er der interesse for gamle pc

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 9. mar 2009, 21:17

hej.
jeg har i lang tid brugt gamle computere som jeg sætte i stand fra gamle dele og jeg bruger selv lige nu min 12 år gamle fujitsu siemens med debian lenny mest fordi den står på mit stuebord og den kan med sine 300 mb ram og intel celeron 600 mhz lige så meget som den skal kunne til normalt brug.
jeg har så haft en ide om at prøve at sætte gamle computer istand til salg dog ikke med profit som sådan men med linux installeret . jeg vil gerne udbrede kendskabet til linnux og samtidig har jeg arbejdet på en genbrugstation for jeg blev pensionet. jeg har hørt fra gamle kollega at idag skrotte vi så mange gode gamle ting som fylder mere end vi kan nå at brænde af og det forurener helt vildt med gamle computere der ikke har gjort andet end ikke at være fem år gamle og ikke kan leve op til windows vista system krav. jeg vil defor gerne spørge om andre har interesse i gamle computere rent generelt og egentligt hvis nogen kender til noget projekter i danmark der ligesom der findes i udlandet hvor man forære gamle istandsatte computere til folk der ikke har råd til det så vil jeg være meget interesseret i at vide noget om dette. evt hjælpe så godt jeg kan i min gode perioder.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jarlen » 9. mar 2009, 22:53

Mht. projekter kan du evt. prøve at snakke med pihl om Fair Danmark, det kan være de kan bruge noget af det.
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 10. mar 2009, 00:28

det er sådan noget i den stil jeg leder efter. tak skal du have.
jeg har en enkelt pc jeg kan donere til formålet.

jeg vil da gerne hvis andre i min omegn ville være med til at sidde og hygge sig med at fixe gamle pc til et sådan project mens jeg dog ikke har kørekort eller bil så vil det nemlig være mig lidt besværligt at samle dele ind men jeg viljen til at ville gøre noget for andre uden at tænke på at skulle have noget for det.

er der mulighed for at gå igang med en lille gruppe her i vejle omegn så var jeg med på den lige med det samme og ville også godt ligge hjem til (og give kaffe)

jeg nærlæser lige den hjemmsige et par gange inden jeg kontakter dem på adressen.
mange tak.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 12. apr 2009, 02:34

cmay

Jeg har set, at mange ældre slet ikke har prøvet at surfe på Internettet endnu.
Så der er nok et potentiale, hvis man kan finde det.

Men det forudsætter måske som det mindste, at maskinen er nem at genetablere, hvis den går i kaos.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf thj01 » 12. apr 2009, 12:07

lige et lille indspark.

Jeg håber at jeres pc'ere bliver kørt til destruktion de rigtige steder hvor man sørger for at få dem pensioneret og genbrugt på rette vis.

Og så en anden ting

De gamle maskiner bruger uhensigtsmæssig meget strøm i forhold til nye maskiner, så besparelsen er kun i første omgang, for hvis man bare pøser CO2 ud, så kan det være lige meget.

Men jeg synes at ideen er god, hvis man kunne lave en distro, der var af No BullShit type. start lortet og det virker. hvis det går i stykker vælger man en menu og så bliver alt genetableret på nær den del hvor ens dokumenter ligger.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Warhawk » 12. apr 2009, 12:11

@cmay

Jeg synes at det er et rigtigt godt initiativ. Der er enormt mange ældre mennesker som aldrig har stiftet bekendtskab med en computer (som Jakob77 også nævner), og det er helt grotesk at prakke en supercomputer med Vista på disse stakkels mennesker. Deres behov er at kunne surfe på nettet, sende og modtage emails, og måske et par småting mere. Dette kræver ikke Vista (selvom M$ ihærdigt vil have os til at tro dette). En ældre velfungerende maskine med en Xubuntu klarer opgaven perfekt.

Kan lige nævne at jeg i sidste uge ordnede en gammel Medion bærbar for en kammerat. Fik installeret Xubuntu 9.04 på den, og så var den som ny igen. Han blev utrolig glad fordi den nu kørte bedre end den nogensinde havde gjort med Windows XP.

Det ville være dejligt hvis folk med begrænset behov kunne købe ældre maskiner med en simpel Linux udgave til få hundrede kroner - det ville være godt for både mennesker og miljø.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 12. apr 2009, 12:34

jeg fik den ide da jeg snakked med min gamle arbejdskammerat som jeg mødte på genbrugscentral jeg arbjede, det ligge sådan lige for tiden at en computer som er bare ti år gammel vil stadig bruge mindre strøm på hundred år hvis den køre uafbrudt end det tager af krafter på vores miljø at lave en ny. derudover så ligger der tre gange så meget eletronik på genbrug og affaldpladser til at vi kan nå at brænde af fordi folk har vænnet sig til vores brug og smid væk kultur.

hvis nogen var med på at starte en lille hygge klub op der reparere og stort set næsten forære gamle computer til folk som reelt ikke har et behov for meget andet end internet adgang og kunne skrive et brev en gang i mellem så ville det være en god måde at hjælpe vores miljø emn også at få flere linux maskiner ud blandt folk. stadig væk er det en stor mundfuld at tage men jeg har da et par gamle omputere jeg godt kan undvære som jeg ellers kun bruger til betatesting . dem venter jeg bare på en der kan bruge dem kommer og spørger om de må få.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 12. apr 2009, 21:54

Strømforbruget på ældre PC'er kan godt have betydning.
Men er det til en gammel kone, så er det nok min erfaring, at maskinen mest skal bruges til at prale med, uden den bliver tændt, og så betyder det jo ikke så meget. :wink:
Og er det i et hus med EL-varmen tændt, så må det nok være helt ligegyldigt.

Derimod betyder det meget, om den er nem at betjene og bringe i orden igen, hvis den går i udu.

Havde det været i DOS, så kunne det hele have været ordnet automatisk ved at boote på en diskette.
Derved kunne man formatere C-drevet og udpakke en backup fra D-drevet og ding dong, så var den klar igen.

Men så enkelt kan det vist ikke gøres med Ubuntu..?

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 12. apr 2009, 23:05

http://www.freedos.org/
jeg kender godt til dos:)

der er heller ikke nogen der siger der kun skal være ubuntu på de pc der bliver lavet.

nogen af dem er så gamle og med så små specs at man ikke kan bruge en moderne linux distribution som ubuntu men er nødt til at lave en custom debian eller andet. puppy linux damn small linux og vector linux er gode til computer der ikke har så meget ram.

det er ihvertfald dem som jeg personligt kender til og kan anbefale til computere med små specs som for eksembel min stue computer med 300 mb ram og 600mzh proccesor og en 14 gigabyte harddisk. som køre ganske forunderligt hurtigt og stabilt med debian lenny med open-box og lxde.

dos er ikke efter min mening dog særlig egnet til nutidens almene brug som email og diverse internet brug og jeg brugte kun Freedos til at lære turbo pascal 7.0 og for at få noget ud af et par bøger jeg havde fra biblioteket som henvendte sig til et dos miljø.

man kan også altid geninstallere hvis der går alt for meget rod i ens linux system og det vil der højst sandsyndeligt sjælden gøre hvis folk nøjes med at logge på for at bruge internet ,skrive et brev og printe ud ,se en film eller høre musik og ellers lader være med at pille i systemet som sådan.
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2009, 10:14

cmay

Jeg synes, at du undervurderer vigtigheden af at kunne genetablere systemet på en enkel måde.

Jeg kunne måske godt finde på at give et par PC'er til dagligstuerne på de gamles hjem. Men jeg har også et klart billede af, at det ikke er noget, som jeg vil gå og supportere i tide og utide.
Derfor er det helt afgørende for mig, at en genetablering er så nem som at klø sig selv i nakken.

Der skal selvfølgelig være genveje på skrivebordet, men mit menusystem, som er under opbygning, er netop også beregnet til at kunne gøre det nemt for ukyndige.
En enkelt tast for at åbne terminalen, og et udleveret A4-ark med simple ord for genveje.

F.eks. Ældresagen: Skriv "sagen" i terminalen og tryk enter.
Skriv "vejr" for at se vejret.
Skriv "sluk", hvis maskinen skal slukkes.
osv..

Hvis nogle beboere har specielle ønsker om at kunne se bestemte sider, så kan de selv bestemme ordet til genvejen.
En gammel mand har måske en søn, som hedder Otto, og han har en hjemmeside, som den gamle gerne vil følge med i.
Jeg vil så finde det helt naturligt at bruge 30 sekunder på at lave en lille kommando ved navn "otto", som åbner siden.

Det skal være nemt og enkelt.! :)

ChrisBuchholz
Indlæg: 333
Tilmeldt: 29. okt 2008, 23:39
IRC nickname: ChrisBuchholz
Geografisk sted: Nyborg, Fyn, Danmark

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf ChrisBuchholz » 14. apr 2009, 11:16

Jakob77 skrev:cmay

Jeg synes, at du undervurderer vigtigheden af at kunne genetablere systemet på en enkel måde.

Jeg kunne måske godt finde på at give et par PC'er til dagligstuerne på de gamles hjem. Men jeg har også et klart billede af, at det ikke er noget, som jeg vil gå og supportere i tide og utide.
Derfor er det helt afgørende for mig, at en genetablering er så nem som at klø sig selv i nakken.

Der skal selvfølgelig være genveje på skrivebordet, men mit menusystem, som er under opbygning, er netop også beregnet til at kunne gøre det nemt for ukyndige.
En enkelt tast for at åbne terminalen, og et udleveret A4-ark med simple ord for genveje.

F.eks. Ældresagen: Skriv "sagen" i terminalen og tryk enter.
Skriv "vejr" for at se vejret.
Skriv "sluk", hvis maskinen skal slukkes.
osv..

Hvis nogle beboere har specielle ønsker om at kunne se bestemte sider, så kan de selv bestemme ordet til genvejen.
En gammel mand har måske en søn, som hedder Otto, og han har en hjemmeside, som den gamle gerne vil følge med i.
Jeg vil så finde det helt naturligt at bruge 30 sekunder på at lave en lille kommando ved navn "otto", som åbner siden.

Det skal være nemt og enkelt.! :)


...jeg vil sku våge at påstå, at det er nemmere for ældre mennesker at trykke på et ikon med musen, end at fyre en tastekombination af, hvorefter de skal skrive på tasteturet...

Jarlen
Indlæg: 834
Tilmeldt: 1. jun 2008, 18:23
IRC nickname: Jarlen
Geografisk sted: København

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jarlen » 14. apr 2009, 12:20

Jakob77 skrev:cmay

Jeg synes, at du undervurderer vigtigheden af at kunne genetablere systemet på en enkel måde.

Jeg kunne måske godt finde på at give et par PC'er til dagligstuerne på de gamles hjem. Men jeg har også et klart billede af, at det ikke er noget, som jeg vil gå og supportere i tide og utide.
Derfor er det helt afgørende for mig, at en genetablering er så nem som at klø sig selv i nakken.

Der skal selvfølgelig være genveje på skrivebordet, men mit menusystem, som er under opbygning, er netop også beregnet til at kunne gøre det nemt for ukyndige.
En enkelt tast for at åbne terminalen, og et udleveret A4-ark med simple ord for genveje.

F.eks. Ældresagen: Skriv "sagen" i terminalen og tryk enter.
Skriv "vejr" for at se vejret.
Skriv "sluk", hvis maskinen skal slukkes.
osv..

Hvis nogle beboere har specielle ønsker om at kunne se bestemte sider, så kan de selv bestemme ordet til genvejen.
En gammel mand har måske en søn, som hedder Otto, og han har en hjemmeside, som den gamle gerne vil følge med i.
Jeg vil så finde det helt naturligt at bruge 30 sekunder på at lave en lille kommando ved navn "otto", som åbner siden.

Det skal være nemt og enkelt.! :)


Det virker som overkill at lave et helt menusystem for at kunne bruge nogle foruddeffinerede aliaser. Der findes allerede alias i Linux, hvorfor genopfinde den dybe tallerken?
jesperjarlskov.dk - Blog om Ubuntu, fri software og andet godt :-)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf Jakob77 » 14. apr 2009, 15:14

Jarlen skrev:Det virker som overkill at lave et helt menusystem for at kunne bruge nogle foruddeffinerede aliaser. Der findes allerede alias i Linux, hvorfor genopfinde den dybe tallerken?


En del af menusystemet er allerede baseret netop på alias.
Hvis du vil ud af en terminal med genvejen "x", så tror jeg næsten ikke, at du kan gøre det via et script.
Men kan det lade sig gøre, så vil jeg meget gerne vide det.

Omvendt kan du heller ikke gøre alt med alias, men behøver nogle gange et script, og jeg synes ofte, at det er at foretrække.

Hvis man ønsker at ændre PATH og vil lave en samling scripts til at starte programmer med, så synes jeg, at det må være ok, at tale om et "menusystem".
Egentlig troede jeg, at det var ganske banalt. Jeg kan jo lave det hele på få timer til DOS
Derfor forbavses jeg også over at se ordet "overkill", for jeg synes virkelig ikke, at det burde være noget særligt, hvis man ved lidt om scriptkoder.
Min idé er jo netop, at det skal bestå af simple scripts, som de fleste nemt kan hitte ud af at tilpasse.
Den gamle skal måske ikke selv tilpasse, men så bliver det nemmere for mig eller en anden.

ged.sh, som jeg skrev om i en tidligere tråd, kan f.eks. være en meget vigtig nøgle til dette.

cmay
Indlæg: 461
Tilmeldt: 24. feb 2009, 22:45

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf cmay » 14. apr 2009, 22:01

Havde det været i DOS, så kunne det hele have været ordnet automatisk ved at boote på en diskette.
Derved kunne man formatere C-drevet og udpakke en backup fra D-drevet og ding dong, så var den klar igen.

Men så enkelt kan det vist ikke gøres med Ubuntu..?


der er da en livecd. eller usb key. men idag er floppy jo gået helt ud af brug. jeg bruger stadig floppy en enkelt gang imellem da jeg har har freedos i perioder med jeg bruger det ikke til andet og det er efterhånden sjælden.

linux er designet til at køre med en oppetid på flere månder eller endog år uden genstart af systemet (servers)og helt ærligt så går systemet med stor sandsynlighed aldrig ned eller går i udu hvis ikke man selv piler ved det i hele tiden.

hvilket de fleste der kun skal bruge til simple arbejdsopaver ikke gør men istedet med vanen tro fra windows klikker på et icon på skrive bordet og forventer at alle andre systemer skal være sådan opbygget.

jeg tænker at en installation med ubuntu som den er fra starten af vil være fin til de fleste hvis de restricted codecs er installeret.

til de ældre som har sværere ved at overskue eller grundet ledsmerter og lignede de ting kan man redde meget ved at ligge nogen lidt større ikoner på skrive bordet og fjerne de programmer fra menuen som ikke skal bruges til noget i dagligdagen.

jeg kender meget få der ikke vil kunne finde ud at bruge ubuntu mens der dog er undtagelser. jeg kender en der ikke kan finde ud at gøre andet med sit system end at spille de kortspil der er i windows 98 . dem der er så uintresseret i hvordan en computer funger kan man næsten ikke heller gøre andet med end at give dem tre ikoner på skrive bordet som hedder firefox ,kabale og sluk maskinen.

det mest vigtige er dog at man får fundet ud af punkt et:
er der overhovedet nogen der vil gå igang med sådan et project og hvordan skal man få det hele til at hænge sammen.

punkt to:
med mindre man har bestems sig for at man gerne vil give support på de maskiner man sælger/forære væk så skal man nok sørge for at gøre maskinen så nem at vedligeholde for andre som overhovedet muligt. hvilket måske kan udelukke en distribution som gentoo eller tinycore som ellers ville være nem at tilpasse meget nøjagtigt til de enkles særbehov.(debian kan man customise selfølgig også men den sige så mange er for svær for begyndere at bruge :))

jeg har måske en mulighed for at ligge en hjemmeside til hvor man kan ligge billeder ud af projectet og lignede (min bror har købt et eget domæne) men jeg er som førtidspenionist selv i den situation at jeg kan ikke holde til at lave alt for mange projecter. derudover så skal der jo også være en mulighed for at få det til at køre nogenlunde rundt således man ikke selv skal ud at bruge penge på at reparere gamle pc som de fleste vil smide væk og forære dem til folk som vi indtil videre har antaget ikke kan finde ud af selv at brænde en iso fil og reparere en gammel pc fundet på genbrug eller lignede.


jeg oprettede egentligt den her tråd for at høre om der var nogen der havde en ide om det her kunnet lade sig gøre og om der faktisk var en interesse for det. jeg har ikke kunnet sælge nogen af mine gamle computer men folk kommer stadig en gang imellem slæbende med gamle windows XP maskiner som faktisk for det meste kun fejler det at de er smækfulde af virus. og vil genre have dem reparet gratis... dem prøver jeg at nævne for at deres computere vil køre meget bedre med ubuntu og den vil være gratis for dem. de fleste krymper tæer ved tanken om ikke at have deres velkendte start knap i venstre hjørne til at slukke for deres maskine efter endt brug:)
har grå stær. forklare mine (ofte) stavefejl

Kode: Vælg alt

#include <stdio.h>
int main(int argc, char** argv) { int beer; for(beer = 100;beer > 0; beer--)printf("%d bottles of beer%s on the wall take %d down and pass it around \n",beer,beer == 1 ? "":"s",beer -1); return 0;}

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: er der interesse for gamle pc

Indlægaf soundpartner » 14. apr 2009, 22:26

cmay skrev:
Havde det været i DOS, så kunne det hele have været ordnet automatisk ved at boote på en diskette.
Derved kunne man formatere C-drevet og udpakke en backup fra D-drevet og ding dong, så var den klar igen.

Men så enkelt kan det vist ikke gøres med Ubuntu..?


der er da en livecd. eller usb key. men idag er floppy jo gået helt ud af brug. jeg bruger stadig floppy en enkelt gang imellem da jeg har har freedos i perioder med jeg bruger det ikke til andet og det er efterhånden sjælden.

linux er designet til at køre med en oppetid på flere månder eller endog år uden genstart af systemet (servers)og helt ærligt så går systemet med stor sandsynlighed aldrig ned eller går i udu hvis ikke man selv piler ved det i hele tiden.

hvilket de fleste der kun skal bruge til simple arbejdsopaver ikke gør men istedet med vanen tro fra windows klikker på et icon på skrive bordet og forventer at alle andre systemer skal være sådan opbygget.

jeg tænker at en installation med ubuntu som den er fra starten af vil være fin til de fleste hvis de restricted codecs er installeret.

til de ældre som har sværere ved at overskue eller grundet ledsmerter og lignede de ting kan man redde meget ved at ligge nogen lidt større ikoner på skrive bordet og fjerne de programmer fra menuen som ikke skal bruges til noget i dagligdagen.

jeg kender meget få der ikke vil kunne finde ud at bruge ubuntu mens der dog er undtagelser. jeg kender en der ikke kan finde ud at gøre andet med sit system end at spille de kortspil der er i windows 98 . dem der er så uintresseret i hvordan en computer funger kan man næsten ikke heller gøre andet med end at give dem tre ikoner på skrive bordet som hedder firefox ,kabale og sluk maskinen.

det mest vigtige er dog at man får fundet ud af punkt et:
er der overhovedet nogen der vil gå igang med sådan et project og hvordan skal man få det hele til at hænge sammen.

punkt to:
med mindre man har bestems sig for at man gerne vil give support på de maskiner man sælger/forære væk så skal man nok sørge for at gøre maskinen så nem at vedligeholde for andre som overhovedet muligt. hvilket måske kan udelukke en distribution som gentoo eller tinycore som ellers ville være nem at tilpasse meget nøjagtigt til de enkles særbehov.(debian kan man customise selfølgig også men den sige så mange er for svær for begyndere at bruge :))

jeg har måske en mulighed for at ligge en hjemmeside til hvor man kan ligge billeder ud af projectet og lignede (min bror har købt et eget domæne) men jeg er som førtidspenionist selv i den situation at jeg kan ikke holde til at lave alt for mange projecter. derudover så skal der jo også være en mulighed for at få det til at køre nogenlunde rundt således man ikke selv skal ud at bruge penge på at reparere gamle pc som de fleste vil smide væk og forære dem til folk som vi indtil videre har antaget ikke kan finde ud af selv at brænde en iso fil og reparere en gammel pc fundet på genbrug eller lignede.


jeg oprettede egentligt den her tråd for at høre om der var nogen der havde en ide om det her kunnet lade sig gøre og om der faktisk var en interesse for det. jeg har ikke kunnet sælge nogen af mine gamle computer men folk kommer stadig en gang imellem slæbende med gamle windows XP maskiner som faktisk for det meste kun fejler det at de er smækfulde af virus. og vil genre have dem reparet gratis... dem prøver jeg at nævne for at deres computere vil køre meget bedre med ubuntu og den vil være gratis for dem. de fleste krymper tæer ved tanken om ikke at have deres velkendte start knap i venstre hjørne til at slukke for deres maskine efter endt brug:)


der er en gut der har lavet en dansk ubuntu.
man kunne evt høre ham ad om han kunne være behjælpelig med at lave en ubuntu uden alt det der lir og med restrikted extras, samt alt det andet der nu skal være i... derefter er det jo bare at installere og shippe maskiner afsted.
der er "væresteder" alle mulige steder og kunne man få et sådant til at gå ind i projektet, evt søge penge fra ældresagen, lions, diverse it-fonde osv ku det jo være man kunne få dækket sine udgifter den vej rundt.
hvis folk læssede computere af foran min dør og kom og hentede dem igen så kunne jeg sgu sikkert reparere og få dem til at virke... (hell jeg gør det i forvejen efterhånden for venners venner og deres bekendte) ved at "huske" hvad man gør for at få den op at køre så kan løsningerne så bygges ind i næste version af oldbuntu eller hvad den nu skal hede...
Det ville være vigtigt for mig at oldbuntu bliver baseret på lts versionerne og at maskinen selv opdaterer sig selv (super nemt at fikse)

man kan sætte en virtuel ssh-server op et sted og inkludere en icon der spørger om fjernsupport. denne vil så sende en mail til supportgruppen. en supporter vil så svare med en mail eller et link som der skal trykkes på inden kl XX.XX som laver forbindelse til ssh-serveren og supporteren kan så logge ind på maskinen og "fikse den" logge af og afbryde forbindelsen.

hvis man fik bygget en organision op til at håndtere det med medlemmer (der betaler et mindre kontigent) fik lavet nogle fede logos osv ku man sikkert få firmaer til at donere hardware ved udskiftning, få noget medieomtale osv... første "kunder" kunne være plejehjem, ældreorganisioner, og efterhånden som man fik medieomtale så kunne man "søge" om at få en oldbunu maskine...
hell som det er nu ku man sikkert få et eller andet it/ældre-ministerie til at spytte penge i projektet

hvis ubuntudanmark så stod som en af bagmændende så ville det også give super reklame og street-cred for ubuntudanmark
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster