Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 20. nov 2013, 12:00

Nej. Det er for at du kan starte din computer via en USB enhed når computeren er i hvile (S3) tilstand.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 20. nov 2013, 19:01

Der er en AMI bios v.02.61 på min PC. Af manualen fremgår, at USB Legacy Support er opsat til Auto. Vi tør vel slutte, at der så er en til vished grænsende sandsynlighed for, at det ikke er kommunikationen mellem shift tasten på USB- keyboard'et og PC'en, der ikke fungerer.
Forholdet er det, at jeg kun har været i BIOS for at på ændre rækkefølgen af, hvorfra der bootes.
Så hvad gør jeg nu?
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 20. nov 2013, 22:18

Det er da uheldigt hvis tastaturet ikke fungere under opstart. Så vidt jeg har kunne finde frem til skal USB Funktion være Enabled og USB Legacy sat til Auto.

Prøv at starte fra cd'en og åben /boot/grub/grub.cfg på din harddisk. Søg efter:

Kode: Vælg alt

set timeout=

og sæt den til

Kode: Vælg alt

set timeout=10


Jeg lover ikke at det får boot menuen (så husk hvad du ændre eller tag et back up) frem men det er pt. mit bedste bud.
(du skal sansynligvis være root/sudo/gksu) når du redigere filen.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 21. nov 2013, 09:06

Tak for din langmodighed.
minus * minus giver som bekendt plus. Er du opmærksom på, at jeg bruger en dobbelt negation i mit indlæg? Min hypotese er mao, at keyboardet fungerer.
Beklager, hvis jeg misforstår dig og prøver senere at gøre, som du anviser.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2013, 10:44

Når shift ikke virker er min konklusion at det ikke fungere under opstarten

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 21. nov 2013, 16:54

Jeg er nu klar med en melding.

Startede PC'en fra min live CD og fandt grub.cfg på harddisken. Jeg vedhæfter et foto at det sted, jeg fandt med ordet timeout.

Som du kan se, så anvendes begrebet to steder. Det ene sted er der et -1 efter lighedstegnet, og det andet sted et 10-tal.

Da jeg var usikker på, om det var -1 jeg skulle ændre til 10, ændrede jeg intet i tekstfilen. Lukkede filen igen Slukkede. Fjernede CD'en fra slæden lukkede den igen og tastede enter for at starte igen.

PC'en ændrede i begyndelsen opførsel. Frem kom noget tekst, som jeg ikke husker.

I lang tid skete imidlertid intet i en linje, hvor der vist stod DHCP efterfulgt af et langsomt voksende antal prikker/punktummer i enden på hvilket nogle streger hoppede op og ned. Herefter kom det billede med de mange linjer tekst, som jeg tidligere har dokumenteret.

Jeg mener, at jeg tidligere har set dette fænomen på en anden PC. Det samme har Christian Arvais,der ikke på dette tidspunkt vidste, hvad det betød.

Hvis du mener, at der en ommer, således -1 bør ændres til 10, så gør jeg selvfølgelig det. Da du imidlertid skriver,
at jeg måske for overhovedet at kunne redigere skal være : root/sudo/gksu , så har helt klart brug lidt mere info om , hvorledes jeg gør det.

I begyndelsen af den tekstfil, jeg åbnede, advares indledningsvis med blokbogstaver om overhovdet at ændre i den!

mbjornbak
Vedhæftede filer
timeout-info.JPG
om timeout
timeout-info.JPG (875.41 KiB) Vist 90 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2013, 17:12

Ok, det hade måske været mere praktisk at kopiere teksten fra din fil her ind frem for et billed med et kamera, når systemet køre (også fra live) kan du desuden også tage billeder af skærmen ved at trykke på print screen så vil det være meget nemmere at se indholdet.

Du er nød til at redigere direkte i filen da du ikke kan køre opdateringen af filen på normal vis.

Du kan åbne Gedit med sudo rettigheder således:

Kode: Vælg alt

gksu gedit

(kan køres fra alt+f2 eller en terminal, men terminalen vil give dig en række advarsler som du kan ignorere)
Jeg kan ikke give dig en kommando der åbner filen direkte da jeg ikke kender stien til din disk.

Jeg tror du skal længere ned i filen, hos mig har jeg eks:

Kode: Vælg alt

### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
if [ "x${timeout}" != "x-1" ]; then
  if keystatus; then
    if keystatus --shift; then
      set timeout=-1
    else
      set timeout=0
    fi
  else
    if sleep --interruptible 3 ; then
      set timeout=0
    fi
  fi
fi
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###


-1 betyder vendte uendelig, 0 betyder vendt ikke. Så hvis du ændre de 2 timeout=0 burde du få grub menuen under opstart fra disken.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 21. nov 2013, 22:30

Undskyld min langsommelighed, men nu har jeg endelig fundet ud af at gøre, hvad du anviser. Indholdet af grub.cfg før efter den foretagne ændring ses i slutningen at dette indlæg
Bundlinjen er desværre, at det ikke gav noget væsentligt ændret slutresultat. Mellemregningerne var dog en anelse forskellige fra sidst.
Efter start igen efter live CD-session så jeg den Ubuntu 12. 04 farvede baggrund og de fire prikker og en besked om -- checking the battery state--- og så endte det igen samme sted. ØV, SUK.
Hvad kan jeg mon nu gøre - om overhovedet noget- for at komme over det døde punkt?
Min initiale reaktion var jo en fresh install og ignorere evt. beskeder om proprietære drivere.
mbjornbak
FØR ÆNDRING-DVS DEN TEKST,DER ÅBENBART VOLDER PROBLEMER
### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
if [ "x${timeout}" != "x-1" ]; then
if keystatus; then
if keystatus --shift; then
set timeout=-1
else
set timeout=0
fi
else
if sleep --interruptible 3 ; then
set timeout=0
fi
fi
fi
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###
--------------------------------------------------------------------------------
DEN ÆNDREDE TEKST I GRUB.CFG
### BEGIN /etc/grub.d/30_os-prober ###
if [ "x${timeout}" != "x-1" ]; then
if keystatus; then
if keystatus --shift; then
set timeout=0
else
set timeout=0
fi
else
if sleep --interruptible 3 ; then
set timeout=0
fi
fi
fi
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2013, 23:13

Øh du ser ud til at have gjort lige det omvendte af hvad jeg forslog og sat tiden til 0 (ingen menu) frem for 10 (menu i 10 sekunder) eller -1 (menuen bliver stående)

Så snart du ser Ubuntu og prikkerne er det forsent både at holde shift nede og denne ændring vil ikke af nogen effekt på det tidspunkt.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 21. nov 2013, 23:48

Du skrev: "Så hvis du ændre de 2 timeout=0 burde du få grub menuen under opstart fra disken."
Det opfattede jeg således, at du i mellemtiden havde skiftet synspunkt til, at der nu begge steder, hvor der skrives timeout skulle være et O efter lighedstegnet.
Det er jo kløjs fra min side i anden potens!
Jeg er med på- men det bliver først engang i morgen at korrigere grub.cfg filen igen. OK?
Og så er det lige det med fra hvornår, jeg skal holde venste shift- tast nede og i øvrigt også hvor længe?
De gange, jeg har holdt den nede, er det sket lige fra jeg tænder for PC'en og indtil ubuntu-farven dukker op.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 21. nov 2013, 23:51

mbjornbak skrev:De gange, jeg har holdt den nede, er det sket lige fra jeg tænder for PC'en og indtil ubuntu-farven dukker op.

Det lyder rigtigt. Nogle tastatur ignorere det dog hvis det er for tidligt. Ofte blinker capslock+numlock+scrollock når den er klar.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 22. nov 2013, 09:12

Efter på ny at have ændret i grub.cfg standser igen starten på hardisken med følgende besked på skærmen:

Fsck from util-Linux 2.20.1
/dev/sda1:clean, 185069/30269440 files 2814600/121047808 blocks
Skipping profile in etc/apparmor.d/disable : usr.bin.firefox
Skipping profile in etc/apparmor.d/disable : usr.sbin.rsyslogd
* Starting AppArmor profiles [ OK]
speech-dispatcher disabled; edit /etc/default /speech-dispatcher
saned diabled; edit /etc/default/saned

Alt er skrevet med gule bogstaver og jeg kan ikke komme videre. Taster enter uden resultat. Prøver vhja Ctrl+ Alt +F2-6 at aktivere en terminal. Der sker intet.Tvangslukker for at kunne afslutte.

When shit hits the fan---- etc.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 22. nov 2013, 11:20

mbjornbak skrev:Efter på ny at have ændret i grub.cfg standser igen starten på hardisken med følgende besked på skærmen:

Fsck from util-Linux 2.20.1

Det er allerede langtid efter menuen burde have været der så der er ikke nogen ændring. Hvis du giver mig alt indholdet af grub.cfg (inde i et code-tag tak) skal jeg prøve at se om jeg kan ændre den til at starte direkte op i gendannelses tilstand i som standart. Hvis ikke det virker tror jeg vi giver op for nu og så må du prøve at geninstallere og overveje om du vil forsøge med en af de andre versioner af Nvidia driveren.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 22. nov 2013, 13:28

OK.
Hvordan er det lige, jeg- når jeg kommer så langt- kommunikerer til dig i code-tag???

Ved at kopiere den pågældende fil ind, når jeg skriver igen her. Markere, hvad jeg har skrevet og så klikke på på den femte option "Code" her ovenfor, hvor man skriver sit indlæg?

Og hvis du har held i sprøjten med din redaktion, hvorledes substituerer jeg din udgave med den eksisterende udgave på harddisken?

mbjornbak

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf Kurt Christensen » 22. nov 2013, 13:31

Kode: Vælg alt

Du trykker på kode over besvarboksen og copy/paster ind i midten
Når lejligheden byder sig.

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster