er der interesse for gamle pc

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 25. apr 2009, 13:20

ubuntuuser42 skrev:Jeps. Det kan gøres ved at lave ændringer i dabuntuscriptet. Ud med det ram-krævende, udskift gnome med lxde eller xfce og brug evt den nye xubuntu iso som base.
Har du iøvrigt prøvet dabuntu-ice?


lxde kender jeg og holder meget jeg bruger det fordi det er det absolut mindst rtam krævende som man kan benytte og det er tilpas nemt at få til at virke bruger venligt. jeg er så gået over til openbox fordi jeg kan godt lide open box. det er nemmer for mig at selv tilpasse.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf lath » 25. apr 2009, 14:34

Jacob77 skrev:lath

Det er da lidt upraktisk, hvis f.eks. plejehjemmet eller ungdomsklubben ikke kan sætte en større skærm til maskinen, uden at Ubuntu skal installeres om.
Er der ikke mulighed for, at man kan boote op i "safe-mode" og indstille skærmopløsningen til noget mere primitivt..?


Det har jeg ikke skrevet noget om! Det må være en fejlfortolkning fra din side af.
X serveren brokker sig ikke hvis sætter man tilslutter en skærm der kan klare den forrige skærms vertikale og horisontale frekvenser. Hvis en af de 2 frekvenser (eller begge) ikke kan klares af den nuværende skærm er der muligvis problemer.
Jeg skriver muligvis, fordi at mine erfaringer er med X serveren som bruger en konfigurationsfil, og ikke den nyere X server, som bruger HAL (Hardware Abstraction Layer), som ikke er en en konfigurationsfil.

Den daemon jeg har tænkt mig at lave skal blandt andet gøre det muligt at skifte skærm, hvis det stadig er sådan at X serveren stadig ikke er glad for et skift af skærm.

Iøvrigt
  • Et script som skal udføre administrative opgaver på superbrugernivieau kan kun startes uden at prompte brugeren for password (sudo), hvis det startes (fork+exec) fra et program med root rettigheder.
  • Kun binære programmer (=ikke scripts) kan køres SUID root - Linux kernen er programmeret til at nægte at starte SUID root scripts på grund at de alvorlige sikkerhedsricisi der er forbundet med at afvikle scripts SUID root - SUID root programmer bør have ingen eller meget få parametre som skal tjekkes igennem før de bliver accepteret af programmet.
  • SUID root betyder at et program kan afvikles af en vilkårlig bruger med root rettigheder (for kun det program) uden brug af sudo, og dermed uden prompt af password.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 25. apr 2009, 15:07

lath

Undskyld, at jeg misforstod dig.

lath skrev:Iøvrigt
  • Et script som skal udføre administrative opgaver på superbrugernivieau kan kun startes uden at prompte brugeren for password (sudo), hvis det startes (fork+exec) fra et program med root rettigheder.
  • Kun binære programmer (=ikke scripts) kan køres SUID root - Linux kernen er programmeret til at nægte at starte SUID root scripts på grund at de alvorlige sikkerhedsricisi der er forbundet med at afvikle scripts SUID root - SUID root programmer bør have ingen eller meget få parametre som skal tjekkes igennem før de bliver accepteret af programmet.
  • SUID root betyder at et program kan afvikles af en vilkårlig bruger med root rettigheder (for kun det program) uden brug af sudo, og dermed uden prompt af password.


Ok, tak for den forklaring. Så forstår jeg måske lidt bedre, hvorfor der kan være en grafisk hurtig nedlukning, som ikke kræver password, selvom terminalkommandoen "shutdown" gør.
Men f.eks. i forbindelse med et restorescript kan det godt være svært at se scriptsikkerheden som et problem, hvis arbejdet foregår off-line.

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 25. apr 2009, 15:10

lige en lille ide som jeg ikke er sikker på hvor langt man kan komme med men jeg har førhen da jeg har kendt en der havde en ordblind søn eksperimenteret med espeak.

men jeg har aldrig fået fundet ud af hvordan man får dansk accent på hvilken ville være en oplagt mulighed at som udgangspunkt i det mindste at have mulighed for at benytte sig af i forskellige sammenhænge. der er jo i forvejen nogen andre programmer som benytter sig af espeak.

jeg har lige lavet et eksemble på en oplæsning af man siden for bash.
som man kan høre så taler den jo ikke ordentligt dansk og jeg ved iøvrigt ikke om der allerede findes en tekst oplæser som kan bruges i forhold til vores danske accent.

Kode: Vælg alt

#! /usr/bin/env bash
#
man bash |espeak
#


hvis man kunne finde de programmer som kan bruges til at læse pdf og andre tekstfiler op så var det en fin lille hjælp til dem som ikke kan læse af den ene eller anden årsag
m
en det er altså ikke nemt at forstå hvis man læser en dansk fil op hvor det så går bedre med engelske tekster.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf lath » 25. apr 2009, 15:30

Jacob77 skrev:
lath skrev:Iøvrigt
  • Et script som skal udføre administrative opgaver på superbrugernivieau kan kun startes uden at prompte brugeren for password (sudo), hvis det startes (fork+exec) fra et program med root rettigheder.
  • Kun binære programmer (=ikke scripts) kan køres SUID root - Linux kernen er programmeret til at nægte at starte SUID root scripts på grund at de alvorlige sikkerhedsricisi der er forbundet med at afvikle scripts SUID root - SUID root programmer bør have ingen eller meget få parametre som skal tjekkes igennem før de bliver accepteret af programmet.
  • SUID root betyder at et program kan afvikles af en vilkårlig bruger med root rettigheder (for kun det program) uden brug af sudo, og dermed uden prompt af password.



Ok, tak for den forklaring. Så forstår jeg måske lidt bedre, hvorfor der kan være en grafisk hurtig nedlukning, som ikke kræver password, selvom terminalkommandoen "shutdown" gør.
Men f.eks. i forbindelse med et restorescript kan det godt være svært at se scriptsikkerheden som et problem, hvis arbejdet foregår off-line.


Man kan ikke stole på brugeren. (man betragter brugeren som en fremmed der har ondt i sinde overfor systemet, når man skriver programmer som skal være SUID root). Man tror derfor ikke blindt på at parametre ikke kan indholde onskabsfuld script kode, som brugeren har givet.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 25. apr 2009, 15:38

Men skal man vedligeholde en computer, som alle må hærge, så mener jeg nok stadig, at det allervigtigste må være at få skabt et script, som fuldautomatisk kan restore en hærget harddisk. Deri ligger for mig et virkeligt kvantespring.
Det kan evt. være en pakket imagefil via en USB-nøgle, hvor Ubuntu er installeret og automatisk kører startscriptet, som så foretager restore. Men bedre vil det måske være, hvis GPartet (en temmelig glat ål i 8.10: "gksu /usr/sbin/gparted -h") kan styres via startscriptet.
Måske er det også muligt at dele harddiske i to halvdele, hvor den ene er en backup af den anden og normalt ligger skjult og afmonteret. Men booter man på sit restoremedie, så vil backupdrevet blive monteret og automatisk formatere og overskrive det første drev, så det bliver originalt igen. Denne mulighed hjælper selvfølgelig ikke, hvis backuppartitionen også er ødelagt. Men det vil alligevel ofte give en god chance for en nem og hurtig restore og kræver kun en CD, eller måske kan det ligefrem gøres kun med en diskette.


jeg vil lige bemærke nogen enkle ting i forhold til dette.

punkt et så var den opringelige ide ikke at forære en offentlig institution en computer som stod fremme som alle kunnne hærge men at give dem som ikke har råd til eller selv har mulighed for at få en brugbar computer.

hvis at man så alligevel giver eksembelvis et plejehjem eller bibliotek en computer som skal stå frit fremme var det så ikke meget nærliggende at lave en gæste konto uden rettigheder. evt rette i menuen så der kun fremstår de enkelte programmer som de skal bruge. man kan evt oprette en brugerkonto til hver bruger som får deres eget password og dermed fuldt kontrollere adgangen til den computer.

såfremt man bruger password på grub og evt har krypteret hardisken skal man altså decideret cracke sig ind på maskinen for at komme til at hærge den. hvis ikke man har root password hvilket en gæste konto bruger jo ikke skal have udleveret under nogen omstædigheder.

det som folk skal bruge deres computer til i deres hverdag som privat person hærger ikke i så vid udstræking at de skal forvente at bruge en system restore og til det formål hvis endelig der helt uforventet skal laves en geninstalltion eller gendannelse så bruges livecd til dette.

der er iøvrigt flere system restore programmer til linux både kommercielt og opensource.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 25. apr 2009, 16:29

cmay skrev:lige en lille ide som jeg ikke er sikker på hvor langt man kan komme med men jeg har førhen da jeg har kendt en der havde en ordblind søn eksperimenteret med espeak.

men jeg har aldrig fået fundet ud af hvordan man får dansk accent på hvilken ville være en oplagt mulighed at som udgangspunkt i det mindste at have mulighed for at benytte sig af i forskellige sammenhænge. der er jo i forvejen nogen andre programmer som benytter sig af espeak.

jeg har lige lavet et eksemble på en oplæsning af man siden for bash.
som man kan høre så taler den jo ikke ordentligt dansk og jeg ved iøvrigt ikke om der allerede findes en tekst oplæser som kan bruges i forhold til vores danske accent.

Kode: Vælg alt

#! /usr/bin/env bash
#
man bash |espeak
#


hvis man kunne finde de programmer som kan bruges til at læse pdf og andre tekstfiler op så var det en fin lille hjælp til dem som ikke kan læse af den ene eller anden årsag
m
en det er altså ikke nemt at forstå hvis man læser en dansk fil op hvor det så går bedre med engelske tekster.

http://espeak.sourceforge.net/
det ser ud til at fra deres hjemmeside at dømme at der er et arbejde på at gøre det muligt at bruge espeak med flere sprog end lige engelsk. jeg vil forske lidt videre i det her alligevel men jeg vil gerne lige høre hvad i andre tænker om det her?.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 27. apr 2009, 03:50

Den daemon jeg har tænkt mig at lave skal blandt andet gøre det muligt at skifte skærm, hvis det stadig er sådan at X serveren stadig ikke er glad for et skift af skærm.

@lath
hvor lang tid vil det tage dig at lave den her. den kan evt blive ret værdifuld for andre projekter også da der jo er en stigende tendens til at blive udviklet minimale distributioner til ældre hardware, dog så som regel er de små distributioner som tiny core eller tty linux og vector linux ikke for begyndere .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 27. apr 2009, 21:44

ikke for noget men jeg ville gerne lige høre om i stadig er friske på at arbejde på den her ide.

jeg har som udgangspunkt i sin tid kun meldt mig til det danske ubuntu forums i håb om at jeg ville kunne finde nogen som var med på noget i stil med de her ting som jeg har fremlagt igennem denne tråd mens jeg så dog ikke havde en reel forventning om det og derfor også ville have prøvet andre muligheder af.

hvis at tværtimod at her er et project igang så er mit formål med at melde mig ind jo udlevet og jeg vil såmænd også gerne hjælpe med de her ting så meget jeg kan. hvis behovet skulle være der.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 2. maj 2009, 09:51

 




Jeg må hellere for en ordens skyld orientere om, at mit videre arbejde på sagen er blevet standset af administrationen, fordi det ikke passer til forum.

Så jeg vil ønske dem, der er tilbage fortsat god arbejdslyst med de dele af projektet, som må gennemføres.




 

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf lath » 2. maj 2009, 22:12

cmay skrev:ikke for noget men jeg ville gerne lige høre om i stadig er friske på at arbejde på den her ide.

jeg har som udgangspunkt i sin tid kun meldt mig til det danske ubuntu forums i håb om at jeg ville kunne finde nogen som var med på noget i stil med de her ting som jeg har fremlagt igennem denne tråd mens jeg så dog ikke havde en reel forventning om det og derfor også ville have prøvet andre muligheder af.

hvis at tværtimod at her er et project igang så er mit formål med at melde mig ind jo udlevet og jeg vil såmænd også gerne hjælpe med de her ting så meget jeg kan. hvis behovet skulle være der.


Det vil jeg gerne - efter 4 juli 2009.

  • først skal vi starte projektet op, så projektet skal have en officiel hjemmeside
    • Vi skal beskrive en klar målgruppe for distributionen. Mit forslag: Ældre og handicappede mennesker i hele verden.
    • Vi skal have nogle testbrugere - jeg har muligvis nogle forbindelser at trække på. (Jeg skal først have deres accept før jeg nævner dem offentligt - Hint: Det er en offentlig myndighed)
    • Vi skal have lavet liste af features, som vi ønsker vores distribution skal have - og hvornår de skal være ude på gaden (i form af en prioriteret liste, som konstant opdateres efter testbrugernes ønsker)
    • Da vi ikke starter fra scratch - kunne vi skrælle/modificere en Xubuntu. Det er den udgave af de oficielle Ubuntus, som er mest light med hensyn til hardwarekrav jeg kender til.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 3. maj 2009, 08:01

det lyder godt:)

jeg kan godt teste de første iso images på et par af mine tre gamle maskiner hvis det skulle være.

jeg har også en bror som har købt eget domæne men den side som stod der er pillet ned og vi har givet lidt op på den. den kunne evt måske laves til hjemmeside for projectet hvis ingen andre muligheder står lige for. (jeg skal lige spørge først naturligvis)

jeg skal til at have en ny øjen operation snart så jeg holder mig meget i baggrunden lige for tiden i de fleste forums jeg ellers er aktiv i fordi jeg ved godt jeg ikke kan hjælpe på samme måde når jeg ikke kan se. men jeg har lige holdt øje med den her tråd de sidste par dage.

jeg har heller ikke nok erfaring i forhold til kode til at kunne bidrage med dette til nogen projekter. og den plan jeg havde om at begynde at oversætte og skrive dokumentation er ved at blive urealistisk nu efter mit syn er blever forværret markant. jeg har kun nået at oversætte et enkelt program. jeg beta tester dog stadig væk gladeligt både OS og alfha softaware .
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster