Projekt NEMbuntu

Bidrag til Projektet Ubuntu - her koordinerer vi noget af arbejdet.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf lath » 9. okt 2014, 18:21

momsemor skrev:Hej Lars...
Tak for support, men jeg forstår ikke, hvor alle de filer/pakker kommer fra, for det var en helt ny/ren installation du fik udskrift på :?:
Programmer er hentet fra Softwarecenter på nær Java, så hvorfor det blander 32 og 64 bit fatter jeg heller ikke en brik af. Jeg troede, at Softwarecentret kun hentede lige netop de programmer, der passede til den computer, det var installeret på :?:
Ang. programmet k3b, så skal det med, da jeg mener det er et bedre brænder program end f.eks Brasero :)

Pyha, det er sgu sværere end jeg havde forudset, hi, hi 8-)

Hvis du vil have K3b med så får du hele KDE stakken oven i XFCE stakken - maskiner med lidt RAM vil få seriøst tæv her.
Hvis du vil tage hensyn til at brugernes maskiner ikke lige er nyeste hardware - måske nok nærmere mange år gammel - så ville jeg kyle al KDE software overbord, og så installere Brasero alligevel som et kompromis.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 9. okt 2014, 20:10

Nogle programmer kræver både 32bit og 64bit, eks Skype.

Det er rigtig nok at det kræver mere ram med flere libs, men kun mens man køre de programmer der anvender dem, og jeg tror fint de fleste computere kan klare det hvis blot man tager den lidt med ro.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 10. okt 2014, 00:18

Vi har nettop modtaget denne mail op kontakt@:
Torben Storm skrev:Hej.

Jeg er pc-ansvarlig på en kostskole for unge med særlige behov.

Vi har nogen ældre pc-er ( Lenovo t60 og 61 og r50 - og r51)
Disse maskiner kan jeg ikke få support på mere.
Så jeg overvejer at installere en form for Ubuntu på dem.
Og så syntes jeg at jeres projekt med Nembuntu lyder som lige noget for vores elever. Simpelt - og på dansk :)

Så jeg vil høre hvor langt I er - og om det evt var muligt at købe en installations-cd ?

Mvh Torben S
Kostskolen Assersbølgård

Mobil: ********

Janni, vil du have hans kontakt oplysninger på PM eller skal jeg videresende et svar til ham for dig?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Claus Henriksen » 10. okt 2014, 13:40

Ivan skrev:Vil da lige prøve at foreslå noget proprietær software i Nembuntu, der er tale om Teamviewer som kunne være en kæmpe hjælp for nye brugere, samt dem der hjælper dem.

Måske er det 'nok' at installere proprietære Chrome (ikke Chromium), og så bede folk om at bruge "Del skærm" med Chrome Remote Desktop pluginen (så den i Linux Journal http://www.linuxjournal.com/content/android-candy-goodbye-rdp-hello-chrome-remote-desktop).
Jeg har lige afprøvet det og det var ultra cool med KDE desktop effekts og det hele sendt igennem forbindelsen. Men jeg kan dog ikke sige, hvordan det virker sammenlignedt med Teamviewer.
Senest rettet af Claus Henriksen 10. okt 2014, 14:19, rettet i alt 1 gang.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 10. okt 2014, 13:51

Kan man også styre mus og tastatur med det?

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Claus Henriksen » 10. okt 2014, 14:19

AJenbo skrev:Kan man også styre mus og tastatur med det?

Jeps 8-)
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Ivan » 10. okt 2014, 15:08

Jeg ville til enhver tid foretrække teamviewer, Chrome ville ikke få en plads på noget jeg skal bruge dagligt.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf zob » 10. okt 2014, 15:22

Jeg synes også at Chrome remote desktop er en fin måde at have adgang til alle sine registrerede computere gennem sit google login. Jeg vil dog advare imod den, som det er lige i øjeblikket. Der er en bug som, for nogle, får deja-dup til at flippe helt ud hvis chrome-remote-desktop er installeret.
Ja, jeg ved det lyder mærkeligt, her er en bug-rapport: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/deja-dup/+bug/1302416 - læs fra kommentar #9 og frem. På sigt kan jeg dog godt forestille mig at den, hos mig, kunne blive en konkurrent til teamviewer. (Android app'en er også ganske god, og ja ja, det er teamviewers også).

EDIT: Nu kom jeg til at bruge ordet "advare". Det er måske i overkanten, man kan jo altid afinstalleret enten chrome-remote-desktop eller deja-dup, hvis man får problemer. Men det tog mig da lige lidt tid at finde årsagen til problemet, da jeg fik det første gang.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf momsemor » 10. okt 2014, 20:40

AJenbo skrev:Vi har nettop modtaget denne mail op kontakt@:
Torben Storm skrev:Hej.

Jeg er pc-ansvarlig på en kostskole for unge med særlige behov.

Vi har nogen ældre pc-er ( Lenovo t60 og 61 og r50 - og r51)
Disse maskiner kan jeg ikke få support på mere.
Så jeg overvejer at installere en form for Ubuntu på dem.
Og så syntes jeg at jeres projekt med Nembuntu lyder som lige noget for vores elever. Simpelt - og på dansk :)

Så jeg vil høre hvor langt I er - og om det evt var muligt at købe en installations-cd ?

Mvh Torben S
Kostskolen Assersbølgård

Mobil: ********

Jannie, vil du have hans kontakt oplysninger på PM eller skal jeg videresende et svar til ham for dig?

Hej Anders...
Du må gerne sende mig kontakt oplysningerne :)
Projektet ligger nu i Torbens kompetente hænder, hvor han "knokler" med, at få NEMbuntu lavet til en bootbar DVD 8-)
Vh. Jannie

Helmerdk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. mar 2012, 13:05
IRC nickname: Helmerdk

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Helmerdk » 15. okt 2014, 12:05

Fantastisk projekt!

Nu er jeg ikke selv så flydende i Linux endnu, har kun været gået all-in i et års tid eller to, så bliver stadig nød til at google mig ud af de fleste problemer.

Glæder mig til at kunne installere det på min far og farfars computer. Har min far kørende på Ubuntu 14.04 og det "fungerer". Lidt større er problemet med min farfar og Win7, hans niveau er så lavt, hvis to knapper bytter plads i en opdatering er han fortabt i ugevis. Sidste problem blev løst på 30min2sek. 30min til kaffe og 2sek til at trykke på numlock. Men han prøver da.

Kan det laves så alle opdateringer sker fuldautomatisk i baggrunden eller hvor Nembuntu kun siger noget i retningen "Giv min ret til at opdatere, indtast sudopass og så hører/ser du ikke mere fra mig før alt er opdateret"? Det meste af det support jeg laver for den familien er simple opdateringer.

Kan Netflix out-of-the-box lade sig gøre, for så ville det være en feature min mor gerne så ;-)

Håber jeg kan hjælpe med feetback når I har noget der kan prøves af.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 15. okt 2014, 12:11

Hej og velkommen til forum Helmerdk
Kan det laves så alle opdateringer sker fuldautomatisk i baggrunden eller hvor Nembuntu kun siger noget i retningen "Giv min ret til at opdatere, indtast sudopass og så hører/ser du ikke mere fra mig før alt er opdateret"? Det meste af det support jeg laver for den familien er simple opdateringer.

Som udgangspunkt vil Ubuntu selv fortælle om opdateringer, men det vil forgå grafisk og ikke ligefrem "i baggrunden". Hvis at det er noget som folk efterlyser i den nye udgave, kan jeg rimeligt nemt lave et script til formålet og så kan dette indsættes til at kører på forudbestemte tidspunkter. Sciptet vil så åbne en Terminal, hvor at Password skal indtastes, men selve output fra scriptet, kan jeg godt gemme i en separat logfil, sådan at andre evt kan finde dem fremover. Er det et brugbart forslag? :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf eyvind » 15. okt 2014, 12:16

Helmerdk
Lidt større er problemet med min farfar og Win7, hans niveau er så lavt, hvis to knapper bytter plads i en opdatering er han fortabt i ugevis.

Så ville jeg foreslå dualboot inde fra windows 7 med et enkelt bootvalg i opstarten.
http://www.boot-us.com/
Rigtige mænd tager ikke backup.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 15. okt 2014, 16:07

Helmerdk skrev:Kan det laves så alle opdateringer sker fuldautomatisk i baggrunden eller hvor Nembuntu kun siger noget i retningen "Giv min ret til at opdatere, indtast sudopass og så hører/ser du ikke mere fra mig før alt er opdateret"? Det meste af det support jeg laver for den familien er simple opdateringer.

Under Software og opdateringer vælger du fanen Opdateringer. Her kan du sætte den til at hente og installere sikkerhedsopdateringer automatisk i baggrunden og kun vise andre opdateringer hver anden uge. Det er desuden kun nødvendig at indtaste koden når det er opdateringer der kræver nye pakker installere, hvilket stort set kun gælder opdateringer af Linux kernen. Jeg mener også den via terminalen kan indstilles til at installere alle opdateringer automatisk, men husker ikke lige hvordan.

Helmerdk skrev:Kan Netflix out-of-the-box lade sig gøre, for så ville det være en feature min mor gerne så ;-)

Det eneste der nu kræves for Netflix er at man installere og bruger Google Chrome:
http://www.google.com/intl/da/chrome/

Helmerdk
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21. mar 2012, 13:05
IRC nickname: Helmerdk

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf Helmerdk » 17. okt 2014, 08:54

Takker for svar og tilbagemeldinger,

[quote="eyvind"]
Så ville jeg foreslå dualboot inde fra windows 7 med et enkelt bootvalg i opstarten.
[/quote]

Dualboot er måske ikke så tosset, for så ville det være nem at fjerne igen hvis han ikke kunne finde ud af det.

[quote="Christian.Arvai"]
Sciptet vil så åbne en Terminal, hvor at Password skal indtastes, men selve output fra scriptet, kan jeg godt gemme i en separat logfil, sådan at andre evt kan finde dem fremover. Er det et brugbart forslag?
[/quote]

Det var sådan noget jeg tænkte, så meget gemt af vejen så muligt. Tror det vil hjælpe mange at de helt "tabte" hvis det er så ensidig kommunikation så muligt. Et par af de ældre i familien ringer nogle gange med "min computer spørger mig om noget" spørgsmål.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Projekt NEMbuntu

Indlægaf AJenbo » 17. okt 2014, 11:22

Christian.Arvais løsning vil jo stadig spørge dem om adgangskoden, de vil ikke kunne se når de taster og det hele vil forgår i en terminal hvor de bliver bombet med tekst.

Her er hvordan du sætter den til fuld automatisk opdatering:
http://ubuntu-tutorials.com/2013/11/29/configure-automatic-updates-ubuntu-server/

Tilbage til "Projekt: Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster