Personlig email adresse - en statsopgave..?

Her postes alt, som ikke direkte har noget med Ubuntu at gøre.

Bør det være en statsopgave at sørge for en almindelig valgfri mailadresse til hver borger..?

Ja
3
43%
Nej
4
57%
Ved ikke
0
Ingen stemmer
 
Afgivne stemmer: 7

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Claus Henriksen » 29. apr 2015, 20:57

AJenbo skrev:
Claus Henriksen skrev:Jeg ser bestemt flere fordele end ulemper ved at gøre det til en statsopgave. Man kunne udvide det lidt så kun krypterede, signerede mails var understøttet.

Så kommer vi til at skulle bruge nemid hvergang vi vil tjekke mail, det kommer sikkert til kun at fungere med webmail, alt offentlig kommunikation kommer til at skulle forgå via den adresse. Til sidst konkludere de nok også at det ikke kan betale sig at have det som email men lavere deres egen standard.

Der skal nok noget nemid indover og optionelt webmail, ja. Men mon ikke man kan vente med at anvende nemid til når man udveksler ens public gpg nøgler med andres nøgler.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2015, 21:01

De kan vel lige så godt gør det til måde man logger ind, jubii.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Claus Henriksen » 29. apr 2015, 21:03

Bruger I forresten pgp/gpg? Mon ikke vi alle kunne lære at signere og kryptere mails med de eksisterende værktøjer.
Fandt lige dette
https://www.enigmail.net/home/index.php
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2015, 21:05

Problemet er så webmail og telefonen.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 29. apr 2015, 22:08

Ivan skrev:Uanset om det er en stats eller privat opgave, vil der kunne forekomme fejl hvor mail og deres respektive konti kan gå tabt, dermed gør det det ikke bedre at det bliver statsstyret.



Jeg ved ikke, om der findes seriøs dokumentation, men det tror jeg ganske enkelt ikke er korrekt. Jeg tror, at backuppen i den offentlige sektor generelt fungerer betydeligt bedre end på et gennemsnitligt webhotel.
Men har du læst tråden ordentligt, så ved du også, at der er mange flere argumenter. F.eks. prisen på en restore, og sikkerhed for at firmaet ikke går fallit eller skifter koncept om nogle år, eller bliver alt for interesseret i at lave penge på reklamer, opgraderinger og dataudtræk osv. osv.


Ivan skrev:Du må lære at blive bedre til at vælge de serviceudbydere du selv vil bruge, eneste gang jeg har oplevet problemer var da jeg brugte b-one (de kalder sig one.com nu) hvor mailserverne var for ustabile til mit behov.


Ja, mange tak. :?
Vil det være dit endelige svar til en af dine brugere, som beder dig om hjælp til at vælge en mailadresse, som kan fungere trygt og godt resten af livet..?




AJenbo skrev:Jeg kan ikke se der skulle være noget galt med at deep link'e, måske forveksler du det med hot link


F.eks. en kort tekstintroduktion på forsiden efterfulgt af en automatisk viderestilling fra http://www.grassroots.dk til dette link:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=19989

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2015, 22:16

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Jeg kan ikke se der skulle være noget galt med at deep link'e, måske forveksler du det med hot link


F.eks. en kort tekstintroduktion på forsiden efterfulgt af en automatisk viderestilling fra http://www.grassroots.dk til dette link:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=12&t=19989


Det må du spørge grassroots.dk om det er ikke mig der køre deres side.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 29. apr 2015, 22:27

AJenbo skrev:Det må du spørge grassroots.dk om det er ikke mig der køre deres side.


Hvis siden må for dig, så er det vist svar nok for mig. Jeg skal selvfølgelig nok undlade at få noget sat ind på grassroot.dk , som er ejerne af dette domæne meget imod. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2015, 22:29

Jakob77 skrev:
Ivan skrev:Uanset om det er en stats eller privat opgave, vil der kunne forekomme fejl hvor mail og deres respektive konti kan gå tabt, dermed gør det det ikke bedre at det bliver statsstyret.


Jeg ved ikke, om der findes seriøs dokumentation, men det tror jeg ganske enkelt ikke er korrekt. Jeg tror, at backuppen i den offentlige sektor generelt fungerer betydeligt bedre end på et gennemsnitligt webhotel.
Men har du læst tråden ordentligt, så ved du også, at der er mange flere argumenter. F.eks. prisen på en restore, og sikkerhed for at firmaet ikke går fallit eller skifter koncept om nogle år, eller bliver alt for interesseret i at lave penge på reklamer, opgraderinger og dataudtræk osv. osv.

Det er ikke givet det offentlige overhovedet ville tilbyde dig at gendanne fra et backup hvis det er (eller din mener) det er selvforskyldt. Og det er heller ikke givet at de vil gøre det uden gebyr, dem har det offentlige mangle af.

Sørge for at tjekke hvad din udbyder har af backup løsninger/pakker hvis ikke det er noget du selv har tænkt dig at stå for. Hade du valgt Hotmail eller Gmail som udbyder tror jeg slet ikke du kunne have fået gendannet det så på en måde er 900 billigt sluppet.

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Det må du spørge grassroots.dk om det er ikke mig der køre deres side.


Hvis siden må for dig, så er det vist svar nok for mig. Jeg skal selvfølgelig nok undlade at få noget sat ind på grassroot.dk , som er ejerne af dette domæne meget imod. :)

Jeg er ikke ejeren af ubuntudanmark.dk hverken på den ene eller anden måde. Hvad andre siger og gør på deres sider må lidt være dem selv for.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 29. apr 2015, 22:46

AJenbo skrev:Sørge for at tjekke hvad din udbyder har af backup løsninger/pakker hvis ikke det er noget du selv har tænkt dig at stå for. Hade du valgt Hotmail eller Gmail som udbyder tror jeg slet ikke du kunne have fået gendannet det så på en måde er 900 billigt sluppet.


Og hvordan med at flytte 1000 mails fra Hotmail til en anden konto..?

Kan du ikke godt selv se, at det er noget skrammel..?
Et hotel lover backup, men kan desværre ikke holde det.
Et andet går konkurs og lukker fra dag til dag.
Et tredje lover døgnbackup og har det måske også, men det hjælper intet, når de samtidigt sletter den fra dagen før, og hackeren angriber få timer før natkørsel.
Et fjerde løber fra løfter på egen side og skruer prisen op.

Webhotelmarkedet er en jungle, og man skal være heldig, hvis man i det lange løb slipper for mailbøvl og af den grund mange spildte arbejdstimer. Ligeså ikke mindst med de "gratis" mailkonti hos private.


Det ligger da vist egentlig også lidt tungt med at få nogle konkrete anbefalinger fra dig til mailadresser, som kan holde hele livet.?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 29. apr 2015, 22:54

Det kunne måske lægges ud til bibliotekerne, hvor man kan køre sit sygesikrigsbevis igennem og få et udprint med hjem med adgangen til mailadressen.
ID'en behøver vel ikke blive brugt til meget andet, end at fastslå, at man ikke har flere mailkonti, men kun den ene, som man er bevilget..?
Med det rette spamfilter ville jeg være lykkelig for en konto på bare 100 Mb. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 29. apr 2015, 23:02

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:Sørge for at tjekke hvad din udbyder har af backup løsninger/pakker hvis ikke det er noget du selv har tænkt dig at stå for. Hade du valgt Hotmail eller Gmail som udbyder tror jeg slet ikke du kunne have fået gendannet det så på en måde er 900 billigt sluppet.


Og hvordan med at flytte 1000 mails fra Hotmail til en anden konto..?

Lige som ved stort set alle andre mail udbyder. outlook.com undersøtter nemmelig IMAP. Der har også være andre løsninger tidligere, eks. at bruge gmail's impoter eller Outlook (eller Windows mail) programmet.

Jakob77 skrev:Kan du ikke godt selv se, at det er noget skrammel..?
Et hotel lover backup, men kan desværre ikke holde det.
Et andet går konkurs og lukker fra dag til dag.
Et tredje lover døgnbackup og har det måske også, men det hjælper intet, når de samtidigt sletter den fra dagen før, og hackeren angriber få timer før natkørsel.
Et fjerde løber fra løfter på egen side og skruer prisen op.

Det ser ud til at du har fået forvekslet det at udbyderen har deres eget backup, som sikre at der ikke går noget tabt pga. fejl i deres udstyr, og så et privat backup som du kan bruge til at rede dig selv ud af en knibe du har fået rodet dig ud i. Det offentlige vil sandsynligvis have noget i samme stil blot uden mulighed for at du kan betale dig fra at de finder nettop dine filer fra et af deres globale bakcups. Er du så rigtig heldig og det offentlige lave deres løsning på en måde hvor du ikke kan tilgå det ude fra kan du heller ikke selv sørge for et backup. Kan du ikke se at det ikke er et hak bedre end hvad du får ved de private?

Jakob77 skrev:Det ligger da vist egentlig også lidt tungt med at få nogle konkrete anbefalinger fra dig til mailadresser, som kan holde hele livet.?

Du er sku' noget for dig selv. Jeg tror vist tidligere jeg fik indikeret at jeg hverken mener det kan lade sig gøre med en offentlig eller privat udbyder. Det offentlige kan vælge at lukke for en service hvis de vil.

Det bedste i mine øjne er selv at sørge for at have backup af ens mails og selv at eje det domæne ens mail adresse høre til, så kan man flytte rundt mellem servere efter behøv (eller sætte sin egen op) og man mister ikke selve adressen sålænge som internettet måtte være baseret på domæner.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 30. apr 2015, 20:23

@AJenbo


Jeg må bøje mig for din påstand om, at en mailkonto på Hotmail i dag kan styres med Thunderbird.

Så det har jeg skrvet et lille stykke om:



Fra Hotmail til Thunderbird



Det er sikkert en meget gammel nyhed for mange her, at Thunderbird godt kan tilkobles Hotmail, og det kan være en metode til at få sine mails ud på en lokal backup eller over på en anden mailkonto, hvis man vil.

For mit vedkommende er jeg meget glad for at kunne hente dem ned og gemme lokalt.
Jeg er fra den tid, hvor Hotmail pludselig nægtede Outlook Express adgang, og jeg stod tilbage med mange indebrændte mails på den skrabede og irriterende brugerflade, som hotmail tilbød/tilbyder på deres webmail.
Derfor er jeg overbevist om, at det ikke er en service, som vi må stole på varer ved, og derfor vil jeg selvfølgelig anbefale alle med vigtige hotmailkonti, at de benytter sig af det og trækker deres mails ud, før de igen bliver låst og tvunget til at videresende dem enkeltvis, hvis de vil have dem ud. Eller det ligefrem går endnu værre.


Redigér > Kontoindstillinger

nederst til venstre vælges Kontohåndtering > Tilføj mailkonto....

Og så er det bare at indtaste Navn, mailadresse og password , så kan Thunderbird sættes til at søge efter kontoen.


For at øge sikkerheden i overførslen kopierede jeg først mails over i en midlertidig mappe, så jeg kunne tjekke, om det var gået godt, før jeg sendte dem videre ned på langtidslager. Måske fumlede jeg lidt og begyndte at kopiere, før Thunderbird var færdig med at synkronisere, men i hvert fald viste det sig som en god ting, at jeg havde valgt den metode.

Er thunderbird fuldt synkroniseret, så kan man muligvis også spare en del tid ved at gå off-line og arbejde, når mails f.eks. skal flyttes ud i andre mapper.



Beklik det, hvem der er uenig. :)



Angående backuppen, så må jeg også give dig ret, det blev lidt rodet formuleret.
Ret skal være ret, og jeg tror bestemt også, at Hotmail har en god og gratis backup.
Men den dækker nok ikke, hvis man selv sletter mails, og det skal den vel heller ikke, ligesom en offentlig mailservice heller ikke ville skulle det..?

Den skal altså kun dække, hvis deres server bliver slettet af en hacker eller går i brand osv.




Anderledes ser det ud, hvis f.eks. et webhotel suspenderer en side og ikke kan/vil aktivere den igen med mindre de får kassen for det.
Sker det, så ser du nok, at vi er tilbage ved mit oplæg, og det ikke hjælper meget at have sit eget domæne. Du kan hverken sende eller modtage en ærlig mail, og har du glemt et password og beder om et nyt, så bliver det sendt til en mailkonto, som du ikke kan læse.
Du får bare en lang næse.......
Og ligeså, hvis de går konkurs osv.

Sådan noget ville det offentlige næppe byde deres borgere med en mailkonto.



Ja, politikerne kan vælge at lukke for en offentlig mailservice igen. Men hvorfor skulle de dog gøre det, hvis den først er indført, næsten intet koster, og borgerne er lykkelige for den som et tryghedsskabende supplement, og de samtidigt må erkende, at den kan spare samfundet for en masse unødigt arbejde.?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf thj01 » 30. apr 2015, 21:21

@Jacob77

Det kan aldrig være en statsopgave at sikre at du eller jeg har styr på vores kommunikation.

Hvis du er nervøs for at google kigger på dine mails er det dig frit for at oprette en firmakonto derinde og undgå dette - men det koster så pr månede. Oven i købet får du google docs med oceaner af filplads - og konstant bakcup (https://www.google.com/work/apps/business/products/)

Og det kan godt være at google screener vores gratis mails og lærer noget om "sådan nogle som os" - men jeg tvivler i voldsom grad på at de er det mindste interesseret i dig eller mig. Lige der er privathedsdebatten blevet spammet af paranoide forestillinger om privathed der aldrig har eksisteret før internettet.

For mig at se har Ubuntu, Linux, opensource - alt det som dette forum handler - intet med det at gøre.

Og hvis du tænker din argumentation igennem så kan den næsten anvendes om alt - og derved falder den ret brutalt til jorden
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf Jakob77 » 30. apr 2015, 22:35

thj01 skrev:Det kan aldrig være en statsopgave at sikre at du eller jeg har styr på vores kommunikation.




Staten er her da for at hjælpe os, og det gør den i høj grad også med kommunikation. Post Danmark og TDC var f.eks. statsejede oprindeligt, og hele infrastrukturen i øvrigt er i høj grad også en opgave, som staten driver frem.

Og bibliotekerne er et andet eksempel...
I grunden heldigt, at biblioteker ikke skulle indføres i dag. For det første ville alle nægte, fordi de var sikre på, at staten ville tvinge dem til at låne alle bøger og læse dem. For det andet ville man nok have det i privat regi, fordi det bare af en underfundig grund aldrig kunne blive en statsopgave.


Men et tilbud om en mailadresse, som kan holde hele livet. Det tror jeg næppe nogen gør klogt i at nægte vil være mere troværdigt, hvis det understøttes af statsgaranti gennem et politisk forlig, hvor et stort folketingsflertal er enige.
Jeg synes egentlig, at det er så banalt, at det nærmer sig det brutale at skrive det så direkte, men det er åbenbart ikke mere åbenlyst, end det er nødvendigt.




thj01 skrev:Hvis du er nervøs for at google kigger på dine mails er det dig frit for at oprette en firmakonto derinde og undgå dette - men det koster så pr månede. Oven i købet får du google docs med oceaner af filplads - og konstant bakcup (https://www.google.com/work/apps/business/products/)

Og det kan godt være at google screener vores gratis mails og lærer noget om "sådan nogle som os" - men jeg tvivler i voldsom grad på at de er det mindste interesseret i dig eller mig. Lige der er privathedsdebatten blevet spammet af paranoide forestillinger om privathed der aldrig har eksisteret før internettet.


Jeg forstår slet ikke, at du kan tage det så roligt.

Du føler dig måske bare smigret, hvis der begynder at dukke reklamer op, som kan tyde på, at der er blevet søgt i dine private mails.?
Jeg får myrekryb.
Jeg bryder mig ikke om Hotmail, men gmail vil jeg slet ikke røre med en ildtang.
Google vil formodentlig gerne vide alt.



thj01 skrev:For mig at se har Ubuntu, Linux, opensource - alt det som dette forum handler - intet med det at gøre.


Måske har Hotmail en større interesse i at lure på linuxfolk.?
Linuxfolk kan også have glæde af en langtidsholdbar mailadresse.
Hvis du har glemt dit password til forum her, så har du brug for en mailadresse, som virker.
Så lidt har det måske alligevel med det at gøre. :)


thj01 skrev:Og hvis du tænker din argumentation igennem så kan den næsten anvendes om alt - og derved falder den ret brutalt til jorden


Det forstår jeg ikke noget af. Kan du uddybe det.?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Personlig email adresse - en statsopgave..?

Indlægaf AJenbo » 30. apr 2015, 23:58

Jakob77 skrev:Anderledes ser det ud, hvis f.eks. et webhotel suspenderer en side og ikke kan/vil aktivere den igen med mindre de får kassen for det.

Det sker mig bekendt kun hvis man glemmer at betale sin regning eller forbryder sig på den aftale man har med udbyder, og normalt vil der være en eller flere advarsler inden en egentlig suspedring.

Jakob77 skrev:Sker det, så ser du nok, at vi er tilbage ved mit oplæg, og det ikke hjælper meget at have sit eget domæne. Du kan hverken sende eller modtage en ærlig mail, og har du glemt et password og beder om et nyt, så bliver det sendt til en mailkonto, som du ikke kan læse.
Du får bare en lang næse.......

For at få tilsendt en kode pr. email kræver det normalt at man har registeret med en mail fra et andet domæne (eks en gratis hotmail som man har som nød mail). Har man være "snu" og omgås deres system og brugt den samme mail som den skal gendanne koden til så har man jo selv sat sig i en dårlig situation.
Ellers skal det normalt forgå skriftligt, og en fysisk adresse har du vel :)
Jakob77 skrev:Og ligeså, hvis de går konkurs osv.

Nu er jeg ikke historikker men jeg mener da der også er en regering eller to der er gået falit før. Det er normalt til at dømme et firmas renomme nogenlunde, men i alle tilfælde bør man have et backup.

Jakob77 skrev:Ja, politikerne kan vælge at lukke for en offentlig mailservice igen. Men hvorfor skulle de dog gøre det, hvis den først er indført, næsten intet koster, og borgerne er lykkelige for den som et tryghedsskabende supplement, og de samtidigt må erkende, at den kan spare samfundet for en masse unødigt arbejde.?

Det kunne vise sig at det faktisk var dyrt. Der er for få der brugere det.

Jeg vil lige påpege at jeg faktisk er en af dem der har stemt for forslaget :P

Jakob77 skrev:Men et tilbud om en mailadresse, som kan holde hele livet. Det tror jeg næppe nogen gør klogt i at nægte vil være mere troværdigt, hvis det understøttes af statsgaranti gennem et politisk forlig, hvor et stort folketingsflertal er enige.

Jeg tro i øvrigt godt du kan regne med at der er nogle brugere der fortrækker at de kan skifte mail adresse fra tid til anden.
Der er sikkert også nogle spammere der ville være glade for at der findes et domæne hvor man kan ramme alle danskeres officielle email adresse (hvis staten vælger at gøre denne til NemEmail). Spam er i øvrigt og en relativ stor skjult omkostning når det kommer til at drive en mail server.

Jakob77 skrev:Du føler dig måske bare smigret, hvis der begynder at dukke reklamer op, som kan tyde på, at der er blevet søgt i dine private mails.?

Jeg har aldrig set den store trussel i relevante reklamer, i værste fald kommer der et godt tilbud frem for en masse junk der blot er i vejen, og det er ikke fordi der ligger nogen særlig intelligens bag processen.

Tilbage til "Off-Topic"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster