NY pc

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: NY pc

Indlægaf Jarlen » 14. jan 2009, 20:08

Følger det ikke med processoren? Det gjorde mit.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: NY pc

Indlægaf Casper Hansen » 14. jan 2009, 20:10

Jarlen skrev:Følger det ikke med processoren? Det gjorde mit.


Har jeg aldrig oplevet.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: NY pc

Indlægaf soundpartner » 14. jan 2009, 22:56

hvis det er et "box-set" med processor og køler så er de som oftest "limet sammen" allerede når du får tingene ind af døren, og der vil derfor ikke være behov for kølepasta
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Ubuntu NOOB
Indlæg: 66
Tilmeldt: 7. dec 2008, 19:47
IRC nickname: RogS

Re: NY pc

Indlægaf Ubuntu NOOB » 14. jan 2009, 23:24

soundpartner skrev:hvis det er et "box-set" med processor og køler så er de som oftest "limet sammen" allerede når du får tingene ind af døren, og der vil derfor ikke være behov for kølepasta

Hmm, ser det ud til at være i den pakke jeg køber...

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NY pc

Indlægaf lath » 15. jan 2009, 02:36

Apropos kølepasta:

Kølepastaen bruges til udjævne de mikroskopiske kratre (meget mindre end 0,1 mm) der er på både kølepladen og processoren.

Jeg køber aldrig box-sæt på grund af den kølepasta der sidder på kølepladen oftest ikke er så god (relativt til mine krav til køling), og at der sidder for meget kølepasta på kølepladen.

Det er meget vigtigt at der sidder et tyndt lag af kølepasta, da alt for meget kølepasta ellers virker mere varmeisolerende end ren luft imellem processoren og køslepladen.

Pas på metalliske kølepasta typer (de bedste), ingen kølepasta uden for mikroprocessoren! Det kan give fatale kortslutninger. (der bør aldrig være overskydende kølepasta, når du presser køleplade og processor sammen.

Skal du fjerne gammel, eller for meget kølepasta, kan du bruge noget køkkenrulle og noget sprit (teknisk rent alkohol, som kan ikke drikkes) til at fjerne kølepastaen med.

Andre tips:
Der skal være en strømforsyning, som kan give en passende mængde strøm. Skal helst have et minimumseffektoverskud på større end 10%-20%.
Min forrige desktops bundkort+processor+grafikkort+ram brændte af fordi strømforsyningen blev belastet med et eksta DVD drev. På strømforsyningen målte jeg en spænding på 8 volt hvor der skulle være 5 volt = 100x((8/5)²)%=160% mere effekt.(watts)

Joke: Du ved at chip-producenterne har puttet en masse røg ind i chipsene: Der var en masse røg som slap ud med en masse små brag.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Ubuntu NOOB
Indlæg: 66
Tilmeldt: 7. dec 2008, 19:47
IRC nickname: RogS

Re: NY pc

Indlægaf Ubuntu NOOB » 15. jan 2009, 15:39

Skal lige hører om jeg har forstået det rigtigt.
Jeg behøver ikke at købe kølepasta, da processoren og blæseren allerede er limet sammen... Er det rigtigt?

Casper Hansen
Indlæg: 1443
Tilmeldt: 23. jan 2008, 17:47

Re: NY pc

Indlægaf Casper Hansen » 15. jan 2009, 20:01

Ubuntu NOOB skrev:Skal lige hører om jeg har forstået det rigtigt.
Jeg behøver ikke at købe kølepasta, da processoren og blæseren allerede er limet sammen... Er det rigtigt?


Skriv til Komplett og spørg, hvordan og hvorledes.
Billede

Når en tråd er løst så marker den løst

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NY pc

Indlægaf lath » 15. jan 2009, 23:03

Casper Hansen skrev:
Ubuntu NOOB skrev:Skal lige hører om jeg har forstået det rigtigt.
Jeg behøver ikke at købe kølepasta, da processoren og blæseren allerede er limet sammen... Er det rigtigt?


Skriv til Komplett og spørg, hvordan og hvorledes.


Nej de er ikke "limet sammen" med kølepasta - det er noget du skal gøre men der er allerede kølepasta på kølepladen for "box" køleplader - endda i en passende mængde.
  • Det er nemmest at montere CPU (mikroprocessoren) og dens blæser (og senere RAM) imens motherboardet stadig ikke er monteret i kabinettet, men det afhænger af hvordan komponenterne på motherboardet er monteret i forhold til monteringshullerne, som har standard-placeringer.
  • Kølepladen har blæser og monteringsbeslag monteret.
  • Du løfter først armen på cpu-soklen på motherboardet.
  • Du sætter CPUen korrekt i. (ingen vold, eller ødelægger du den!) - pas på statisk elektricitet, hav ikke tøj på lavet af kunststoffer - da de opbygger statisk elektricitet (1000er af volts), som dræber elektronik.. Det er bedst at du tager fat i kanterne på CPUen med fingerspidserne.
  • Du lukker armen på cpu-soklen
  • du sætter kølepladen korrekt på.
  • du lukker monteringsbeslaget, så kølepladen med blæser sidder solidt fastspændt til motherboardet. Sæt kølepladen lige ned. Du har kun 1 forsøg, ellers må den fjerne kølepastaen, og tilføje noget selv.
  • kontroller om monteringen er gået godt
  • blæseren har en strømledning, du sætter den korrekt ned i det stik i motherboardet, som er til cpu blæseren (typisk er stikket mærket CPU FAN)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Ubuntu NOOB
Indlæg: 66
Tilmeldt: 7. dec 2008, 19:47
IRC nickname: RogS

Re: NY pc

Indlægaf Ubuntu NOOB » 16. jan 2009, 20:46

Ok, så har jeg forstået det :p
Har bestilt den nu, skriver hvordan det er gået, når jeg engang har fået den op at kører...

Ubuntu NOOB
Indlæg: 66
Tilmeldt: 7. dec 2008, 19:47
IRC nickname: RogS

Re: NY pc

Indlægaf Ubuntu NOOB » 21. jan 2009, 16:29

Sært, nu er det pluselig et andet grafikkort der er med... Nå wtf. Jeg skulle kunne hente den omkring fredag :)

Edit: også en anden strømforsyning og ramblok (før var det 2x1GB, nu er det 1x2GB, men det skal man da ikke klage over..)

Ubuntu NOOB
Indlæg: 66
Tilmeldt: 7. dec 2008, 19:47
IRC nickname: RogS

Re: NY pc

Indlægaf Ubuntu NOOB » 23. jan 2009, 15:53

Nu har jeg så fået samlet den, men har et problem, når jeg tænder den sker der det at den starter op, men skærmen siger at der ikke er noget signal (har prøvet med
2 forskellige skærme), altså blæerne begynder at kører, men skærmen er sort.
Har også prøvet at samle den uden for kabinetet, men med samme resultat.
Er næsten 100% sikker på at alt sidder rigtigt...
Nogen der ved hvad der kan være galt?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NY pc

Indlægaf lath » 23. jan 2009, 16:01

Ubuntu NOOB skrev:Nu har jeg så fået samlet den, men har et problem, når jeg tænder den sker der det at den starter op, men skærmen siger at der ikke er noget signal (har prøvet med
2 forskellige skærme), altså blæerne begynder at kører, men skærmen er sort.
Har også prøvet at samle den uden for kabinetet, men med samme resultat.
Er næsten 100% sikker på at alt sidder rigtigt...
Nogen der ved hvad der kan være galt?


Hvis skærmen siger at der ikke er noget singnal, så
  • kan det være fordi der ikke er noget signal (signalstikket fra skærmen til computeren er ikke sat ordentligt i grafikkortets ydre stik), eller ...
  • skærmen er defekt, eller ...
  • skærmkortet er ikke strømforsynet korrekt - ud over at sætte grafikkortet fast i en sokkel på motherborardet, har grafikkortet et et firkantet stik, hvor der skal leveres noget strøm.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Ubuntu NOOB
Indlæg: 66
Tilmeldt: 7. dec 2008, 19:47
IRC nickname: RogS

Re: NY pc

Indlægaf Ubuntu NOOB » 23. jan 2009, 16:28

Det sidder rigtigt, har prøvet at tage det ind og ud mange gange...
Har både prøvet at sætte det i det stik der sidder på bundkortet og det stik der er på grafikkortet, der sker det samme med begge...
Skærmen er ikke defekt, den virker på andre computere, og jeg har prøvet 2 forskellige skærme...

Der er ikke noget stik i grafikkortet


Kan lige prøve at tage nogle billeder af det om lidt...

Ubuntu NOOB
Indlæg: 66
Tilmeldt: 7. dec 2008, 19:47
IRC nickname: RogS

Re: NY pc

Indlægaf Ubuntu NOOB » 23. jan 2009, 18:48

billeder:
oversigt
http://www.mypicx.com/uploadimg/1992091421_01232009_2.jpg
skærmkabel i grafikkort
http://www.mypicx.com/uploadimg/1839564013_01232009_1.jpg
Skærmkabel i motherboard
http://www.mypicx.com/uploadimg/134123333_01232009_3.jpg
motherboard set oppefra
http://www.mypicx.com/uploadimg/250218582_01232009_4.jpg
motherboard set fra siden
http://www.mypicx.com/uploadimg/1618704793_01232009_5.jpg

er ikke super fotograf, så bær over med mig :P
har lavet det som links, da de fyldte for meget, hvis de var direkte på boardet...

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: NY pc

Indlægaf lath » 23. jan 2009, 19:06

Din oversigt, viser det elektronik-folk kalder for en "fuglerede" :lol:

Nå, men desværre har du taget billederne så jeg ikke kan se der hvor en stik og connector møder hinanden fysisk, f.eks. kan jeg se din RAM, som sidder helt korrekt monteret i motherboardets RAM stik, men det hjælper mig ikke med at se grafikkortet forbindelse til motherboardets grafikkortstik (PCI eXpress x16 formoder jeg).

Så please, prøv lige med nogle nye billeder. Borset fra overnævte praktiske ting er billederne kniv-skarpe, og belysningen er også god.

Iøvrigt:
Skulle der mon ikke være et strøm-stik (2x2pins) på den anden side af grafikkortet på det billede, hvor RAM modulet også er med på?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 2 gæster