Formel editor til ubuntu

Søger du et bestemt program? Mangler du et alternativ til dit Windowsprogram? Program-spørgsmål kan stilles her.
Humle
Indlæg: 139
Tilmeldt: 21. dec 2006, 21:51
Geografisk sted: Holbæk

Formel editor til ubuntu

Indlægaf Humle » 4. okt 2007, 19:33

Jeg mangler virkelig en formel editor i Ubuntu..!!

I Windows bruger jeg mathtype, som fungere perfekt.
Men det kan man ikke lige frem sige om OOo's, det er ekstremt bøvlet og tager meget lang tid at bruge. Og der er flere ting man ikke kan i det.! :(

Er der nogle der kender nogle gode alternativer, hvor man ikke skal skrive en krig af koder, for bare at indsætte en lidt detaljeret formel.?

Er faktisk den eneste grund til jeg ikke kan bruge Ubuntu i særligt mange af de fag jeg har.. :(

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Formel editor til ubuntu

Indlægaf Wrapper » 4. okt 2007, 21:07

Kender det godt...

Jeg har valgt at sætte mig ind i LaTeX og sidder derfor og "koder" mine dokumenter... Det er ik så slemt at bruge så snart man får sat sig ind i det...
Billede

Billede

Humle
Indlæg: 139
Tilmeldt: 21. dec 2006, 21:51
Geografisk sted: Holbæk

Formel editor til ubuntu

Indlægaf Humle » 4. okt 2007, 21:19

Problemet er at jeg sidder og tager noter i mattematik og kemi.. Hvor man ikke har tid til at skulle skrive en kode for at lave et symbol, eller opløfte noget... Hvis man bare skal ha en lille chance for at følge med..! :(

Wrapper
Indlæg: 777
Tilmeldt: 20. nov 2006, 21:04
Geografisk sted: Århus, Denmark

Formel editor til ubuntu

Indlægaf Wrapper » 4. okt 2007, 21:25

Prøv evt programmet "Kile" det er igen LaTeX, men mere end wysiwyg-editor dertil. Så man bare trykker på det tegn man vil have... Men outputtet på det er stadig et stykke kode, så dermed måske stadig svært at overskue...
Billede



Billede

Humle
Indlæg: 139
Tilmeldt: 21. dec 2006, 21:51
Geografisk sted: Holbæk

Formel editor til ubuntu

Indlægaf Humle » 4. okt 2007, 21:30

Ok... Det vil jeg prøve.. Men ja du har nok redt i at de er svært at overskue.. :( Så det er ikke sikkert at jeg kan slippe for Windows.. :evil:

Stra
Indlæg: 3105
Tilmeldt: 16. jun 2007, 10:26
Geografisk sted: Ikast-Herning

Formel editor til ubuntu

Indlægaf Stra » 4. okt 2007, 22:17

Hugget fra et andet indlæg. Måske kan du bruge det

Lettere formel editor til OpenOffice

Jeg har et stykke tid gået og tænkt over, om man mon ikke kunne finde en mere moderne formel-editor til OpenOffice (den nuværende formel-editor minder utroligt meget om formel-editoren til det efterhånden aldrende Latex system). Jeg havde håbet på noget der minder om det man har i MS-office.

Men nu har jeg opdaget et fransk plugin til OpenOffice der ser smart ud. Dmath hedder det. Selvom det er fransk findes der en relativt gennemført dansk oversættelse til den menubar man får til sin OpenOffice, så med lidt navigeren rundt finder man efterhånden ud af, hvordan det fungerer. Man skal blot ikke forvente en egentlig manual på dansk eller engelsk - dog findes der en tysk manual på deres hjemmeside.

Efter at have opdaget Dmath er jeg holdt op med at håbe på noget der minder om formeleditoren i MS-office, for dette er ganske enkelt langt, langt hurtigere - også hvis man får lyst til grafisk at afbilde resultaterne.

DMath kan downloades fra http://www.dmaths.com/ Af en eller anden grund har de glemt at lægge et download link på den "danske" del af hjemmesiden, men man kan fint downloade fra den "engelske" del.

I Ubuntu Downloadede jeg, pakkede ud og fandt mappen "Dmaths3", som jeg åbnede. Herinde fandt jeg installeren "installmono.sh" og så var den sag klaret - installeren finder selv OpenOffice og installerer korrekt.

Installeren bringer et OpenOffice Writerdokument op, med en Dmath menubar. Den fastgør man under de andre Writermenuer - den klæber sig selv fast når man viser hvor den skal være.

For at komme igang anbefaler jeg at man først ser denne hurtige video http://www.dmaths.com/plaquettes/animation.html

Prøv tingene i videoen. Det næste tip jeg kan tilbyde er at klikke på FR ikonet - så får man god hjælp (på dansk) til at indsætte formler osv. Og så ellers forsøge sig frem med at tegne kredsløb, lave grafer, lave statistik osv.

God fornøjelse - efter et par timers leg er jeg stadig lige imponeret. Og hey - plugin ideen viser igen sin styrke - hvorfor skulle jeg vælge MS-office 2007, når OpenOffice med de rette plugins gør mig langt mere effektiv. Og dette plugin kommer til at spare mig for rigtig mange timers arbejde det næste års tid....
stra
Bruger Ubuntu 22.04 og 22.10 + lubuntu 22.10

Humle
Indlæg: 139
Tilmeldt: 21. dec 2006, 21:51
Geografisk sted: Holbæk

Formel editor til ubuntu

Indlægaf Humle » 4. okt 2007, 22:27

Hehe havde faktisk selv fundet det samme Stra.. :D
Men er nu stadig langt fra mathtype.. Men tror oss det skal prøves.. :D

sanmann
Indlæg: 5
Tilmeldt: 14. sep 2007, 14:56

Formel editor til ubuntu

Indlægaf sanmann » 5. okt 2007, 22:32

Hvad med lyx.
Kender flere som bruger den til at tage notater i mat.

Tilbage til "Programmer i Ubuntu"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster