MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?) Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf lath » 17. okt 2013, 17:55

Strømforsyningen på bundkortet er nok ikke blevet ristet, da den står for strømforsyning med lavvolt, og meget stor strøm til f.eks mikroprocessor og andre VLSI chips.

Så jeg tror at du nok skal regne med at du skal ud og købe en ny strømforsyning(*) til din PC.
Det skal naturligvis ikke være den samme, men en der er overbelastningssikret, så den ikke brænder af igen.

Den skal kunne give noget mere strøm (måles i Ampere - A.) ved +5 volt. Det er også en god ide at købe en der også samtidigt kan give noget mere strøm ved +12 volt.
Dermed kan du gnebruge strømforsyningen ved en opgradering, hvor du kun køber et nyt bundkort, en ny mikroprocessor, og ny RAM hvis RAM formfaktoren eller RAM bus-protokollen er ændret.

Selve strømforsyning skal dermed også kunne give mere effekt, end den strømforsyning der er i din PC lige nu.

/Lars

(*): Der er 2 strømforsyninger i/til en PC.
  • Der er en der sidder i bundkort og laver en meget lavvolt spænding med en masse strøm i.
  • Den anden er den der laver 230 volt vekselspænding ved 50 Hz fra stikkontakten til nogen meget mere håndterlige jævnspændingsstørrelser, typisk +5 volt, og +12 volt.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Finn Bjerke » 17. okt 2013, 19:06

mange tak for gode råd, jeg har en strømforsyning med bytteret - det er jo meget billigere end en helt ny PC. Corsair CX430 hedder dyret. Ingen guide til at forbinde dyret rigtigt. Hmmm må ses hvordan den gamle forbinder og tage det ledning for ledning?

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/stromforsyning/modulaere/corsair-cx430wmodular/183625.7279/?gclid=CKOwhaqtnroCFVF7cAodTUcAVA


Billede
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf lath » 18. okt 2013, 00:01

Der er sådan set ikke noget du kan tilslutte forkert.

Du skal bare ikke gøre som en idi** jeg har hørt om - han filede stikkene til så de 4-benede MOLEX stik passede til den så de kunne sidde omvendt, hvilket vil sige at han polvendte dem - så strømmen går i den anden retning.
Han ristede naturligvis al elektronikken i computeren.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Finn Bjerke » 18. okt 2013, 09:31

Jeg prøver at undgå idioti, og omgåes derfor personer som er langt klogere end mig. tak for gode råd der vil spare mig for mange penge og tillige får jeg en morsom og lærerig arbejdsopgave til i aften..
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Finn Bjerke » 18. okt 2013, 18:12

Nu føler jeg mig som en idiot (gammel græsk ord for "privatperson" ) Der er en ledning der hedder PCI E som jeg ikke hvor skal være tilsluttet.
Vedhæftede filer
IMG_2948.JPG
IMG_2948.JPG (39.53 KiB) Vist 215 gange
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Finn Bjerke » 18. okt 2013, 18:13

MYSTIK? eller er jeg amaot?
Vedhæftede filer
IMG_2949.JPG
IMG_2949.JPG (58.16 KiB) Vist 215 gange
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Martin Jørgensen » 18. okt 2013, 18:22

Det er til Graffikort hvis du har et "Gamer kort" i maskien :D

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Kurt Christensen » 18. okt 2013, 18:37

Har den nye strømforsyning ikke flere forbindelser end den gamle, man "skal" jo ikke bruge alle.
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf lath » 18. okt 2013, 18:38

Lige et godt råd før du engang tænder for strømmen.

Sørg for at alt er skruet godt fast, og at der ikke er ikke er en blæser der kan hakke i et kabel.
Det bedste er at binde kabler op i bundter med velcro. Ud over hakkede kabler giver det også en bedre gennemstrømning af luft.

Du kan også bruge strips i stedet for velcro, men de er noget hø, når det senere skal skilles ad, fordi at strips skal klippes over, og at der er risiko for at komme til at klippe i kabler, når man vil klippe strips over.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf lath » 18. okt 2013, 18:40

How to be me skrev:Har den nye strømforsyning ikke flere forbindelser end den gamle, man "skal" jo ikke bruge alle.


Det er muligt. Der er især nok ekstra til en meget strømslugen mikroprocessor, og grafikkort.
Der er sikkert også flere 4-bens MOLEX stik.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Finn Bjerke » 18. okt 2013, 18:45

ÆV, PC startede Eń gang, da jeg så satte skærm og tastatur til var alt igen sten dødt. Jeg ved fortsat ikke hvor PCI E kablet skal gå henad..

Indrømmelse: når noget virker bliver jeg overstadigt glad, når det så derefter ikke virker er skuffelsen stor..
Kardemommeloven er en god ting.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf lath » 18. okt 2013, 18:59

Finn Bjerke skrev:Jeg ved fortsat ikke hvor PCI E kablet skal gå henad..

Det blev nævnt før af en af de andre - det er til dit PCI-E gamer grafikkort - har du ikke sådan et gamer grafikkort skal kablet ikke forbindes nogen steder, fordi dit grafikkort ikke spiser så meget strøm.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf lath » 18. okt 2013, 19:06

Finn Bjerke skrev:ÆV, PC startede Eń gang, da jeg så satte skærm og tastatur til var alt igen sten dødt.


Hvis du kun bruger en strng af MOLEX 4-bens stik fra strømforsyningen, så lukker overlastningssikringen i strømforsyningen ned.
Du bliver nok nødt til at have mere end en 1 MOLEX 4-ben strømforsyningsstreng fra strømforsyningen.

Nede på bundkortet er der næsten helt sikkert plads til at forbinde et 4-benet (2 rækker af 2 ben) stik - det er strøm til lavvolt strømforsyningen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Finn Bjerke » 19. okt 2013, 10:45

alt er forbundet - der er kun en harddisk og et CD drev forbundet maskinene starter. Jeg ser bios skiltet komme forbi men kommer ind i BIOS og så slukkes der igen -> sort skærm
Kardemommeloven er en god ting.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: MP3 dræber PC. Hardware fejlfinding (hvad er ødelagt?)

Indlægaf Finn Bjerke » 19. okt 2013, 13:48

Jeg amaot, skulle bare finde rigtige Ubuntu bootdisk. Det kører sørme, får se om den nye strømforsyning har power til flere harddiske. tak for råd og dåd
Kardemommeloven er en god ting.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster