Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 19:19

Jeg har haft den lille Sandisk Sansa Clip MP3 spiller før, Den fungerede fint til den blev våd - så jeg har købt en ny.

Vælg MTP
Under settings på MP3 vælger man MTP som USB mode, derefter forbinder man til PC og kopierer filer til f.eks folderen musik. Afmonter MP3 spiller og tag ledning ud.

Der er kopieret filer melder Ubuntu, men MP3 ser ingen filer ingen musik ingenting. Ser jeg i ubuntu er der filer kopieret men når jeg disconnecter ser MP3 ingenting. Er det Ubuntu 13 som skaber problemet? jeg tror det ikke.
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 23. okt 2013, 19:42

Kan du stille den til at fungere som en normal USB-disk frem for MTP?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf zob » 23. okt 2013, 19:45

Det kan den nemlig. Jeg kan ikke finde min lige nu (den er jo ikke så stor), men du skal vælge det der IKKE er MTP (er det ikke MSC?).
http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/162/~/mtp-or-msc

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 19:47

Der er tre muligheder på MP3 spilleren, som er lidt mere avanceret end den gode gamle jeg havde:

settings / system settings / usb mode
1 auto detect
2 MTP
3. MSC

hvad videoen her anbefaler til Ubuntu 1204 http://www.youtube.com/watch?v=ZWGIaMBDQ2s
Ubuntu ser kun mp3 spilller ved mulighed nummer 2. Jeg kan ikke formatere MP3 fra Ubuntu. Der er en funktion der hedder restore factory settings. Det er vist MSC formatet Ubuntu er gladest for,
Senest rettet af Finn Bjerke 23. okt 2013, 20:00, rettet i alt 1 gang.
Kardemommeloven er en god ting.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf zob » 23. okt 2013, 19:52

MSC

Hvis du vil se hvad der sker når du tilslutter din clip kan du køre denne:

Kode: Vælg alt

tail -f /var/log/syslog


Så kan du holde øje med hvad der bliver skrevet i loggen når du sætter clip'en i og hiver den ud.

Det skulle nu meget gerne fungere med MSC. Det gør min da. Dukker den ikke op som et drev i nautilus?

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 20:14

Mystisk:
nedenstående Ser ud til at virke.... PÅ LAPTOP, men ikke på den stationære PC, her er mapperne markerede med en hængelås og jeg kan ikke kopiere til MP3 spilleren. Atlså kan laptoppen kopiere til mens store PC kan ikke

Mounting the Sansa View in MSC Mode:
To mount the device in MSC mode, you put the device in hold (slide the power switch down) and then hold down the left button on the direction pad for about 5 seconds and then connect it to your USB port. The device should then auto mount into '/media/Sansa View' as a flash drive and an icon should show up on your desktop.


http://www.micahcarrick.com/sansa-view-ubuntu.html

fatter minus altså.
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 21:35

Ingen playlist mulige og kun fungerende på laptoppen.
Kardemommeloven er en god ting.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf zob » 23. okt 2013, 21:37

Som sagt kan jeg ikke finde min clip+ lige nu. Men omtalte nærmest rituelle mount forekommer mig en kende overgjort. Når du har valgt MSC bør der ikke være den store forskel på din clip+ og et usb-stik (der dog kan slukkes og tændes).

Så hvis den ellers er tændt, så rend mig i ritualerne (for at parafrasere Leif Panduro) og sæt den til, så skulle den dukke op i nautilus.

Hvis det eneste problem er at den mounter som root (kunne noget tyde på, da den har hængelås på) kan det måske være fordi du ikke er medlem af grupperne plugdev og fuse.

Prøv at køre

Kode: Vælg alt

id -a

Det giver en liste over de grupper du er medlem af (kun i linux-verdenen, du kan altså ikke bruge denne kommando til at finde ud af om du har betalt dit kontingent til Socialdemokraterne eller Bandidos). Hvis ikke plugdev og/eller fuse er at se, kan du tilføje dig selv til disse med følgende kommando:

Kode: Vælg alt

sudo usermod -a -G plugdev,fuse BRUGERNAVN

Husk at ændre BRUGERNAVN til dit rigtige brugernavn (og nej, det skal ikke stå med stort).

Herefter kan du prøve at mounte igen. Du behøver af gode grunde ikke foretage dig noget på din laptop, hvor alt jo virker som det skal.

Ligenu koncentrerer vi os om at mounte i nautilus. At integrere med rhythmbox er en anden historie - en ting ad gangen.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 22:24

finn@finn-laptop:~$ id -a
uid=1000(finn) gid=1000(finn) grupper=1000(finn),4(adm),24(cdrom),27(sudo),30(dip),46(plugdev),108(lpadmin),124(sambashare)


finn@finn-desktop:~$ id -a
uid=1000(finn) gid=1000(finn) grupper=1000(finn),4(adm),24(cdrom),27(sudo),30(dip),46(plugdev),108(lpadmin),124(sambashare)
finn@finn-desktop:~$ id -a


De ser ens ud ....
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 22:28

MTP kan det der med playlister er der ikke en MTP pakke til Ubuntu 13.04?
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 23. okt 2013, 22:36

Det er muligt at få MTP til at virke under Ubuntu, men kun på en måde hvor du faktisk får mindre funktionalitet end med MSC. Men det er jo ikke anderledes end det har været med din forrige MP3 afspiller.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 22:39

pinligt jeg finder enhedsnavn og password mit brugernavn hvor finder jeg det ? i terminal?
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 22:40

OK jeg holder mig til MSC, så mangler jeg bare at lave playlister, eller slwette de filer jeg ikke gider høre (sidst eløsniung er lidt uelegant.)
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf lath » 23. okt 2013, 22:44

Finn Bjerke skrev:MTP kan det der med playlister er der ikke en MTP pakke til Ubuntu 13.04?


Du skriver at der er en hængelås.
Det kunne ligne et rettighedsproblem.

For at se om det er sådan et problem kunne du jo prøve at starte nautilus med gksudo foran fra en terminal, så Nautilus får superbruger rettigheder - også selv om det er rigtig dårlig stil, og er noget du aldrig bør gøre normalt.
i terminalen kunne det også være du fik nogle nyttige informationer.

Det kunne være at du skal gå ind i Brugere og grupper og kigge om du som bruger i enheder/devices har de rigtige rettigheder - vælg først dit brugernavn, og senere enheder/devices. (Jeg bruger Lubuntu der bruger LXDE desktoppen, så tingene hedder måske noget lidt andet i Unity desktoppen)

Ellers kunne det være at du skulle begynde at studere syslog (det er filen der har stien /var/log/syslog) for interessant indhold.
Der er også en logfils fremviser i Ubuntu - kan ikke huske hvad den hedder - den er nok nemmere at bruge

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Sandisk MP3 ser ikke filer fra Ubuntu

Indlægaf Finn Bjerke » 23. okt 2013, 23:01

Det er underligt at der er rettighedsproblem på den ene PC og ikke den anden.

Der er en "hardware måde" at tvinge MP3 spilleren i MSC mode på. Tryk sluk og spol venstre i 5 sekunder. Lidt bizart men det stod på nettet og det virker.

1. Det gør jeg så og sætter USB ledning til laptop - det virker.
2. samme procedure med stationære og hængelåsene er væk.

Problem løst. Irriterende lille ritual at skulle holde sluk knappen nede med spoleknap nmedtrykt i 5 sekunder.. men sådan er det lige pt

Så er der playlist, har forsøgt med VLC og Rhytmbox. uden held. Men det er jo nok en anden tråd eller ?
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster