WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10 Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Buzzng84
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jan 2012, 19:29

WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10  Emnet er løst

Indlægaf Buzzng84 » 21. feb 2012, 17:46

Hej Alle,

Jeg er temmelig ny med ubuntu, men synes egentlig det går meget godt med det meste. Blandt andet pga dette glimrende forum. Jeg er ikke sikker på jeg opretter nedenstående tråd det rigtige sted, for den omhandler både ovennævnte harddisk, programmet PS3 mediaserver, programmet Samba og programmet pyneighborhood

Jeg er løbet ind i en teknisk udfordring, som jeg ikke formår at finde et entydigt svar på, selvom jeg efterhånden synes jeg har ledt mange steder (internationale fora)

I weekenden fik jeg en WD My book live, netværksharddisk på 2tb. Den kører fantastisk under windows. Indtil videre er jeg også i stand til at få kontakt til den fra ubuntu og afspille musik og film på computeren (efter installation af Samba)

Men så det bliver kryptisk, for hensigten med harddisken er at samle alt min musik og mine film et sted og være i stand til at afspille dem på 2 forskellige fladskærme, via programmet PS3 Media server. Den ene fladskærm er netværks kompatibel direkte, og streamer direkte når min pc kører og PSM er startet, den anden kører via min PS3 konsol, men i øvrigt på samme måde via PSM. Alt dette virker upåklageligt under windows.

Det kunne jeg selvfølgelig vælge at være tilfreds med, men på lang sigt er min hensigt at droppe windows helt til fordel for Ubuntu. Og derfor vil min stædighed have dette til at virke på samme måde under ubuntu.
Jeg er ikke helt sikker på hvad problemet egentlig er, men jeg tror jeg mounter harddisken forkert. For det første vil jeg gerne ha at dette sker automatisk ved logon, for det andet vil jeg gerne ha den til at figurere som en enhed eller ihvertfald på en måde så jeg kan lave en reel share mappe/sti i PSM. Jeg har brug for hjælp fra en af jer som gerne har lidt kendskab til både PSM og Ubuntu.

Da jeg søgte på udenlandske fora fandt jeg frem til to ting. Første løsning skulle være at Installere Samba. Det er gjort og det virker som sagt, men kun til at streame på pc'en direkte. Jeg kan ikke finde ud af at angive en sti i PSM så jeg kan tilgå dem på PS3'en. Det andet jeg fandt frem til var et program der hedder pyNeighborhood. Dette har jeg også installeret. Og her havde jeg faktisk kortvarrig succes med skabe en sti under Home -> pyNeighborhood-> Mybooklive->Serier (som er en placering på min harddisk). Den genvej kunne jeg angive i PSM og finde på min PS3 og afspille filerne. Men det virkede bare kun den ene gang. Og nu kan jeg ikke genskabe successen. Men når jeg åbner programmet nu og ønsker at genskabe det "mount" der virkede kort får jeg følgende fejl:

(gksu:2274): Gtk-WARNING **: Kunne ikke finde temamotor i module_path: "pixmap",

(gksu:2274): Gtk-WARNING **: Kunne ikke finde temamotor i module_path: "pixmap",

(gksu:2274): Gtk-WARNING **: Kunne ikke finde temamotor i module_path: "pixmap",

(gksu:2274): Gtk-WARNING **: Kunne ikke finde temamotor i module_path: "pixmap",
Denne fejl fik jeg dog også første gang, men alligevel virkede det indtil jeg genstartede computeren.

Er jeg helt på vildspor? Er der en nemmere måde at gøre det på eller et stykke software nogen af jer kender til som gør dette nemmere/muligt? Eller kender nogen af jer en måde at indstille enten Samba eller pyneighborhood på så min My book bliver registreret som en enhed helt fra starten, for på den måde vil jeg være i stand til at angive stien korrekt i PSM.

Jeg håber nogen af alle de kloge hoveder der er samler herinde kan pege mig i den rigtige retning
Med venlig hilsen
Ronni (buzzng84)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10

Indlægaf AJenbo » 22. feb 2012, 04:09

De fejl du får har noget at gøre med den grafiske brugerflade i programmet at gøre og ikke noget med dens funktion som sådan. Der er rigtig mange programmer der kommer med nettop denne fejl og den har ikke nogen rel konsekvens.

Du skal nok prøve at splitte dit problem op i fast montering af samba disk, og opsætning af PS3 Media server. Så tror jeg der er støre chance for at du finder en løsning. Som det er nu vil de fleste tro du har problemer med at montere en harddisk over USB pga. titlen.

Buzzng84
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jan 2012, 19:29

Re: WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10

Indlægaf Buzzng84 » 22. feb 2012, 23:08

Tak for dit svar Jenbo,

Jeg var slet ikke sikker på og jeg forsøgte i den rigtige del af forummet.

PSM har jeg som sådan ikke problemer med at sætte op. Det virker helt upåklageligt.

Min harddisk har ikke USB. Den har kun lan. Den sidder direkte på mit access point (en router jeg bruger uden DHCP) Siden jeg skrev mit indlæg har jeg fundet ud af hvordan jeg kan tvinge succcessen frem igennem pyneighborhood. Hvis jeg ellers er tålmodig nok, så når programmet et punkt hvor den pludselig ser "WORKGROUP" som netværket hedder. Når den kommer frem, kan jeg bede den om at mounte, og får mappen home -> Ronni -> pyneighborhood -> mine shares. Denne sti kan jeg uden problemer angive i PSM under deling, og så popper de op på PS3'en

Det der er problemet nu er:
1. Den tid der går før programmet kan finde "workgroup" og mounte mine shares. Jeg ville gerne ha det til at ske ved boot. Men har læst mig til i et engelsk forum, at der er en tidsforsinkelse på opstart af netværk når man booter
2. At få den til at bibeholde de mounts den laver. Når jeg genstarter computeren, skal jeg starte forfra med først at finde "workgroup" og derefter tvinge den til at mounte (inklusive den grafiske brugerflade fejl du omtaler, den får jeg hver gang jeg beder pyneighborhood om at mounte)

Jeg kan finde mange fora der omhandler problemet med at mounte netværks drev eller harddiske. Men ikke nogen der er helt udførlige nok til at jeg kan være med, med mit nuværende ubuntu kendskab.

De løsninger jeg finder er "hacks" og løsninger hvor man skal ændre i tekst filer/programmer via tekst editoren. Det har jeg som sådan ikke noget imod at eksperimentere med, men jeg har bare ikke overblik over hvordan man gør skaden god igen hvis først det går galt. Så håbede at der var skrevet et program med en GUI som var til at fatte for en total newbie, eller en guide som er skrevet så man kan ændre det tekst filer der kræves for at det virker uden at fucke det hele op.

Det mount det lykkes mig at lave er et CIFS mount.
Med venlig hilsen
Ronni (buzzng84)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10

Indlægaf AJenbo » 23. feb 2012, 01:49

Buzzng84 skrev:Min harddisk har ikke USB. Den har kun lan.

Ja det fandt jeg ud af da jeg læst dit indlæg, men når man bare ser emnet i forummet tror man det er problemer med en USB disk, ændre emnet til "Permanent montering af Samba share" eller noget i den stil så er det mere sansynligt nogen med den rette viden kommer ind og læser dit indlæg.
Det er ikke et område jeg ved så meget om men du kan eventuel prøve at kigge på denne guide:
http://www.cyberciti.biz/faq/configure-a-system-to-automount-a-samba-share-with-etcfstab/
Eller søg efter tidliger indlæg om at montere SMB/Samba/CIFS (windows delinger) automayisk.

Ændringer i tekstfiler er ikke hacks, det er konfiguration af servicer uden grafisk brugerflader.

Buzzng84
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jan 2012, 19:29

Re: WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10

Indlægaf Buzzng84 » 23. feb 2012, 12:58

Så blev jeg da det klogere. Tak for din vejledning. Jeg prøver at genoprette min tråd med en anden overskrift under software opsætning.

Grunden til jeg brugte diskens produkt navn var netop at jeg ville gøre klart for folk (som evt. kendte disken) at det er en LAN model og ikke en USB model.

Den tråd du sender ska jeg lige have prøvet af. Ved du om der er forskel på Samba og CIFS mounts? Altså jeg er kommet frem til at CIFS er noget man først får når man har installeret Samba. Men den egentlige forskel har jeg svært ved at se.
Med venlig hilsen
Ronni (buzzng84)

Buzzng84
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jan 2012, 19:29

Re: WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10

Indlægaf Buzzng84 » 25. feb 2012, 23:23

Hvis nogen skulle være interesseret så har jeg fundet nedenstående guide på ubuntuforums.org som løser mit problem

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534

Følger man guiden så vil ens eksterne netværks harddisk (samba/cifs) mounte automatisk ved opstart af ubuntu. Og det vil også være muligt at angive stier i ps3 media server, så man kan streame sine filer på TV eller PS3.
Med venlig hilsen
Ronni (buzzng84)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10

Indlægaf AJenbo » 27. feb 2012, 02:40

CIFS er vist en moderne udgave af SMB. Samba er et open soruce program der kan komunikere via denne netværksprotokold (det er sansynligvis også en udgave af Samba der køre på din harddisk).
Der er nok betydelig fære der kender til et bestemt produkt der køre over SMB end der er der kender til SMB.

Buzzng84
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17. jan 2012, 19:29

Re: WD My book live 2 tb på ubuntu 11.10

Indlægaf Buzzng84 » 28. feb 2012, 08:37

CIFS er ihvertfald en del af Samba på en eller anden måde. Jeg kan ikke sætte CIFS forbindelsen op uden at installere Samba. Men nu virker det uden problemer.

Grunden til at jeg oprindeligt nævnte harddisken da jeg oprettede tråden er at jeg troede det var noget specifikt med min harddisk som gjorde at det drillede. Har læst mange andre tråde med andre drev som folk meget nemt fik tilsluttet. Og da jeg fandt den rigtige vej viste det sig jo også at være nemt nok for mig. Men tak for dine ledetråde AJenbo. De hjalp mig også på ret spor da jeg skulle søge løsningen på de internationale fora.
Med venlig hilsen
Ronni (buzzng84)

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster