**** UBUNTU/LINUX

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.
Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Don S » 25. okt 2008, 22:23

Inden for "miljøet" bruges udtrykket i stigende grad som en positiv karakteregenskab.

Skræmmende passende.
Billede

Billede Billede

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf soundpartner » 25. okt 2008, 23:40

Don S skrev:
Inden for "miljøet" bruges udtrykket i stigende grad som en positiv karakteregenskab.

Skræmmende passende.

se nu bliver det spændende...
den måde du siger atdet er skræmmende at det passer, samt artiklen får mig til at tænke på en diskution jeg har haft mange gange...

ER "nørd" et positivt eller negativt ladet ord?

er "en hacker" et positivt eller negativt ord/udtryk?

i min værden står begge to for noget der både er negativt og positivt.
en nørd er en person der interesserer sig meget for et emne... det kan være alt fra film, computere, hifi til god mad vin, makeup eller noget helt ottende. det vigtige er at en nørd er en person som bruger meget tid på det vedkommende interesserer sig for og sætter sig grundigt ind i stoffet.
jeg vil derfor argumentere for at selv den dummeste dulle der bruger timer forand spejlet for at komme til at se godt ud kan kaldes en nørd..

den positive: en person men en hobby/interesse som vedkommende bruger meget tid og måske enda penge på. en person der sætter sig dybt ind i tingene og altid er interesseret i at komme viddere/lære mere.
den negative: alt det ovenstående, men lige tanden for langt således at der ikke er tid/råd til andet end sin hobby...

en hacker... en person som sætter sig så meget ind i et emne og hvorledes dette emne fungerer at vedkommende også får viden om hvor og hvorledes man kan manipulere emnet.

den positive er den hacker der bruger det til gode ting
den negative... ja den person som tager det tanden for langt og bruger det til noget skidt
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf eitreach » 25. okt 2008, 23:46

Der er ikke noget mere oprigtigt end dedikation - og dedikation er godt. Det er ting som er udover dedikation, som kan være negativt - men det ville være negativt, også selvom der ingen dedikation var.

Og nu vil jeg se Star Trek. Sgu.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf soundpartner » 25. okt 2008, 23:47

eitreach skrev:Der er ikke noget mere oprigtigt end dedikation - og dedikation er godt. Det er ting som er udover dedikation, som kan være negativt - men det ville være negativt, også selvom der ingen dedikation var.

Og nu vil jeg se Star Trek. Sgu.


Star Trek... HVOR
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf eitreach » 25. okt 2008, 23:53

soundpartner skrev:
eitreach skrev:Der er ikke noget mere oprigtigt end dedikation - og dedikation er godt. Det er ting som er udover dedikation, som kan være negativt - men det ville være negativt, også selvom der ingen dedikation var.

Og nu vil jeg se Star Trek. Sgu.


Star Trek... HVOR


127.0.1 - -min- 127.0.1! :P

- Og imorgen aften på SBS Net - jeg mener der kommer et afsnit omkring kl. 21.40. Forud har der lige været Battlestar Galactica, Stargate SG-1, og Stargate Atlantis, som starter kl. 19:10.
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

soundpartner
Indlæg: 3461
Tilmeldt: 27. sep 2008, 23:51
IRC nickname: sound
Geografisk sted: København

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf soundpartner » 26. okt 2008, 00:07

eitreach skrev:
soundpartner skrev:
eitreach skrev:Der er ikke noget mere oprigtigt end dedikation - og dedikation er godt. Det er ting som er udover dedikation, som kan være negativt - men det ville være negativt, også selvom der ingen dedikation var.

Og nu vil jeg se Star Trek. Sgu.


Star Trek... HVOR


127.0.1 - -min- 127.0.1! :P

- Og imorgen aften på SBS Net - jeg mener der kommer et afsnit omkring kl. 21.40. Forud har der lige været Battlestar Galactica, Stargate SG-1, og Stargate Atlantis, som starter kl. 19:10.

nååå ja mente også nok... jeg har da også hele atlantis stående på hylden (alle 5 sæsonner) men det er bare ikke det samme som at følge med en gang om ugen
Senest rettet af soundpartner 26. okt 2008, 01:00, rettet i alt 1 gang.
Selvudnævnt guru når det drejer sig om mobilt bredbånd

Webmaster og stifter af:
Billede
Hvor du finder scripts til en hver situation

Billede

eitreach
Indlæg: 2478
Tilmeldt: 24. jul 2007, 19:32
IRC nickname: eitreach
Geografisk sted: København

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf eitreach » 26. okt 2008, 00:46

Det har nu sin pris.. Jeg skal ud og investere i mere hyldeplads, efter jeg er begyndt at organisere alle 49 discs. :P
"A Narn heavy cruiser?!"

Fornuftig opførsel: faq.php#f00
Guide til ooh shiny: viewtopic.php?f=11&t=2189
Guide til 3d-effekter: viewtopic.php?f=11&t=4393

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Don S » 26. okt 2008, 01:07

Jeg står over for et problem ved at blive kaldt nørd. For i min verden, er det sådan set positivt, men jeg lider af at have et utal af interesser og jeg dedikerer enormt meget tid til disse. Så hvis definitionen på en nørd, er en der kun har en eller få interesse(r), som vedkommende går meget op i, falder jeg nok ikke under de forhold.

En hacker er i min verden en Open Source "programmør". At sige programmør virker for mig professionelt/kommercielt og proprietært. En der ser en vis prestige i at have taget en uddannelse i et programmeringssprog. En hacker programmerer/koder af lystens skyld, hvor en programmør gør det for pengene (for at gøre det sort/hvidt). En cracker derimod, er en person der forsøger at bryde ind i systemer og nedbryde dem, for at få et budskab frem og få status i crackersamfund - det som medierne kalder en hacker.
Billede

Billede Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Jimmyfj » 26. okt 2008, 02:12

Don S skrev:Jeg står over for et problem ved at blive kaldt nørd. For i min verden, er det sådan set positivt, men jeg lider af at have et utal af interesser og jeg dedikerer enormt meget tid til disse. Så hvis definitionen på en nørd, er en der kun har en eller få interesse(r), som vedkommende går meget op i, falder jeg nok ikke under de forhold.

En hacker er i min verden en Open Source "programmør". At sige programmør virker for mig professionelt/kommercielt og proprietært. En der ser en vis prestige i at have taget en uddannelse i et programmeringssprog. En hacker programmerer/koder af lystens skyld, hvor en programmør gør det for pengene (for at gøre det sort/hvidt). En cracker derimod, er en person der forsøger at bryde ind i systemer og nedbryde dem, for at få et budskab frem og få status i crackersamfund - det som medierne kalder en hacker.


Efter min mening skal vi her til at skelne lidt. Nu ér computer-verdenen jo ikke den eneste verden, hvor ordet programmør optræder. En "programmør" er mange ting. Bl.a. inden for psykologien findes der et begreb kaldet NLP, som på dansk er blevet til Positiv Om-programmering af Hjernen. Altså en "hjerne-programmør".

Ordet "programmør" er ikke et "fy-ord" i min verden. Det er en dygtig tekniker, som kan få bl.a. hardware til at opføre sig på bestemte måder.

For mig er "nørd" en kompliment. Det er en titel, jeg tager mod med kyshånd, for den er samtidig en anerkendelse af mine evner omkring computere og computer-netværk. Problemet omkring ordet "nørd" er nok nærmere, at menige Hr. og Fru Danmark, som ikke interesserer sig for den indvendige side af computer-kabinettet bruger ordet "Nørd" om de mennesker, hvis interessefelt ligger en tand over deres, og hvis evner rækker endnu længere begrundet i "Nørdens" videbegær. Derfor er "Nørd" blevet noget negativt i den forstand, at det er blevet et yndet udtryk for ikke-teknisk mindede personer overfor folk med teknisk interesse.

Ordet "Nørd" hører ikke hjemme overfor en person, som interesserer sig for eksv. Hi-Fi. Her bruger man gerne ordet "kender", eller "freak".
Lige som man heller ikke kan være nørdet med mad, vin etc. "Nørd" opstod, som nævn, som en noget negativ betegnelse af en IT-interesseret person.

Og "Hacker" - Det er ikke en Open Source programmør med hang til åbne kildekoder. En hacker er en person, som laver en ændring i en åben kildekode, et "hack", for at tilpasse et stykke softwares utilstrækkelighed overfor personens behov. Dermed KAN en hacker heller ikke være en kriminel person på linje med en "cracker", hvis eneste formål er at optræde destruktivt overfor andre.

Blot min anskuelse af de tre nævnte ord.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Don S
Indlæg: 473
Tilmeldt: 3. dec 2007, 21:41
IRC nickname: Don_S
Geografisk sted: Melby, Nordsjælland

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Don S » 26. okt 2008, 02:31

Jimmyfj skrev:Og "Hacker" - Det er ikke en Open Source programmør med hang til åbne kildekoder. En hacker er en person, som laver en ændring i en åben kildekode, et "hack", for at tilpasse et stykke softwares utilstrækkelighed overfor personens behov.

Derfor er personen vel nødvendigvis nødt til at kunne programmere/kode i et vist omfang? Jeg synes det er for flydende, hvornår det er et hack og hvornår der er tale om en reel tilføjet feature, derfor kalder jeg bare begge dele for hacks, da det lyder federe og mere nyskabende. Jeg er på det seneste blevet ret glad for at bruge koder/coder, da jeg stadig har et eller overfor programmør, men hacker er stadig et ord jeg vil bruge, om en person der arbejder på koden i et Open Source projekt.
Jeg følger i høj grad definitionen givet her:
[To be a hacker] includes building, rebuilding, modifying and creating software [...]

At bygge og lave software, vil jeg mene ikke kun inkluderer ændringer i koden, men reel udvikling af software.
Billede

Billede Billede

Jimmyfj
Indlæg: 1712
Tilmeldt: 19. jul 2007, 19:35
Geografisk sted: Nordjylland

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Jimmyfj » 26. okt 2008, 02:40

[To be a hacker] includes building, rebuilding, modifying and creating software [...]

At bygge og lave software, vil jeg mene ikke kun inkluderer ændringer i koden, men reel udvikling af software.[/quote]

Totalt enig der. Koder/Coder/Programmer er et fedt. Alle tre skriver/udvikler/hacker software. Det er vist et spørgsmål om temperament.
Men sproget Dansk er vist efterhånden så udvandet at alle ord betyder mere en en lille halv million ting på én gang. I sidste ende handler det vel om hvilke tolkninger man selv føler sig bedst hjemme i.
"OM 100 ÅR ER ALTING GLEMT !"


Ubuntu - Dev-ed.
Linux User # 448500

Artificial Intelligence
Indlæg: 2098
Tilmeldt: 18. nov 2006, 10:21
Geografisk sted: Køge

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Artificial Intelligence » 26. okt 2008, 07:45

Now for something completely different

http://www.youtube.com/watch?v=-xEzGIuY7kw

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Christian.Arvai » 26. okt 2008, 09:02

:D

nu vi er ved Wierd al, så er der også denne :

http://www.youtube.com/watch?v=Yz-grdpKVqg
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

mkkvk
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. sep 2008, 09:39

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf mkkvk » 27. okt 2008, 09:49

UNDSKYLD - jeg var træt og frustreret og skrev før jeg tænkte på at bede om hjælp.
Lektien er lært og tak for de gode råd.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: **** UBUNTU/LINUX

Indlægaf Christian.Arvai » 27. okt 2008, 09:52

mkkvk skrev:UNDSKYLD - jeg var træt og frustreret og skrev før jeg tænkte på at bede om hjælp.
Lektien er lært og tak for de gode råd.


ok :D

men hvis du stadigt har problemer, vil jeg anbefale dig at oprette en ny tråd om det, så skal vi nok prøve at hjælpe dig med at løse det.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster