Bug workshop i Århus og København

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Bug workshop i Århus og København

Indlægaf Pihl » 29. dec 2008, 20:48

Nedenstående er sendt ud på mailinglisten. Hvis du ikke er med på ubuntu-dk's mailingliste, så skynd dig at tilmelde dig her: https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-dk

Her annonceres og diskuteres de fleste ting, som angår community'et og projektet Ubuntu, og her koordinerer vi arbejde mm.

--------------------------------------------------
Hej alle

Vi er et par stykker, som gerne ville mødes i Århus i starten af februar
og lave lidt workshop sammen med Øjlug.

Vi havde tænkt at det kunne være noget bug workshop, hvor vi kigger lidt
på at triage bugs, som der er et kæmpe behov for i Ubuntu, og som der
mig bekendt stort set ikke er nogen i det danske community, som er
engageret i dét.

Bug triaging går kort fortalt ud på at kigge de bugs igennem, som kommer
ind til Launchpad. Hvis fejlen allerede er registreret skal buggen
markeres som duplicate, og ellers handler det om at sortere i bugs,
skaffe mere information om buggen fra indgiveren hvis nødvendigt, samt
sortere og prioritere bugs. Det er et VIRKELIGT vigtigt stykke arbejde,
for uden triaging får udviklerne ikke bugs som skal rettes. OG det er en
kanonfed mulighed for at lære Ubuntu og Linux generelt bedre at kende i
dybden.

Jeg tænker at vi kunne mødes i Århus med vores computere, printe lidt
dokumentation ud om triaging, og så hjælpe hinanden i gang med at
triage. Vi kan samtidigt være online på IRC på #ubuntu-bugsquad og få
svar på tvivlsspørgsmål her, samt på #ubuntu-dk, så andre i landet kan
være med.

Så hvad siger i - er der nogen som er med på at mødes, og kigge på
triaging, og få skabt noget dansk viden om hvordan man gør det? :)

I må meget gerne give lyd fra jer, hvis i kunne finde på at dukke op, så
jeg ved, om det er noget vi skal gå videre med... Eventuelt kunne
københavnerne (og andre?) være med på et lignende arrangement samme dag,
så vi rigtigt kan vise, at vi i Århus kan håndtere flere bugs end
københavnerne :-)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf lath » 10. jan 2009, 19:07

Pihl skrev:Nedenstående er sendt ud på mailinglisten. Hvis du ikke er med på ubuntu-dk's mailingliste, så skynd dig at tilmelde dig her: https://lists.ubuntu.com/mailman/listinfo/ubuntu-dk

Her annonceres og diskuteres de fleste ting, som angår community'et og projektet Ubuntu, og her koordinerer vi arbejde mm.

--------------------------------------------------
Hej alle

Vi er et par stykker, som gerne ville mødes i Århus i starten af februar
og lave lidt workshop sammen med Øjlug.

Vi havde tænkt at det kunne være noget bug workshop, hvor vi kigger lidt
på at triage bugs, som der er et kæmpe behov for i Ubuntu, og som der
mig bekendt stort set ikke er nogen i det danske community, som er
engageret i dét.

Bug triaging går kort fortalt ud på at kigge de bugs igennem, som kommer
ind til Launchpad. Hvis fejlen allerede er registreret skal buggen
markeres som duplicate, og ellers handler det om at sortere i bugs,
skaffe mere information om buggen fra indgiveren hvis nødvendigt, samt
sortere og prioritere bugs. Det er et VIRKELIGT vigtigt stykke arbejde,
for uden triaging får udviklerne ikke bugs som skal rettes. OG det er en
kanonfed mulighed for at lære Ubuntu og Linux generelt bedre at kende i
dybden.

Jeg tænker at vi kunne mødes i Århus med vores computere, printe lidt
dokumentation ud om triaging, og så hjælpe hinanden i gang med at
triage. Vi kan samtidigt være online på IRC på #ubuntu-bugsquad og få
svar på tvivlsspørgsmål her, samt på #ubuntu-dk, så andre i landet kan
være med.

Så hvad siger i - er der nogen som er med på at mødes, og kigge på
triaging, og få skabt noget dansk viden om hvordan man gør det? :)

I må meget gerne give lyd fra jer, hvis i kunne finde på at dukke op, så
jeg ved, om det er noget vi skal gå videre med... Eventuelt kunne
københavnerne (og andre?) være med på et lignende arrangement samme dag,
så vi rigtigt kan vise, at vi i Århus kan håndtere flere bugs end
københavnerne :-)


Lyder interessant! Jeg er IT ingeniør studerende, og jeg har efterhånden besluttet at det er ved at være pay-back time, altså at jeg begynder at lave software til Linux.

Mit fokus er dog i første omgang fri (ZigBee IEEE 802.15.4 og RFID) hardware + tilhørende Linux kerne modul(er)=Linux driver til hardwaren.
Dog vil jeg dog også meget gerne arbejde med fejl i Ubuntu Linux, som efter min mening er den bedste Linux distro til desktop maskiner.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf Pihl » 11. jan 2009, 10:49

Det lyder godt, Lath. Med den indgangsvinkel du har til det, så er det her helt oplagt for dig.

Du kan fx vælge at fokusere på de bugs, som fanger netop din interesse. Det kunne være kernel-modules eller lignende. At arbejde med bug reports giver en mulighed for at lære et område rigtigt godt at kende.

Når du er ved at være træt af at triage, så vil det jo være ligeså oplagt, at du springer videre til den dsciplin, som hedder Packaging. Folk der laver packaging får de bugs sendt, som er blevet triaged. En packager laver og vedligeholder bestemte pakker til repositoriet, og der er derfor nogle gode tekniske udfordringer i den rolle. Nogle bugs fixer man måske selv, mens andre må man overlade til upstream.

Sidst men ikke mindst er der MOTU (Masters Of The Universe). MOTUs er dem, som sørger for, at der ligger alt det software i arkiverne, som der gør. De har ansvaret for vedligeholde og supportere en masse af det. MOTUs er nogle af virkelige helte i Ubuntu commuity'et ;)

Så bug triaging er altså en vigtig indgang til en masse tekniske aspekter af Ubuntu (hvor de ovennævnte kun er nogle af dem), og det kan derfor klart anbefales at lære denne disciplin. Der er mange ubuntubrugere rundt omkring i verden, som vil blive lykkelige for at få netop deres bug behandlet ;)

I øvrigt, hvis vi får gang i et bug triaging hold, så er der to ting, som vi skal have kigget på:

Global Bug Jam
5-a-day

Global Bug Jam er et par dage indimellem, hvor bug traigers over hele verden mødes online på IRC og andre steder, og kværner bugs igennem. I mange teams mødes man fysisk, så det også bliver til et socialt arrangement, hvor man møder ligestillede, og dem som man indimellem chatter med.
Det skal vi selvfølgelig være med til :)

5-a-day er et tiltalt, som skal være med til at synliggøre de bugs, som er blevet triaged. Hvis man hopper med på konceptet og tilmelder sig, så bliver det hver dag talt, hvor mange bugs, man har arbejdet med. Der bliver så lavet noget statistik, så man kan se, hvor mange man har lavet i forhold til andre, og hvor mange ens team (fx dk team) har lavet over for et andet team.
Det understreges, at det ikke er en konkurrence - meeen, et konkurrencelement synes jeg nu nok der er i det.

Da jeg helt klart er et konkurrencemenneske, kunne det være fedt at slå nogle af de andre teams, og så få det danske team med på Hall of Fame hver uge: http://hall-of-fame.ubuntu.com


Navnet på 5-a-day stammer naturligvis fra, at det opfordres til at man tager mindst 5 bugs hver dag :P

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf Wrapper » 13. jan 2009, 09:58

Jeg har fået booket et lokale hos Prosa i Århus til den 21. Februar, lidt senere end vi havde regnet med. Men de holder vinterferie i uge 7, så derfor kunne vi ikke garanteres at der var nogen til at låse op og være der.
Så de næste par dage skal vi have planlagt de praktiske ting. Prosa vil desuden gerne vide hvormange vi regner med at komme (bare et ca.tal), så hvis vi kan lave en tilmeldingsliste e.l. så vil det være perfekt.
Billede

Billede

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf lath » 14. jan 2009, 18:53

Wrapper skrev:Jeg har fået booket et lokale hos Prosa i Århus til den 21. Februar, lidt senere end vi havde regnet med. Men de holder vinterferie i uge 7, så derfor kunne vi ikke garanteres at der var nogen til at låse op og være der.
Så de næste par dage skal vi have planlagt de praktiske ting. Prosa vil desuden gerne vide hvormange vi regner med at komme (bare et ca.tal), så hvis vi kan lave en tilmeldingsliste e.l. så vil det være perfekt.


Har sat x i kalenderen.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf Pihl » 14. jan 2009, 20:18

Great, så står den på bug-arbejde lørdag den 21. februar kl. 11.00 i Prosas lokaler (der vi afholdte release party i april): http://findvej.dk/M%F8llegade9,8000

Vi vil MEGET gerne have en seriøs håndsoprækning fra de som kommer, og de som måske kommer.

Derudover er vi så heldig, at der netop den weekend er Global Bug Jam, så en masse folk verden over sidder og gør det samme som os. Så tag og følg med på IRC på #ubuntu-bugs den 20-22. februar.

Læs også meget gerne dokumentation på https://wiki.ubuntu.com/BugSquad, som vi alligevel vil kigge på i fællesskab, når vi kommer dertil. Vi er MANGE som ikke har styr på det her med bug arbejde i Launchpad, så vær ikke nervøs hvis du ikke synes du ved så meget om det. Det gør vi heller ikke! :P

Mød op, hav det sjovt - det er det, det går ud på! :)

Martin

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf sådanUBUNTU » 14. jan 2009, 22:48

Øv, gad godt at jeg kunne finde ud af at programmere og rette bugs. Det må jeg se at få lært, så jeg kan lege med de store drenge. Øv, øv og tre gange øv.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf Jarlen » 14. jan 2009, 23:51

sådanUBUNTU skrev:Øv, gad godt at jeg kunne finde ud af at programmere og rette bugs. Det må jeg se at få lært, så jeg kan lege med de store drenge. Øv, øv og tre gange øv.


Bug arbejde behøver ikke at have noget med programmering at gøre, selv folk der ikke kan programmere kan hjælpe rigtig meget på det arbejde.
Det handler i meget høj grad om at kategorisere bugs, og indsamle så meget information om hver enkelt bug som overhovedet muligt, for på den måde at gøre det lettere for programmøren at rette bugs hurtigere.
På den måde giver du programmøren mulighed for at klare sit arbejde hurtigere, så han/hun derfor kan ordne flere bugs på den samme tid. Så selvom du ikke kan programmere kan du gøre en enorm forskel, så bare mød op :-)
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf lath » 15. jan 2009, 00:44

sådanUBUNTU skrev:Øv, gad godt at jeg kunne finde ud af at programmere og rette bugs. Det må jeg se at få lært, så jeg kan lege med de store drenge. Øv, øv og tre gange øv.


Kan du komme til bug-arbejde (ved ikke lige hvor du bor i landet) kan jeg godt hjælpe dig igang.
Jeg har en/nogle ældre Java bog/bøger som jeg gerne giver væk, gratis, til en som vil bruge den/dem. Java(http://java.sun.com/) er et udemærket begynder-sprog. Bagefter kan du hoppe over til C, C++ og andre mere komplekse sprog, som laver (meget hurtige) programmer i maskinkode.

Istedet for Java vi dul muligvis synes bedre om scripting-sproget Python, http://www.python.org/

Hot Tip: Diskuter ikke hvilket programmeringssprog der er bedst - det er ligesom en religion for nogle programmører. Giver flame-wars, person angreb og ligende.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf sådanUBUNTU » 15. jan 2009, 07:22

Hvis jeg har mulighed for det, så vil jeg kraftigt overveje at møde op, når der er bugcrushing i København næste gang. :)

Tak for tilbuddet om javabog/bøger. Dem vil jeg meget gerne låne på et tidspunkt.
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf Pihl » 15. jan 2009, 07:42

Som de andre også kommer ind på, så behøver man overhovedet ikke kunne programmere for at være med til bug triaging. du behøver end heller ikke være en super-teknisker.

Triaging er en betegnelse fra de amerikanske hospitaler. Triaging er det der sker, når patienter kommer ind på hospitalet, og nogle folk (triagers) vurderer, hvad der skal ske med dem: De undersøger HVAD der formentligt er galt, og sender derefter patienten videre til rette afdeling eller kirurg.

Med bug triaging skal man gøre det samme: Se på buggen, finde ud af hvad der galt, skaffe mere information på den hvis nødvendigt, og sende den videre hvis det er afklaret, hvad problemet er.

Hvis du finder en bug i Rythmbox, og du har lavet bug triaging på rythmbox bugs i et stykke tid, så kan du hurtigt se, om det er en bug, der allerede er oprettet. Så markerer du den som 'duplicate' og lukker, og voilá så er der én bug mindre i Launchpad.

Så selvom man ikke er programmør, så kan man altså hurtige mindske antallet af bugs i Launchpad, eller sørge for at bugs kommer videre til maintaineren på pakken.

mads-hk
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. okt 2008, 15:52
IRC nickname: Mads-hk

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf mads-hk » 26. jan 2009, 23:53

Hej! :) Rart at se Ubuntu kommer til Århus, så vi Århusianere kan være med! :D Jeg tænkte på hvor teknisk det bliver? Er det nødvendigt at kunne kode python f.eks. eller er et fornuftigt kendskab til pakker, ubuntu-struktur og opbygning nok for at kunne deltage, for så vil jeg gerne række en forsigtig finger i vejret!

Mvh.
Mads


EDIT: Flot Mads K! Så læser man indlægget lige ovenover... *sigh*

MadsRH
Indlæg: 36
Tilmeldt: 15. feb 2008, 22:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf MadsRH » 28. jan 2009, 23:43

:D Fantastisk - Det er jo lige netop en bug workshop jeg har efterspurgt! (viewtopic.php?f=16&t=3656)

Jeg bliver dog, på trods af min begejstring, nød til at nøjes med, at række en forsigtig hånd i vejret, da jeg muligvis allerede har planer på den pågældende dato :( Og hvor er det bare super ærligt når nu, det faktisk er her i det jyske arrangementet forgår.

...Eventuelt kunne københavnerne (og andre?) være med på et lignende arrangement samme dag,
så vi rigtigt kan vise, at vi i Århus kan håndtere flere bugs end københavnerne...

Lyder som en rigtig god ide - hvis der er nok tilslutning?


//MadsRH
MadsRH(a)Gmail.com
http://anotherubuntu.blogspot.com

Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf Pihl » 1. feb 2009, 11:19

Der har ikke været nogen, som har ville arrangere noget tilsvarend ei København, så det må nok blive en anden gang.

Til gengæld har vi fået etableret en IRC kanal, hvor de som er interesseret i bug triaging, packaging og andet udviklingsrelateret kan mødes og hjælpe hinanden.

Den er blevet etableret som en fælleskanal mellem de nordiske lande, så vi får det maksimale ud af de kræfter, som er aktive indenfor dette felt.

Man kan bl.a. læse om det på den nordiske mailingliste: https://lists.ubuntu.com/archives/ubunt ... 00010.html

Og joine kanalen på #ubuntu-nordic-dev

Og der ER selvfølgelig plads til nybegyndere - faktisk er formålet jo netop at hjælpe folk, så vi får flere i gang med at arbejde med de tekniske sider af Ubuntu :)

mads-hk
Indlæg: 16
Tilmeldt: 30. okt 2008, 15:52
IRC nickname: Mads-hk

Re: Bug workshop i Århus og København

Indlægaf mads-hk » 1. feb 2009, 13:07

Pihl -> Tillad mig hvis jeg er blind igen. Men skal vi medbringe netstik og forlængerledning? Og er der opsat dagsorden for arrangementet?

Mvh.

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster