Ubuntu contra Kubuntu

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf sporado » 9. aug 2007, 11:09

Kan jeg få lidt oplysninger om pro og contra ved at vælge hhv modellen med og uden K ? Bortset fra at Kubuntu har en pænere farve som standard. :wink:

Hvad er fx nemmeste for een der ikke er dybt inde i Linux og gerne vil undgå at bruge for meget tid ved konsollen... Helst ikke alt for teknisk

På forhånd tak
Sporado

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf eitreach » 9. aug 2007, 11:37

Jeg kan bedst lide den originale Ubuntu-udgave med Gnome som standard-miljø. Jeg synes det virker mere venligt, og generelt bare bedre.

edit: Og så er KDE en smule tungere end Gnome. Jeg valgte at installere Xubuntu (med Xfce som standard-miljø) på mine forældres computer, fordi både Gnome og KDE var for tungt, fra live-cd'en.

Jeg fik dog installeret Gnome da Ubuntu var installeret, så alt var ganske peachy.
Senest rettet af eitreach 9. aug 2007, 11:38, rettet i alt 1 gang.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf Wrapper » 9. aug 2007, 11:37

Det du spørger om er faktisk hvor vidt du skal vælge gnome (ubuntu) eller KDE (Kubuntu). Og det er ikke til at svare på, det noget du selv skal finde ud af. Det er det samme som Windows Contra Linux.
Jeg foretrækker Gnome da det er nemt at få tilpasset mine behov, derudover er det generalt nemt at finde rundt i...
Billede

Billede

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf Wikzo » 9. aug 2007, 11:50

Download og brænd en live-cd for både Ubuntu og Kubuntu. Boot dem op og prøv dig lidt frem; valget er dit ... hvilken udgave synes du er pænest og nemmest at finde rundt i?

Jeg har prøvet begge dele, men KDE (Kubuntu) virkede lidt forvirrende og rodet. Derfor bruger jeg GNOME (Ubuntu), som visuelt er en slags optimeret udgave af Windows' udseende, synes jeg.
Billede

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf sporado » 9. aug 2007, 12:03

Wikzo skrev:Download og brænd en live-cd for både Ubuntu og Kubuntu. Boot dem op og prøv dig lidt frem; valget er dit ... hvilken udgave synes du er pænest og nemmest at finde rundt i?


OK...will do.

Vender tilbage med rapport fra slagmarken senere
Sporado

Gneeew
Indlæg: 23
Tilmeldt: 13. feb 2007, 00:13
Geografisk sted: Århus

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf Gneeew » 9. aug 2007, 12:33

Jeg lagde selv ud med at installere Ubuntu i dual boot sammen med XP. Da jeg alligevel skulle formatere for at slippe af med Windows, hoppede jeg på Kubuntu for at prøve noget nyt.
Umiddelbart synes jeg godt om brugerfladen i KDE, men jeg tror, at Ubuntu er lidt lettere at gå til for en nybegynder, da det i opbygning minder lidt mere om Windows.
Rent teknisk er der ikke den store forskel, men de fleste guides og fora arbejder med Gnome, så det er lidt lettere at gå til for en nybegynder, da du som regel bare kan copy-paste diverse koder ind i din terminal uden at skulle rette nogle småting. Basalt set er det to alen af ét stykke, men terminalkoden til at åbne teksteditoren i KDE (Kate) er lidt anderledes i Ubuntu, hvilket godt kan være lidt forvirrende, hvis man lige er startet med Linux.
I øvrigt kan du altid installere KDE ovenpå din Ubuntu installation, hvis du bliver træt af Gnome.

Efter min mening er Kubuntus største force helt klart, at det kommer med Konquerorbrowseren præinstalleret, og det er en helt genial browser :-)

tbresson
Indlæg: 358
Tilmeldt: 12. apr 2007, 08:39

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf tbresson » 9. aug 2007, 13:31

Jeg synes bedst om Gnome, men KDE har nogle fordele over Gnome, og omvendt.

Personligt synes jeg fx det er en rigtig dårlig idé at "alting" hedder noget med K til KDE. Man kan synes det er smart, at det hedder KMail, Konversation (IRC), KWallet osv. men når man som nybegynder skal til at lære hvad de forskellige programmer hedder, så tror jeg det er forvirrende at de ligger så tæt op af hinanden.

KDE synes jeg håndterer networking bedre, altså med at connecte til servere/shares over netværk, men har ikke gravet videre i det.

Gnome's simple menu opbygning synes jeg fungerer ret godt.

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

Ubuntu contra Kubuntu

Indlægaf sporado » 25. sep 2007, 14:31

Tak for kvalificeret input....som altid

Det ender med en Ubuntu-model for mit vedkommende.
Sporado

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Yandex [Bot] og 0 gæster