver gang jeg forsøgte at boote fra usb'en for at installere! Vil det sige at "den" troede at der var et system installeret allerede? Kan det så tænkes at vi alligevel har været ude i noget med en delvis installation, som du også var inde på tidligere, Klaus?

Men jeg har lige opdaget noget (måske) interessant. Da jeg satte min usb i den gamle maskine for at lave et nyt installationsmedie med 20.04, fik jeg følgende meddelelse:

Kan ikke montere Ubuntu 20.10 amd64

Error mounting /dev/sdb3 at /media/ml/Ubuntu 20.10 amd64: Command-line `mount -t "iso9660" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,mode=0400,dmode=0500" "/dev/sdb3" "/media/ml/Ubuntu 20.10 amd64"' exited with non-zero exit status 32: mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sdb3,
missing codepage or helper program, or other error

In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so.

Har der mon været noget galt med mit 20.10-installationsmedie? Den bestod ellers "disk check" på den nye maskine uden anmærkninger.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2021, 19:25

marie@idiomatic skrev:Men jeg har lige opdaget noget (måske) interessant. Da jeg satte min usb i den gamle maskine for at lave et nyt installationsmedie med 20.04, fik jeg følgende meddelelse:

Bruger du programmet: Opret opstartdisk?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 19:28

Ja, og jeg har fulgt vejledningen her:
https://ubuntu.com/tutorials/create-a-usb-stick-on-ubuntu#1-overview
Men måske er der alligevel gået noget galt.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2021, 19:30

Så brug programmet Diske til at formattere USB'en først.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

marie@idiomatic
Indlæg: 334
Tilmeldt: 13. nov 2008, 22:11
IRC nickname: marie

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf marie@idiomatic » 8. feb 2021, 20:05

Nu har jeg sådan set oprettet en ny start-usb med 20.04. Er det dumt hvis jeg prøver med den uden at formatere først? Jeg mener, når jeg nu har lavet den ...

Men hvis jeg dermed risikerer at lave rav i den igen, er det selvfølgelig bedre at formatere først og derefter lægge 20.04 på igen.

Hvis jeg skal formatere, hvilket format/filsystem skal jeg så vælge?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2021, 20:07

marie@idiomatic skrev:
Klaus Rasmussen skrev:
marie@idiomatic skrev:OK, så husker jeg nok forkert. Men er det så bare det øverste menupunkt ("Ubuntu") man skal vælge for at komme videre til at blive spurgt om man vil "prøve Ubuntu" eller "installere Ubuntu"?

Du blander installationsmenuen sammen med GRUB'en
GRUB'en giver dig mulighed for at vælge hvilket installeret system du vil køre.

Men GRUB'en kom op hver gang jeg forsøgte at boote fra usb'en for at installere! Vil det sige at "den" troede at der var et system installeret allerede? Kan det så tænkes at vi alligevel har været ude i noget med en delvis installation, som du også var inde på tidligere, Klaus?

Nej det er bare Klaus der glemmer at GRUB nu også er på USB installations disken :)

Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf AJenbo » 8. feb 2021, 20:12

marie@idiomatic skrev:Nu har jeg sådan set oprettet en ny start-usb med 20.04. Er det dumt hvis jeg prøver med den uden at formatere først? Jeg mener, når jeg nu har lavet den ...

Men hvis jeg dermed risikerer at lave rav i den igen, er det selvfølgelig bedre at formatere først og derefter lægge 20.04 på igen.

Hvis jeg skal formatere, hvilket format/filsystem skal jeg så vælge?

Når du laver en installations USB så bliver disken formateret, det er der for alle filer går tabt.

Nogle gange kan systemet blive lidt forvirret over at USB'en ligner et DVD'drev og så kan det være nødvendigt at formateret den manuelt først før den vil acceptere den, men det slap du vist for her, tid til at installere.

Du virker lidt nervøs omkring at ville gøre det her rigtig, ro på, du kan ikke øde lægge det ved at forsøge at lave en installation, du kan altid lave en ny ren installation hvis du ikke får gjort det som du ønsker.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5519
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ny stationær vil ikke boote fra dvd-drevet

Indlægaf Klaus Rasmussen » 8. feb 2021, 20:14

AJenbo skrev:Nej det er bare Klaus der glemmer at GRUB nu også er på USB installations disken :)

Hmm... den har jeg ikke set før. Undskylder mange gange.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster