Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
anders.drejer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. feb 2012, 07:07
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm

Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf anders.drejer » 6. apr 2014, 15:58

Hej

Jeg har forsøgt at installerer Ubuntu 13.04 på en ny Asus Notebook D550 (SonicMaster), men er løbet ind i problemer.

Jeg har Googlet mig frem til, at der er nogle ting, som skal disables i BIOS (noget fastboot og noget jeg har glemt i skrivende stund). Jeg nåede frem til, at kunne boote Ubuntu Live fra USB. I Ubuntu Live kunne jeg godt se og åbne de Windows partioner, der ligger på harddisken, men når jeg så vil installere Ubuntu fra USB, så fortæller den mig, at der ikke er fundet andre styresystemer på computeren. Hvad skal der til, for at Ubuntu installationen kan se, at der også ligger en Windows 8.1 (som jeg ikke vil slette)?

Mvh
Anders

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf AJenbo » 6. apr 2014, 18:40

13.04 er ikke længere understøttet. Jeg vil forslå du venter til d. 17 hvor 14.04 udkommer, den har bedre understøttelse af Windows 8 maskiner. 14.04 er en LTS hvilket betyder den er understøttet de næste 5 år.

Kan du ikke vente så prøv med 13.10, den har understøttelse frem til juli hvor du så enden skal opgradere til 14.04.

Du kan også vælge 12.04 som er den forrige LTS, de har du så frem til april 2019 til at opgradere til 14.04. Hvis du vælger den skal du efter installationen køre kogle scripts for igen at kunne starte Windows 8.

anders.drejer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. feb 2012, 07:07
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf anders.drejer » 6. apr 2014, 19:26

Det var en tastefejl mt Ubuntu versionen ...... jeg har forsøgt mig med Ubuntu 13.10 - men som jeg mener at kunne udlede af mine Googlesøgninger, så er det ikke Ubuntu der er problemet som sådan, men mere, at der skal laves en del ændringer i BIOS for at kunne lave en Windows <-> Linux dualboot installation. Hvis den kommende Ubuntu 14.04 løser de problemer, venter jeg selvfølgelig bare.

Mvh
Anders

pixxel
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. apr 2014, 18:52

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf pixxel » 12. apr 2014, 19:07

MS har lagt en blokade ind i windows 8. Den skulle man kunne omgås. Jeg er selv ved at installere Linux Mint 16 og Ubuntu 13.10 men uden held end til videre, jeg har endnu ikke fået ændret på BIOS, men det skulle være : xternal device boote som skal enabled og Secure boot som skal disabled.

http://www.computerworld.dk/art/222583/nu-bliver-det-lettere-at-installere-linux-paa-windows-8-maskiner
http://community.linuxmint.com/tutorial/view/1556

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf AJenbo » 12. apr 2014, 22:33

Ubuntu understøtter secure boot og det er der for ikke nødvendigt at deaktiveret det. Det er dog først rigtig på plads i 14.04 som kommer her d. 17. Det kan dog være nødvendigt at deaktivere fastboot som gør den starter direkte i Windows uden at se efter andre systemer

pixxel
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12. apr 2014, 18:52

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf pixxel » 13. apr 2014, 09:44

Okay go info, det lykkes mig at installere Ubuntu og Linux Mint på computer med W8. Jeg skulle dog i BIOS for ændre op opsætningen for at kunne boote op på W8. Det er jo ikke rigtig Duel boot :cry:

anders.drejer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. feb 2012, 07:07
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf anders.drejer » 20. apr 2014, 17:25

Så fik jeg prøvet med Ubuntu 14.04, men desværre samme (identiske) resultat som tidligere - Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1 og vil derfor overskrive hele harddisken. Øv, for det betyder jo nok, at jeg, meget mod min vilje, må droppeLinux og køre med Windows.

Anders

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2014, 17:41

Prøv at tage maskinen med til et af vores forskellige arrangementer i landet, der er normal nogen der som kan hjælpe med at løse sådanne problemer.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf thj01 » 20. apr 2014, 18:15

Hvis du har indstilliet BIOS korrekt, så du også kan boote legacy så skal du sikre dig at du booter USB-pennen i samme mode som windows er installeret i. Og da det er Windows 8 er det højst sandsynligt UEFI-mode.

Når du starter USB-bootet i samme "mode" som windows 8 er installeret i så kan Ubuntu se det (har selv haft dette problem)

Du bør også lige kigge på:

https://help.ubuntu.com/community/UEFI

og

http://askubuntu.com/questions/141656/ubuntu-12-04-installer-does-not-see-windows-already-installed-on-my-computer

Konkret i den sidste skal du fjerne "meta-data" fra dmraid før du begynder at installere Ubuntu

Kode: Vælg alt

sudo dmraid -rE


Ved at følge det ovenstående går installationen glidene og nemt ;)

PS - HUSK at oprette en /boot/efi partition (https://help.ubuntu.com/community/UEFI#General_principle)


Det var MEGET nemmere med Legacy BIOS - men EFI er mere nutidig og har flere muligheder.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

anders.drejer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. feb 2012, 07:07
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf anders.drejer » 21. apr 2014, 14:28

Det er ganske enkelt en for stor og forvirrende mundfuld for mig (og der er vist ingen Ubuntu arrangementer på Bornholm).

Min harddisk er delt op i syv partioner. To af dem har jeg gjort mindre, for at give plads til Ubuntu. Det har resulteret i "to stykker harddisk", som ikke er formateret, men alligevel ligger som to separate dele.

Der står også et eller andet sted i vejledningen, at hvis der allerede er en EFI partion, så skal man ikke lave en ny, og man kan installeret Ubuntu på den eksisterende. Hvis jeg prøver det, spørges der til en rod partion ..... så tilsyneladende kan Ubuntu installationen ikke selv finde den ledige plads på harddisken, og selv sørge for den fornødne opdeling.

Kan man ikke få den man elsker, må man jo som bekendt prøve at elske den man får ........

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2014, 14:44

Kan du ik' give os et billede af opdelingen af din harddisk, hvis den er sat op som MBA kunne det forklarer problemerne

anders.drejer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. feb 2012, 07:07
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf anders.drejer » 21. apr 2014, 15:46

Det ser sådan ud .....
Vedhæftede filer
harddisk.png
harddisk.png (168.19 KiB) Vist 304 gange

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf momsemor » 21. apr 2014, 16:38

Nu har du vel lavet gendannelsesdiske/USB, så du kan gendanne din Windows 8, hvis der skulle gå noget galt :?:
Der ligger et program til det på din Windows maskine, der hedder noget med Recovery :)
Vh. Jannie

anders.drejer
Indlæg: 11
Tilmeldt: 29. feb 2012, 07:07
Geografisk sted: Aakirkeby, Bornholm

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf anders.drejer » 21. apr 2014, 17:24

Jo, der er blevet lavet en USB gendannelses disk ....... hvilket i øvrigt ikke fremgår af computerens manual, hvordan man gør - men des står hvordan man gendanner fra en gendannelsesdisk

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Ubuntu kan ikke "se" Windows 8.1

Indlægaf thj01 » 21. apr 2014, 19:29

Der er lidt forklaring her: http://askubuntu.com/questions/371487/is-it-safe-to-format-msftres-msftdata-and-hidden-partitions

Men igen - jeg er "Jumfru" hvad UEFI angår, men har en nyere bærbar fra arbejde jeg tror jeg snart går i gang at eksperimentere med ;). Der vil jeg prøve at installere win8 fra bunden med UEFI og se hvad det giver af resultater - og derefter prøve at se hvad der sker når jeg smider Ubuntu oven i.

For jeg kan ikke gennemskue hvordan din harddisk er bygget på med WIndows8, for det ser umiddelbart ud til at det er producenten der er gået amok i partitioner - og ikke windows. Og da jeg lige har siddet med svigermekanikkens drøm (MARERIDT) af en Toshiba Satellite, hvor det ikke engang er lykkes mig at komme i kontakt med BIOS, kan jeg ikke engang se hvordan de har ramponeret deres harddiske ordentligt :|

Jeg tror bare vi må erkende at det bliver noget trial and error for alle dem som vil have både windows8 og Ubuntu på deres computere. For MS har ikke gjort det let for nogen ........


Sikkert er det ihvertfald at du skal fjerne fastboot, og du skal installere Ubuntu i samme "mode" som Windows for at du skal kunne se det (og dermed at GRUB kan fange det).
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster