Salomé i Ubuntu 64

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
bejbro
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2008, 10:49

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf bejbro » 4. jan 2008, 11:19

Har forsøgt at installere meshing-programmet Salome - dog uden held. Jeg er ny Linux bruger (command line novice) og løber dermed tit ind i problemer med indforståede formuleringer i de "How To's" jeg kigger på.Mit umiddelbare problem synes at ligge i nedenstående punkter i guiden jeg bruger:

3.
link /usr/lib32/libpng12.so.something to /usr/lib32/libpng

4.
copy 64bit libgfortran.so.0 from an FC4 rpm - googled for "libgfortran.so.0 FC4"
did this via rpm2cpio and mc


Hvordan "linker" man de to filer som beskrevet under punkt 3? Og...hvad er "64bit libgfortran.so.0" og hvor skal det smides hen?

Er der nogen der kan hjælpe? På forhånd tak!
Jakob A

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf ddv » 4. jan 2008, 11:40

Hej

Synes heller ikke det er en særlig informativ guide du har fundet dig der, normalt vil kommandoerne stå så man bare skal kopiere dem ind

Et link mellem to filer er en slags genvej mellem to filer.
Kort fortalt kan man linke mellem to filer på to måder enten et "hard" link eller "symbolic link. Man kan sige at ved hard-link bliver ændringer på genvejen også vidre ført til den oprindelige fil. Så hvis man sletter genvejen sletter man også den rigtige fil
Ved symbolic er det kun genvejen ændringer går ud over.

Derfor bruger jeg altid symbolic, og commandoen ser sådan ud

Kode: Vælg alt

ln -s [FIL DER SKAL LINKES FRA] [GENVEJEN NAVN]


I dit tilfælde

Kode: Vælg alt

sudo ln -s /usr/lib32/libpng12.so.something to /usr/lib32/libpng


husk at something åbenbart skal byttes ud med noget skriv /usr/lib32/libpng12.so og lav tab-completion.

I 4. tror jeg det er meningen at man skal finde en 64bit version af biblioteket libgfortran.so.0 på nettet og kopierer den et sted hen som jeg ikke lige kan se eller forstå

Håber det hjælper lidt på vej :)

bejbro
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2008, 10:49

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf bejbro » 4. jan 2008, 15:06

Tusind tak - så kom jeg videre!

Mht. libgfortran.so.0.blablabla kunne jeg finde den som en package vha. KPackage programmet. Det grundlæggende problem er vist at Salomé ikke er lavet til Ubuntu (men til Mandriva, Debian og Redhat), så man skal lave en række krumspring for at få det i gang.Måske lidt for stor en mundfuld for en nybegynder!
Jakob A

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf eitreach » 4. jan 2008, 15:37

Hvis du skal arbejde med 3d-grafik, kunne Blender også anbefales. Den fåes i hvert fald direkte igennem Ubuntu's arkiver. Salome kender jeg ikke til, desværre.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf ddv » 4. jan 2008, 16:26

Har du valgt at installere Ubuntus 32 bit version ("normale") eller Ubuntu64 bit version?
Spørge fordi jeg kan se at der bliver referet til et 64 bit versions bibliotek

Har du linket til den guide?

Og hvad skal du bruge programmet til?

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf ddv » 4. jan 2008, 16:33


bejbro
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2008, 10:49

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf bejbro » 4. jan 2008, 19:12

Jeg kører Ubuntu 7.10 64bit. Salomé programmet findes i en 64bit udgave til Mandriva, hvilket også er den udgave jeg har downloadet, da den bruges i guiden jeg har anvendt er fra Salome's eget forum:
http://www.salome-platform.org/forum/?g ... hread=1621


Her anvender de altså ikke Debian-versionen, som de foreslår i den guide du fandt ddv. I guiden står der dog ikke noget om 64bit Ubuntu, hvilket måske er et problem... Jeg vil i hvertfald lige prøve debian versionen.

Mht. blender er der ingen tvivl om at det er et glimrende program - Den Salomé feature jeg skal bruge er dog den der kan skabe mesh filer til numerisk analyse af flow problemer. Denne funktionalitet ligger ikke i Blender.
Jakob A

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf eitreach » 4. jan 2008, 19:30

Nej, så er der jo ikke andet for end at få det første til at virke. :) Held og lykke, i hvert fald. Det er ikke i mit repetoire, så jeg kan desværre ikke være mere behjælpelig.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

bejbro
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2008, 10:49

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf bejbro » 4. jan 2008, 20:07

Du har været til stor hjælp! Fedt at der er så god/hurtig hjælp at hente for os grønskollinger :D
Jakob A

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf ddv » 4. jan 2008, 20:30

Godt at høre har du fået det til at virke?

bejbro
Indlæg: 8
Tilmeldt: 4. jan 2008, 10:49

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf bejbro » 7. jan 2008, 20:17

Desværre bliver jeg stadig kørt lidt rundt i manegen. Nå jeg følger instruktionen går alt godt indtil scriptet (eller hvad det hedder) skal launche selve installations GUI. Jeg får følgende fejl:

./bin/SALOME_InstallWizard: error while loading shared libraries: libmng.so.1: cannot open shared object file: No such file or directory


Aner ikke hvad det betyder :wink:

Det lader til at det er det eneste der går galt - jeg har arbejdet mig rundt om et par bugs i instruktionen, så resten virker fornuftigt. Det viste sig at translate.google rodede lidt i instruktionens terminalkommandoer, men de rigtige udgaver var at finde på den franske original side.
Jakob A

ddv
Indlæg: 283
Tilmeldt: 26. nov 2007, 12:05

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf ddv » 7. jan 2008, 21:26

Det betyder at den ikke kan finde biblioteket "libmng", som den åbenbart skal bruge. Søg først på "libmng" i Synaptic for at se om det er installeret. Hvis ikke prøv at installere det, og se om det ikke brude løse problemet?

EDIT: eller biblioteket er ihvertfald i "synaptic" i min 32-bit version

Hvis det ikke gør så er det fordi biblioteks filen "libmng.so.1" ikke ligger i den rigtige mappe. Ved bare ikke helt hvilken det er.

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Salomé i Ubuntu 64

Indlægaf Artificial Intelligence » 7. jan 2008, 23:32

Åben terminalen:

Kode: Vælg alt

sudo aptitude indstall libmng1

skulle gøre det.
Hvis den ikke kan installere den pakke. Check at din source list er sat rigtigt op.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster