Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal Emnet er løst

Her kan du få hjælp til installationen af Ubuntu.
mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 18. nov 2013, 19:26

Ingen af de to anviste muligheder gav desværre noget resultat.

Jeg brugte så I stedet en del tid på at kopiere de filer fra home-folderen, som jeg øskede skulle overleve en reinstallation.

Derpå lavede jeg en såkaldt fresh install af ubuntu 12.04.3

Alt forløb så vidt jeg kunne bedømme helt planmæssigt. Installationen slutter som bekendt med en besked om at genstarte PC'en.

Det gjorde jeg. Efter at have genstartet fik jeg den besked, at der var proprietære drivers, som burde installeres. Efter at have klikket mig frem til systemindstillinger, yderligere driver fremgik det, at Nvidia 304 var aktiveret [ markeret med en grøn "bullit], mens en af de gråtonede viste alternativer sagde, at Nvidia 319 var anbefalet. Den aktiverede jeg følgelig. Da processen var afsluttet var beskeden, at en genstart var nødvendig for at færdiggøre installationen. Af en eller anden grund kunne jeg ikke lukke det pågældende vindue. Selv om det var tilfældet, lukkede jeg PC 'en ned med henblik på at genstarte.

SÅ GIK DER IGEN, IGEN GED I DET. Efter det ubuntufarvede skærmbillede åbenbarede sig i et splitsekund efter opstarten, så blev skærmen sort med ikke mindre en 24 linjer tekst med hvide bogstaver. De tre første linjer [ ikke med på foto] var dog skrevet med gule bogstaver Se vedhæftede foto- altså ikke et screenshot, jeg tog af skærmen. Jeg er tilsyneladende tilbage til square one. Jeg skal være den første til at indrømme, at billedet ikke er fremragende, men det giver måske et indtryk af, hvad der sker/ikke sker. Jeg har ikke styr på, hvorledes jeg får billedet frem i en størrelse,der passer
Den tredje line siger, som jeg oplyste i et tidligere indlæg:

starting load fallback graphics devices---------------------------[ fail], hvor fail er skrevet med røde bogstaver. Der er tilsyneladende IKKE tale om en tekst fra en tty1 terminal.

Hvad kan der mon nu gøres? Påny lave en reinstallation, men så undlade at substituere driver 304 med driver 319?

mbjornbak
Vedhæftede filer
Skaerm-17 nov.JPG
Skaerm-17 nov.JPG (1.33 MiB) Vist 125 gange

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf Kurt Christensen » 18. nov 2013, 19:45

Den kan godt nulstilles med en sudo-kommando, hvordan den præcis skal se ud ved jeg ikke.
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2013/09/28/grafikdriver-mangler/#grafikkortet_er_ikke_understoettet
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 18. nov 2013, 21:37

Du nævnte tidligere det var et Intel GMA 3150 grafikkort, så det er nok et eller andet der ikke stemmer overens når du så får installeret en Nvidia driver.

Du kan fjerne driveren med følgende kommando, også burde systemet jo starte fint:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get purge nvidia-*


Jeg vil også meget gerne se resultatet af denne kommendo:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga

(bare gør det når systemet virker så du kan kopiere teksten)

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 18. nov 2013, 22:30

Tak.
Jeg prøver i morgen.
mbjornbak

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 19. nov 2013, 12:33

Jeg tror, at vi måske taler forbi hinanden. Jeg prøver at forklare mig igen - håber jeg da- tydeligere.
Fik kopieret filerne fra home paa den genstridige harddisk til et usb-stick. Installerede derpå fra en live cd ubuntu 12.04.3 ved at bruge hele harddisken. Det gik OK. Da jeg så efter endt arbejde prøvede at starte den nye installation fik jeg at vide, at der var proprietære drivere, jeg burde[ recommended] installere for at få optimal funktionalitet. Det gjorde jeg så som tidligere beskrevet.
Da jeg startede op igen, kom jeg IKKE som tidligere ind i en tty terminal.
Det samme skete igen i dag, da jeg startede op. JEG KAN IKKE TASTE NOGET SOM HELST i det skærmbillede, min start ender med, og som jeg tidligere ubehjælpsomt dokumenterede med et billede. Det gælder såvel med som ikke- med venstre shift tast aktiveret under start.
Så har jeg prøvet at starte fra den pågældende live cd og derfra prøve din update/upgrade kommando. SELV OM jeg havde/mente jeg havde mountet harddiskens filsystem, så sagde terminalen ubuntu@ubuntu og ikke mbh@mbh-XS35. Ikke desto mindre kørte jeg den anviste kommando, og der skete en hel masse--- sikkert blot? dette, at ubuntu-versionen paa cd' en, som er rewritable, blev opdateret.
Jeg kan se, at filsystemet på harddisken i folderen home indeholder en folder, der er benævnt mbh paa det, der hos mig kaldes Devices 496 GiB.
Jeg har prøvet at køre kommandoen lspci -nn | grep -i vga fra ubuntu@ubuntu terminalen og indsætter her resultatet

ubuntu@ubuntu:~$ lspci -nn | grep -i vga
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation GT218 [ION] [10de:0a6f] (rev a2)
ubuntu@ubuntu:~$
Hvis jeg forstår indholdet ret, saa ER der vel nvidia driver tilstede---- er det så tilrådeligt at udrense? og/eller vil det overhovedet ændre på harddisken, når det jo IKKE sker fra en mbh@mbh-XS35 terminal?
Summa summarum--- jeg er- som det vil tydeligt fremgår- blevet totalt & aldeles rundtosset, men vel ikke mere end, at the crux of the matter formentlig må være at hitte frem til en terminal, der viser mbh@mbh-XS35 og så tage det videre derfra.
Har også prøvet Ctrl+ Alt+ F1, der oplyser GNUlinux 3.8.29-generic i686 og igen siger, at det er tale om en ubuntu@ubuntu terminal. 29 er jo langt tilbage i fødekæden fra 57 eller 56. Der siges intet i teksten om, at der er tale om en tty-terminal. Kommer imidlertid ud af den igen vhja Ctrl+Alt +F7
Endnu engang undskyld for det bøvl, jeg er skyld i. Kan vi tage det een gang til- ikke for prins Knud- men for undertegnede.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 19. nov 2013, 13:06

De kommandoer du køre fra cd'en påvirker ikke udmeldbart det installeret systemet ved mindre du laver en chroot (hvilket er lidt indviklet) så du får ikke redet dit system ved at køre dvs. kommandoer der.
2.8.29 er den kerne der er på cd'en.
TTY = termianl, så det er ikke nødvendigt at skrive det.

Selv om din cd måtte være rewriteable kan man ikke udmildbart gemme og opdatere et system der køre fra den. Systemet bliver indlæst i RAM og næste gang du starter fra cd'en vil den være tilbage ved udgangspunktet.

Jeg kan se ud fra lspci kommandoen at du har et Nvidia ION grafikkort og ikke et "Intel GMA 3150" som før nævnt. Det er ikke noget jeg har erfaring med, men af hvad jeg har set skulle det sådan set være korrekt at installere Nvidia driveren, men den ser altså ud til at skabe problemer for dig. Du kan eventuelt prøve med en af de andre versioner når du finder ud af hvordan man vender tilbage når det går glat.

Start dit system normalt og prøv ctrl+alt+f1 til f6, en af dem burde være ledig. Her skulle du kunne køre de apt-get kommandoer jeg skrev tidligere. Hvis der udmildbart er en masse tekst på skræmen så prøv at trykke enter og se om den reagere på det.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 19. nov 2013, 13:53

Imponerende hurtigt svar.
Har gjort, som du anviser og prøvet Ctrl+Alt+F1-F6. Ingenting skete. Det samme var tilfældet med at aktivere enter tasten i det skærmbillede, hvor startprocessen slutter--dvs. samme billede, som af det håbløse jeg vedhæftede et tidigere indlæg
Ej heller aktivering af Ctrl+Alt+Del tasterne resulterede i at PC'en lukkede ned. Det skete imidlertid, da jeg blot halvt trykkede ind på tænd/sluk kappen på PC'en!---- suk.
Det kører i ring. Jeg håber ikke, at der er tale om en never ending story.
Vil det være et forsøg værd igen, igen at installere forfra?
mbjørnbak

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 19. nov 2013, 14:21

Prøver i dette indlæg at vedhæfte et "skrumpet" billede af den skærm, hvorfra jeg ikke kommer videre. Med lidt god vilje ses i den anden linje [ Fail] med rødebogstaver
mbjornbak
Vedhæftede filer
Message.ændret.JPG
"Skrump" af tidligere foto
Message.ændret.JPG (135.05 KiB) Vist 101 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 19. nov 2013, 14:30

Jeg kan sagtens se hele billedet ved at højreklikke og vælge vis billed.

Problemet er helt klart Nvidia driveren. En ny installation ville bringe dit system tilbage, men når du installere en af Nvidia driveren risikere du at problemet opstår igen. Spørgsmålet er så om der er en af dem der virker.

Hvis du har USB tastatur kan det være det ikke er aktiveret i BIOS og du der for ikke kan trykke på shift tasten når maskinen starter. Det heder nogle gange USB-legacy. Eventuelt kan vi også se på at lave chroot fra cd'en så du kan fjerne driveren den vej igennem.

Du er helt klart ikke den eneste der har problemet, selv om jeg ikke lige kan se om der er en tydelig løsning:
https://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=ubuntu+12.04.3+ion&ie=utf-8&oe=utf-8#channel=fs&q=ubuntu+12.04+ion+%22load+fallback+graphics%22+fail&safe=off

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 19. nov 2013, 15:10

Først tak for fiffet med at højreklikke på billedet.
Dernæst er det jo en trøst, at jeg åbenbart ikke er "Palle Alene i Verden". Så vidt jeg umiddelbart kan se vhja dit link, så tegner der sig ikke en umiddelbar, nem løsning.
Jeg tror, at jeg vil prøve med en fresh install og så ignorere den/beskeder, der måtte komme om yderligere drivere og så se hvad der måtte bringe af sorger & glæder, medmindre du vil fraråde det. Forholdet er det, at det er min nyeste stationære PC, som gør knuder. Den er ikke større end en hard cover bog. Og ja, jeg har et usb-tastatur. Ja, jeg kan trykke shift tasten i bund, men aner selvsagt ikke, om der derved aktiveres noget som helst! I mellemtiden klarer jeg mig med min gamle bærbare.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 19. nov 2013, 15:20

Prøv at se om ikke kan få tastaturet til at virke under opstart ved at ændre BIOS indstillinger.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf Kurt Christensen » 19. nov 2013, 15:27

De drivere kan godt være drillesyge at have med at gøre.
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=34&t=17409&p=116482&hilit=skifte+driver#p116482

Jeg bruger åbenbart en X.org-driver nu, den må være kommet under en opdatering jeg ikke lige kan huske.
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf AJenbo » 19. nov 2013, 16:19

Xorg driveren bliver anvendt når der ikke er installeret en nvidia driveren til kortet.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 19. nov 2013, 16:38

Jeg prøver at komme videre med Jeres input i morgen. Nu skal der stemmes til kommunalvalget!
mvh
mbjornbak

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: Kernel 3.2.0.57.68 betød opstart i en tty1 terminal

Indlægaf mbjornbak » 20. nov 2013, 10:18

Er den anden linje I kan se på vedhæftede foto fra min BIOS mon det rigtige sted at ændre for i bekræftende fald at checke, om det måtte resultere i at tastaturet måske bliver "bedre" ?
Altså således at: "USB Device Wakeup from S3 bliver enabled"--- har ingen anelse om, hvad S3 er for noget.
mbjornbak
PS Til de,der måtte følge denne tråd, så kan man højreklikke på billdet for at se mere
Vedhæftede filer
BIOS-USB-info.JPG
Foto fra BIOS
BIOS-USB-info.JPG (177.89 KiB) Vist 81 gange

Tilbage til "Installation"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster