Beskadiget harddisk Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
stratenrøver
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31. okt 2010, 09:26
IRC nickname: Brotgaard

Beskadiget harddisk

Indlægaf stratenrøver » 9. sep 2013, 21:05

Hej.
Jeg har fået nogle beskadigede sektorer på min HDD(15styk) er det noget jeg skal bekymre mig om og kan jeg gøre noget for at udbedre. Jeg får desuden en fejlmelding ved opstart, som jeg skal kvittere for.

Mvh Søren

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf Christian.Arvai » 9. sep 2013, 22:56

Hej

Hvilket program har du brugt til at kontrollere for beskadigede sektorer?
Præcis hvilken fejlmelding kommer under opstart?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf lath » 10. sep 2013, 07:41

Christian.Arvai skrev:Hej

Hvilket program har du brugt til at kontrollere for beskadigede sektorer?
Præcis hvilken fejlmelding kommer under opstart?


Du bør nok køre et S.M.A.R.T værktøj.
Bemærk dog at al harddisk aktivitet kan bricke dem + de data der er på dem, så det er måske bedst at redde data først.
Hvis du redder data så huske at starte ud med at lave checksums før du kopierer, kopier så, og tjek så alle cheksummmer på kopi lagermediet for at sikre dig at hver kopieret fil er identisk med den fil du kopierede.

En checksum kan du lave med f.eks. sha512 værktøjet.

Den kan lave en checksumfil hvor den skriver hver checksumen ud for filnavnet.
I mappen med kopien kan du så køre sha512 igen med checksumfilen som argument, hvilket får den til at lave en checksum for fil i mappen der står i checksumfilen og så sammenligne den og rapportere en O.k. eller en fejl, incl. for eksempel at en fil ikke eksisterer på kopi lagermediet (=filen blev slet ikke blev kopieret).

/Lars

brick:
Det engelske ord for en mursten.
Er det elektronisk udstyr der er bricket,så kan du bruge den dyre elektronik som god mursten, som f.eks. dørstopper, eller til at holde noget papir nede, når du lufter ud og får gennemtræk.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

stratenrøver
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31. okt 2010, 09:26
IRC nickname: Brotgaard

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf stratenrøver » 10. sep 2013, 21:07

Jeg har brugt diskredskab og kørt en smart test.
Når jeg tænder for laptoppen, kommer der en melding der lyder...."Errors were found while checking the disk drive for /."
"Press F to attempt to fix the errors, I to ignore, S to skip mounting or M for manuel recovery"
Jeg trykker så I og der startes fint op, men jeg er lidt bekymret, så måske en backup ville være på sin plads.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf lath » 10. sep 2013, 22:25

stratenrøver skrev:Jeg har brugt diskredskab og kørt en smart test.
Når jeg tænder for laptoppen, kommer der en melding der lyder...."Errors were found while checking the disk drive for /."
"Press F to attempt to fix the errors, I to ignore, S to skip mounting or M for manuel recovery"
Jeg trykker så I og der startes fint op, men jeg er lidt bekymret, så måske en backup ville være på sin plads.


Jeg ville også være bekymret. Min erfaring siger mig at det er de første tegn på en harddisk der snart dør.

Du har sandsynligvis kørt en kort S.M.A.R.T. test - kør en lang - kan tage timer, hvor den så ikke gør andet.
Bruger du kommando linie værktøjet så ser det ud som der ikke sker noget, men det gør der alligevel, fordi S.M.A.R.T. kommandoer sendes igennem device driveren ned til harddiskens egen microprocessor (harddisk controlleren), der så kører S.M.A.R.T. testen.
Det betyder at man skal kalde S.M.A.R.T. kommandoen igen med et argument om at man godt have et test/status resultat.

Det bør gøre det fra en Ubuntu live session. Det er ikke strengt nødvendigt, men mere pålideligt.
Skulle partitions på harddisken blive auto mounted, så unmount dem - det kan du gøre Nautilus, filbrowseren.

I en live session bliver harddisken der er under test ikke læst fra, eller skrivet til, hilket er bedre fordi SMART testen så ikke bliver afbrudt, og skal genoptages

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf AJenbo » 11. sep 2013, 08:19

Hvorfor vælger du ignorere frem for Fix?

stratenrøver
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31. okt 2010, 09:26
IRC nickname: Brotgaard

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf stratenrøver » 11. sep 2013, 21:41

AJenbo skrev:Hvorfor vælger du ignorere frem for Fix?


Jamen hvis jeg vælger F kommer jeg ikke videre, da der så meldes"The disk drive for /tmp is not ready or not present. Continue to wait, or press S to skip mounting, or M for manuel recovery."
Hvis jeg vælger S genstartes der bare og M åbner en slags terminal hvor jeg ikke lige ved hvad jeg skal gøre..

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf AJenbo » 11. sep 2013, 21:53

Start maskinen fra en Live-disk og aaben Disk vaerktoejet og lav en skanning af disken.

stratenrøver
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31. okt 2010, 09:26
IRC nickname: Brotgaard

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf stratenrøver » 12. sep 2013, 21:05

AJenbo skrev:Start maskinen fra en Live-disk og aaben Disk vaerktoejet og lav en skanning af disken.

Jamen det vil jeg da prøve og så vende tilbage med nyt..

stratenrøver
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31. okt 2010, 09:26
IRC nickname: Brotgaard

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf stratenrøver » 15. sep 2013, 09:47

Så har jeg prøvet fra en live cd, men med det samme resultat, altså dermed ment at jeg får samme testresultater.
Egentlig kan jeg vel ikke reparere disse skadede sektorer? men kan jeg ikke undgå dette med opstarten, hvor jeg er nødt til at vente på en scanning af HD, og derefter tage stilling, som beskrevet tidligere?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Beskadiget harddisk  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 16. sep 2013, 00:15

My bad, jeg torde Disk kunne bruges til at lave en scanning af paritionen, det er Gparted du skal fat i på live-disken. Højer klik på partitionen og vælg check. Følge kommando skulle også kunne bruges fra live-disken:

Kode: Vælg alt

fsck -fp /dev/sda1

(tjek partitions id)

Eventuelt kan du også køre denne kommando som scanner for fejl på disken og så undgår de beskadiget områder fremover:

Kode: Vælg alt

fsck -cfp /dev/sda1

stratenrøver
Indlæg: 42
Tilmeldt: 31. okt 2010, 09:26
IRC nickname: Brotgaard

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf stratenrøver » 20. okt 2013, 08:32

Hej igen.
Det virkede, selvom jeg var lidt sløv til at få det afprøvet.. :D
Tak for hjælpen.. :)

Mvh Søren

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Beskadiget harddisk

Indlægaf AJenbo » 20. okt 2013, 23:26

Super :)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster