Problemer efter Gparted Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Problemer efter Gparted

Indlægaf pollute » 19. maj 2012, 12:17

Jeg har for nyligt formateret min backup harddisk om til 4xt med Gparted. Når jeg så prøver at flytte filer over på den i Nautilius kan det ikke lade sig gøre.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor :?:
Min computer er en Acer Predator G3610

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf AJenbo » 19. maj 2012, 12:30

Tjek at du har skrive rettigheder til den.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf Finn Bjerke » 19. maj 2012, 12:39

Er det din harddisk nummer 2 i systemet ? (sdb?)
Kardemommeloven er en god ting.

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf Jimmyfj » 19. maj 2012, 13:27

pollute skrev:Jeg har for nyligt formateret min backup harddisk om til 4xt med Gparted. Når jeg så prøver at flytte filer over på den i Nautilius kan det ikke lade sig gøre.

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor :?:


Sandsynligvis fordi at efter formateringen er det root, der ejer disken. Prøv derfor med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo chown  -R bruger:bruger /dev/sdb


/dev/sdb hvis det er den sti du bliver vist i gparted når du vælger disken.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf pollute » 19. maj 2012, 13:44

Ja problemet er at jeg ikke har root rettigheder. Men terminal koden sudo chown -R pollute:pollute /dev/sdb1, gør ikke rigtigt nogen forskel. Som jeg kan se er harddisken nummer 2 i systemet, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre :?
Min computer er en Acer Predator G3610

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf Jimmyfj » 19. maj 2012, 14:23

pollute skrev:Ja problemet er at jeg ikke har root rettigheder. Men terminal koden sudo chown -R pollute:pollute /dev/sdb1, gør ikke rigtigt nogen forskel. Som jeg kan se er harddisken nummer 2 i systemet, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre :?


Du skal ikke have det 1-tal med på /dev/sdb (sdb1 angiver en partition og ikke hele disken)

Disken har også en sti i /media/disknavn, men de gange jeg har brugt kommandoen har den virket uden tallet efter sdb

By convention, IDE drives will be given device names /dev/hda to /dev/hdd. Hard Drive A (/dev/hda) is the first drive and Hard Drive C (/dev/hdc) is the third.


Så din disk /dev/sdb er den anden disk i dit system (fysisk)

http://tldp.org/HOWTO/Partition/devices.html#names
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf pollute » 19. maj 2012, 16:56

Jimmyfj skrev:
pollute skrev:Ja problemet er at jeg ikke har root rettigheder. Men terminal koden sudo chown -R pollute:pollute /dev/sdb1, gør ikke rigtigt nogen forskel. Som jeg kan se er harddisken nummer 2 i systemet, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre :?


Du skal ikke have det 1-tal med på /dev/sdb (sdb1 angiver en partition og ikke hele disken)

Disken har også en sti i /media/disknavn, men de gange jeg har brugt kommandoen har den virket uden tallet efter sdb

By convention, IDE drives will be given device names /dev/hda to /dev/hdd. Hard Drive A (/dev/hda) is the first drive and Hard Drive C (/dev/hdc) is the third.


Så din disk /dev/sdb er den anden disk i dit system (fysisk)

http://tldp.org/HOWTO/Partition/devices.html#names



Jeg prøvede også terminal koden uden et tallet, men det hjalp heller ikke. Jeg ved ikke om man kan lave harddisken om med Gparted igen så den ikke har root rettigheder.
Min computer er en Acer Predator G3610

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf Jimmyfj » 19. maj 2012, 17:17

pollute skrev:
Jimmyfj skrev:
pollute skrev:Ja problemet er at jeg ikke har root rettigheder. Men terminal koden sudo chown -R pollute:pollute /dev/sdb1, gør ikke rigtigt nogen forskel. Som jeg kan se er harddisken nummer 2 i systemet, jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre :?


Du skal ikke have det 1-tal med på /dev/sdb (sdb1 angiver en partition og ikke hele disken)

Disken har også en sti i /media/disknavn, men de gange jeg har brugt kommandoen har den virket uden tallet efter sdb

By convention, IDE drives will be given device names /dev/hda to /dev/hdd. Hard Drive A (/dev/hda) is the first drive and Hard Drive C (/dev/hdc) is the third.


Så din disk /dev/sdb er den anden disk i dit system (fysisk)

http://tldp.org/HOWTO/Partition/devices.html#names



Jeg prøvede også terminal koden uden et tallet, men det hjalp heller ikke. Jeg ved ikke om man kan lave harddisken om med Gparted igen så den ikke har root rettigheder.


Hvis du alligevel vil lave det om, så brug Ubuntus egen "diskredskab" til at gøre arbejdet. Den opretter dig som bruger og ejer samtidig.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf AJenbo » 19. maj 2012, 21:40

/dev/sda er harddisken /dev/sda1 er partitionen /media/nanv-på-disk er filsystemet, hvilket er hvad man skal ændre.

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Problemer efter Gparted  Emnet er løst

Indlægaf pollute » 21. maj 2012, 15:36

Jeg endte med at formatere harddisken igen med Ubuntus disk redskab. Jeg siger tak for hjælpen.
Min computer er en Acer Predator G3610

Spotten
Indlæg: 2135
Tilmeldt: 19. okt 2007, 18:13
IRC nickname: Sp0t
Geografisk sted: Jamaica

Re: Problemer efter Gparted

Indlægaf Spotten » 22. maj 2012, 22:35

Ville det ikke være nemmest at trykke ALT+F2 og skrive gksu nautilus og så finde disken som root og ændre ejer til en selv?

Det plejer jeg at gøre for at holde det simpelt da det godt kan være lidt forvirrende hvis man ikke er vant til terminalen.

Bruger selv Gparted til alt der har med diske at gøre, og det virker fremragende til dette synes jeg.
MB : Asus Sabertooth Z77
CPU : Intel Core I7 2600K+ 3,4GHz 8Mb L3
RAM : 4x4GB Corsair DDR3 1600MHz
HDD : LAGER : 1x1TB WD Extern USB 7200rpm + SYSTEM 1 x 180GB Corsair Force 3 Series SSD SATA6 550MB/sek
GFX : MSI 7900GT 512MB GDDR3 (Passivt Kølet)
Case : Lian Li PC-V1100 Plus
PSU : Corsair Professionel Series Gold AX1200
OS: Ubuntu 18.01LTS 64bit

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster