Varm laptop

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Ole Mose
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21. apr 2009, 00:11

Varm laptop

Indlægaf Ole Mose » 24. jun 2012, 20:18

Det her har intet med Ubuntu at gøre, men jeg håber, det er i orden at spørge alligevel.

Jeg har en ca. 3-4 år gammel Toshiba satellite (harman/kardon), der altid har lidt under varme. Når man belaster den med f.eks. spil, eller mange krævende hjemmesider, lukker den pludselig ned - slukker med et klik.
Vi har 2 identiske maskiner og de står begge på en køleplade, men har alligevel problemet. De har haft problemet det lige fra start.

Jeg overvejer om man har muligheder for at gøre noget, så maskinerne ikke bliver så varme. En ting jeg tænker på er, om man ved at udskifte harddiskene til SSD diske, ville "spare lidt varme". Jeg går ud fra at en traditionel SATA disk producerer mere varme end en SSD?

Nogen der har erfaringer med at køle Laptops?
Mvh
Ole Mose
Vild med Open Source
osmagasinet.dk

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Varm laptop

Indlægaf lath » 24. jun 2012, 23:01

Ole Mose skrev:Det her har intet med Ubuntu at gøre, men jeg håber, det er i orden at spørge alligevel.

Det er selvfølgelig i orden :)

Ole Mose skrev:Jeg har en ca. 3-4 år gammel Toshiba satellite (harman/kardon), der altid har lidt under varme. Når man belaster den med f.eks. spil, eller mange krævende hjemmesider, lukker den pludselig ned - slukker med et klik.

Det er en elektronisk termosikring eller en polyfuse (PPTC) der sikrer at din computer ikke destrueres af varmen - den forhindrer med andre ord at din laptop bliver omdannet til elektronikskrot.

Hvis lithium-ion batteriet i din laptop selvantænder, så startes der en brand der ikke kan slukkes med for eksempel vand, CO2/kuldioxid, og sand. Faktisk har du en 3-i-1 brand; en elektrisk brand, en kemisk brand, og en metal brand.
En hurtig soegning fortaeller mig at kun kobber-Lithium pulver og grafit-pulver brandslukkere kan slukke en lithium brand.


Ole Mose skrev:Vi har 2 identiske maskiner og de står begge på en køleplade, men har alligevel problemet. De har haft problemet det lige fra start.

Termisk dårligt designede maskiner er desværre ikke noget der er unormalt at se for laptops.

Ole Mose skrev:Jeg overvejer om man har muligheder for at gøre noget, så maskinerne ikke bliver så varme. En ting jeg tænker på er, om man ved at udskifte harddiskene til SSD diske, ville "spare lidt varme". Jeg går ud fra at en traditionel SATA disk producerer mere varme end en SSD?

Nogen der har erfaringer med at køle Laptops?

Alt for dyrt at skifte harddiske, gør det kun når der alligevel er en statisk god chance for at disken snart doer, ellers vent til SSD harddiskene er faldet endnu mere i pris. - jeg skal selv have en til min Raspberry Pi computer, så den kan blive til en filserver.

Nå, on-topic igen:
Du kan muligvis løse det ved at placere hver laptop oven på en laptop cooler, f.eks. sådan en her
http://www.edbpriser.dk/baerbar-computertaske/logilink-notebook-cooler-pad-with-3-fans-sort-id-6701464.aspx,
eller saadan en her http://www.edbpriser.dk/blaeser-og-ventilatorenhed/antec-notebook-cooler-blaeser-id-210822.aspx
eller den her: http://www.edbpriser.dk/vandkoeling/cooler-master-notepal-a100-id-6796296.aspx

Du kan selv gå på opdagelse i min søgning her: http://www.edbpriser.dk/Search/General.aspx?q=laptop+cooler

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Varm laptop

Indlægaf lath » 24. jun 2012, 23:17

Hvis du med køleplade mener en laptop cooler har du kun 1 valg - tag maskinen ud af den kasse den er blevet leveret i.
når den så er ude af sin varmekasse så vil du helt sikket opleve at temperaturen falder drastisk.

En 2. ting at der kan være så meget skidt (støv) inde i din computer at en god rensning med trykluft på dåse beregnet for elektronik nok kan gøre underværker, hav din støvsuger tændt og i nærheden, MEN HOLD BEGGE HÆNDER PÅ STØVSUGEREN NÅR Du BRUGER DEN, OG HOLD MINDST 10 CM AFSTAND TIL LAPTOPPENS HARDWARE :!: :!: - TØJ AF KUNSTIGE FIBRE PÅ DIN KROP ER OGSÅ ET NO-GO.
Årsagen er statisk elektricitet der kan tage livet af din laptop elektronik.

En 3. ting er at kabler nogen gange er som om at det er kastet ned i computeren med en møggreb, hvilket kan resultere at luftstrømmen til maskinen blæser blokeres mere end sådan som det blev designet af hardware ingeniørerne, og så bliver maskinen meget varm.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster