Ubuntu 14.04 download

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
Mahgong
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. apr 2014, 11:52

Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Mahgong » 17. apr 2014, 08:56

Er rimelig grøn ift Ubuntu ( 5 dage med 12.04 ). Måske jeg ikke kan se skoven for træer; men hvor finder man linket til den release af version 14.04 som skulle være tilgængelig fra i dag d. 17.04 ?
/ :-)

Mahgong
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. apr 2014, 11:52

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Mahgong » 17. apr 2014, 09:03

oh - faldt mig lige ind at det kan være noget med tidszoner. Jeg er måske stået for tidligt op :-)

Svante

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Svante » 17. apr 2014, 09:05

Mahgong skrev:oh - faldt mig lige ind at det kan være noget med tidszoner. Jeg er måske stået for tidligt op :-)

Mener først den bliver frigivet kl. 19 i dag - dansk tid.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2014, 09:07

Sanaynligt samme sted som du fant 12.04, men der går muligvis frem til kl 22 dansk tid, du må jo heller ikke åbne jule gaver så snart det bliver den 24 dec ;)

http://www.ubuntu.com/download/desktop/

Opdateret:
Jeg tror muligvis Svante svare er mere præcist end mit. Teknisk set kan det dog være helt frem til 13:00 i morgen.

Mahgong
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. apr 2014, 11:52

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Mahgong » 17. apr 2014, 09:12

Tak for svar :-) . Så går jeg til bageren i stedet .

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Jimmyfj » 17. apr 2014, 11:33

Der skulle gerne komme en meddelelse i din opdateringshåndtering om, at der er en ny LTS-version tilgængelig.

Ellers vil det oplagte sted at hente den jo være:

http://www.ubuntu.com

Du skal være opmærksom på, at der er rigtig mange, som vi hente den nye version allerede i dag, så det er muligt, at du løber ind i en meget begrænset båndbredde til din download, som derfor godt kan være en langsommelig affære at få hjem.

Med "kun" fem dage på 12.04 er der ingen grund til at du opgraderer lige med det første. Du er sikret opdateringer i et pænt stykke tid endnu, mener det er tre år endnu 12.04 er understøttet, hvilket dog kan være lavet om. Så med mindre du har noget helt nyt hardware, som kræver de seneste drivere, så vent med opgraderingen et par måneder endnu. Det giver os, Beta-testerne, tid til at finde fejl, som måske er blevet overset i test-perioden, når 14.04 i dag går ud som mission-critical-capable og, skulle det da gerne være, stabil LTS-version.

Der sker ikke noget ved at opgradere til 14.04 LTS i de kommende dage. Og VIL du opgradere, så gør det med en CLEAN-INSTALL, I K K E via en opgradering over internettet, ovenstående taget i betragtning, ALT for meget kan gå galt ved en net-upgrade de første dage efter udgivelsen.

Igen skal jeg minde om BACKUP BACKUP BACKUP Hvilket ikke kan siges for tit. God vind.

/Jimmy
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Blueeyez » 17. apr 2014, 11:44

Vil anbefale at man henter Ubuntu 14.04 via torrent. På den måde undgår vi at Canoncials server går ned og vi bidrager selv med hastigheden. Dog glad for at det er mellem kl 19 - 22 så er det kun i de 3 timer jeg sidder klistret fast til skærmen :D

Men mon ikke der kommer en artikel i aften med .torrent filen som man kan hente Ubuntu 14.04 fra ? :D
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Martin Jørgensen » 17. apr 2014, 14:05

Jeg skal nok være med til at dele torrent filen på min fine 90/90 Linie :D
På den måde kan jeg da give lidt mere tilbage :)

Mahgong
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. apr 2014, 11:52

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Mahgong » 17. apr 2014, 14:31

Jimmyfj skrev:Og VIL du opgradere, så gør det med en CLEAN-INSTALL, I K K E via en opgradering over internettet, ovenstående taget i betragtning, ALT for meget kan gå galt ved en net-upgrade de første dage efter udgivelsen.

Igen skal jeg minde om BACKUP BACKUP BACKUP Hvilket ikke kan siges for tit. God vind.

/Jimmy


@Jimmy
takker for svar :-)
På de to bærbare med Ubuntu 12.04 ligger der med vilje ikke noget at miste udover et par stykker software. Altså ingen billedfamiliealbums etc. I forhold til Ubuntu betragter jeg dem stadig som et eksperiment ift windows. Det falder i øvrigt klart ud til Ubuntus fordel , for at sige det mildt. Den ene bærbare var "født" med W 7 den anden med en efterhånden noget bedaget og megasløv Vista. Begge maskiner har to cpu'er og 2 GB ram. Efter ubuntu er de simpelthen kommet til live igen + at jeg nu har medindflydelse på maskinerne. Det' jo meget rart ;-) . Men altså der er ingen personlige sager på . ...endnu.
Når du skriver CLEAN INSTALL betyder det så at harddisken skal formateres eller mener du en installation fra, i mit tilfælde, usb-drives. Som jeg gjorde med 12.04 hvor jeg bootede installationen fra usb ?

/ :-)

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Kurt Christensen » 17. apr 2014, 14:47

CLEAN INSTALL betyder det så at harddisken skal formateres eller mener du en installation fra, i mit tilfælde, usb-drives. Som jeg gjorde med 12.04 hvor jeg bootede installationen fra usb ?

Det betyder bare man ny-installerer, det kan sagtens være at man vælger at den bare skal overskrive den Ubuntu man har i forvejen.
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf lath » 17. apr 2014, 14:54

Man kan følge med på #ubuntu-release party . Det er en IRC kanal på FreeNode serverne.
Du kan bruge Xchat programmet til at komme ind på kanalen med:

Kode: Vælg alt

/join #ubuntu-release-party


I Xchat kan du få vist introduktionsbeskeden (topic) fra den kanal ved at først at vælge at vise den kanal, og dernæst køre den her kommando i xchat:

Kode: Vælg alt

/topic

Det er interessant fordi at det er topic der bliver ændret når Ubuntu 14.04 er udgivet.

Man kan også få en email om at ubuntu i en ny version er udgivet.
Man tilmelder sig en gang for alle på den tilhørende mailliste på https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-announce

Ubuntu i forskellige versioner og aftapninger (Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu etc) kan man altid finde på : http://cdimage.ubuntu.com/

Man kan f.eks. vælge at åbne http://cdimage.ubuntu.com/releases/14.04/ i sin browser og så en gang imellem opdaterer ved at genindlæse siden uden om browserens cache, så siden i stedet læses fra webserveren (Tryk på CTRL+F5 tastekombinationen for at gøre det i Firefox).
Står der release i stedet for beta-1 og beta-2, så er Ubuntu 14.04 LTS udgivet.

Vær lidt rar ved ved Canonicals servere, og hent kun den torrent fil du skal bruge. Kun hvis du absolut ikke kan bruge en torrent, så direkte download.

Husk at køre en tjeksum på det du har downloadet, så du ikke prøver at installere et downloaded image med fejl i.

/Lars

Edit:
Rettet F5 tl CTRL+F5
Senest rettet af lath 17. apr 2014, 16:19, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2014, 16:12

Jimmyfj skrev:Der skulle gerne komme en meddelelse i din opdateringshåndtering om, at der er en ny LTS-version tilgængelig.

Når man køre en LTS vil opdateringen til den næste LTS først blive proklameret på denne måde en måneds tid efter udgivelsen.

Jimmyfj skrev:Det giver os, Beta-testerne, tid til at finde fejl, som måske er blevet overset i test-perioden

Beta henviser nettop til test perioden, så dem der installere Ubuntu er blot tidligt ude (early adopters).

Jimmyfj skrev:Og VIL du opgradere, så gør det med en CLEAN-INSTALL, I K K E via en opgradering over internettet, ovenstående taget i betragtning, ALT for meget kan gå galt ved en net-upgrade de første dage efter udgivelsen.
Hvis man laver en ny installation syndes jeg næste det er lidt på kanten at kalde det for en opgradering, godt nok køre man et nyrer system end tidligere men alt er sat op på ny.

Selv har jeg kun meget sjældent oplevet problemer ved at lave en opgradering og de fleste problemer jeg har set opstå skyldes bruger indstillinger som ville have været kopieret med over efter en ny installation.

Mahgong skrev:Når du skriver CLEAN INSTALL betyder det så at harddisken skal formateres eller mener du en installation fra, i mit tilfælde, usb-drives.

Når du vælger "hele disken" under installationen formateres den automatisk, så det er det samme.

lath skrev:genindlæse siden uden om browserens cache, så siden i stedet læses fra webserveren (Tryk på F5 tasten for at gøre det i Firefox).

Det er ctrl+f5 man skal trykke (trykker man kun f5 kan den vælge at indlæs fra cache) og virker i både chrome, firefox og interent explorer.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf lath » 17. apr 2014, 16:18

AJenbo skrev:
lath skrev:genindlæse siden uden om browserens cache, så siden i stedet læses fra webserveren (Tryk på F5 tasten for at gøre det i Firefox).

Det er ctrl+f5 man skal trykke (trykker man kun f5 kan den vælge at indlæs fra cache) og virker i både chrome, firefox og interent explorer.

Det er rigtigt. Tak! Retter lige i mit indlæg, hvis nogen skulle finde på at bruge informationen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Mahgong
Indlæg: 21
Tilmeldt: 14. apr 2014, 11:52

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf Mahgong » 17. apr 2014, 17:29

Takker for svar - virkelig. Fænomenal support og seriøsitet. :D

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu 14.04 download

Indlægaf zob » 17. apr 2014, 18:32


Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster