E-book reader og Ubuntu, erfaringer? Emnet er løst

Spørgsmål, som ikke kan besvares i andre hardware-fora, bør stilles her.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf zob » 15. nov 2011, 23:56

Fantastisk den nye calibre ser min Sony T1 det gjorde den gamle calibre ikke, så mange tak Todvarg for den update. Virtkelig en god ting..


Jeg hedder godt nok ikke Todvarg, men hvad.
Der er i øvrigt næsten opdatering til calibre fredag eller lørdag aften hvis du bruger koden på den side jeg henviste til.

Som jeg sagde er det kun nødvendigt at registrere din Reader en gang for alle. Derefter er der ikke behov for at bruge en windows maskine.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf Finn Bjerke » 16. nov 2011, 00:15

Jeg er meget taknemmelig for at kunne læse danske aviser i pæn formatering på en god skærm, tak for det tip også. fantastisk at calibre kan formatere aviserne (s hjemmesider) så de passer til ebogs formatet:

http://www.makeuseof.com/tag/download-entire-newspapers-blogs-ebook-reader-calibre/

genialt navnlig når man er eksileret.
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf Toddvarg » 16. nov 2011, 03:32

zob skrev:Som jeg sagde er det kun nødvendigt at registrere din Reader en gang for alle. Derefter er der ikke behov for at bruge en windows maskine.

Så vidt jeg ved kan man kun lægge ind drm bøger gennem adobe digital edition i en windowsmaskine, desværre. Jeg prøvede at installere adobe digital edition gennem wine, og det gik udmærket, men usb forbindelsen til wine fik jeg ikke at fungere. Jeg tror ikke at wine understøtter usb endnu. Hvis det er nogen som har fundet en anden løsning på det, så ville det være supert. Men det kan være at du kan downloade direkte ind på maskinen, siden den har wifi, så slipper du for problemet med windows. Hvis du ser på det linket her http://the-gadgeteer.com/2011/10/28/sony-reader-wi-fi-prs-t1-ebook-reader-review/, så virker det som om det er en mulighed. Øv, hvorfor har jeg ikke en sådan en :D
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf AJenbo » 16. nov 2011, 11:39

Der findes nogle patches til at give Wine USB understøttelse, jeg tror jeg så et PPA der inkluderede disse patches men er ikke helt sikker på hvor vedligeholdt den er.

Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf Finn Bjerke » 22. nov 2011, 23:40

Jeg er meget glad for min Sony Prs T1 og sammenligner med BeBook. SOny vinder klart på brugervenlighed og touchscreen, Bebook er brugermæssigt ikke god, men den er nok mere solidt bygget. Sony tåler ikke en tur på gulvet. Sony T1 vejer ingenting..
Kardemommeloven er en god ting.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf zob » 24. nov 2011, 14:47

Jeg prøvede at installere adobe digital edition gennem wine, og det gik udmærket, men usb forbindelsen til wine fik jeg ikke at fungere.

Du behøver ikke usb-forbindelsen. Du åbner filerne med adobe digital editions, og så ligger de på det der "virtuelle" c-drev som wine har lavet på din computer. Så kan du flytte dem til din sony reader med drag'n-drop med filhåndteringen. Vi har haft snakken før. Prøv at søge på forum "sony reader".

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf Toddvarg » 1. dec 2011, 12:02

zob skrev:
Jeg prøvede at installere adobe digital edition gennem wine, og det gik udmærket, men usb forbindelsen til wine fik jeg ikke at fungere.

Du behøver ikke usb-forbindelsen. Du åbner filerne med adobe digital editions, og så ligger de på det der "virtuelle" c-drev som wine har lavet på din computer. Så kan du flytte dem til din sony reader med drag'n-drop med filhåndteringen. Vi har haft snakken før. Prøv at søge på forum "sony reader".

Jeg husker snakken og jeg prøvede det, desværre uden succes. Jeg kan åbne de i adobe digital edition på pc, men når jeg trækker den over i sony, gennem filhåndteringen
(sti: /home/gundersen/.wine/dosdevices/c:/windows/profiles/gundersen/Mine Dokumenter/My Digital Editions), får jeg besked fra sony: protected by digital rights management
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf zob » 1. dec 2011, 16:47

Har du (en gang for alle) autoriseret din Sony Reader?
Jeg er ret sikker på at du desværre skal ud og låne en windows computer til det formål og bruge Sonys egen software. Når den så er låst op skulle du ikke have det problem mere.

mobilread.com er et rigtig godt forum til spørgsmål af den slags. Der er også linux-brugere derinde.
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=27631&highlight=authorize+sony+reader

Jeg har desværre svært ved at huske hvad jeg gjorde. "Problemet" er jo at det kun skal gøres en gang og så aldrig mere. Så fordufter den slags fra min gamle hjerne. Måske var det i virkeligheden nok med ADE...? Men så har jeg brugt windows versionen for at få USB-forbindelsen.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf Toddvarg » 1. dec 2011, 17:39

zob skrev:Har du (en gang for alle) autoriseret din Sony Reader?
Jeg er ret sikker på at du desværre skal ud og låne en windows computer til det formål og bruge Sonys egen software. Når den så er låst op skulle du ikke have det problem mere.

mobilread.com er et rigtig godt forum til spørgsmål af den slags. Der er også linux-brugere derinde.
http://www.mobileread.com/forums/showthread.php?t=27631&highlight=authorize+sony+reader

Jeg har desværre svært ved at huske hvad jeg gjorde. "Problemet" er jo at det kun skal gøres en gang og så aldrig mere. Så fordufter den slags fra min gamle hjerne. Måske var det i virkeligheden nok med ADE...? Men så har jeg brugt windows versionen for at få USB-forbindelsen.

Jeg har autoriseret min sony reader på en windows maskine, ADE på en windowsmaskine (som fungerer fint sammen med sony reader) og ADE på ubuntu maskinen. Jeg vil kigge nærmere på det link som du henviser til.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf zob » 1. dec 2011, 17:41

Kan du låne bøger fra en windowsmaskine?

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf Toddvarg » 1. dec 2011, 18:13

zob skrev:Kan du låne bøger fra en windowsmaskine?

Ja, uden problemer
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf zob » 1. dec 2011, 18:14

Nå. Det var sært.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf zob » 1. dec 2011, 21:07

Hvis det er vigtigt for dig må du igang med at fejlsøge efter klassiske principper.

Hvis det virker på windows, må vi gå ud fra at din Reader ER autoriseret. Så det glemmer vi.

Tilbage er tre skridt.
1. En fil skal hentes.
2. En fil skal låses op med ADE.
3. En fil skal overføres til Readeren.

For at finde ud af hvor det går galt, kan du eventuelt lave to af skridtene i windows, hvor du ved det virker og det sidste skridt i ubuntu, hvor det ikke virker. Du kan således finde ud af HVAD det er der ikke virker i ubuntu. Så må vi tage den derfra.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf Toddvarg » 2. dec 2011, 00:31

zob skrev:Hvis det er vigtigt for dig må du igang med at fejlsøge efter klassiske principper.

Hvis det virker på windows, må vi gå ud fra at din Reader ER autoriseret. Så det glemmer vi.

Tilbage er tre skridt.
1. En fil skal hentes.
2. En fil skal låses op med ADE.
3. En fil skal overføres til Readeren.

For at finde ud af hvor det går galt, kan du eventuelt lave to af skridtene i windows, hvor du ved det virker og det sidste skridt i ubuntu, hvor det ikke virker. Du kan således finde ud af HVAD det er der ikke virker i ubuntu. Så må vi tage den derfra.

Jeg downloadet den til ubuntu, jeg trak den ind i ADE, og jeg trak epub-filen fra /home/gundersen/.wine/dosdevices/c:/windows/profiles/gundersen/Mine Dokumenter/My Digital Editions over til Sony, men ak, den var låst. Men så kigget jeg nærmere på epub filen og så under egenskaber, at rettigheder var sat til arkivhåndtering og ikke til Adobe Digital Edition. Efter at jeg skiftet det, prøvet jeg igen at trække den over til Sony Reader, og den var låst op. Endnu en ting jeg ikke behøver at bruge windows til. Tak for hjælp og sorry Finn, at jeg brugte din tråd.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: E-book reader og Ubuntu, erfaringer?

Indlægaf zob » 2. dec 2011, 00:33

Godt spottet Toddvarg.

Tilbage til "Overordnet hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster