AVG antivirus

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

AVG antivirus

Indlægaf sporado » 17. jul 2007, 13:12

Jeg er HELT ny udi Ubuntu, så beklager, hvis spørgsmålet er meget elementært...

Altså:
Jeg har installeret AVG antivirus og alt gik vel -indtil jeg skulle køre en opdatering af dette program. Så får jeg at vide, jeg ikke har rettigheder. Såvidt jeg har kunnet lure af brugsanvisningen, er det fordi man skal logge på som "root"

Imildertid får jeg i Ubuntu's splash-screen at vide at jeg ikke kan logge på som root ?! Jeg kan ejheller skifte bruger til root, når jeg er logget på som mig selv (ole) - og jeg er i øvrigt eneste bruger af maskinen...

/Sporado

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

AVG antivirus

Indlægaf Balder » 17. jul 2007, 21:31

For at opdatere AVG antivirus skal du først åbne en terminal og i den indsætte/skrive: sudo avgupdate -o

Derefter tryker du på Enter

Indtaster password (indtastning ses ikke)

Trykker igen på Enter

Så opdateres AVG hvorefter du lukker terminalen.
Mvh. - Balder

FlemmingLeer
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. jul 2007, 23:51
Geografisk sted: Vejle

ingen virus i linux

Indlægaf FlemmingLeer » 18. jul 2007, 14:55

Jeg har da ellers hørt, at der ikke skulle være nogen virus på linux.

Det er måske ikke rigtigt ?
Kubuntu 9.04, 2 Ghz AMD, 1024 MB Ram, ATI Radeon Radeon 9600 XT Saphire 256 MB ram, Bundkort, MSI KT4 Ultra

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

AVG antivirus

Indlægaf Cave » 18. jul 2007, 15:06

Sålænge linux kernel er nogenlunde opdateret, så er der ingen grund (overkill) til at lege med antivirus software på desktop'en.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Li ... er_viruses

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: ingen virus i linux

Indlægaf Balder » 18. jul 2007, 16:56

FlemmingLeer skrev:Jeg har da ellers hørt, at der ikke skulle være nogen virus på linux.

Det er måske ikke rigtigt ?


Du har skam hørt rigtigt, men Windows virus kan sagtens overleve i Linux uden at skade systemet. Det vil altså sige at de kan sendes videre til Windows computere uden at du aner det. Derfor kan det være en god ide med en virusskanner, således at dokumenter, mails m.m. kan tjekkes inden de sendes ud af "huset".
Mvh. - Balder

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

Re: ingen virus i linux

Indlægaf Cave » 18. jul 2007, 17:27

Balder skrev:Du har skam hørt rigtigt, men Windows virus kan sagtens overleve i Linux uden at skade systemet. Det vil altså sige at de kan sendes videre til Windows computere uden at du aner det. Derfor kan det være en god ide med en virusskanner, således at dokumenter, mails m.m. kan tjekkes inden de sendes ud af "huset".


Jeg vil nu mene, at det er lidt langt ude at have et antivirus program, alene fordi man derved undgår at sende virus videre. Får man en mail indeholdende skadelig software til windows, der automatisk sendes videre til resten af ens adressekartotek, så hjælper en antivirus alligevel ikke. Dette skal også ses i lyset af, at et antivirus program tager en del ram.

Balder
Indlæg: 732
Tilmeldt: 1. dec 2006, 20:44

Re: ingen virus i linux

Indlægaf Balder » 18. jul 2007, 18:27

Cave skrev:... der automatisk sendes videre til resten af ens adressekartotek, så hjælper en antivirus alligevel ikke. Dette skal også ses i lyset af, at et antivirus program tager en del ram.


Det har du ret i, men det er ikke korrekt at antivirusprogrammer til Linux tager ram.

AVG, ClamAV og Aegis er kun skannere og skanner kun når de bliver bedt om det. Resten af tiden slapper programmerne bare af uden at foretage sig ram-krævende aktiviteter.
Mvh. - Balder

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

AVG antivirus

Indlægaf sporado » 19. jul 2007, 14:26

[til Balder] Tak for hurtigt svar.
Er der en samlet oversigt over de mest almindelige koder vdr. Ubuntu?

[til den videre diskussion]
Hvorvidt der er - eller kommer - virus til Linux ved jeg som novice intet om, men forhåbentlig kan et program som AVG forhindre, at jeg finder ud af det, hvad min egen PC angår...

:wink:

Cave
Indlæg: 82
Tilmeldt: 21. feb 2007, 21:08
IRC nickname: Cave`
Geografisk sted: Århus

AVG antivirus

Indlægaf Cave » 19. jul 2007, 14:42

sporado, tuxfiles.org er en meget god side, hvis du mener kommadoer i terminalen, fx http://www.tuxfiles.org/linuxhelp/cli.html

sporado
Indlæg: 25
Tilmeldt: 17. jul 2007, 13:03
Geografisk sted: 2200 N

AVG antivirus

Indlægaf sporado » 20. jul 2007, 09:13

@ Cave

-det var lige sådan en, jeg mente. Thanx

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster