GIMP vs. Photoshop

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Svante

GIMP vs. Photoshop

Indlægaf Svante » 24. feb 2008, 15:10

Hvis man nu ønsker at sætte sig grundigt ind i et grafikprogram, hvilket skal man så vælge?
GIMP eller Photoshop?
GIMP er jo gratis, men er ikke særligt udbredt og måske heller ikke lige så godt som Photoshop.
Photoshop er det alle bruger, men ikke gratis. Photoshop CS2 kan godt køre under Wine, så det er ikke umuligt, at bruge Photoshop i Ubuntu.
Der er også mere hjælp (og kurser hvis man ønsker det) at finde på nettet til Photoshop.
Til gengæld ønsker jeg, at støtte Open Source, så jeg er i syv sind.
Kan man være sikker på at, hvis man vælger GIMP, der vil være en fortsat videreudvikling på produktet?

Har I nogen kommentarer, som kan hjælpe mig i mit valg?

Wikzo
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24. nov 2006, 13:59
Geografisk sted: Århus N

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf Wikzo » 24. feb 2008, 15:15

Jeg tror, man skal være ret meget inde i programmerne og også være professionel grafiker, før man kan se den store forskel på The GIMP og Photoshop. Jeg har leget lidt i begge, og GIMP virker fint for mig.

Jeg tror ikke, du skal regne med, at gnomen bliver stoppet forløbig. Det er en af de helt store programmer inden for open source-verden :)
Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf eitreach » 24. feb 2008, 15:20

Medmindre du er professionel grafiker og har bruger professionelle trykkere, så vil jeg foreslå at du lærer Gimp som standard. Som du selv siger, så er Photoshop hamrende dyrt, og Gimp'en kan stort set det samme, bortset fra nogle farverelaterede emner som kun professionelle grafikere og trykkere reelt har behov for.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Svante

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf Svante » 24. feb 2008, 21:36

Jeg tror også jeg mest er til GIMP - af ideologiske grunde :D Problemet er bare, at hvis man skal samarbejde med andre, kan det måske blive et problem, da næsten alle bruger Photoshop.
Ydermere planlægger jeg at påbegynde en efteruddannelse på ITU til efteråret, hvor de bl.a. bruger Photoshop, så det kan måske godt give mig nogle problemer, hvis jeg ikke vælger samme software...

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf Wrapper » 24. feb 2008, 21:38

Jeg synes du skal prøve dig frem med Gimp til at starte med. Gimp kan desuden godt læse photoshop formatet psd, og mener også det kan gemme i det, så det er da værd at starte med. Der kommer efterhånden flere og flere guides til Gimp, og resultatet er ofte lige så godt som med photoshop...
Billede

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf eitreach » 24. feb 2008, 21:39

Jeg tjekkede lige for at være sikker - men du kan godt i Gimp'en gemme i Photoshop-format, så du kan arbejde sammen med andre som benytter det format. :)
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf thj01 » 25. feb 2008, 08:52

så vidt jeg ved er problemet med Gimp'en og andre OpenSource programmer at de har problemer med at farvestyringen - i forhold til de muligheder der ligger i Photoshop.

Og det skulle kun have relevans for high-end produktion.

Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til kan den kun køre med 8 bit pr kanal (24 mio farver) og ikke 16 bit (ufattelig mange) som Photoshop.

Så med mindre du ønsker at starte dit eget super professionelle reklametrykkeri så burde gimpen kunne holde distancen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Svante

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf Svante » 28. feb 2008, 22:23

Tak for tilbagemeldingerne. Jeg starter nok ud med GIMP. Det ser ud til at værktøjerne i Photoshop og GIMP er meget identiske, så måske er der ikke så meget forskel på brugen af de 2 programmer, hvis man af en eller anden grund bliver nødt til at skifte.

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf eitreach » 29. feb 2008, 17:24

Jeg har det helt samme indtryk. Det jeg har haft flest problemer med i Gimp'en, er værktøjskassen og hvordan den fungerer - det er bare et spørgsmål om at bruge det nok til at vænne sig til det. Resten er stort set ens, synes jeg.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf Artificial Intelligence » 29. feb 2008, 18:16

Jeg er kommet dertil hvor det vice versa da jeg nu har vænnet mig til Gimp.


Ud over det findes der et kommicielt program (hvis du ikke har noget imod at punge $29 ud): Pixel Image Editor - http://www.kanzelsberger.com/pixel/?page_id=7

spook
Indlæg: 365
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:54
Geografisk sted: Gram//Skanderborg//Århus

Re: GIMP vs. Photoshop

Indlægaf spook » 4. mar 2008, 09:29

Jeg er ikke prof grafiker eller noget, men en glad amatørfotograf. Jeg laver alle mine billeder i Bibble (http://www.bibblelabs.com) og Gimp. Savner ikke Photoshop overhovedet :)

Min blog & onlinegalleri er på http://www.distraction.dk - Alle billeder derinde er lavet i Bibble & Gimp.

Der er ingen tvivl om at der er en grund til at PS er industri-standarden, men så længe de tager 6000 kroner for PS CS3, som jeg ikke engang kan bruge da det ikke laves til det styresystem jeg foretrækker, så bliver jeg hos Gimp'en!
Billede

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster