Personlig email adresse - en statsopgave..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig valgfri mailadresse til hver borger..?

Ja
3
43%
Nej
4
57%
Ved ikke
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 7

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 1. maj 2015, 11:41

AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Anderledes ser det ud, hvis f.eks. et webhotel suspenderer en side og ikke kan/vil aktivere den igen med mindre de får kassen for det.

Det sker mig bekendt kun hvis man glemmer at betale sin regning eller forbryder sig på den aftale man har med udbyder, og normalt vil der være en eller flere advarsler inden en egentlig suspedring.


Det, som jeg har oplevet, er, at siden blev suspenderet, fordi jeg skulle betale. Om der kom advarsler kort forinden, ved jeg ikke, for jeg havde ikke tømt postkasse nogle uger. Men jeg tror det ikke. Derimod kom der 19 rykkere efter suspenderingen, men de gik altså til den mailkonto, som de selv havde suspenderet.
Efter min tålmodighed slap op, fordi jeg fornemmede afpresning, nåede jeg med nød og næppe at fange mail nummer 18 på et nyt webhotel, som jeg skiftede til. I mailen var der links som pegede på deres side, og der kunne jeg se, at jeg kunne indbetale 50 kr for at få mit domæne genaktiveret.
Det forsøgte jeg at gøre, men fik så besked på, at jeg skulle indbetale et helt års abonnement bare for at de ville kigge kontoen igennem. Og da jeg brokkede mig blev jeg henvist til 900 kr pr påbegyndt halve time.
Du må tro det eller undlade. Jeg har ikke lyst til at udlevere firmanavnet.




AJenbo skrev:For at få tilsendt en kode pr. email kræver det normalt at man har registeret med en mail fra et andet domæne (eks en gratis hotmail som man har som nød mail). Har man være "snu" og omgås deres system og brugt den samme mail som den skal gendanne koden til så har man jo selv sat sig i en dårlig situation.
Ellers skal det normalt forgå skriftligt, og en fysisk adresse har du vel :)


Ja, men det har man måske også, hvis man knytter alle sine adminkontakter til Hotmail.
Det vil jeg i hvert fald meget nødigt.
Så af to onder har jeg faktisk valgt den dårlige situation igen på det nye hotel.




AJenbo skrev:Ellers skal det normalt forgå skriftligt, og en fysisk adresse har du vel :)


Ja, det var jo i første afdeling af historien, at jeg oplevede den metode også. Jeg fik tilbud om, at jeg enten kunne forfalske mine stamdata på hostmasters hjemmeside, eller jeg kunne få lov til at betale 500 kr for at blive identificeret på normal vis.
Måske var jeg lidt stivnakket der, men de havde ringet til matriklen en uge forinden og fået en bekræftelse på identiteten, og jeg mente også, at det snart måtte være nok.




AJenbo skrev:Jeg vil lige påpege at jeg faktisk er en af dem der har stemt for forslaget :P



S'føli.... Der er en tid til at kværulere, og der er en tid til at stemme fornuftigt. ;)




AJenbo skrev:Jeg tro i øvrigt godt du kan regne med at der er nogle brugere der fortrækker at de kan skifte mail adresse fra tid til anden.


Som jeg skrev tidligere, så mener jeg også, at det skal være tilladt og ligetil at gøre. Dog ikke så nemt som at skifte f.eks. hotmailadresse. Man skal måske møde op et sted, f.eks. på kommunen, paskontoret eller biblioteket.
Er man typen, der gerne vil skifte mailadresse ofte, så vil jeg anbefale en anden mailservice til det formål.


AJenbo skrev:Der er sikkert også nogle spammere der ville være glade for at der findes et domæne hvor man kan ramme alle danskeres officielle email adresse (hvis staten vælger at gøre denne til NemEmail). Spam er i øvrigt og en relativ stor skjult omkostning når det kommer til at drive en mail server.


Det gør staten forhåbentlig ikke ( altså det i parantesen ), og vi vil da ikke have et register.!?
Mailadressen skal som udgangspunkt være hemmelig, og så må det være op til brugeren selv, hvem han eller hun vil dumme sig med at give den videre til. Præcist som med almindelige mailadresser i dag. Enig.?
Det er vist også for usikkert, om en almindelig mail kommer igennem eller bliver returneret korrekt efter forskrifter på almindelige mailadresser, og så kan staten ikke forsvare at sætte den op til noget meget seriøst.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 3. maj 2015, 20:09

Man må nok også regne med, hvis man sætter et oplagt godt forslag til afstemning, at mange bliver så glade, at der godt kan gå flere uger, før de får armene ned igen ( til musen, som de skal stemme "ja" med ). :)

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster