Power management i Ubuntu

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
intEx
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. mar 2008, 16:24
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Power management i Ubuntu

Indlægaf intEx » 22. apr 2008, 22:39

Hey y'all

Jeg har lige købt en ny bærbar, hvor der var Vista pre-installed. Det fik jeg hurtigt lavet om på, så jeg har nu dual-boot (Vista og Ubuntu). Men, med til computeren var også Dell's eget strømstyringsprogram til at administrere, hvorvidt man skulle bruge fuld ydelse eller lang batteritid. Findes der et tilsvarende program i Ubuntu? Det virker nemlig som om batteritiden er længere i Vista, så jeg tænker, at det nok skyldes et eller andet strømstyringsprogram, der sørger for at den ikke yder max.
Som minimum kunne det være lækkert bare at kunne ændre på clock-hastighed.

~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: Power management i Ubuntu

Indlægaf eitreach » 22. apr 2008, 22:54

Hm.. Jeg ved ikke om det findes på din maskine, men på de nye EEE-maskiner kan man vælge det til og fra i sin bios. Måske du kunne kigge der?

Ellers kan du altid gøre de almindelige ting.. Slå wifi fra, skru lidt ned for brightness, og downclock din processor en smule.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

intEx
Indlæg: 65
Tilmeldt: 28. mar 2008, 16:24
Geografisk sted: Ebeltoft, Danmark

Re: Power management i Ubuntu

Indlægaf intEx » 23. apr 2008, 09:17

eitreach skrev:Hm.. Jeg ved ikke om det findes på din maskine, men på de nye EEE-maskiner kan man vælge det til og fra i sin bios. Måske du kunne kigge der?

Det har jeg ikke lige checket, men det vil jeg da gøre.
eitreach skrev:Ellers kan du altid gøre de almindelige ting.. Slå wifi fra, skru lidt ned for brightness, og downclock din processor en smule.

Det er lidt det, jeg spørger om. Jeg ved kun hvordan jeg skruer ned for brightness i Ubuntu. Hvordan kan jeg slukke for ting som WiFi, Bluetooth og downclocke min processor?

~ intEx
"Computers are like airconditioning systems:
-They become useless when you open Windows."

sådanUBUNTU
Indlæg: 901
Tilmeldt: 18. nov 2007, 00:25
Geografisk sted: Valby

Re: Power management i Ubuntu

Indlægaf sådanUBUNTU » 23. apr 2008, 09:43

Der er mange gode tips at hente i thj01's strømbesparelsesguide. Tjek den ud! :-)

viewtopic.php?f=11&t=1931
Ubuntu 8.10
IBM Thinkpad R50

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster