Erfaring med køb af computer uden styresystem

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf Zilvador » 7. okt 2011, 17:42

Hej alle.

Dette indlæg er ikke et spørgsmål, men derimod bare min måde at videregive en erfaring på.

Jeg har for kort tid købt en ny bærbar computer, og da jeg er mangeårig bruger af Ubuntu, skulle den naturligvis være uden styresystem. Jeg brugte lang tid tid på at finde producenter, der giver mulighed for dette, men fandt stort set ingen ud over MM-Vision, der også har været nævnt flere gange her i forummet. Jeg har selv købt hos denne virksomhed før og var meget glad for computeren, jeg fik, så jeg valgte dem atter en gang.

I første omgang var jeg optaget på at finde en computer med et ATI-kort, da jeg mener, at de for tiden har den bedste understøttelse af Linux og efter at have undersøgt de tilgængelige modeller, spurgte jeg dem direkte om, hvad deres erfaringer med Linux/Ubuntu var på deres maskiner. Svaret var, at de ikke understøttede det og derfor ikke kunne garantere noget.

Jeg valgte alligevel at købe en af modellerne, da mine erfaringer fra tidligere var gode, men da den ankom, fandt jeg nogle underlige fejl. Computeren frøs af og til både ved indsættelse af strømstik, netværksstik og ved overførsel fra en ekstern harddisk. Samtidig larmede opladeren en del. Jeg tog atter kontakt til virksomheden og spurgte dem om problemerne. Vi kom frem til, at jeg kunne få maskinen sendt ind til værksted for at undersøge, om det kunne være maskinen.

Jeg var sandsynligvis lidt uheldig, men det tog mig en uge og tre opringninger, før jeg endelig modtog fragtsedlen fra dem, så jeg kunne indsende maskinen. Derudover gik der endnu en uge efter indsendelsen og endnu en henvendelse, før jeg hørte fra dem. Beskeden var, at de havde forsøgt det samme med stikkene under Windows 7, men uden fejl. Jeg skrev tilbage for at gøre det mere klart, hvad der førte til fejlene men skrev også, at det kunne hænge sammen med opladeren, der larmede.

Efter tæt på endnu en uge uden et ord skrev og ringede jeg til dem, da jeg efterhånden var ved at blive utålmodig og fik så at vide, at de ikke havde fundet noget, men at de ville udskifte laderen og sende den tilbage. Nogle af fejlene var der stadigt, men det virkede til at være forbedret.

Senere skrev jeg til dem igen, da jeg huskede, at jeg havde glemt at fortælle, at computeren havde blinket med nogle af tastaturlysene ved overførslen fra USB. De skrev tilbage, at de ikke havde hørt om dette fra andre kunder og at jeg kunne undersøge fejlen hos producenten af modellen. Samtidig fik jeg modelnavnet oplyst, hvor jeg så kunne få langt flere oplysninger om mærket.

Jeg ved ikke, hvorfor de virker til at nedprioritere maskinfejl, de ikke har hørt om fra deres Windows-kunder og hvorfor de ikke kan svare, men jeg blev lidt ærgerlig ved at se de svar, som jeg fik tilbage fra dem, når jeg endelig fik et svar. Jeg har set, at MM-Vision har fået gode anbefalinger herinde på forummet tidligere, og min tidligere erfaring har som sagt også været god, så jeg kan have været uheldig men den, som jeg skrev med.

Min anbefaling til andre, der vil købe hos dem, vil dog være at udbede sig navnet på fabriksmodellen for at kunne undersøge den bedre med hensyn til understøttelse af Linux og meget gerne også undersøge erfaringer med grafikkortet.

For god ordens skyld nævner jeg, at den computer, jeg købte, var NB2590 med skærmkort AMD Radeon HD6990m og jeg fik oplyst, at dens fabriksmodelnavn var Clevo P150Hm (http://www.clevo.com.tw/en/e-services/Download.asp ). Som sagt virker den godt bortset fra enkelte fastfrysninger, der meget tænkeligt kan have at gøre med Ubuntu selv.

Den tidligere computer fra MM-vision, jeg købte, var NB589 med skærmkort ATI Radeon HD 5600. Den model sælger de dog ikke længere desværre.

Jeg ønsker andre bærbarsøgende held og lykke og håber, at de også vil dele deres erfaringer med sælgere og hvilke computere, der virker og hvilke der ikke gør, med Ubuntu :).

Venlig hilsen Zilvador.

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf bimsebasse » 7. okt 2011, 18:08

Vi er ikke så mange herinde men ellers kunne det i det hele taget være praktisk med en liste over hvordan Ubuntu fungerer på de forskellige laptops, måske med en karaktergivning og lille beskrivelse.

Jønse

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf Jønse » 7. okt 2011, 18:45

bimsebasse skrev:Vi er ikke så mange herinde men ellers kunne det i det hele taget være praktisk med en liste over hvordan Ubuntu fungerer på de forskellige laptops, måske med en karaktergivning og lille beskrivelse.

Måske ville det være mere sikkert at købe: Certified hardware
http://www.ubuntu.com/certification
Listen udvides løbende

Zilvador
Forfatter
Indlæg: 48
Tilmeldt: 30. apr 2009, 11:11

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf Zilvador » 7. okt 2011, 19:48

Den liste har jeg også set på, men jeg var ret optaget af at få en computer uden Windows, hvilket var lidt svært.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf AJenbo » 7. okt 2011, 20:51

bimsebasse skrev:Vi er ikke så mange herinde men ellers kunne det i det hele taget være praktisk med en liste over hvordan Ubuntu fungerer på de forskellige laptops, måske med en karaktergivning og lille beskrivelse.

Lige nettop det kommer der også med 11.10. Jeg har tænkt mig at gennemteste samtlige modeller vi sælger på mit arbejde (ca. 100 pt.), de er dog stort set alle med Windows :(.
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuFriendly

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf bimsebasse » 8. okt 2011, 00:40

AJenbo skrev:
bimsebasse skrev:Vi er ikke så mange herinde men ellers kunne det i det hele taget være praktisk med en liste over hvordan Ubuntu fungerer på de forskellige laptops, måske med en karaktergivning og lille beskrivelse.

Lige nettop det kommer der også med 11.10. Jeg har tænkt mig at gennemteste samtlige modeller vi sælger på mit arbejde (ca. 100 pt.), de er dog stort set alle med Windows :(.
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuFriendly


Det var jo lige præcis det, mangler bare at komme kød på den. Ser frem til dine bidrag for jeg køber sandsynligvis min næste laptop hvor du arbejder.
Senest rettet af bimsebasse 8. okt 2011, 00:50, rettet i alt 3 gange.

bimsebasse
Indlæg: 296
Tilmeldt: 11. okt 2010, 16:25

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf bimsebasse » 8. okt 2011, 00:48

Jønse skrev:
bimsebasse skrev:Vi er ikke så mange herinde men ellers kunne det i det hele taget være praktisk med en liste over hvordan Ubuntu fungerer på de forskellige laptops, måske med en karaktergivning og lille beskrivelse.

Måske ville det være mere sikkert at købe: Certified hardware
http://www.ubuntu.com/certification
Listen udvides løbende


Listen viser hvorfor den vej ikke er helt farbar endnu, stort set ingen 64-bit-understøttelse og et noget begrænset udvalg. Men godt at vide at f.eks. en Lenovo sandsynligvis vil spille godt med Ubuntu.

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf kfj1972 » 17. okt 2011, 23:33

AJenbo skrev:
bimsebasse skrev:Vi er ikke så mange herinde men ellers kunne det i det hele taget være praktisk med en liste over hvordan Ubuntu fungerer på de forskellige laptops, måske med en karaktergivning og lille beskrivelse.

Lige nettop det kommer der også med 11.10. Jeg har tænkt mig at gennemteste samtlige modeller vi sælger på mit arbejde (ca. 100 pt.), de er dog stort set alle med Windows :(.

Jeg tænkte på om der mon ikke findes noget software som kan teste ens hardware og drivere og indsende informationen til en database så man på den måde hurtigt kan opbygge en database over hvad der virker og måske tilmed ad den vej presse diverse-hardware producenter til at lave nogle drivere til Linux/Ubuntu i kraft af at listen/databasen er en liste/database som det bare er et must at befinde sig på.

Det skal selvfølgelig være et test-program som er enkelt og simpelt at bruge for enhver "idiot". F.eks. bare med en start-knap. Og behøver slet ikke være noget i stil med "Windows Experience Index" som jo mere tester ydelse - men det kunne selvfølgelig også være en mulighed på sigt også selvom det kunne være en frivillig mulighed/tilføjelse.

En Tom's Hardware eller Anandtech lignende side som kun beskæftigede sig med Ubuntu/Linux hardware kunne også være en god måde at punke producenterne på. Jeg ved selv af erfaring hvor meget prestige hardware-producenterne ser i en god test hos f.eks. Tom's Hardware med flere. Der er direkte en vigtig del af deres marketing.

Bare lidt input fra min side en sen aften ;-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf AJenbo » 17. okt 2011, 23:55

Det heder Systemtest og er installeret fra start, du kan se databasen her:
http://friendly.ubuntu.com/

Jeg har tænkt mig at oprette et indlæg i løbet af ugen der opfordre folk til at køre testen nu da der er kommet en pæn præsentation af databasen med 11.10.

kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf kfj1972 » 18. okt 2011, 00:51

Ok.
Har dog lige prøvet at køre testen på min bærbare, og røg selvfølgelig ud i at skulle indsætte ting i maskinen som jeg ikke lige "gad" finde frem. Men de punkter kunne man i det mindste springe over.

Men tror ikke jeg kom helt gennem testen da jeg på et tidspunkt kom til et punkt hvor der ikke rigtig står noget og jeg kunne hellere ikke trykke mig videre fra dette punkt. Ved ikke om det bare er en fejl 40 eller om andre også kan fremprovokere det samme hos dem.

Vil prøve igen på et senere tidspunkt og selvfølgelig også prøve på den stationære.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Erfaring med køb af computer uden styresystem

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2011, 04:00

Ja den er desværre også blevet temmelig temperamentsfuld i den seneste udgave hvilket er rigtig ærgerligt når det er meningen at flere skal bruge den. Det hjælper ofte at skifte væk fra test programmet og så tilbage igen, vendte lidt og nogle gange er et også på grundt af at man ikke læste teksten i den forrige rude.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster