Dumt spørgsmål

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
zerben

Dumt spørgsmål

Indlægaf zerben » 29. okt 2008, 13:24

Hej.Jeg har lige formateret en 200 og en 180 gb Ext hd til ext3.Da jeg prøvede at gemme 5.8 gb billeder fik jeg at vide at jeg ikke havde rettigheder til at skrive til disse diske.Jeg formaterede dem derefter til nfts og havde derefter ingen problemer med at skrive.Jeg ved det har noget at gøre med chmod men kan ikke lige finde ud af hvad jeg gør galt.Jeg håber der er en der kan hjælpe med den komando der skal bruges.På forhånd tak.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Dumt spørgsmål

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 15:31

hej

kan du mounte drevet med nautilus ?
programmer>tilbehør>terminal og indsæt:

Kode: Vælg alt

nautilus

det åbner din filhåndtering

chmod er jeg ikke så meget inde i, men du kan evt læse mere om chmod i denne guide:
viewtopic.php?f=11&t=1648
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zerben

Re: Dumt spørgsmål

Indlægaf zerben » 29. okt 2008, 15:58

Hej.Det har jeg prøvet men hvis man går i egenskaber for disk siger den at "kunne ikke afgøre rettighederne for disk".Jeg ved det har noget at gøre med chmod 777 men jeg kan ikke finde ud af den komando der skal bruges i terminal for at give lov til at skrive til disk.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Dumt spørgsmål

Indlægaf Christian.Arvai » 29. okt 2008, 16:16

ok

så prøv med denne tråd:

Ekstern harddisk skrivebeskyttet? viewtopic.php?f=15&t=2756&p=15433&hilit=chmod#p15433
$ su
$ chmod -R 777 /media/disk

men læs hellere det hele først !
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zerben

Re: Dumt spørgsmål

Indlægaf zerben » 29. okt 2008, 16:55

Hej.Rigtigt mange tak for hjælpen.Det var lige den komando jeg manglede.Hvis man skriver 744 vil det så kun være ejer (root) der kan skrive og slette i disken.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster