Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 15. jan 2010, 01:35

Status, op imod Alpha 2:

Ud over en gang klævren fra min disk under Lucid Lynx Alpha 1 er der intet at klage over. Systemet kører ud af det hårde liv, og giver sig ikke en tøddel uanset hvor meget jeg presser det. Stabilt, det ér det. Og støjen fra disken er kun periodisk, som ved skrivning yil disk. Ikke noget generende.

Bortset fra misseren med en opgradering, som knækkede halsen på grafikken, grundet en buggy upgrade, er der intet at melde. Grafik, hardware som netkort, lydkort, grafikkort, hdd, cd-rom og USB-disk fungerer fejlfrit.

Her er det så, jeg er påbegyndt et nyt afsnit af testningen af Lucid. Den nye kerne, 3.6.32.10 er hurtig som lynet. Filsystemet arbejder stabilt og præcist på begge diske. Så jeg overlader eventuelle fremtidige fejl til log-filerne, skulle det vise sig nødvendigt.

Mit projekt består i al sin enkelthed i, at jeg har installeret Ubuntu Tweak 0.5.0. Gennem denne har jeg så lagt en PPA ind til Abobe Flashplayer, som holder min FlashPlayer opdateret med daily Build. Og jeg skal love for, at det har hjulpet på grafikken på Youtube og Google Videos. Lækkert at se film og videoer der fra nu.

Der er i Ubuntu Tweak også mulighed for at lægge Medibuntu repoet ind. Dette giver dig en række opdateringer og nye programmer at lege med.

Er der nogen, som har mod på at lege med omkring Ubuntu Tweak hører jeg gerne nærmere. Vi kan lige så godt teste det på flere forskellige systemer under Lucid Lynx.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf lath » 15. jan 2010, 04:49

Ubuntu Manualen vil være tilgængelig i den færdige udgave, når Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx' udgives den 29. April 2010.
Den er på engelsk, (men må godt oversættes til dansk og andre sprog), og kommer som en PDF.
Manualen er beregnet til nybegyndere.

Først set på digg: http://digg.com/linux_unix/Ubuntu_Manual_Will_Be_Available_with_Ubuntu_10_04, som
linker til: http://news.softpedia.com/news/Ubuntu-Manual-Will-Be-Available-with-Ubuntu-10-04-131201.shtml

Informationer om Ubuntu Manual finder du på: https://wiki.ubuntu.com/ubuntu-manual
Status for oversættelser af Ubuntu Manual: https://translations.launchpad.net/ubuntu-manual

Download din kopi af Ubuntu Manual fra: https://launchpad.net/ubuntu-manual/+download

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Jimmyfj » 15. jan 2010, 12:51

Med hensyn til mit forslag med at få Canonical til at fremstille en netinstall cd vil jeg opfordre alle, som har lyst til at hpååe ind på:

http://brainstorm.ubuntu.com/idea/23312/

Og stemme forslaget op, så vi har en chance for at få det ført ud i livet. På forhånd tak.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Blfriis » 15. jan 2010, 13:47

Jimmyfj skrev:Med hensyn til mit forslag med at få Canonical til at fremstille en netinstall cd vil jeg opfordre alle, som har lyst til at hpååe ind på:

http://brainstorm.ubuntu.com/idea/23312/

Og stemme forslaget op, så vi har en chance for at få det ført ud i livet. På forhånd tak.


Jeg ved ikke om det er rette sted at spørge,men jeg har hentet lucid udgaven,jeg hentede den fra linket i starten af denne tråd.Jeg har prøvet at køre den fra live cd i grafisk sikker tiltand,men for mig ser det ud til at den kun kan finde de samme grafik drivers som i 9.10 som jeg har lidt besvær med.grafikkortet er et nvidia 8500GT pci tidliger tråd viewtopic.php?f=4&t=9103 mit spørgsmål er så om det vil kunne fungere med den kommende 10.4. Og om man måske kan dele sin nuværende hd op i to partitioner og lege lidt med den ny uden at miste 9.10
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Jimmyfj » 15. jan 2010, 14:22

Som jeg nævner længere oppe i denne tråd, så vil det være en gevaldig dårlig idé at installere 3D-driveren til dit graffikkort under Lucid, i det mindste indtil vi kommer til RC udgaven. Din Xserver-Xorg vil "knække nakken" på at du installerer driveren 185. Mit eget grafikkort er et nVidia Ge-Force 8600 GT PCI-E, og dette kort fungerer upåklageligt under Ubuntu 9.10, men altså ikke under Lucid Lynx. Dog skal det fremhæves, at kortet kommer til at virke Under RC og Final.

I stedet for at du begynder at dele din hdd op på nogen måde vil jeg anbefale dig at installere Ubuntu 9.10 på systemet, og så afvikle Lucid Lynx gennem Sun VirtualBox:

http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Blfriis » 16. jan 2010, 14:02

Jimmyfj skrev:Som jeg nævner længere oppe i denne tråd, så vil det være en gevaldig dårlig idé at installere 3D-driveren til dit graffikkort under Lucid, i det mindste indtil vi kommer til RC udgaven. Din Xserver-Xorg vil "knække nakken" på at du installerer driveren 185. Mit eget grafikkort er et nVidia Ge-Force 8600 GT PCI-E, og dette kort fungerer upåklageligt under Ubuntu 9.10, men altså ikke under Lucid Lynx. Dog skal det fremhæves, at kortet kommer til at virke Under RC og Final.

I stedet for at du begynder at dele din hdd op på nogen måde vil jeg anbefale dig at installere Ubuntu 9.10 på systemet, og så afvikle Lucid Lynx gennem Sun VirtualBox:

http://www.virtualbox.org/wiki/Linux_Downloads

Jeg fik hentet virtualbox og installeret lucid og det ser rigtig fint ud,så jeg håber at mit grafik kort kommer til at virke i den endelige version ellers må jeg jo købe et nyt kort,windows skal jeg helt sikkert ikke have igen.
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Jimmyfj » 16. jan 2010, 14:22

Dit nuværende kort kommer, helt sikkert, til at virke når vi nærmer os RC udgaven. Måske kommer det til at virke allerede med Alpha 3, men jeg vil ikke satse på det. Igen fordi Xserveren har det med at slå kolbøtter i udviklingsfasen. Så bare rolig, du slipper helt for Windows :lol:

Nu skal det lige siges, at det jo ikke er 100% sikkert at grafikken flopper på dit system, blot fordi den gør det på mit system. Men det har været en gentaget "fejl" på de test-udgaver, jeg har kørt med at Xserveren "gik i byen" efter installation af nVidia-driveren.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Blfriis » 16. jan 2010, 15:06

Jimmyfj skrev:Dit nuværende kort kommer, helt sikkert, til at virke når vi nærmer os RC udgaven. Måske kommer det til at virke allerede med Alpha 3, men jeg vil ikke satse på det. Igen fordi Xserveren har det med at slå kolbøtter i udviklingsfasen. Så bare rolig, du slipper helt for Windows :lol:

Nu skal det lige siges, at det jo ikke er 100% sikkert at grafikken flopper på dit system, blot fordi den gør det på mit system. Men det har været en gentaget "fejl" på de test-udgaver, jeg har kørt med at Xserveren "gik i byen" efter installation af nVidia-driveren.

Nej men min har jo drillet en del her i 9.10 og gør det for så vidt lidt stadigvæk,jeg skal jo ind og sætte opløsningen efter hver genstart,dette har jeg dog vænnet mig til men glæder mig da til at jeg slipper for det :P
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Jimmyfj » 16. jan 2010, 15:14

Det skulle du kunne slippe for allerede nu.

Åbn en terminal og skriv denne kommando:

Kode: Vælg alt

gksu nvidia-settings


Gå derpå ind i det vindue der kommer op og indstil settings til det, du ønsker de skal være. Klik på gem, eller Save settings to ... og luk programmet.

Genstart maskinen, og dine settings skulle gerne være som du ønsker dem.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Blfriis
Indlæg: 445
Tilmeldt: 3. nov 2009, 10:50
IRC nickname: blfriis
Geografisk sted: Randers

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Blfriis » 16. jan 2010, 16:01

Jimmyfj skrev:Det skulle du kunne slippe for allerede nu.

Åbn en terminal og skriv denne kommando:

Kode: Vælg alt

gksu nvidia-settings


Gå derpå ind i det vindue der kommer op og indstil settings til det, du ønsker de skal være. Klik på gem, eller Save settings to ... og luk programmet.

Genstart maskinen, og dine settings skulle gerne være som du ønsker dem.

har jeg prøvet men det virker ikke.. og undskyld at jeg lige blander det ind i denne tråd opretter lige en anden
Ubuntu 15.04 Unity og ZorinOS 9 Ultimate http://zorin-os.dk/index.php

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ubuntu Manual til Ubuntu 9.10 'Lucid Lynx'

Indlægaf Jimmyfj » 22. jan 2010, 07:45

Greetings folks

"Huston - Kernel 2.6.32.11 has landed!"

Nok en opgradering af kernen er røget ind gennem opdaterings-portalen i dag 8) Hvor vidt der er tale om en større upgrade står tilbage at undersøge. Men mon ikke der er sket et og andet? Npwiever er i det mindste holdt op med at komme og brokke sig efter hver start/genstart af systemet. Se det er jo positivt. Det bliver hurtigt trivielt at skulle klikke luk til den samme fejl flere uger i træk.

Ud over det bliver det spændende at se om jeg kan crashe denne kerne godt og grundigt :lol: Det bliver sikkert svært, men er da forsøget værd.

Efter en ny PPA til FF daily build er FF omdøbt til Namoroka, a.k.a. Firefox 3.6pre - Så det er en hel del Alpha/Beta software lige nu. Trods det er systemet stabilt og hurtigt at arbejde med. Nogen som har noget at melde?

Edit:

No need to test-crash the kernel det klarer FF, Eller rettere Namoroka for dig. Mere korrekt: Namoroka er en ånd til at køre med Java, tsk. tsk.

Java er ikke rigtigt i topform lige nu, så hvis du er afhængig af en velfungerende Java i din browser så lad være med at smide FF 3.6pre ind på din Lucid test-puter. IGEN står vi med en opdatering, som lige skal gøres hélt færdig af udviklerne, så det varer sikkert ikke længe inden vi ser en 2.6.32.12 kerne lande i Update-manager.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Jimmyfj » 24. jan 2010, 13:33

Først et link: http://insidesocal.com/click/2010/01/ubuntu-lucid-1004-alpha-2-firs.html

Han er en af de "mange" som har haft gevaldige problemer med Karmic på sit udstyr. Eller også er han blot mere til Debian end Ubuntu. Det kan I selv afgøre.

Jeg tror der er mange her på forum, som måske føler, at jeg har skamrost både Karmic Koala OG er ved at gøre det samme med Lucid Lynx, hvilket, på ingen måde, er tilfældet. Derfor vil jeg opfordre alle til at læse artiklen, og specielt hæfte jer ved de afsluttende afsnit, hvor Lucid roses for sin stabilitet og evne til at finde, og arbejde med mere speciel- hardware.

Lucid bliver en rigtig god udgivelse. Fokus ser ud til at være kommet tilbage på at det bare skal virke, samtidig med at det skal være hurtigt.

Lige en lille reminder: Skal du være med på test-holdet skal du nok til at overveje at hoppe på nu. Der er kun én Alpha-udgivelse mere tilbage inden vi hopper over på Beta-udgivelsen. Personligt synes jeg du skal gøre dig selv den tjeneste at opleve Ubuntu i en Alpha-udgave. Du vil ikke tro dine egne øjne og ører m.h.t. stabilitet og funktionalitet. Bare en hurtig tanke.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf zob » 24. jan 2010, 14:05

Jeg har sagt det tidligere, men jeg kunne slet ikke installere karmic på min eeepc. Jo, det lykkedes en gang (ud af 10) jeg forsøgte. Det tog 2 timer og derefter havde jeg en boot-tid på 2:30 minutter, cirka.

Lucid derimod (og jaunty, for den sags skyld), har det helt fint på min eeepc, så jeg ser også frem til final release. Men det kører over al forventning allerede. Jeg har nogle enkelte problemer med panel-elementer der crasher og netbook-launcher (jeg tester netbook remix i øjeblikket) der crasher når jeg forsøger at fjerne et ikon tilføjet favoritter.

Det undrer mig egentlig lidt at de ikke har smidt firefox 3.6 i lucid-repos men det har jo nok en forklaring.

Svante

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Svante » 25. jan 2010, 11:30

Lige en lille reminder: Skal du være med på test-holdet skal du nok til at overveje at hoppe på nu. Der er kun én Alpha-udgivelse mere tilbage inden vi hopper over på Beta-udgivelsen.

Plejer der ikke at være 6 Alpha-udgivelser?

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Re: Lucid Lynx a.k.a. Ubuntu 10.04 Alpha, Beta og RC

Indlægaf Stra » 25. jan 2010, 14:55

Jo, men det er, så vidt jeg ved, ændret til 3 alfa og 3 beta.

Stra
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster