Netværksharddisk der fungerer med Ubuntu og Windows

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
niels
Indlæg: 50
Tilmeldt: 17. nov 2006, 11:46

Netværksharddisk der fungerer med Ubuntu og Windows

Indlægaf niels » 4. mar 2008, 10:56

Jeg er på udkig efter en billig ekstern harddisk, som jeg kan slutte til mit netværk (Linksys WRT54G) og som jeg derefter kan tilgå fra min Ubuntu maskine og kærestens Windows XP. Det ville desuden være fedt, hvis den også kunne tilgås fra nettet, så jeg kan få fat i mine filer, når jeg ikke lige er hjemme.

Der er ikke nogen USB i den trådløse router, så den skal kunne tilsluttes vha. et netværkskabel.

Mvh, Niels

Gajol
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. nov 2007, 11:17

Re: Netværksharddisk der fungerer med Ubuntu og Windows

Indlægaf Gajol » 18. mar 2008, 15:17

Hej Niels

Det lyder som om du har brug for NAS(Network Attached Storage), du kan selv finde den der passer dig bedst, check http://www.edbpriser.dk
Der er ikke de store problem med at tilgå en NAS fra Windows eller Linux, i Windows gør du som altid start -> kør \\ip i ubuntu kan du bruge mount lige some med andre smb shares
bare huske at checke at din NAS understøtter smb(samba,windows share ......)
Der ud over skulle der ikke være de store problemer.
Jeg har hørt en masse godt om Buffalo men jeg har ikke selv prøvet dem, prisen er ikke så slem på buffalo ca 2700 for en 1TB, der findes billiger modeller med mindre plads.

/Gajol
Intel Q6600 2.4 Ghz | 2 GB ram | Asus P5KC | Nvidia 8800 GTS
Ubuntu 8.04 | Compiz
http://www.sty.dk

neha
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. feb 2008, 13:12
Geografisk sted: Ølstykke

Re: Netværksharddisk der fungerer med Ubuntu og Windows

Indlægaf neha » 25. mar 2008, 14:24

Hej Niels,

Jeg har en pc med Ubuntu og en med Win XP og begge er tilsluttet min NAS enhed.
Det er en QNAP TS109 Pro med en 500 GB hd (mindre kan gøre det).

Enheden fungerer som Filserver, BT klient, Print Server for vores 2 printere og diverse.

Jeg kan varmt anbefale QNAP, omend prisen er i den høje ende i forhold til standard Storage Devices. Mit system kostede ca 2200 dkk (1700 for NAS enhed og 500 for HD).

Ulempen ved NAS enheden er at den skal sættes op via en Windows baseret PC, hvilket tager ca 20 min og derefter kan begge pc'ere finde den.

//neha
Ding dong dynamolygte

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster