64 bits hvorfor ?

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

64 bits hvorfor ?

Indlægaf Finn Bjerke » 19. maj 2012, 19:52

Jeg ser at 64 bits kan give udfordringer teknisk set, men hvad er fordelen ved ikkke at bruge 32 bits ?
Kardemommeloven er en god ting.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf Jimmyfj » 19. maj 2012, 20:02

Finn Bjerke skrev:Jeg ser at 64 bits kan give udfordringer teknisk set, men hvad er fordelen ved ikkke at bruge 32 bits ?


De udfordringer du med 64 bit kan komme til at stå overfor teknisk set er kun hvis du er programmør, ikke hvis du er almindelig Linux-bruger.

Hvis du installerer en 64 bit Ubuntu vil du automatisk komme til at bruge 64 bit repo'es og alle program-pakker vil i den forbindelse være til 64 bit.

Jeg har kørt 64 bit siden '07, ren 64 bit vel at mærke og har aldrig fortrudt skiftet, om det ikke var alle programmer, som var blevet "oversat" til 64 bit, men det ændrede sig med tiden.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf thomasjohansen » 19. maj 2012, 20:05

i bund og grund ram.


32 bit kan kun udnytte en vis mængde ram. mener det er 2,36 gb, pr program.

Hvor 64 bit vist kan udnytte 16 gb pr program.

Hæng mig ikke op på de præcise tal.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

thomasjohansen
Indlæg: 780
Tilmeldt: 4. jun 2008, 13:37
Geografisk sted: Køge

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf thomasjohansen » 19. maj 2012, 20:10

her er lidt om det:

http://lifehacker.com/5431284/the-lifehacker-guide-to-64+bit-vs-32+bit-operating-systems


og 32 bit grænsen er 4 gb dog ikke ved PAE.
Med venlig hilsen
Thomas Johansen
-----------------------------
Gnome-shell tilhænger også selv om det har sine fejl

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf Jimmyfj » 19. maj 2012, 21:06

Udviklingen går som bekendt meget stærkt og inden længe vil vi se næste generation af computere begynde at dukke frem. Denne generation er med 128-bit arkitektur, hvilket dog ikke er nogen garanti for dobbelt hastighed.

Skiftet fra 32 til 64 bit gav heller ikke den "forventede" dobling i hastighed, idet skiftet fra 32 bit til 64 bit i realiteten ikke har meget med fysisk hastighed at gøre, men er målt på systemets ordlængde, hvilket vil sige det antal bit maskinen læser på én gang. 32 bit ordlængde giver sig selv, hvilket 64 bit ordlængde også gør. Teoretisk, ved at gå fra 32 bit til 64 medfulgte også en halvering af mængden af dine RAM, så 4GB ville arbejde som 2GB grundet den større ordlængde i 64 bit.

Det mere "tricy" er så, at havde du en CPU i maskinen som kunne køre 64 bit var det, sjovt nok ikke nødvendigt at skifte RAM (RAM er en art registre, og derfor er det klart at der vil være en oplevelse af forøget hastighed i det mængden af læste bits går hurtigere jo mere du kan "løfte ud" på en gang.) Dette føre til så til spørgsmålet om hvorvidt vi dengang oplevede "sand 64 bit" da der, så vidt jeg husker, ikke var ændret på data-bussen på bundkortet. Men, men, de kan jo så mange trick i dag.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf Finn Bjerke » 19. maj 2012, 21:24

OK så det handler om hastighed og ikke andet ?
Kardemommeloven er en god ting.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf AJenbo » 19. maj 2012, 21:54

Driver til hardware skal også være lavet til det bit system du køre og nogle ganske få proprietære drivere findes kun i 32 bit udgave hvilket betyder at dette hardware ikke kan bruges med et 64bit system. Tidligere har der også være problemer med at køre Flash da den kun eksisterede i en 64bit udgave, og man da ikke kunne køre 32bit plugins i et 64bit program. Det kan dog godt lade sig gøre nu og til med er Flash endelig kommet i en 64bit udgave så det problem er helt væk.

Ubuntu er også blevet meget bedre til at installere 32bit programmer i et 64bit miljø selv om jeg aldrig rigtig har haft de store problemer med det.

Ud over de ting der er blevet nævnt omkring bus, registre og ram så er instruktions sættet i x86_64 og bedre optimeret end det oprindelige x86 instruktions sæt hvilket også giver en forøget regne kraft.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf lath » 20. maj 2012, 03:22

thomasjohansen skrev:her er lidt om det:

http://lifehacker.com/5431284/the-lifehacker-guide-to-64+bit-vs-32+bit-operating-systems


og 32 bit grænsen er 4 gb dog ikke ved PAE.


Ikke rigtigt, hvert program er stadig begrænset til 4 GB, men med en PAE kerne kan hele systemet have op til 64 GB RAM, hvis den underlæggende hardware ellers understøtter det.

på 64-bit systemer kan du have 4 * 2³² GB RAM, det er 17.179.869.184 GB RAM = 16.777.216 TB = 16.384 PB = 16 EB, hvor 1024 GB = 1 Tera byte (TB), 1024 TB = 1 Peta byte (PB), og 1024 PB = 1 Exa Byte (EB)

Billede

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf lath » 20. maj 2012, 03:32

AJenbo skrev:Driver til hardware skal også være lavet til det bit system du køre og nogle ganske få proprietære drivere findes kun i 32 bit udgave hvilket betyder at dette hardware ikke kan bruges med et 64bit system. Tidligere har der også være problemer med at køre Flash da den kun eksisterede i en 64bit udgave, og man da ikke kunne køre 32bit plugins i et 64bit program. Det kan dog godt lade sig gøre nu og til med er Flash endelig kommet i en 64bit udgave så det problem er helt væk.

Ubuntu er også blevet meget bedre til at installere 32bit programmer i et 64bit miljø selv om jeg aldrig rigtig har haft de store problemer med det.

Ud over de ting der er blevet nævnt omkring bus, registre og ram så er instruktions sættet i x86_64 og bedre optimeret end det oprindelige x86 instruktions sæt hvilket også giver en forøget regne kraft.


På ting som videoindkodning, og lydkodning performer et 64 bit lidt mere en 2x så godt er min erfaring - altså at det tager lidt under den 1/2 tid at gennemføre en lydindkodning eller videoindkodning i Ogg/Ogg Theora på et 64-bit system en i et 32-bit system.

Det er nok fordi der er 2x så mange registre til rådighed, og MMX registrene er også dobbelt så lange i 64-bit, som i 32-bit.

Eneste ulempe er at programmer fylder lidt mere i RAM, ikke meget kun ca 10 % mere i gennemsnit.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf lath » 20. maj 2012, 03:40

Finn Bjerke skrev:OK så det handler om hastighed og ikke andet ?


ikke altid - nogle programmer bruger meget RAM, men leger du ikke med lyd og video, og 3D rendering af grafik i f.eks. Blender 3D, når du nok aldrig RAM loftet i 32-bit, som er 3*/4 GB.

*:
I rene 32-bit (ikke PAE kerne) laver kernen et split ved 3 GB RAM grænsen, hvor alt i mellem 4 GB og 3 GB er kenel spac, og RAM derunder er til user space - altså programmer.

I kerner med PAE som har mere end 4 GB RAM og hardware support for den ekstra RAM kan et program få tildelt max 4 GB RAM.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2012, 05:09

Hastighedsforskellen afhænger af hvor flaskehalsen i de givne beregninger ligger. Det kan tilmed være langsomme hvis datamængden normalt ligger under det som 64bit som minimum kan hente ind.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf Spotten » 24. maj 2012, 14:25

Spørger måske dumt, men hvad er PAE?

Hvis man f.eks har et 64 bit system og 32GB systemram, vil den så kun tildele 4GB som max pr program?

Hvis man f.eks åbner 10 billeder i GIMP som RAW der skal laves om til JPG, vil den så kunne tildele (teoretisk set) 4GB RAM pr billede, eller skal man have flere separate programmer kørerende?

Tænker bare på om det kun er 4GB til GIMP, uanset hvor mange vinduer man åbner, fordi så bliver det da hurtigt langtsomt hvis man f.eks skal åbne 100 RAW filer på en gang! :-)
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf NickyThomassen » 24. maj 2012, 15:05

PAE er en forkortelse for physical address extension og betyder ganske enkelt fysisk adresseudvidelse.

Jeg tror ikke at det giver meget mening, at sætte helt firkantede grænser op. Dels er der utrolig mange undtagelser omkring 32 og 64-bit-hardwaren, og dels har det mindre betydning for slutresultatet som vi oplever det i dagligdagen. Hvis man fx undersøger 64-bit hardware, så finder man at det ofte kun er 48-bit, og 32-bit hedder faktisk i386 hvis det er rigtigt, hvilket vil sige at den type af hardware bygger på 386-arkitekturen.

Det er heller ikke helt korrekt at sige "et program kan bruge op til ... ", det er nemlig de enkelte processer (som programmerne består af) der kan bruge op til, så hvis GIMP kører med 2 processer, så kan GIMP allokere (altså bruge) 2 * maksimum af ram for den arkitektur GIMP kører på.

Undersøger man i steden systemets muligheder for at allokere ram, så bliver sagerne endnu værre, for 32-bit burde kunne allokere 4gib (gib er korrekt, da 1 gb = 1000 mb og 1 gib = 1024 mib osv) rent, men ofte kan de kun bruge op til 3.7 gib - nogen endda så lidt som ~3 gib. Det er her PAE kommer ind ved at udvide det maksimale antal af registre i ram som kan adresseres, hvilket ganske enkelt betyder, at jo flere registre der kan navngives, jo mere ram kan systemet bruge. Det er samme begrænsning som man ser på 32-bit filsystemers maksimale filstørrelse.

Som AJ nævnte, så opnås den bedre hastighed kun hvis man faktisk bruger 64-bit mulighederne, og på private maskiner sker det næsten kun ved video-redigering og tilsvarende. Jeg ville blive meget overrasket hvis programmer som GIMP er hurtigere på 64-bit. Og her mener jeg ikke 4.5 millisekund, men noget som brugeren kan mærke :)

Så ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar. Normalt ville jeg nok opfordre til at prøve med Google, men bit-størrelser er ikke just et simpelt emne at gå i lag med, og prøver man alligevel, så er det stort set kun beskrevet på fag-engelsk.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf AJenbo » 24. maj 2012, 15:07

Spotten skrev:Spørger måske dumt, men hvad er PAE?

PAE er en udvidelse til 32 bit der gør den kan tilgå mere end 4GB system hukommelse. Så vidt jeg husker er det 48 bit det bliver udvidet til på hukommelses siden.
Spotten skrev:Hvis man f.eks har et 64 bit system og 32GB systemram, vil den så kun tildele 4GB som max pr program?

Nej for du køre et 64 bit system og ikke 32 bit + PAE.

Spotten skrev:Hvis man f.eks åbner 10 billeder i GIMP som RAW der skal laves om til JPG, vil den så kunne tildele (teoretisk set) 4GB RAM pr billede, eller skal man have flere separate programmer kørerende?

Man skal have flere separate programmer kørerende

P.s. hvis man laver effekter på støre billeder kan det godt mærkes at man køre 64bit, hvis programmet altså udnøtter det.

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: 64 bits hvorfor ?

Indlægaf Spotten » 24. maj 2012, 15:42

AJenbo skrev:Man skal have flere separate programmer kørerende

P.s. hvis man laver effekter på støre billeder kan det godt mærkes at man køre 64bit, hvis programmet altså udnøtter det.


Vil det sige at selvom man åbner 100 billeder i GIMP, er det stadig kun ét program der kører alle 100 stk?

Troede nemlig GIMP arbejde sådan, at hvis du åbnede et billede i et nyt vindue, blev det set som et program for sig, men det er måske ikke tilfældet?

Bruger mest min maskine til konverteringer fra RAW (.CR2) til JPG.

CR2 er så vidt jeg ved Canon's RAW format.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Yandex [Bot] og 0 gæster