Ubuntu lyd problem

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Accroft
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2010, 15:46
IRC nickname: Accroft

Ubuntu lyd problem

Indlægaf Accroft » 5. feb 2010, 15:54

Hej :|

Jeg har nu siden Ubuntu 8.10 (Da startede jeg med at bruge Ubuntu) søgt på, hvordan fa**en jeg får min lyd til at virke.

Og det virker stadig ikke! I starten virkede mit trådløse netværks kort, heller ikke. Men det kom til at virke her i 9.10 :D

Men er sikker på det er en driver der mangler til mit lydkort!

Så håber i kan hjælpe mig!! :?

Dette er min computer: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01715038&tmp_task=prodinfoCategory&lc=en&dlc=en&cc=th&lang=en&rule=43192&product=3947305%3C/i%3E

Mit lydkort kan jeg ikke huske (Kan aldrig huske den Sk**e kommando til terminalen for at se ens hardware. det noget ala. "lspci" tror jeg :) ) Skal siges at jeg i skrivende stund er i Windows (Gider ikke et OS uden lyd!) så, hvis det er nødvendigt at gå i Ubuntu, for at finde mere ud af problemet, gør jeg med glæde det.

Håber dette er info nok. Samt at i kan hjælpe mig!!

Mvh :)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf zob » 5. feb 2010, 17:56

Hej og velkommen.


Prøv fyre følgende af og post outputtet her i tråden.

Kode: Vælg alt

sudo lshw -C multimedia

Kode: Vælg alt

aplay -l

Kode: Vælg alt

cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec

Kode: Vælg alt

cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf


EDIT: HP dv7-2045eo (Navnet på din maskine - bare til min egen og andres reference).

PS: Du skal helt sikkert ind i ubuntu for at løse problemet, hvis du var i tvivl.

Accroft
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2010, 15:46
IRC nickname: Accroft

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf Accroft » 7. feb 2010, 15:54

#2 - Tak for din besvarelse :)

Her er det der kom ud af det

1: *-multimedia
description: Audio device
product: R700 Audio Device [Radeon HD 4000 Series]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 0.1
bus info: pci@0000:01:00.1
version: 00
width: 32 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
configuration: driver=HDA Intel latency=0
resources: irq:19 memory:d2310000-d2313fff
*-multimedia
description: Audio device
product: SBx00 Azalia (Intel HDA)
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 14.2
bus info: pci@0000:00:14.2
version: 00
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm bus_master cap_list
configuration: driver=HDA Intel latency=64
resources: irq:16 memory:d2400000-d2403fff

2: **** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: SB [HDA ATI SB], device 0: STAC92xx Analog [STAC92xx Analog]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 0: SB [HDA ATI SB], device 1: STAC92xx Digital [STAC92xx Digital]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0
card 1: HDMI [HDA ATI HDMI], device 3: ATI HDMI [ATI HDMI]
Subdevices: 1/1
Subdevice #0: subdevice #0


3: Codec: IDT 92HD75B3X5

4: # autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-ioctl32 ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }
#
# Workaround at bug #499695 (reverted in Ubuntu see LP #319505)
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-oss ; : ; }
#
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
# Power down HDA controllers after 10 idle seconds
options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N


Hjalp det? :D

Mvh

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf zob » 7. feb 2010, 19:13

Lad os lige prøve noget. Åben en terminal og udfør følgende (husk at taste password):

Kode: Vælg alt

sudo echo "options snd-hda-intel model=hp" >> /etc/modprobe.d/alsa-base.conf

Genstart så. Hvis du stadig ikke har lyd, så giv mig lige

Kode: Vælg alt

cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
igen.

Brandt
Indlæg: 166
Tilmeldt: 17. maj 2009, 13:04
Geografisk sted: Sønderborg

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf Brandt » 7. feb 2010, 19:22

Prøv eventuel også:

Kode: Vælg alt

sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base.conf


Sæt # foran linien
options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N

Kode: Vælg alt

sudo reboot


/Brandt

Accroft
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2010, 15:46
IRC nickname: Accroft

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf Accroft » 7. feb 2010, 20:08

Har nu forsøgt det du skriver, Zob. Og det virker stadig ikke. Her er output:
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-ioctl32 ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }
#
# Workaround at bug #499695 (reverted in Ubuntu see LP #319505)
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-oss ; : ; }
#
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
# Power down HDA controllers after 10 idle seconds
# options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N
options snd-hda-intel model=hp

Forsøgte også det Brandt skrev, og heller ikke.

Jeg vil prøve at forklare mere om problemet. Mit problem ligger i, at der kommer lyd ud af min bass (Så noget virker altså!) Men det er som om, at mine højtalere er helt døde (De virker i Windows!) Samt, når man sætter et jack stik i fortsætter lyden ud af bass'en.

Jeg har forsøgt at opdatere Ubuntu, samt googlet efter en fix, eller en driver. Samt rodet med en masse alsa (Ud fra hvad jeg fandt på google!)

Håber at det output, og udvidet forklaring kan hjælpe bedre/mere ;)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf zob » 7. feb 2010, 21:22

OK! Du har lidt lyd. Se det var da vigtig info.

Rode med ALSA er jo nogle gange nødvendigt, men det kan jo også volde uoprettelig skade på din installation, og kan nogle gange ende i en geninstallation. Der er lige et par ting jeg gerne vil vide. Hvilken version af ALSA har du så nu? Du kan få den ved at skrive:

Kode: Vælg alt

cat /proc/asound/version

Har du "siden 8.10" lavet opgraderet dig frem til 9.10 eller har du lavet clean install.

Er din bas højttalere fysisk forbundet til computeren på anden vis end de andre højttalere?

Jeg kan se du har to lydkort i computeren. Det tyder dog på at det ene er et HDMI-stik fra grafikkortet. Derfor: hvordan er din højttalere overhovedet forbundet til din computer? (Der er nemlig 3 udgange i alt, ser det ud til. To forskellige kort lydkort og grafikkort - som i dit tilfælde også kan lave lyd. Dit lydkort har i sig selv to udgange Analog og digital. Faktisk er det ironiske at du har så mange lydudgange at du slet ikke kan få lyd ud).

Har du brug for HDMI? (det kan være, det kan slukkes i BIOS).

OG, så skal vi lige så på

Kode: Vælg alt

alsamixer

Faktisk er det ASCII-karakterer og du kan bare copy-paste din mixer herind i tråden (screenshot er ikke nødvendigt).
Der er en hjælpefunktion i alsamixeren-F1 ellers foregår det meget ved hjælp af piletaster og TAB og F-taster. Husk "MM" i bunden af en volumenkontrol betyder muted, "OO" betyder unmuted. Kik efter dem. Du kan toggle mute/unmute med 'M'-tasten. Med smid gerne en kopi af din alsamixer her.


Og sidst men ikke mindst. Prøv at boote på en ubuntu LiveCD og se om der er lyd.

Accroft
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2010, 15:46
IRC nickname: Accroft

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf Accroft » 8. feb 2010, 09:00

Så var det godt jeg gav den ekstra info ;-)

Men har haft fjernet Ubuntu et par gange nu. Så det er en clean install! Forstår ikke helt det du skriver med lydkortet :-S Men altså bass'en sidder nedenunder computeren. Ved ikke om det var hvad du ville vide. Du ved godt det er en bærbar, ikke?

Her er output til Alsa versionen: Advanced Linux Sound Architecture Driver Version 1.0.20.

HDMI er IKKE nødvendigt, da jeg ikke bruger det. Men regner da ikke med jeg behøver at slå den fra! :) Man ved aldrig?


Output til Alsamixer: ┌──────────────────[AlsaMixer v1.0.20 (Press Escape to quit)]──────────────────┐
│ Card: HDA ATI SB │
│ Chip: IDT 92HD75B3X5 │
│ View: [Playback] Capture All │
│ Item: Master [dB gain=-48.00] │
│ │
│ ┌──┐ ┌──┐ ┌──┐ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ >
│ │ │ │ │ │ │ >
│ │ │ │ │ │ │ >
│ │ │ │ │ │ │ >
│ │ │ │ │ │ │ >
│ │ │ │ │ │ │ >
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ Mic In Digital Digital │
│ ├──┤ └──┘ ├──┤ ┌──┐ ┌──┐ │
│ │MM│ │MM│ │MM│ │OO│ │
│ └──┘ └──┘ └──┘ └──┘ │
│ 0 0<>0 0<>0 │
│ < Master > PCM Front Mic Jack IEC958 IEC958 D IEC958 P Digital │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

Hjalp det?

Det med live CD, må vente til jeg kommer hjem :-)

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf zob » 8. feb 2010, 19:19

Glem det med lydkortet. Det var vist mig der havde glemt at du var på en bærbar - tak for påmindelsen.

Jeg kender ikke så meget til HDMI-kort. Hmm. Jeg afventer lige til du har testet med en LiveCD.

Kan jeg også få dig til at teste, hvordan lyden er i et sæt hørebøffer?

Accroft
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2010, 15:46
IRC nickname: Accroft

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf Accroft » 8. feb 2010, 20:01

Hej igen Zob.

Har nu testet Live CD, og samme resultat. Lyd ud af bass, og jack stik virker ikke, samt højtalere døde :?
Angående Hørebøffer, så skrev jeg tidligere "Samt, når man sætter et jack stik i fortsætter lyden ud af bass'en. "

Så det kan jeg ikke :cry:

Mvh

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf zob » 8. feb 2010, 21:03

Ja. Undskyld hvis jeg roder rundt i jer. Jeg har gang i en tråd med en anden fyr på samme tid med de samme problemer. Vi har dog fixet lyd ud nu (i alsamixer). Han har stadig et problem med at bruge sin mikrofon i skype. (Faktisk 2 andre, nu jeg tænker mig om).

Nå. Hvor kom vi fra? Nå jo. Nu prøvede jeg lige for sjov at google "hp dv7 ubuntu sound" (det er altid en mulighed) og vupti: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=331172
Jeg håber det virker. Lige nu ser dine to sidste linjer i den fil der omtales i linket ud som følger:
# options snd-hda-intel power_save=10 power_save_controller=N
options snd-hda-intel model=hp

Slet den sidste (som jeg fik dig til at sætte ind) og sæt i stedet den linje ind som de omtaler i tråden: options snd-hda-intel enable_msi=1
Det står beskrevet i tråden hvordan man gør. Spørg hvis du skal have hjælp, og meld tilbage om det virker. Det sidste han nævner kan du ikke gøre på helt samme måde fordi har er på en ældre version og GUI har ændret sig meget på dette punkt.

Prøv også at eksperimentere lidt med den sidste linje. 'snd-hda-intel' er en ret sikker start. Hvis ikke anden del af linjen 'enable_msi=1' får det til at køre - efter genstart, så prøv 'snd-hda-intel options=hp-dv7' eller måske hp-dv5. Husk at genstarte efter hvert nyt forsøg.


Og for lige at tænke lidt længere frem, hvis alt andet svigter: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=6589810
Måske skal vi prøve at opgradere dine alsa-drivers. Lidt større proces, men du kan læse lidt om det. Den første post i tråden er nok, den bliver opdateret jævnligt.

Accroft
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2010, 15:46
IRC nickname: Accroft

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf Accroft » 9. feb 2010, 07:56

Hej igen.
Jeg har nu forsøgt alle forsøg (Udover opgradering, er ikke så genial til installation af drivers på Ubuntu :?)

Men efter at have skrevet "snd-hda-intel options=hp-dv7" og dv5, er der slet ingen lyd, og Ubuntu finder ikke mit lydkort, da.

Andre idéer?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf zob » 9. feb 2010, 10:41

Nej, så er der ikke flere idéer før vi har opgraderet ALSA. Hvis du gerne vil have live-hjælp til det, kan vi måske mødes på xchat. Du kan læse lidt om det her: http://www.freedomnotbeer.dk/index.php? ... &Itemid=93

Når du skal lave skal du opgraderingen skal du sætte mellem en halv og en hel time af til det, alt efter egen og computerens hastighed.

Nu kunne jeg se at du skrev at ubuntu ikke finder dit lydkort. Hvilket værktøj bruger du til at vurdere det? Eller er det bare at tjekke om der er lyd i bashøjttaleren? Og den der med enable_msi=1 dur heller ikke?

Jeg ved godt at det er pisse-irriterende at få at vide, og det er da heller ikke overhovedet sikker at jeg har ret, men det lyder virkelig som et mixer-problem. Det der med at der er lyd i en af computerens højttalere peger virkelig meget i den retning. Prøv lige at installere gnome-alsamixer, som er det samme som alsamixer men med en noget mere overskuelig brugerflade (og hvor du kan bruge musen).

Kode: Vælg alt

sudo aptitude install gnome-alsamixer
Den ligger sig vist under Programmer->Lyd&Video så vidt jeg husker. Prøv at se om der er ikke skjuler sig et eller andet der ikke er blevet skruet op for, eller som er mutet.
Dette forsøg må du meget gerne udføre med en af de snd-hda-intel indstillinger som gav dig lyd i bashøjttaleren i det mindste. Alle boxene med/uden flueben er til at markere om du vil kunne SE en bestemt indstilling (ikke en indstilling i sig selv). Så du kan med sindsro markere dem alle, så du kan pille ved indstillingerne. Læg mærke til at der også kan være faneblade for indstillinger på forskellige kort (har du to?).

Accroft
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. feb 2010, 15:46
IRC nickname: Accroft

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf Accroft » 9. feb 2010, 11:43

Hej igen.

Øv :/ Installerede det program, og det virker ikke. Har skruet alt op, aktiveret alt, (Andet faneblad med ATI var tomt) samt genstartet. Virkede ikke :cry:

Så det stadig Bass der kun kommer lyd af. Lyder som om, hvis du tager et sæt højtalere, samt en bass, og muter højtalerne, så spiller bass'en super dårlig lyd. Hvis du forstår :?

Vil meget gerne have noget live hjælp. Hvornår har du tid?

Mvh

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Ubuntu lyd problem

Indlægaf zob » 9. feb 2010, 12:41

Øv ja.
Det er nok bedst i aften efter 20:30. Så er jeg på ubuntu-dk kanalen. Du kan læse det link jeg gav dig i sidst post om hvordan det fungerer. Vi tales ved.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster